جلوه بینظیر رنگها در مسجد زیبای نصیرالملک
نویسنده: ملیکا طاهرانپور
یکشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۰
توییتر تلگرام
مسجد نصیرالملک معروف به مسجد صورتی یکی از آثار ملی پرافتخار کشور عزیزمان است که توجه عکاسان زیادی را به خود جلب کرده است.
وقتی کسی بحث معماری تاریخی را مطرح میکند، طاقهای زیبا، منارههای بلند، مجسمهها و دیوارهای سنگی را تصور میکنیم؛ اما احتمالاً بیشتر ما به رنگهای روشن و زنده بهکار برده شده در این بناها فکر نمیکنیم. مسجد نصیرالملک یک استثنای برجسته و قوی برای تفکر بیرنگ بودن بناهای تاریخی است. از پنجرههای شیشهای رنگارنگ این مسجد گرفته تا دیوارهای آن که مجموعهای از کاشیهای هندسی رنگارنگ زیبا و پرنشاط است، این بنا نمونه کاملی از رنگبازی چشمنواز در بناهای تاریخی ایران را به نمایش میگذارد.
ساخت این مسجد به دستور میرزا حسنعلی نصیرالملک (از اشراف و اربابان سلسله قاجار) و به معماری میرزا رضا کاشیگر و حاج محمدحسن معمار در شیراز به تاریخ ۱۲۹۴ ه. ق. آغاز شد و در تاریخ ۱۳۰۵ ه. ق. به پایان رسید.
شیشههای رنگی به کار بردهشده در این اثر ثبتشده ملی ایران بازی باشکوهی از نور را در کف مسجد ایجاد میکنند و نام «مسجد صورتی» را برای آن به ارمغان میآورند. تمام این رنگها و زیباییها عکاسان را به ثبت زیبایی آن دعوت میکند. این اثر هنری و معماری بینظیر دارای بسیاری از عناصر معماری سنتی اسلامی مانند طاقهای ایوان و یک حوض مرکزی برای وضو گرفتن است؛. پنجرههای شیشهای رنگی بهکاررفته در مسجد صورتی نسبتاً کمیاب هستند؛ تنها چند مسجد دیگر، مانند مسجد الأقصی و مسجد آبی در استانبول، پنجرههای اینچنینی دارند.
عکاس: داو ونگ
عکاس: امین عابدینی
عکاس: my2200
عکاس: امین عابدینی
عکاس: عباس عربزاده
عکاس: my2200
عکاس: امین عابدینی
عکاس: محمدرضا دومیری گنجی
عکاس: داو ونگ
عکاس: امین عابدینی
عکاس: مارینلا تی گوندی
عکاس: لوسی دبلکووا
امیدواریم از دیدن این قسمت از شاتر لذت برده باشید. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ آیا تاکنون فرصت بازدید از مسجد نصیرالملک را داشتهاید؟ دیدگاه شما در مورد این بنای فوقالعاده تاریخی چیست؟