بحران سوختی انگلیس از کجا آب میخورد؟
تهران- ایرنا- تداوم بحران سوخت در انگلیس را سران لندن ناشی از کمبود راننده کامیون میدانند اما منتقدان دولت میگویند این دست مشکلات بخاطر برگزیت و جدایی انگلیس از پیکر اتحادیه اروپا است و بحران سوخت تنها نوک کوه یخ چالشها به شمار میآید.
بیش از یک هفته است که انگلیس شرایط بحرانی را سپری میکند و کمبود سوخت و تبعات اجتماعی و سیاسی آن به یکی از موضوعات مهم مورد توجه رسانه های جهان تبدیل شده است. در همین ارتباط تصاویری از پمپ های بنزین شلوغ با صف هایی طولانی و نیز زد وخوردهایی در آنها توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
این رخداد اگر چه برای بسیاری غیرقابل انتظار بود اما پیشتر شرکت های تامین کننده سوخت همانند شرکت نفت بریتانیا (بیپی) مشکلات خود را در این زمینه رسانه ای کرده بودند. این شرکت دو ماه قبل از این رخداد اعلام کرده بود نمیتواند سوخت مورد نیاز برخی از پمپ بنزینها را تامین کند و رانندههای تانکر حمل بنزین را عامل اصلی این کمبود اعلام کرده بود.
به رغم گذشت بیش از یک هفته از وقوع بحران در انگلیس و ادعای مقامات این کشور مبنی بر پایان یافتن آن، شواهد و مستندات موجود از تداوم این بحران و کمبود بنزین و گازوئیل در لندن و جنوب شرق این کشور حکایت می کنند. در این ارتباط «برایان مادرسون» رئیس انجمن خرده فروشان بنزین انگلیس معتقد است که هنوز بیش از دو هزار جایگاه عرضه بنزین با کمبود شدید سوخت مواجهند.
بسیاری میپرسند بحران و مشکلات کنونی انگلیس، حاصل برگزیت و جدایی رسمی این کشور از اتحادیه اروپا است که بهمن ماه ۱۳۹۸ بعد از پنج دهه عضویت به وقوع پیوست یا دلایل و ریشه های دیگری دارد؟
از نگاه ناظران مسائل انگلیس، این کشور در سال های پسابرگزیت با مشکلات عدیده ای از جمله بحران نیروی انسانی، مواد غذایی، سرمایه گذاری و غیره مواجه شده که بحران سوخت تنها یکی از این موارد است. به تازگی انجمن حمل و نقل جادهای انگلیس در این باره اعلام کرده که این کشور با کمبود حدود ۱۰۰ هزار راننده روبرو است که دلایل خروج رانندگان از این صنعت، برگزیت و کووید ۱۹ است که تعلیم و رانندگی آزمایشی به مدت یک سال را متوقف کرده است.
بررسیها نیز نشان میدهد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موجب شده تا بسیاری از رانندگان کامیون منطقه اتحادیه اروپا به جای حمل بار به انگلیس ترجیح دهند به کشورهای دیگر بروند زیرا در زمانی که انگلیس جزو اتحادیه اروپا بود، رانندگان کامیون به راحتی از هر کشور اروپایی به انگلیس سفر میکردند. اما هماکنون مراحل اداری در مرز انگلیس پس از برگزیت موجب شده است که تمایلی به ورود و خروج به انگلیس نداشته باشند.
نشریه «ال کنفیدنسیال» اسپانیا در گزارشی با توصیف شرایط و مشکلات این روزهای انگلیس به عنوان «تنها نوک کوه یخ» مشکلات نوشت: مشکل در ابتدا قفسههای خالی سوپر مارکتها بود. سپس رستورانهای زنجیره ای ناندوز به دلیل کمبود مرغ، ۵۰ شعبه خود را تعطیل کرد و حالا پمپ بنزینها در انگلیس دچار هرجومرج شده اند. کمبود یکصد هزار راننده کامیون و هراس مردم در صفهای بیش از دو ساعته در جایگاههای سوخت. اما این صحنههای وحشت، تنها نوک کوه یخ است.
بنابراین از نگاه ناظران، برگزیت برخلاف شعارهای «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که حامی جدایی از اتحادیه بود به افزایش فقر و فاصله طبقاتی در این کشور دامن زده است. از این رو در فضای پسابرگزیت شاهد پیامدهایی چون بحران سوخت، تعمیق شکاف و نابرابری های اجتماعی، گسترش فقر و کاهش رشد اقتصادی، کمبود مواد غذایی، بحران حمل و نقل، فرار شرکتهای خارجی از انگلیس و بحران نیروی کار در انگلیس هستیم.
در پیوند با فرار سرمایه گذاران از انگلیس لازم به ذکر است که بعد از برگزیت بسیاری از شرکتهای خارجی درصدد تغییر موقعیت مکانی خود و خروج از لندن برآمدند. نتایج مطالعات جدید مرکز افکارسنجی «نیوفایننشال» حاکی از آن است که برگزیت بیش از چهارصد شرکت و موسسه مالی انگلیسی را مجبور کرده است فعالیت ها، نیروهای کار و میلیاردها پوند سرمایه خود را به مراکز مالی دیگر در مناطق دیگر اتحادیه اروپا منتقل کنند. در همین حال اخیرا رسانههای انگلیس اعلام کردند شرکت آمازون، حساب ۸.۲ میلیارد دلار از فروشش را از انگلیس به کشور لوکزامبورگ منتقل کرد.
در زمینه بحران نیروی کار که بی ارتباط با بحران کنونی نیست، برپایه برخی گزارش ها این کشور در فضای پسابرگزیت دستکم در ۶۰ عنوان شغلی با کمبود نیروی کار مواجه است. به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط تجارت و معاملات میان این کشور و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بههمخورد و نگرانی شدید تاجران و شهروندان انگلیسی و غیرانگلیسی را به همراه داشت؛ مساله ای که بحران نیروی کار را در این کشور دامن زد.
با نگاهی به این مشکلات و مصائب، همزمان با بحران سوخت در این کشور «کایر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس، دولت را به بی تدبیری متهم کرد و گفت: برخی از کارشناسان سالها پیش آن را پیش بینی کردند و معلوم بود جدایی از اتحادیه اروپا این مشکلات را پدید میآورد اما بی توجهی دولت به دیدگاه کارشناسان شرایط موجود را ایجاد کرد. جانسون نخست وزیر انگلیس اکنون باید پاسخگو باشد و برای حل بحران سریع اقدام کند.
افزون بر انتقادات مطرح شده بر سیاست ها و عملکرد جانسون، برخی نظرسنجی ها نیز از پشیمانی مردم از نتیجه رفراندوم چند سال پیش مبنی بر خروج از اتحادیه نشان دارد. به عنوان نمونه نتایج افکارسنجی موسسه «ساوانتا کمرس» نشان میدهد اگر همهپرسی برگزیت دوباره برگزار شود اینبار ۵۱ درصد مردم به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا و ۴۹ درصد به خروج رای میدهند؛ نتایجی که از تداوم و تشدید مشکلات پسابرگزیت و نیز ناامیدی مردم انگلیس در خارج از اتحادیه ۲۷ عضوی حکایت می کند.