طفل در این سن، علاقه به بازی دسته جمعی ندارد بلکه دوست دارد بازی دیگران را تماشا کند. لذا باید او را به معاشرت تشویق کرد. تمایل دارد با تقلید کردن از افراد بزرگسالی که در اطرافش هستند جلب توجه کند، از موافقت آن ها لذت ببرد. در طول تقلید و بازی تخیلی، با خودش بلند حرف بزند، گزارش پی در پی از اعمالش داده و نشان دهد که شروع به استفاده از برنامه ریزی برای آینده کرده است؛ مثلاً چیزهایی برای رفتن به سفر خیالی اش جمع میکند.
با توجه به آنچه بیان شد در این سن، بازی های الفبایی و شمارشی انجام داده و لطیفه های ساده و جملاتی که تلفظ آنها دشوار است (مثل امشب، شب سه شنبه است) به او یاد دهید. چاپ با سیب زمینی، ساخت مهره ای ساده با هویج و اسفنج را با او کار کنید. فعالیت های مربوط به طبیعت مثل بحث درباره طلوع و غروب آفتاب، رنگین کمان و ستاره ها، جمع آوری برگ ها و گل ها، کاشتن بذر گیاهان نیز همچنان ادامه داشته باشد.
مراجعه به کتاب فروشی و کتاب خانه از این سن به بعد مفید است؛ در آن جا اجازه دهید کودک کتاب های مورد علاقه، ساده و با تصاویر بزرگ انتخاب کند.
چهار سالگی
در این سن تمایل به بازی های گروهی، نمایشی یا تخیلی افزایش می یابد. امکان دارد نمایش های عروسکی و برنامه های تلویزیونی مناسبی را که دیده است، اجرا کند یا اگر با دوستانش بازی گروهی تشکیل داد، نقش های آن ها را تعیین نماید. در این نقش بازی کردن همدلی و همکاری، تقویت می شود؛ زیرا در گفت و گو، نوبت را رعایت کرده درخواست می نماید و دستور می دهد؛ در نتیجه اعتماد به نقس افزایش یافته و بر خود مسلط می شود. بازی تخیلی در رشد کودک کارکردهای بسیاری دارند و او را وادار به تفکّر و در ضمن آزمون و تمرین می کند.
در این سن، کودک گاه اهل بحث و جدل بوده پرسش هایش درباره گذشته زیادتر می شود، حسّ شوخ طبعی او افزایش می یابد، شعر، معما، لطیفه های ساده و شوخی کلامی را دوست می دارد، همچنین بازیهایی مثل منچ، شطرنج، که در آن مهره ها را حرکت می دهند، برایش دوست داشتنی است؛ گرچه استفاده صحیحش را نمی داند. از خواندن داستان توسط دیگران در حالی که تصویر آن را می بیند، لذت برده، بهتر از سه لگی می تواند با استفاده از کلمات درباره موضوعی گفت وگو کند؛ لذا می توانید شعرها و آوازهای مربوط به اعداد و شمارش را زیاد به کار ببرید.
اسباببازی های مناسب این سن عبارتند از:
وسایلی با قطعه های کوچک تر مثل مجموعه ساختمانی، ماشین های کوچک تابلوهای مغناطیسی یا پارچه ای برای چیدن حروف، اعداد، تصاویر، اسباب بازی های ورزشی، مدل های کوچک از چیزهایی واقعی مثل اثاثیه خانه عروسکی، ماشین بازی و مسافرتی، دستگاه ضبط صوت برای پخش سرودها و داستان های مورد علاقه کودک و ذرهبین و دوربین، جهت تحقیق و کاوش دنیای بیرون.
با توجه به مطالب بیان شده ساختن عروسک های دستی یا کاعذ، جوراب، پارچه و درست کردن اثاثیه منزل، خانه اسباب بازی و وسایل نقلیه با استفاده از مقوا، کارتن و کاغذ برایش جذاب بوده و از آن جایی که درکش در این سن بیشتر شده، برای هیجان بیشتر، می توانید او را به باغ وحش، باغ گل ها، سینما، تئاتر و موزه هایی که مربوط به کودک است ببرید.
پنج و شش سالگی
در این سن ممکن است شروع به نشان دادن استعداد یا حرفه ویژه ای در ورزش، کاردستی یا فعالیتی خلاقانه بکند. به نیازهای دیگران توجه دارد و قادر به راهنمایی کودک کوچکتر از خود است.
فعالیت ها در سن پنج سالگی آگاهانه؛ جهت دار و پیچیده تر شده و مهارت بازی با کودکان دیگر رشد نسبتاً خوبی پیدا می کند. فعالیت های هنری مثل تهیه آلبوم از بریده نشریات، جمع آوری تمبر یا سکه، ساختن تابلو با چسباندن گلبرگ های خشک شده بر روی مقوا، اسباب بازی هایی از نوع قطارهای برقی یا کوکی، نمونههای کوچک از دستگاه های بزرگسالان مثل کامپیوتر اسباب بازی و بازهایی که با تاس انجام می شود و نیاز به شمارش دارند، می تواند برای این سن مناسب باشد.