هدف از حجاب و پوشش، حفظ حرمت، عفت و وقار زن مسلمان و نگهدارى او از آزار و اذيت آزمندان بيماردل است چنان كه خداوند در قرآن كريم مىفرمايد: "يا اَيُّها النَّبى قُلْ لاَِزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ المُؤمِنينَ يُدْنين عَلَيْهِنَّ مِن جَلابيبِهنَّ ذلكَ أدنى أنْ يُعرَفْنَ فَلايُؤَذيْنَ "[1] .
اى پيامبر ! به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را به چادر بپوشند كه اين كار براى آن است كه -به عفت و حريت - شناخته شوند تا از تعرض و جسارت - هوسرانان - آزار نكشند.
در آيه ديگر هدف از پوشش پرهيز از تبرج و جلوهگرى خانمها معرفى شده زيرا خودآرايى و جلوهگرى زنان موجب فساد و تباهى جامعه مىشود. "وَ لاتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الأولى"[2] .
مانند دوران جاهليت پيشين، خودآرايى و آرايش نكنيد.
قرآن درباره همسران پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم دستور داده است كه هرگاه از همسران پيامبر متاعى را درخواست مىكنيد، از پس پرده طلب نماييد زيرا حجاب براى آن است كه دلهاى شما و آنان پاكيزه بماند و اين بهتر است؛ "فَاسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أطْهَرُ لِقُلُوبِكُم وَ قُلُوبِهِنَّ "[3] .
از اين آيات چنين به دست مىآيد كه هدف از حجاب، پاكى دلها و جامعه و مصونيت زن است.
سخن در اين است كه براى رسيدن به اين اهداف و ارزشهاى مقدس از چه نوع پوششى استفاده شود. به طور كلى دو نوع پوشش وجود دارد:
1- استفاده از مانتو شلوار؛
2- استفاده از چادر.
اما مانتو و شلوار وقتى مىتواند به عنوان حجاب اسلامى شناخته شود كه از ويژگيهاى زير برخوردار باشد:
1 - گشاد و بلند باشد به گونهاى كه تمام برجستگيهاى بدن را بپوشاند؛
2 - تمام بدن به جز دستها تا مچ را دربر گيرد؛
3 - رنگ و دوخت آن به گونهاى نباشد كه گمراه كننده باشد؛
4 - مقنعه يا روسرى به گونهاى باشد كه سر و گردن و سينه - به جز صورت - را به طور كامل بپوشاند.
اگر پوشيدن مانتو و مقنعه با رعايت كامل اين شرايط همراه باشد و هدف از آن آسانى و سهولت در كار و يا رفت و آمد باشد و مقدمه براى بدحجابى نباشد، از نظر اسلام حجاب شرعى است.
اما چادر:
در هر عمل يا رفتارى شايسته است كه انسان مؤمن و موحد بهترين صورت آن را برگزيند و چون حجاب ارزشهاى فراوانى براى فرد و جامعه دارد و به عنوان نشان عفت و پاكدامنى و مبارزه با بىبندوبارى شناخته مىشود براى دستيابى به اين اهداف، چادر كه شكل تكامل يافته حجاب است بهترين و زيباترين شيوه پوشش اسلامى و نشانه سنت ملى - ايرانى است و بهتر است برگزيده شود.
انتخاب اين نوع خاص از پوشش آميزهاى از دين باورى ژرف و ذوق و هنر لطيف ايرانى است و مي توان گفت در طول مبارزات استكبار ستيز ملت ايران نقش فراوانى داشته است؛ از اين رو چادر مورد خشم غربيها و غربپرستان واقع شده است و تلاش مىكنند آن را تحقير نموده و به عنوان عامل واپسگرايى معرفى نمايند.
البته مقصود از چادر آن نيست كه فقط چادر بر سر گذاشته شود بلكه همراه با آن ساير اعضاى بدن را با استفاده از شلوار ، جوراب ضخيم و يا مانتو بپوشاند كه با كمال تأسف برخى از خانمها اين مسايل را رعايت نمىكنند، از اين رو اثرات منفى زيادى در جامعه ايجاد مىشود نظير استفاده از جوراب بدن نما يا خود آرايى و نشان دادن زيورآلات. بنابراين با توجه به ويژگيهايى كه چادر دارد مىتوان آن را به عنوان حجابى برتر معرفى نمود و بر زن مسلمان لازم است كه در محيطهاى كارى كه زن و مرد مخلوط مىباشند حجاب كامل را رعايت نمايد.
[1] احزاب، آيه 59.
[2] همان، آيه 33.
[3] همان، آيه 53.