مکعب بازی کودک ،رنگ بعدی کدومه؟
با کمک مکعب بازی می توانید الگوهای ساده و متناوب را را به کودک تان آموزش دهید. تحقیقات نشان میدهد که برای کودکان درک این مطلب مشکل است که گاهی اوقات فعالیتها و یا اشیا باید در یک ردیف منظم به دنبال یکدیگر بیایند. توالی دو شیء، مانند توالی دو مکعب با رنگهای مختلف، روش خوبی برای توضیح این ایده است.
تعدادی از مکعبهای هماندازه خانهسازی را در دو رنگ مختلف، به عنوان مثال قرمز و زرد انتخاب کنید. یک ردیف مکعب قرمز بچینید و سپس از کودک بخواهید این ردیف را با اضافه کردن مکعبهای قرمز بیشتر به انتها برساند. همین کار را با مکبها زرد نیز انجام دهید. حالا شروع به ساختن ردیف دیگری بکنید. با این تفاوت که به طور یک در میان از مکعبهای زرد و قرمز استفاده کنید. همانطور که مکعبها را روی میز میچینید، رنگ آنها را هم بلند بگویید: قرمز، زرد، قرمز، زرد و …
بازی با مکعب ها
به کودک یک مکعب قرمز و یک مکعب زرد بدهید و سپس از او بپرسید مکعب بعدی باید چه رنگی باشد؟ قرمز باشد یا زرد؟ اگر به آسانی به سوال پاسخ داد به او اجازه دهید خودش ردیف آخر را بچیند. این بازی برای کودکان سه تا چهار سال پیشنهاد می شود .
انواع جورچین و چوبچینها با تکههای زیاد و مکعبهای کوچک و بزرگ هنوز هم برای کودک جذاب و مفیدند و او میتواند با ترکیب مکعبها شکلهایی بسازد که گاهی واقعا حیرتانگیز هستند. مکعب ها، آن دست از وسایل هستند که در اشکال، اندازه ها و رنگ های گوناگون ساخته می شوند و کودک می تواند با آن ها چیزهای گوناگونی بسازد. کودکان بسیار علاقه مندند تا ضمن بازی چیزهائی بسازند. مکعب های کوچک و بزرگ و گاهی اوقات مکعب های هم اندازه در مکعب بازی به کار می روند. کودکان می توانند مکعب ها را برای ساختن چیزهای گوناگونی که دوست دارند به کار برند.
کودک در ضمن بازی میآموزد که میتواند مکعبها را برحسب رنگ طبقهبندی کند. مثلاً مکعبهای قرمز را کنار هم بگذارد حتی اگر اندازه و شکل آنها متفاوت باشد. بازی با اسباببازیهایی در اندازهها و رنگهای مختلف و مرتب کردن آنها ابتدا برحسب اندازه و سپس برحسب رنگها، میتواند کودک را کمک کند تا ابتدا آنها را طبقهبندی کند و سپس در هر طبقه اشیاء را مرتب کند.
از طریق مکعب بازی کودک با مفهوم شمارش و اعداد آشنا میشود. شمردن برای کودک راحت است ولی درک آنها مشکل، یعنی کودک ممکن است بتواند از یک تا ده را بهراحتی پشت سر هم بشمارد ولی نداند ”دو“ یعنی دو مکعب یا دو لیوان و… و یا پنج یعنی پنج مکعب یا پنج لیوان. وقتی کودک با مکعبها بازی میکند میتوانید فرصتی برایش ایجاد کنید که تجارب او درباره مفهوم اعداد بیشتر شود. مثلاً بگوئید: لطفاً ”سه مکعب را به من بده“. ”من یکی از این مکعبها را به من بده“. در اینصورت کودک قادر است مفهوم اعداد یک، دو، سه و غیره را بهصورت مجسم بفهمد.
به این ترتیب شما میتوانید به درک کودک در مورد اعداد کمک کنید. ممکن است در حین بازی کودک از شما بخواهد چند تا مکعب به او بدهید از او بپرسید ”منظورت چند مکعب است؟“ ”آیا دو مکعب میخواهی“ ”آیا سه مکعب میخواهی؟“ وقتی این سئوالها را از کودک میکنید دو مکعب یا سه مکعب را به او نشان دهید با کمک مکعبها میتوانید به کودکان مفاهیم نصف، دو برابر و غیره را یاد بدهید. اگر چه ابتدا کودک معنی این لغات را ممکن است نداند ولی با نشان دادن مکعبهای کوچک و بزرگ این مفاهیم برایش قابل لمس خواهد شد.
کودکان خیلی زود از طریق تجربه یاد میگیرند که دو نصف از یک واحدی را وقتی کنار هم قرار دهند اندازه آن به اندازه یک مکعب واحد میباشد. از طریق بازی با مکعب ها کودکان میتوانند به مفاهیم اندازههائی مثل بزرگتر، کوچکتر، متوسط، هماندازه، کوتاه، بلند و همچنین مفاهیم کیفی مثل بالا، پائین، زیر، رو و… و مفاهیم ترتیبی اعداد مثل اول، دوم، سوم و… پی ببرند. مثلاً از کودک بپرسید ”مریم تو امروز ساختمان بلندی ساختهای؟“
کودک از طریق بازی با مکعب میفهمد هر چه بیشتر مکعبها را روی هم قرار دهیم تعادل ستون کمتر خواهد شد. اگر مکعبها را دقیق و منظم روی هم قرار دهیم استحکام بیشتری در مقایسه با مکعبهائی که نامنظم روی همدیگر قرار گرفتهاند خواهند داشت. پرورش قدرت تشخیص بصری کودک، از طریق مکعبها میتواند شکلهای مختلف را از یکدیگر تشخیص دهد و این تشخیص کمک میکند به یادگیری حروف الفبا.
اشکال گوناگون مکعبها این امکان را برای کودکان فراهم میسازد تا با قرار دادن آنها کنار یکدیگر طرحهای مختلفی را درست کنند و تخیلات خود را رشد و توسعه داده و آنچه دیدهاند پیاده نمایند.
هنگامیکه کودک با چند نفر از دوستانش همکاری میکند با هم بحث میکنند و با تبادل تجربیات از یکدیگر میآموزند و یکدیگر را قانع میکنند و به این ترتیب یاد میگیرد با دیگران همکاری کند چرا که در غیر اینصورت ساختمانش نیمهتمام خواهد ماند. کودک ضمن بازی با مکعبها با مفاهیم ذهنی، فضائی و هندسی آشنا میشود. مثلاً هنگام ساختن یک پل، ذهن را درباره تعادل اجسام بلندی و کوتاهی، برقراری تناسب بین پایهها به فعالیت وا میدارد.