سنسور ترمزABS جیلی شاسی بلند از جمله <a href="http://peckanpart.ir/Parts.aspx?myCar=3&myBrand=1/">لوازم یدکی جیلی</a> است که در واقع مانع از قفل ماندن چرخها پس از ترمزگیری میشود یک سیستم ترمز پیشرفته است و به راننده این امکان را میدهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد. خطری که همواره در رانندگی احساس میشد، قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیریهای شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود.در این زمانها، عموما چرخهای قفل شده، روی سطح جاده کشیده میشدند و در حقیقت مسافت ترمز بیش از پیش میبود.اتفاق معمول در این مواقع، منحرف شدن خودرو از مسیر حرکت و بالا رفتن خطر تصادفها بود
سیستم ترمز ABS جیلی شاسی بلند این خطر را تقریبا به صفر رسانده است. سیستمی که اثر مشابه ترمز گرفتن تناوبی بر روی پروسه ترمزگیری در جادههای لغزنده و ترمزگیریهای شدید و ناگهانی میگذارد. بنابراین دو کارایی مهم و اصلی ترمز ABS عبارتتد از:
امکان هدایت خودرو در ترمزگیری در شرایط خاص
توقف راحتتر و سریعتر خودرو
سنسور ترمز ABS امروزه در بیشتر خودروهای تولیدی در جهان دیده میشود و در بسیاری کشورها از شرایط اصلی تستهای تصادف جادهای است که خودروها باید از آن برخوردار باشند.این سیستم به ایمنی بیشتر راننده و سرنشینان و کاهش تصادفهای جادهای کمک شایانی میکند. هرچند نمیتوان تاثیر آن را صد در صد دانست.
ترمز ضد قفل یا همان ترمز ABS یک سیستم کمکی در کنار ترمزهای اصلی خودرو محسوب میشود و در بین تجهیزات ایمنی خودرو قرار میگیرد. این سیستم اجزای مختص خود را دارد از جمله;
۱. سنسورهای سرعت,سیستم ترمز ABS اطلاعات را از طریق حسگرهای سرعت دریافت میکند. حسگرها دائما دور چرخها و سرعت حرکت آنها را بررسی کرده و در مواقع کاهش سرعت، اطلاعات لازم را به واحد پردازش سیستم ارسال میکنند.
۲. کنترل کننده,تنظیم عملکرد سوپاپها و پمپها که با تجزیه اطلاعات دریافتی از حسگرها ممکن میشود به عهده بخش کنترل کننده ABS است.
بخش کنترل کننده سیستم خود به دو قسمت کوچکتر تقسیم میشود که عبارتند از:
- واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
واحد کنترل هیدرولیکی (HCU)
۳. سوپاپها یا الکترو موتور پمپها,سیستم ترمز خودرو لولههایی موسوم به لوله ترمز یا کانالهای ترمز دارد که برای هر چرخ به صورت مجزا تعبیه میشود. درون این لولهها، سوپاپهایی مربوط به ترمز ABS قرار دارد. این سوپاپها یا الکترو موتور پمپها خود از اجزای HCU یا واحد کنترل هیدرولیکی محسوب میشوند. در واقع این HCU است که دستور قرار گرفتن در حالتهای مناسب برای کنترل فشار روغن و در نتیجه ترمزگیری بهتر را به سوپاپها میدهد.سوپاپهای ABS به دو دسته خروجی و ورودی تقسیم میشوند. همچنین این سوپاپها دارای سه حالت عملکردی هستند.
- نگهداری و فشار
- اعمال فشار
- رها سازی فشار
۴. پمپ یا شیرهای برقی
نقش بازگرداننده نیرویی که توسط سوپاپ کاهش یافته را دارد. از آنجا که سوپاپها هریک به طریقی فشار را کم میکنند پمپ مجدد این فشار از دست رفته را به سیستم بازمیگرداند
سیستم ترمزهای ABS جیلی شاسی بلند امروزه از سیستمهای مختلف و پیچیدهای تشکیل میشوند. سادهترین نوع ABS همانطور که گفته شد با کنترل مداوم سرعت چرخها از طریق حسگرها فعالیت خود را آغاز میکند. در شرایط معمول جادهها، هنگام ترمزگیری ۵ ثانیه زمان لازم است که یک خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به صفر برسد این فرایند با کاهش تدریجی دور چرخها صورت میگیرد.اما در حالت لغزنده و ترمزگیری شدید در فاصله یک ثانیه چرخها قفل شده و از حرکت میایستند و این منجر به کشیده شدن خودرو روی جاده میشود
چراغ هشدار ABS جیلی ممکن است به هر یک از دلایل زیر روشن شود
– خرابی سنسورها: این مورد میتواند شامل آلودگی سنسور یا خرابی آن باشد.
– خرابی پمپها و سوپاپها: این مشکل میتواند قابل تعمیر باشد اما گاهی منجر به تعویض کامل قطعات میشود. وجود آلودگی در هر یک و یا نیمسوز شدن پمپ نیز شامل این مورد میشود.
– خرابیهای الکتریکی: ایجاد قطعی در اتصالات الکتریکی سیستم و مدارهای آن، سوختن فیوزها و سوکتها شامل این مورد میشوند.
– خرابی واحد کنترل: در این مورد معمولا نیاز به تعویض ECU یا HCU است و امکان تعمیر وجود ندارد.