مدیر عامل «رایتل» گفت: در گزارشهای مالی که روی کدال منتشر شده است، از کل درآمد شرکت در سال ۱۳۹۹، ۲۴ درصد درآمد ناشی از اجاره فرکانس بوده و سایر درآمدها ناشی از درآمد عملیاتی مانند فروش دیتا، پیامک و... بوده است. از طرف دیگر در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل درآمد سرویسهای اصلی شرکت ۴۰درصد رشد کرده، این در حالی است که درآمد اجاره فرکانس ۱۸درصد رشد را نشان میدهد و اگر دو، سه سال دیگر این وضعیت ادامه پیدا کند، وابستگی درآمدها به زیر ۱۰درصد میرسد. وی در ادامه به تشریح سایر برنامههای شرکت پرداخت و گفت: در دو سال گذشته چند اقدام اساسی را در دستور کار قرار دادیم. نکته اول به دلیل اینکه سایتهای ما در کل کشور پراکنده بود و حتی سایتهایی داشتیم که هزینه اجاره را هم نمیتوانست تامین کند، با انعقاد قرارداد با اپراتورهای دیگر، مشترکی که به این سایت وصل بود، همین سرویس را از شبکههای اپراتور رقیب دریافت میکرد. ضمن اینکه سایتهای مذکور ما ۳G بودند اما با استفاده از اپراتورهای دیگر مشترکان اینترنت 5G را نیز دریافت میکنند.
اقدام مهم دیگر اینکه سایتها را در نقاطی قرار دادیم که ترافیک شبکه و تعداد مشترک بالا بود. بنابراین با اقدام مذکور درآمد که قبلا از همان سایت یک میلیون تومان بود، به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. از این رو طرح جابهجایی سایتهای کمدرآمد بسیار مهم بوده است. علاوه بر این، از منافع مالی حاصل از این پروژه در توسعه زیرساختها نیز استفاده کردهایم و امروز ۶۰۰ سایت در سطح تهران اینترنت نسل 5/4G ارائه میکنند. توسعه زیرساختها و استفاده از نسلهای جدید ارتباطی باعث شد تا ترافیک از ۴۰۰ ترابایت در مهر ۹۸ به ۱۲۰۰ ترابایت در مهر ۱۴۰۰ برسد و این اتفاق باعث شد سهم اپراتور رایتل از ۳درصد جمعیت مشترکان کشور به ۴درصد رسیده و میزان مشترکان ما ۳۳درصد رشد داشته باشد. البته این میزان رشد به نسبت بازاری که رقیبان قدرتمندی داریم، حائز اهمیت است.
رضاخواه در مورد تعرفههای «رایتل» گفت: کاهش تعرفه قطعا سهم اپراتور را از بازار افزایش میدهد. اپراتورهای سوم مانند رایتل سعی میکنند برنده مسابقه قیمت در بین اپراتورها باشند و این کار با مدیریت هزینه انجام میشود. به طور مثال ما دیگر تبلیغ تلویزیونی نداریم و هزینه چند صد میلیاردی را کنار گذاشتهایم و این مبلغ را در توسعه شبکه و زیرساختها هزینه کردهایم، به همین دلیل، قادر خواهیم بود با تعرفه کمتر ادامه مسیر دهیم و انشاءالله با رشد درآمد رایتل و اقتصادی شدن استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای رایتل بار دیگر شاهد حضور تبلیغات رایتل در فضای رسانه ملی خواهیم بود.
وی در ادامه گفت: یک گیگ دیتا در بازار جهانی نسبت به ۵ سال پیش ۱۰درصد ارزانتر شده است اما در کشور ما چون ارزش پول ملی سقوط کرده و از طرفی هزینههای اپراتورها ارزی و درآمدها ریالی است، درآمد ارزی یک گیگ دیتا به کمتر از یکپنجم پنج سال پیش رسیده است. واقعیت این است که درآمدها کفاف هزینهها را نمیدهد و امکان توسعه از شرکتها سلب شده است. امروز در دوراهی قرار داریم که اگر تعرفه را افزایش دهیم، مردم گلهمند میشوند و اگر این کار را نکنیم، فرسودگی تجهیزات کیفیت ارائه خدمات را تنزل میدهد که این موضوع نیز باعث نارضایتی خواهد شد. به نظر من برای حل این معما باید اپراتورها بیشتر از گذشته به سمت اشتراک زیرساخت رفته و سعی در بهینه کردن زیرساختها داشته باشند. در حقیقت، فضای کنونی و شرایط اقتصادی زمان خوبی برای رقابت میان اپراتورها نبوده و باید با کاهش هزینهها این حوزه را نجات دهیم.