جشن فرورگان
منبع عکس: خبرگزاری ایلنا
روز نوزدهم ماههای ایران باستان در تقویم اوستایی روز فروردین نام دارد. این جشن برای مردم ایران باستان روز بزرگداشت درگذشتگان بود و آنها با رفتن به آرامستان بر سر مزار رفتگان خود شادی نوروز را در کنار آنها برگزار میکردند. مردم ایران باستان اعتقاد داشتند که روح درگذشتگان آنها میتوانند در این شادی با آنها سهیم شوند.
از آداب برگزاری جشن فرورگان میتوان به برپایی آتش و روشن کردن عود بر سر مزار مردگان اشاره کرد. در این روز مردم، آرامگاه درگذشتگان را با آب و گلاب میشستند و گل و گیاه بر سر مزار آنها میگذاشتند. در حال حاضر نیز افراد بسیاری در آستانه سال نو یا پس از تحویل سال به آرامستانها و سر مزار درگذشتگان خود میروند و به این ترتیب آغاز سال جدید را با آنها جشن میگیرند.
در فروردین ماه جشنهای دیگری نیز برگزار میشد که یکی از معروفترین آنها جشن «سروش روز» در روز ۱۷ فروردین بود. این جشن در نکوداشت «سروش ایزد» که نگهبان بیداری بوده، برگزار میشده است.
جشن اردیبهشتگان
منبع عکس: سایت چمدان، عکاس نامشخص
روز سوم هر ماه در تقویم اوستایی با نام روز اردیبهشت نامگذاری میشود و همزمانی این روز با ماه اردیبهشت، دلیل برگزاری جشن اردیبهشتگان است. این جشن را با نام «گلستان جشن» نیز میشناختند و از جشنهای باستانی آتش به شمار میرود. در بعضی تقویمهای باستانی روز دوم اردیبهشت را بهعنوان اردیبهشتگان آوردهاند.
بهدلیل همزمانی جشن اردیبهشتگان با فصل شکوفایی گلها و سرسبزی باغها، این مراسم با گلهای فراوان برگزار میشد. در این جشن ایرانیان باستان لباس سفید میپوشیدند، آتش روشن میکردند و با رقص و پایکوبی جشن میگرفتند.
جشن خردادگان
جشن خردادگان در ششمین روز ماه خرداد برگزار میشود. در زبان اوستایی خرداد « هئوروتات» نام دارد و معنی رسایی و کمال میدهد. این جشن را ایرانیان باستان در نکوداشت رسایی و کمال اهورامزدا برگزار میکردند. جشن خردادگان بر مبنای تقدیس آب نیز هست. در دین زرتشتی آب را رشد دهنده همه موجودات هستی و سبب زایش و پرورش میدانند و خرداد که یکی از هفت امشاسپند اوستا است، بانوی نگهدارنده آب دانستهاند.
آداب جشن خردادگان شامل رفتن مردم بهسمت سرچشمه رودها یا دریاها و رودخانهها میشود. ایرانیان باستان در این روز تن خود را در آبهای روان میشستند و با خواندن نیایش و دعا، همراه با خانوادههای خود به شادی و پایکوبی میپرداختند. این روز زمان مناسبی برای ساخت و بازسازی کاریزها نیز بود. کاشت بذر و دانههایی مانند کنجد نیز در این جشن رواج داشت. در متون فارسی کهن از گل سوسن بهعنوان نشانه جشن خردادگان یاد میشود.
جشن تیرگان
منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص
جشن تیرگان از مهمترین جشنهای ایران باستان است که در تاریخ سیزدهم تیر ماه برگزار میشود. در طول سالیان اخیر برگزاری جشن تیرگان در استانهایی از کشورمان بهعنوان میراثهای معنوی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. جشن تیرگان فراهان در استان مرکزی و جشن تیرگان در استان گیلان که با نام «تیرماسینزه» شناخته میشود، در این فهرست به چشم میخورند.
دو روایت مختلف به فلسفه جشن تیرگان اشاره میکنند. در روایت نخست، جشن تیرگان در سالروز رها شدن تیر از کمان آرش کمانگیر برای مشخص کردن مرز میان سرزمینهای ایران و توران برگزار میشود. در این روز آرش با قدرت زیاد، از بالای کوه دماوند برای پایان دادن به جنگ میان ایران و توران، تیری پرتاب کرد که به هدف رسیدن آن نیمی از روز به طول انجامید.
روایت دیگر به روز نبرد فرشته باران یا «تیشتر» با دیو خشکسالی یا «اپوش» اشاره میکند. در این نبرد نخست تیشتر مغلوب دیو خشکسالی شد؛ اما با یاری گرفتن از اهورامزدا توانست عاقبت اپوش را شکست دهد. در بعضی از کتابهای تاریخی ایران باستان از دو روز تیرگان کوچک و بزرگ نام بردهاند که بهترتیب زمان پرتاب تیر آرش و روز اعلام محل فرود آمدن آن هستند.
منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص
از برجستهترین آیین جشن تیرگان میتوان آبپاشی، فال کوزه و دستبند تیر و باد را نام برد. آبپاشی به یکدیگر، در کنار رودها انجام میشد و برای رفع گرمای تیر ماه بود. برای اجرای مراسم فال کوزه، کوزهای سبز رنگ را از آب پر میکردند و پس از نیت کردن، حاضران هر یک وسیلهای مانند انگشتر را در آب میانداختند و سپس کوزه را به پای درختی میبردند. در این وقت با شعر خوانی بزرگترها دختر جوانی اشیای داخل کوزه را خارج میکرد. خواندن هر شعر همزمان با خارج شدن وسیلههای داخل کوزه، تعبیری برای نیت صاحب آن محسوب میشد. دستبند تیر و باد نیز ریسمانی بافته شده از هفت رنگ بود که پس از نیت کردن، ۹ روز به مچ دست میبستند و سپس آن را در حالی که شعر زیر را زمزمه میکردند، بر بلندی به باد میسپردند.
تیربرو، باد بیا، غم برو، شادی بیا محنت برو، شادی بیا، خوشه مرواری بیا
جشن تیرگان در حال حاضر نیز یکی از متداولترین جشنها بین ایرانیان و زرتشتیان جهان است که در نقاط مختلف آن را در یکی از تاریخهای یکم تا سیزدهم تیرماه برگزار میکنند.
جشن امردادگان
منبع عکس: سایت تبیان، عکاس نامشخص
جشن امردادگان در روز هفتم ماه مرداد و برای گرامیداشت فرشته نگهبان جهان و نگهدارنده گیاهان و بارور ساختن آنها بر پا میشده است. در زبان اوستایی امرداد به معنی زنده و هستی زا و مخالف مرگ و نیستی است. امشاسپند امرداد جهان را هستی میبخشد، از مرگ و نیستی جلوگیری و گرسنگی و بیماری را زایل میکند و داروها و غذاهای گیاهی را برکت میبخشد.
در طول زمان واژه مرداد جایگزین امرداد شده است و مردادگان نیز بهجای امردادگان استفاده میشود که درست نیست. مرداد مرگ و نیستی معنا دارد که با افزودن «ا» در آغاز آن معنی آن به زندگی تغییر میکند. جشن امردادگان پر از شادی و نشاط بوده است و برای برگزاری آن ایرانیان باستان به دشتهای سرسبز و فضاهای باز میرفتند و در کنار چشمههای روان و مزرعهها به شادی و پایکوبی میپرداختند. نشانه جشن امردادگان گل زنبق است.
جشن شهریورگان
منبع عکس: انجمن افراز
جشن شهریورگان با نام «آذر جشن» نیز شناخته و در روز چهارم ماه شهریور برگزار میشود. در تقویم ایران باستان این روز مصادف با تولد داراب، روز پدر، سالگرد مرگ مانی و پایکوبی کشاورزان نیز بوده است. نام شهریور از تغییر واژه «خشترور» در زبان اوستایی شکل گرفته است و معنی کشور ارجمند یا سرزمین رویایی میدهد که در بعضی تفسیرها از آن با عنوان بهشت یاد کردهاند.
شهریور امشاسپند ایزد نگهبان بزرگی، شکوه و قدرت سرزمین است و جهان را از گزند اهریمن حفظ میکند. این فرشته نگهبان فلزهای ارزشمند و جواهرها نیز هست و پادشاهان دادگر و مظلومان را حمایت میکند. در زمان باستان مردم ایران برای شادباش این جشن پیش پادشاهان میرفتند و به شادی و پایکوبی مشغول میشدند.
جشن شهریورگان در ایران باستان برای نکوداشت ایزد نگهبان قدرت برگزار میشد و بهدلیل نزدیکی معنایی با جایگاه مردان در خانواده، روز پدر نیز بود
از آداب برگزاری جشن شهریورگان، روشن کردن آتش، جمع شدن دور هم و تقسیم خوراکیها و غذاها با نیازمندان بوده است. در انتهای پایکوبی و جشن نیز مردم آتشها را به بام خانهها میبردند. از دیگر آیین برگزاری این جشن نیز میتوان به سوارکاری و تزئین خانهها اشاره کرد. همزمانی این جشن با سالروز تولد داراب که در بعضی منابع او را همان کوروش کبیر میدانند و همین طور سالروز مرگ مانی که پیامبری پاک سرشت بود، تنها بهدلیل ارزش شخصیت و منش والای این افراد بوده است. در تقویم ایران باستان بهدلیل همزمانی با ولادت و مرگ یک شخص، روزی را نامگذاری نمیکردند؛ بلکه تنها منش و بزرگی انسانها ارزش ثبت کردن روزی بهعنوان جشن را داشته است.
نامگذاری روز پدر در تقویم ایران باستان همزمان با جشن شهریورگان، بهدلیل نزدیکی معنی این روز با جایگاه پدر در خانواده بوده است؛ همان طور که اسفندگان را بهدلیل زایش زمین روز زن مینامیدند. جشن شهریورگان برای کشاورزان نیز بسیار اهمیت داشت؛ زیرا شهریور ماه برداشت محصول بود و مزرعهداران معتقد بودند برای برداشت بیشتر باید به شادی و پایکوبی بپردازند. از دیگر جشنهای شهریور ماه در روز هشتم این ماه جشن «خزان» بود که برای استقبال از فصل پاییز برگزار میشد.
جشن مهرگان
عکاس و منبع عکس: پریسا بهروزی، سایت امرداد
جشن مهرگان در روز شانزدهم مهر ماه از دوران باستان تا به امروز برگزار میشود. این جشن از معروفترین جشنهای ایران باستان به شمار میرود و بنا بر روایتهای موجود، در زمانهای بسیار دور روز مهرگان زمان شروع سال جدید برای ایرانیان بوده است. ایرانیان باستان این روز را روز قیام کاوه و پیروزی او بر ضحاک نیز میدانستند و در جشن مهرگان به شادی و پایکوبی میپرداختند.
در واپسین روزهای فرمانروایی کوروش روز نخست سال به آغاز فروردین تغییر کرد و نوروز نامیده شد. نامگذاری این جشن به نام مهرگان بر طبق منابع تاریخی از روی نام الهه مهر یا میترا بوده است. میترا از با ارزشترین الههها و سرچشمه نیکی، دوستی و راستی و دشمن دروغ و ناپاکی است. برگزاری جشن مهرگان با شادی و پایکوبی و هدیه دادن به یکدیگر همراه بود. در این روز مردم خانهها و خیابانها را آب و جارو میکردند و لباس ارغوانی میپوشیدند، خوراکیهای مختلفی آماده میکردند و به شعر خوانی و نواختن موسیقی میپرداختند.
از دیگر آداب متداول در جشن مهرگان پهن کردن سفره مهرگان گرداگرد آتش بود. در این سفره از آب و گلاب گرفته تا انواع شیرینی و شربت، آجیل و خشکبار و میوههای رنگارنگ میگذاشتند و بالای سفره را با آینه، شمعدان، گل و گلدان تزئین میکردند. برگزاری جشن مهرگان امروزه نیز در میان زرتشتیان رواج دارد و هر ساله در تاریخ شانزدهم مهر ماه در شهرهایی مانند یزد و زیارتگاه چک چک اردکان، این مراسم را اجرا میکنند. (مشاهده روی نقشه)
جشن آبانگان
منبع عکس: سایت نمناک، عکاس نامشخص
روز دهم از ماه آبان زمان برگزاری جشن آبانگان در ایران باستان بود که این جشن را برای نکوداشت ایزدبانوی آب، آناهید برگزار میکردند. مردم ایران باستان پس از عنصر آتش، احترام زیادی برای آب قائل بودند و به همین ترتیب جشنهایی برای بزرگداشت این عنصر طبیعی نیز برگزار میکردند. کلمه آبان نیز جمع آب است و به ارزش آناهیتا اشاره دارد.
در دوران باستان و در زمان جنگهای بین ایران و توران، افراسیاب دستور به ویرانی کاریزها و نهرها داد. پس از پیروزی «زو» پسر شاه تهماسب بر افراسیاب، کاریزها بازسازی شدند و آب در آنها روان شد. بر اساس روایتی دیگر پس از جنگ این دو پادشاه، خشکسالی چند ساله به پایان رسید و در این روز باران بارید و به همین دلیل این روز را جشن آبانگان نام دادند.
در این جشن مردم با پوشیدن لباسهای سفید کنار رودها و چشمهسارها میرفتند و با خود خوراکی و نوشیدنی میبردند. این جشن نیز مانند سایر جشنهای ایران باستان با خواندن دعا، نیایش، اوستا و سرود آغاز میشد و با پایکوبی ادامه پیدا میکرد.
جشن آذرگان
منبع عکس: سایت جشنامه، عکاس نامشخص
جشن آذرگان در روز نهم ماه آذر برگزار میشود و از جشنهای آتش در ایران باستان به شمار میرود. جشن آذرگان برای ستایش آذر اهورایی است که در دین زرتشت از آن با صفتهایی مانند گشایش بخش و پناه بخش یاد میشود. الهه آتش برای ایرانیان باستان گرمابخش و زندگی آفرین بوده است و از مقدسترین عناصر طبیعی به شمار میرود.
از مهمترین کارها در روز جشن آذرگان، رفتن به آتشگاهها و افروختن آتش بوده است که امروزه نیز توسط زرتشتیان انجام میشود. در زمان باستان ایرانیان این جشن را با افروختن آتش بر بام خانهها و جشن و پایکوبی برگزار میکردند. خواندن دعا و نیایش توسط موبدان و گستردن سفرههای خوراکی از دیگر آداب برگزاری این جشن بودند. «آتش نیایش» که پنجمین نیایش از «خرده اوستا» است نیز در این جشن خوانده میشد. جشن آذرگان هنوز هم در شهرهایی مانند کرمان، یزد، شیراز و تهران، توسط زرتشتیان برپا میشود.
جشن دیگان (خرم روز)
منبع عکس: talab.org، عکاس نامشخص
جشن دیگان یا «خرم روز» در روز نخست از ماه دی برگزار میشده است. ماه دی را در زمان باستان «خور ماه» و روز نخست آن را «خوره روز» مینامیدند. دی یکی از صفتهای ایزد یکتا در میان زرتشتیان بود و آنها سردترین ماه سال را به نام اهورامزدا نامگذاری کرده بودند.
زرتشتیان روز نخست ماه دی را زمان تولد خورشید میدانستند و در بازههایی از تاریخ این روز را بهعنوان آغاز سال جدید جشن میگرفتند. این جشن را با نام جشن «دی دادار» نیز میشناسند. در این جشن مردم و پادشاهان لباس ساده میپوشیدند و با برابری در کنار هم به شادی و پایکوبی میپرداختند. دستور دادن نیز در این روز ممنوع بود و همه کارها از روی میل و رغبت انجام میشد. جنگ، شکار و خونریزی نیز در این روز ممنوع بودند. بهدلیل قرار گرفتن روز جشن دیگان پس از شب یلدا، مردم ایران باستان در این روز به استراحت میپرداختند.
دی ماه یکی از پر جشنترین ماهها برای زرتشتیان ایران باستان به شمار میرفت. جشن «سیر سور» در روز چهاردهم دی، برای دور کردن دیوان برگزار میشد و پخت غذاهایی با سیر فراوان در این روز مرسوم بود. جشن «بتیکا» نیز در پانزدهم دی ماه برای دور کردن انسانهای بدطینت و زیان رسان برگزار میشد. در این جشن تندیسهایی از انسانها میساختند و آنها را میسوزاندند. در شانزدهمین روز از دی ماه نیز جشن «گاوگیل» بر پا میشد که این جشن در پاسداشت فریدون بود.
جشن بهمنگان
منبع عکس: سایت آیین باور
روز دوم از ماه بهمن نیز همین نام را دارد و به همین دلیل ایرانیان باستان جشن بهمنگان را در این روز برگزار میکردند. این جشن را با نام «بهمنجه» نیز میشناسند. جشن بهمنگان در ستایش «وهومن»، الهه اهورامزدا برگزار میشد که دارای اندیشه نیک، منش پسندیده و خرد بود. الهه وهومن در دین زرتشت از حیوانات و چهارپایان محافظت میکرد.
