سوار شدن جفتی از تمام حیوانات کره زمین بر کشتی نوح !!!
🤔#پرسش
❓آیا حضرت نوح تمام حیوانات را از همه نقاط زمین جمع کرد و در کشتی سوار کرد ❗️❗️❗️جمع کردن حیوانات از فاصله های دور دست چگونه ممکن است ❗️❗️
👇👇👇
پرسمان اعتقادی, [20.10.21 11:41]
💠#پاسخ💠
👌قرآن تصریح می کند که نوح نبی ع مامور شد از تمام انواع حیوانات , جفتی را به همراه خود , سوار بر کشتی کند تا نسل آنان منقرض نشود , چنان که می فرماید :
"(اين وضع هم چنان ادامه يافت) تا فرمان ما فرا رسيد و تنور جوشيدن گرفت، (به نوح) گفتيم از هر جفتى از حيوانات (نر و ماده) يك زوج در آن (كشتى) حمل كن، همچنين خاندانت را مگر آنها كه قبلا وعده هلاك آنان داده شده (همسر نوح و يكى از فرزندانش) و همچنين مؤمنان را، اما جز عده كمى به او ايمان نياوردند. "
" حَتَّى إِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيل " ( هود ٤٠ )
❕برخی از مفسرین احتمال داده اند که طوفان نوح جهانی نبوده , بلکه منطقه ای بوده است و نوح ع هم مامور شد که جفتی از حیوانات همان منطقه ای را که در آن می زیسته است را سوار بر کشتی کند , و می نویسند :
" ولى با اين حال احتمال منطقهاى بودن آن نيز بكلى منتفى نيست، زيرا اطلاق كلمه" ارض" بر يك منطقه وسيع جهان در قرآن مكرر آمده است چنان كه در سرگذشت بنى اسرائيل مىخوانيم: (وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا:" مشرقها و مغربهاى زمين را در اختيار گروه مستضعفان (بنى اسرائيل) قرار داديم" ( اعراف ١٣٧ )
❕حمل حيوانات در كشتى نيز ممكن است به خاطر اين باشد كه در آن قسمت از زمين، نسل حيوانات قطع نگردد، بخصوص اينكه در آن روز نقل و انتقال حيوانات از نقطههاى دوردست كار آسانى نبود (دقت كنيد). "
📚تفسير نمونه، ج 9، ص: 103
❕اما ما معتقدیم که از ادله اسلامی با صراحت جهانی بودن طوفان نوح استفاده می شود , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3498
👌بر این اساس , حیواناتی هم که با نوح در کشتی سوار شدند , جفتی از حیوانات از تمام نقاط زمین بوده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
" چون حق تعالى اراده نمود كه قوم نوح را هلاك گرداند، عقيم گردانيد رحمهاى زنان ايشان را چهل سال كه فرزندى در ميان ايشان متولد نشد، پس چون نوح از ساختن كشتى فارغ شد خدا امر كرد او را كه 👈ندا كند به زبان سريانى كه نماند چهار پاى و جانورى مگر حاضر شود ، پس از هر جنس از اجناس حيوان يك جفت را داخل كشتى نمود 👉 و آنچه به او ايمان آورده بودند از جميع دنيا هشتاد مرد بودند، پس خدا وحى نمود كه احْمِلْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْل ...
❕و تراشيدن كشتى در مسجد كوفه بود، پس چون آن روز شد كه خدا خواست كه ايشان را هلاك نمايد، زن نوح نان مىپخت در موضعى كه معروف است در مسجد كوفه به «فار التنور»، و نوح از براى هر قسمى از اجناس حيوان موضعى در كشتى قرار داده بود، و جمع نموده بود از براى ايشان در آن موضع آنچه به آن احتياج داشته باشند از خوردنى، و صدا زد زن نوح كه آب از تنور جوشيد، پس نوح بر سر تنور آمد و گِل بر آن گذاشت و مهر بر آن گِل زد كه آب بيرون نيامد تا آنكه جميع جانوران را سوار كشتى نمود پس بسوى تنور آمد و مهر را شكست و گِل را برداشت، و آفتاب گرفت و از آسمان آمد آبى ريزنده بىآنكه قطرهقطره بيايد، و از جميع چشمهها آب جوشيد .... "
" لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هَلَاكَ قَوْمِ نُوحٍ عَقَّمَ أَرْحَامَ النِّسَاءِ أَرْبَعِينَ سَنَةً فَلَمْ يلد [يُولَدْ] فِيهِمْ مَوْلُودٌ فَلَمَّا فَرَغَ نُوحٌ مِنِ اتِّخَاذِ السَّفِينَةِ أَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يُنَادِيَ بِالسُّرْيَانِيَّةِ لَا يَبْقَى بَهِيمَةٌ وَ لَا حَيَوَانٌ إِلَّا حَضَرَ فَأَدْخَلَ مِنْ كُلِّ جِنْسٍ مِنْ أَجْنَاسِ الْحَيَوَانِ زَوْجَيْنِ فِي السَّفِينَة .... "
📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣٢٧ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ١٠٧ _ بحار الانوار ج ١١ ص ٣٠٣
👌می بینیم که جفتی از تمام حیوانات زمین سوار بر کشتی نوح شدند و جمع شدن آنان نیز به اعجاز الهی و با یک ندای نوح نبی ع صورت گرفته بود , و از طریق عادی صورت نگرفته بود .
