عمليات ساخت پل ملي خليج فارس، دهه فجر امسال در استان هرمزگان آغاز ميشود. اين پل جزيره قشم را از طريق بندر لافت به بندرعباس متصل ميكند و قشم را به شاهراه اصلي كريدور شمال ـ جنوب كشور تبديل خواهد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، طرح جامع شبكه ارتباطي، شامل چهار طرح بزرگ، احداث پل خليج فارس، توسعه و تجهيز بندر بينالمللي كاوه، احداث راهآهن از بندركاوه به شبكه راه آهن سراسري در محدوده بندرعباس و تكميل و احداث بزرگراه زميني از بندر كاوه تا اتصال به بزرگراه سراسري از بندرعباس است. طرح احداث پل خليج فارس كه از سال 1351همواره مطرح بوده در سال 1388 طرحهاي مطالعاتي آن تكميل و در هيات دولت به تصويب رسيد و سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان مجري آن معرفي شد.
بقايي، معاون رئيسجمهور در امور گردشگري و مناطق آزاد در اين زمينه گفت: ساخت پل بزرگ خليج فارس جزو مصوبات سفر دوم و سوم هيات دولت به هرمزگان است كه ساخت آن، نقش مهمي در ترانزيت كالا خواهد داشت.
غلام عباس بهرامي، مديركل حمل و نقل و پايانههاي هرمزگان نيز افزود: ساخت اين پل عامل اتصال جزيره قشم به سرزمين اصلي و استفاده بيشتر از اسكله كاوه قشم است. در واقع ساخت اين پل موجب پهلوگيري كشتيهاي بزرگ ميشود.
بعلاوه با ساخت بزرگراه و خط آهن در مسير پل خليج فارس، ترانزيت كالا از اين جزيره شتاب بيشتري ميگيرد.
فريدون گائيني، مشاور برنامهريزي مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم تاكيد كرد: اسكله كاوه كه از سال 77 عمليات اجرايي آن آغاز شده به علت عدم اتصال جزيره به سرزمين اصلي، نبود خطوط ارتباطي زميني مناسب و حمل بار دريايي و تحميل هزينه مضاعف تخليه و بارگيري، تاكنون نتوانسته نقش اصلي خود را در حمـل بار ايران به عنوان مكمل بندر شهيد رجايي ـ بندرعباس ايفا كند. با توسعه اسكله كاوه ظرفيت حمل و نقل به 30 ميليون تن ميرسد در واقع اين اسكله ميتواند به نسبت 60 درصد براي حمل بار از مبادي اوليه به داخل ايران و 40 درصد براي ترانزيت كالا مورد استفـاده قرار گيرد و موجب توسعه و رونق اسكله كاوه شود.
موسوي مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت: با توسعه اسكله كاوه، اين اسكله ميتواند با اسكله جبل علي امارات رقابت كند و قابليت پهلوگيري كشتيهايي با ظرفيت 100 هزار تن را فراهم كند. طول اين پل هزار و 800 متر است كه با لحاظ وروديها و خروجيهاي آن به 2 هزار و 200 متر ميرسد.
با احداث پل خليج فارس علاوه بر فراهم شدن فرصت براي عبور خودروها، زمينه عبور قطار از طريق 2 خط راهآهن و امكان عبور تاسيسات زيربنايي از طريق پل و همچنين عبور شناور از زير آن نيز فراهم ميشود.
وي تاكيد كرد: با احداث اين پل شاهد تحولي عظيم در اقتصاد كشور، توسعه گردشگري و تبديل منطقه آزاد قشم به عنوان قطب اقتصادي و ترانزيتي خليج فارس خواهيم بود