سئو سایت
جهان به سرعت در حال تغییر است. با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند سازی، سبک زندگی ما به سرعت تغییر میکند. در ده سال اخیر، کسب و کارها تغییرات زیادی داشته اند. شغلهای بسیاری را میتوان مثال زد که تا چند سال پیش رونق زیادی داشتند و امروز کاملا از بین رفته اند یا حداقل میتوان گفت درآمد سابق را ندارند. در این میان، شغل های بسیاری نیز به وجود آمده اند. بسیاری از شغل ها را نیز میتوان مثال زد که در اصل کسب و کار، تغییراتی ایجاد نشده است اما در ظاهر کسب و کار، چگونگی جذب مشتری و ارتباط با مشتریان تغییرات زیادی داشته ایم.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که به صورت SEO نوشته میشود، مخفف search engine optimization است که به فارسی بهینه سازی برای موتورهای جستجو ترجمه میشود. امروزه این تعریف به شکل search experience optimization تغییر کرده است.
همانطور که در بخش قبل گفته شد امروزه خدمات سئو بر اساس کلمات کلیدی انجام میشود. وقتی شما یک کلمه یا یک عبارت یا حتی جمله را در گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرچ میکنید، رباتهای گوگل در بین صفحات سایت های مختلف جستجو میکنند و اگر در صفحهای کلمه کلیدی مورد نظر شما، آمده باشد آن صفحه به شما پیشنهاد خواهد شد. اما مسئله اصلا به همین سادگی ها نیست. در برخی از کلمات کلیدی تعداد پیشنهادهای گوگل به چند ده میلیون صفحه میرسد. این در حالی است که اکثر کاربران فقط صفحات نمایش داده شده در صفحه اول را میخوانند و برخی از آنها نهایتا تا صفحه سوم و چهارم پیش میروند. پس کاملا مشخص است که وقتی صحبت از بهبود سئو سایت میشود، رقابت سئوکار ها بر سر سه یا چهار صفحه ابتدایی گوگل و به خصوص صفحه اول آن است.
کار آنالیز صفحات سایت و نمایش آن ها توسط ربات های گوگل انجام میشود و همانطور که مشخص است، ربات ها برای تشخیص ترتیب نمایش سایت ها به کاربر از اصول و قواعد خاصی استفاده میکنند که در اصطلاح سئوکار ها، به آن الگوریتم گفته میشود.
امروزه تجربه رابط کاربری مهمترین نکته برای بهبود سئو سایت از دیدگاه ربات های گوگل است. به عبارت دیگر میتوان گفت رباتهای گوگل سعی میکنند از دید کاربر به سایت نگاه کنند و ببینند محتوای این سایت تا چه اندازه به کاربر کمک میکند. سرعت سایت تا چه اندازه برای کاربر رضایت بخش است. آیا کاربر میتواند به راحتی به قسمتهای مختلف سایت دسترسی داشته باشد و ... .
به طور خلاصه میتوان گفت، گوگل در تلاش است که ربات های خود را به کاربری سریع و باهوش تبدیل کند و در رسیدن به این هدف سرعت بالایی دارد. به عبارت دیگر، گوگل با قرار دادن فلکتورهایی مانند BOUNCE RATE و RANK BRAIN در تلاش است که طراحان سایت و تولید کنندگان محتوا را به سمت تولید محتوای خوب و مفید هدایت کند. محتوایی که کاربران با استفاده از آن به پاسخ پرسشهای خود برسند. هنوز این ربات ها نمیتوانند دقیقا مانند یک کاربر انسانی فکر و جستجو کنند. اما به این هدف بسیار نزدیک شده اند. پس از این به بعد بهتر است بهینه سازی سایت خود را علاوه بر ربات های گوگل برای کاربر نیز انجام دهید.