❕انواع حیوانات وحشی نیز در کشتی به اعجاز الهی رام شده بودند و حیوانی به حیوان دیگر آسیب نمی رساند , چنان که در نقلی آمده است :
" چون نوح عليه السّلام در كشتى سوار شد، خداوند , سكينه و آرامش انداخت بر آنچه در كشتى بودند از چهارپايان و مرغان و وحشيان، پس هيچيك از ايشان به ديگرى ضرر نمىرسانيدند، گوسفند خود را به گرگ مىماليد و گاو خود را به شير مىساييد و گنجشك بر روى مار مىنشست، پس هيچيك به ديگرى آسيبى نمىرسانيدند، و در آنجا نزاعى و فريادى و دشنامى و نفرينى نبود و همه به غم جان خود گرفتار بودند، و خدا زهر هر صاحب زهرى را برطرف كرده بود ... "
" لَمَّا رَكِبَ نُوحٌ ع فِي السَّفِينَةِ أَلْقَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ السَّكِينَةَ عَلَى مَا فِيهَا مِنَ الدَّوَابِّ وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ فَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ فِيهَا يَضُرُّ شَيْئاً كَانَتِ الشَّاةُ تَحْتَكُّ بِالذِّئْبِ وَ الْبَقَرَةُ تَحْتَكُّ بِالْأَسَدِ وَ الْعُصْفُورُ يَقَعُ عَلَى الْحَيَّةِ فَلَا يَضُرُّ شَيْءٌ شَيْئاً وَ لَا يُهَيِّجُهُ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا ضَجَرٌ وَ لَا صَخَبٌ وَ لَا سَبَّةٌ وَ لَا لَعْنٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ وَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حُمَةَ كُلِّ ذِي حُمَة "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٩٥
❕ساختن چنین کشتی عظیمی که بتواند حیوانات مختلف را بر خود حمل کند , به اعجاز الهی و وحیانی بوده است , چنان که در نقل دیگری آمده است :
" پس خدا امر كرد او را كه كشتى بتراشد، و امر فرمود جبرئيل را كه نازل شود و تعليم او كند كه چگونه بسازد، پس طولش را هزار و دويست ذراع و عرضش را هشتصد ذراع و ارتفاعش را هشتاد ذراع گردانيد، ( فاصله بین آرنج تا مچ را ذراع گویند ) پس گفت: پروردگارا! كه مرا يارى خواهد كرد بر ساختن كشتى؟ خدا وحى نمود به او كه: ندا كن در ميان قوم خود كه هر كه مرا يارى نمايد بر ساختن كشتى و چيزى از آن بتراشد، آنچه مىتراشد طلا و نقره خواهد شد. پس چون نوح اين ندا در ميان ايشان كرد، او را يارى كردند بر اين، و سخريه مىكردند او را و مىگفتند: در بيابان كشتى مىسازد "
"فَأَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ السَّفِينَةَ وَ أَمَرَ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَنْزِلَ عَلَيْهِ وَ يُعَلِّمَهُ كَيْفَ يَتَّخِذُهَا فَقَدَّرَ طُولَهَا فِي الْأَرْضِ أَلْفاً وَ مِائَتَيْ ذِرَاعٍ وَ عَرْضَهَا ثَمَانَ مِائَةِ ذِرَاعٍ وَ طُولُهَا فِي السَّمَاءِ ثَمَانُونَ ذِرَاعا ... "
📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣٢٦ _ تفسیر نور الثقلین ج ٢ ص ٣٥١
❕در نقل دیگری آمده است که ساختن کشتی , صد سال طول کشید : "صَنَعَهَا فِي مِائَةِ سَنَة "
📚تفسیر عیاشی ج ٢ ص ١٤٧
❕بنابراین ساختن آن کشتی عظیم و جمع کردن جفت های مختلف حیوانی از نقاط مختلف زمین با اعجاز الهی و یک ندای نوح نبی ع صورت گرفته است و به عنوان معجزه نوح نبی ع شناخته می شود و از تحقق آن هم محال عقلی لازم نمی آید , تنها از طریق عادی چنین امری ممکن نبود که معجزه می آید و همین محالات عادی را ممکن می سازد .
👌به بیان دیگر : کسانی که می گویند چنین معجزاتی از امور محال است و مورد قبول ما نمی باشد ، توجه ندارند که معجزه به معناى انجام يك محال عقلى نيست، زيرا محال عقلى (خواه محال ذاتى باشد مانند اجتماع نقيضين و ضدين در محل واحد و در زمان واحد، يا محال بالغير مانند كارى كه وجود آن سرانجام منتهى به يك محال عقلى مى شود) به حكم عقل غير ممكن است، يا به تعبير ديگر از دايره قدرت بيرون باشد، يعنى اصولًا به كاربردن كلمه «قدرت» در مورد آن بى معناست، مثل اينكه پيامبر یا امام بخواهد در آنِ واحد چيزى موجود باشد و موجود نباشد، و يا صخره عظيمى را در پوست يك تخم مرغ جا دهد بى آنكه صخره كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ گردد، اين گونه پيشنهادها در درون خود تضادى را پرورش مى دهد، يعنى خود پيشنهاد غلط است و در حقيقت مفهومش اين است كه انسان چيزى را بخواهد و نخواهد (دقت كنيد).
❕بنابراين محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هيچ بحث ديگرى قابل طرح نيست، آنچه قابل طرح است محال عادى مى باشد، بنابراين معجزه فقط يك محال عادى را ممکن می سازد , يعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنين چيزى با اسباب و شرايط معمولى و با نيروى انسانى قابل تحقق نمى باشد، ولى هيچ مانعى ندارد كه با نيروى الهى حاصل گردد .
📚پیام قرآن ج 7 ص 270
🔰 @p_eteghadi 🔰