پاسخ به:تفسیر جامع سوره مبارکه بقره و مؤمنون
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (2) وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3) وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ (4)
براستى که مؤمنان رستگار شدند؛ (1) (همان) کسانى که آنان در نمازشان فروتنند؛ (2) و کسانى که آنان از (کار و سخن) بیهوده روى گردانند (3) و کسانى که آنان [بخشش] زکات را [پرداخت] کننده اند؛ (4)
نکته ها و اشاره ها :
1) نکته اول
-
«افلَح» در اصل به معناى «شکافتن و بریدن» است، سپس به هر نوع پیروزى و رسیدن به مقصد و خوشبختى گفته شده است.
-
آرى؛ مؤمنان همه ى موانع خوشبختى را از سر راه بر مى دارند و راه خود را به سوى مقصد مى شکافند و به سوى پیروزى پیش مى روند.
2) نکته دوم
-
مؤمنان در دنیا و آخرت پیروز و رستگارند و رستگارى مادى و معنوى در انتظار آنان است و اصولًا رستگارى و پیروزى واقعى جز در سایه ى ایمان تحقق نمى یابد ؛ چراکه پیروزى دنیوى در آزادى، سربلندى، عزّت و بى نیازى است و سعادت اخروى در جوار رحمت پروردگار و بهشت برین و باعزّت و در کنار دوستان شایسته است که این امور جز با ایمان امکانپذیر نیست.
3) نکته سوم
-
«خاشِعُون» در اصل به معناى حالت فروتنى و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى شود، به طورى که آثار آن در بدن ظاهر مى گردد.
4) نکته چهارم
-
این آیه برپا داشتن نماز را نشانهى مؤمنان ندانسته، بلکه خشوع و فروتنى در نماز را از ویژگىهاى مؤمنان بر مىشمارد؛ یعنى نماز مؤمنان الفاظ و حرکاتى بىروح نیست بلکه آنان در حال نماز از غیر خدا جدا مىشوند و غرق در حال حضور، تفکر و راز و نیاز با خدا مىگردند.
5) نکته پنجم
-
در حدیثى روایت شده که پیامبر صلى الله علیه و آله مردى را دید که در حال نماز با ریش خود بازى مى کند، حضرت فرمود: اگر قلب او خاشع و فروتن بود، اعضاى بدنش نیز فروتن مى شد.[1]
-
و در حدیث دیگرى روایت شده که پیامبر صلى الله علیه و آله در هنگام نماز گاهى به آسمان نگاه مى کرد اما پس از نزول این آیه همواره به زمین نگاه مى کرد.[2]
6) نکته ششم
-
خشوع در برابر خدا و حضور قلب در نماز، همان روح نماز است.
-
برخى از مفسران براى رسیدن به این مرحله از نماز ، راه حل هایى را پیشنهاد کرده اند که عبارتند از :
-
الف) شناخت بیشتر خدا و بزرگى او که دنیا را در نظر انسان کوچک مى کند؛
-
ب) شناخت بیشتر نماز و فلسفه ى افعال و اذکار آن؛
-
ج) توجه نکردن به کارهاى پراکنده و مختلف که مانع تمرکز حواس است؛
-
د) انتخاب محل و زمان مناسب براى نماز، به طورى که مانع تمرکز و حضور قلب نباشد؛
-
هـ) پرهیز از گناه که مانع نزدیکى قلب به خدا مىشود؛
-
و) انجام مستحبات و آداب مخصوص نماز؛
-
ز) مراقبت مستمر و تمرین براى حضور قلب و تمرکز در نماز.[3]
7) نکته هفتم
-
«لَغْو» شامل هر گفتار، عمل و فکرى مىشود که فایده ى قابل ملاحظهاى نداشته باشد؛ یعنى مؤمنان در تمام اعمال و گفتار و افکار خود هدفى را دنبال مىکنند و کارها و سخنان آنها سازنده و مفید است و از کارها و سخنان غیر مفید و اندیشههاى باطل و گناهان دورى مىکنند.
8) نکته هشتم
-
مؤمنان نه تنها کارها، سخنان و افکار لغو ندارند بلکه از آن روى گردانند و بدان توجه نمىکنند.
9) نکته نهم
-
در این آیات پرداخت «زکات» یکى از ویژگىهاى مؤمنان شمرده شده است، در حالى که سورهى مؤمنون در مکه نازل شده است و در مکه زکات واجب نشده بود.
-
از این رو برخى مفسران بر آن اند که مقصود این آیه پرداخت زکات مستحب است که شامل انفاق مالى مى شود.[4]
10) نکته دهم
-
در این آیات رستگارى مؤمنان با فعل ماضى و «قَدْ» بیان شده است؛ یعنى این پیروزى و رستگارى حتماً تحقق خواهد یافت.
-
و نیز صفات مؤمنان به صورت اسمى (نه فعلى) بیان شده، تا نشان دهد که این ویژگىهاى مؤمنان موقتى نیست، بلکه برنامهى مستمر آنهاست.
امیرمهدی دهجو
پنج شنبه 27 آذر 1399 5:11 PM
تشکرات از این پست