از مهمترین آداب جشن بهمنگان پرهیز از کشتار حیوانات و خوردن گوشت آنها بود. بعضی از زرتشتیان تا پایان بهمن ماه این آداب را همچنان رعایت میکردند. در این جشن نیز همانند دیگر جشنهای ایران باستان پوشیدن لباس سفید متداول بود و خروس و گل یاسمن را نشانههای این جشن میدانستند. در تاریخ ۲۲ بهمن نیز زرتشتیان ایران باستان جشن «بادیره» را برگزار میکردند که در نکوداشت ایزد باد بود.
جشن سپندارمذگان
آیین نکوداشت بانوان ایرانی در جشن سپندارمذگان، عکاس و منبع عکس: فیروزه منوچهری، سایت امرداد
«سپندارمذ» روز پنجم از ماه اسفند و زمان برگزاری جشن سپندارمزگان یا اسفندگان بود. در این جشن الهه نگهبان بانوان پارسا و نیکخواه ستایش میشد. بعدها در زبان فارسی این مراسم را با نام جشن «مردگیران» میشناختند. در این جشن مردان برای بانوان خود هدیه تدارک میدیدند و آنان را گرامی میداشتند.
اسفند یا سپندارمذ به معنی فروتنی و پاکی و یکی از امشاسپندان اهورامزدا است. در این روز تواضع، بردباری و محبت اهورامزدا را ستایش و زن را بهعنوان نشانهای از این صفتهای ایزد نکوداشت میکردند. از طرف دیگر امشاسپند سپندارمذ، الهه باروری و زایش در زمین نیز هست و به همین سبب این روز را روز زن در زمان ایران باستان میدانستند.
از آداب این روز پوشیدن لباسهای فاخر و زیبا توسط زنان و بر تخت نشستن و فرمانروایی بانوان در منزل بوده است. محبت و عشق مفاهیم اصلی این جشن بودند و در سالهای اخیر نیز در فرهنگ ایرانی از این روز با نام روز عشق یاد میشود. در حال حاضر نیز زرتشتیان این روز را با عنوان روز زن و مادر برگزار میکنند و در بعضی شهرها مانند یزد و روستاهای اطراف آن، این مراسم باشکوه بسیار برپا میشود. جشن «نوروز رودها» نیز دیگر جشن اسفند ماه بوده است که آن را در تاریخ ۱۹ اسفند برگزار و در آن رودها را پاکسازی و عطر و گلاب پاشی میکردند.
جشن های گاهنبار
منبع عکس: سایت نمناک
زرتشتیان در زمان باستان به نقل از زرتشت در اوستا، ۶ گاهنبار را زمان آفرینش جهان میدانستند و این روزها را جشن میگرفتند. هر جشن گاهنبار پنج روز طول میکشیده است و آخرین روز مهمترین روز در جشنهای گاهنبار به شمار میرفت. این گاهنبارها به شرح زیر هستند:
گاهنبار «میدیوزرم» که در روز پانزدهم اردیبهشت قرار دارد و خداوند در این روز آسمان را آفرید. گاهنبار دوم، «میدیوشم»، در پانزدهم تیرماه و زمان آفرینش آب است. روز ۳۰ شهریور نیز زمان آفرینش زمین است که گاهنبار «پتیهشهیم» نامیده میشود. گاهنبار «ایاسرم» در ۳۰ مهر زمان خلق گیاهان و گاهنبار «میدیارم» در ۲۰ دی نیز زمان آفرینش جانوران هستند. آخرین گاهنبار «همسپثمیدیه» نام دارد و در آخرین روز سال، زمان آفرینش انسان است.
ایرانیان در زمان باستان این روزها را جشن میگرفتند و همزمان با شادی و پایکوبی به نیازمندان رسیدگی میکردند. این جشنها برای کشاورزان دارای اهمیت بود و معتقد بودند که برگزاری این جشنها خیر و برکت فراوان برای محصول آنها خواهد داشت. اساس و پایه همه جشنهای سالانه گاهنبار نیز بر پایه نیکی و درستی قرار داشت و آیین تشکیل دهنده این جشنها شامل کمک به زرتشتیان نیازمند و نیکی به همنوعان میشد. جشنهای گاهنبار به نام جشن های فصلی نیز شناخته میشدند. در این جشنها ابتدا موبدان به ستایش اهورامزدا و نیایش و دعا میپرداختند و سپس همه زرتشتیان از غنیترین آنها گرفته تا ضعیفترین در کنار یکدیگر با پوششهای یکسان به شادی میپرداختند.