شفقنا- استاد حوزه علمیه قم گفت: هیچ کسی اساس کرامت و معجزه را انکار نمی کند. کسی منکر معجزه هایی که در قرآن کریم و روایات برای پیامبران بزرگوار و رسول گرامی(ص) صورت گرفته، نیست حتی در ردیف بعدی، برخی از علما و انسان های وارسته کرامت هایی داشتند که قابل انکار نیست، اما اولاً این کرامات باید با سند معتبر نقل شود. دوماً نباید بنیان سخنرانی های خود را بر اینگونه کشف و کرامت ها بگذاریم، بنیان سخنرانی ها باید با استناد بر قرآن، حدیث، مطالب عقلانی و عقلایی باشد.
هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمی برد
آیت الله محمد عندلیب همدانی در گفت وگو با شفقنا، درخصوص تلاش عده ای برای تقویت دیدگاه ها و باورهای دینی با استفاده از ترویج خرافه، تحریف و یا اتکا به خواب و رویاهای غیر قابل اثبات و یا به کار بردن تشریفات نظیر منبر طلا و انواع دیگری از این اقدامات، اظهار کرد: دین اسلام و قرآن کریم بر مبنای حکمت، عقلانیت، انسانیت و برهان است؛ این اصول مورد تأکید اسلام است و هیچ گاه دین مبین اسلام همراه با خرافه، جهل و عقاید باطل نبوده و نخواهد بود، مؤید این کلام اینکه از ابتدا که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند، یکی از جنبه های دعوت پیامبر(ص) مبارزه با خرافات و مبارزه با عقاید باطل و جاهلیت بود، با این شواهد چطور می توان گفت که دین گرفتار چنین خرافات و انحرافاتی شده است. امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «هیچ چیز مثل بدعت دین را از بین نمی برد و تو خالی نمی کند»
تجویز داروی تقلبی به جای داروی اصلی دین رویکردی بسیار خطرناک است
آیت الله عندلیب همدانی ادامه داد: بدعت یعنی آنچه در شریعت مقدسه و کلام پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیست، اما به اسم دین به مردم نشان دهیم. این یک رویکرد بسیار خطرناک است که به نام داروی اصلی دین که درمان روح، جامعه و فرد را به دنبال دارد، داروی تقلبی تجویز کنیم.
عوام فریبی مشی برخی است و برخی دیگر بر اینگونه امور عقیده دارند
این مولف و محقق حوزه علمیه قم گفت: بدعت در هر زمانی وجود داشته و اختصاص به زمان ما ندارد. برخی با حسن نیت و برخی با سوء نیت به دنبال اینگونه امور می روند. برخی دیگر چون عوام فریبی مشی آنهاست از این مسیر استفاده می کنند و برخی هم هدفشان عوام فریبی نیست بلکه بر اینگونه امور عقیده دارند، اما عقیده و مشی آنها صحیح نیست.
وی مطمئن ترین و صحیح ترین راه ترویج دین و معارف دینی را با استناد به قرآن تبیین و تصریح کرد: خداوند در سوره نحل می فرماید: «ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» تنها راه تبلیغ دین همین راه است و غیر از این راهی نداریم.
بِالحِکمَهِ، «کلام و رفتار حکیمانه» گفتار و رفتار محکم، استوار، متین، عقلانی و برهانی به دور از بیهودگی و عبث.
وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ، اگر می خواهید مردم را راهنمایی کنید، هم زیبا راهنمایی کنید و هم به سوی زیبایی ها راهنمایی کنید.
وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ، «دفاع زیبا از زیبایی های اخلاقی، انسانی و الهی» اگر بنا به جدال، مناظره، گفت وگو و مباحثه است، جدال مباحث نباید به گونه ای باشد که انسان بر باطل خود اصرار داشته باشد. به عبارت دیگر حق را فهمیده باشد، اما از قبول حق استنکاف کند و برخورد نازیبا با آرای مخالف خود داشته باشد.
آیت الله عندلیب همدانی تأکید کرد: هیچ جایگاهی برای خرافه پرستی، عوام فریبی، کشف و کرامت های دروغین در مسیر دعوت نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که نگاه قرآن در دفاع، تبیین و ترویج معارف دینی بر چه اصول و رویکردی استوار است؟ گفت: سیره معصومین، سیره رسول خدا(ص) در دعوت است و همین باید اسوه حسنه ما باشد. پیامبر اکرم(ص) چگونه آن جاهلیت کور و پر از ظلم و ظلمت را تبدیل به دفاع از حق و حقانیت کرد؟ امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) چگونه از دین و معارف دینی دفاع کردند؟ آیا حضرت زهرا(س) بیان کردند که خواب دیدند امیرالمومنین علی(ع) چنین و چنان بود!؟ حضرت زهرا(س) کرامت امیرالمومنین علی(ع) را با بیان های لطیف و عمیق برای مردم ترسیم کردند.
آیت الله عندلیب همدانی افزود: ائمه(ع) برای ترویج و تبیین معارف دینی احتجاجات داشتند. در کتاب «احتجاج» مرحوم طبرسی و کتاب «بحارالانوار» مرحوم مجلسی بیان شده که ائمه(ع) چگونه از مکتب دفاع می کردند. خطبه ها و منبرهای رسول خدا(ص) و امیرالمومنین علی(ع) در دسترس است. برخی از خطبه های امام حسین(ع) در دسترس است. این نمونه های ارزشمند باید سبک منابر ما باشد. باید به همان گونه بر منبر برویم و مناظره و از دین دفاع کنیم که ائمه(ع) دفاع می کردند.
بنیان سخنرانی ها را بر کشف و کرامت ها نگذارید
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: هیچ کسی اساس کرامت و معجزه را انکار نمی کند. کسی منکر معجزه هایی که در قرآن کریم و روایات برای پیامبران بزرگوار و رسول گرامی(ص) صورت گرفته، نیست حتی در ردیف بعدی، برخی از علما و انسان های وارسته کرامت هایی داشتند که قابل انکار نیست، اما اولاً این کرامات باید با سند معتبر نقل شود نه اینکه نقلی از چندین نفر را بیان کنیم مثلاً گفته شود فلانی گفت که فلانی اینگونه گفت! شخصی خواب و خیال پردازی کرده و حرفی را بیان کرده، ما هم برای نقل این حرف سند معتبری نداریم، پس نباید در سخنرانی ها و منابر این مطلب را مطرح کنیم. دوماً نباید بنیان سخنرانی های خود را بر اینگونه کشف و کرامت ها بگذاریم، بنیان سخنرانی ها باید استناد بر قرآن، حدیث، مطالب عقلانی و عقلایی باشد.
آیت الله عندلیب همدانی در پایان گفت: در مسایل دوری از خرافه، اتکا به خواب و رؤیا، تقدسی تراشی و مواردی از این قبیل و تبیین مطالبی که معتبر باشند، از روحانیت بیش از سایرین توقع می رود. بنده به عنوان کسی که ۶۰ سال است در هیئات و مجالس حضور دارم و خانواده و اجدادم منبری هستند و در واقع با منبر و مجالس امام حسین(ع) بزرگ شدم و وجود و تداوم آن را از عمق جان پاس می دارم، به صراحت عرض می کنم آفت هایی که امروز برخی مجالس وعظ و خطابه ما را مورد هدف قرار داده، چه بسا در طول تاریخ تشیع کم سابقه است و اگر به داد نرسیم خدایی نکرده در آینده وضعیت بدتر از امروز خواهد شد و شاهد آسیب های بیشتر و جدی تری خواهیم بود.
انتهای پیام
fa.shafaqna.com
شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام