ترجمه: محمود مطهری نیا

اشاره:

در بخش های قبلی این سلسله مقالات، با برخی نشانه های مخصوص سال ظهور امام عصر (عج) آشنا شدیم و اینک به بررسی سلسله رویدادهایی می پردازیم که در آخرین ماه های پیش از ظهور آن حضرت رخ می دهد .

ادامه حوادث ماه رجب

3 - قیام یمانی (از علایم حتمی ظهور)

احادیث شریف ما جنبش یمانی را به عنوان پرچم هدایت معرفی می کنند که همزمان با شورش سفیانی در شام، او هم در یمن قیام کرده و مردم را به حق و حقیقت دعوت می کند و اجابت دعوتش واجب است . پس از حرکت به سمت عراق و شام و ملاقاتش با سید خراسانی، در جنگ با سفیانی او را یاری می رساند . یمانی از فرزندان زیدبن علی بن الحسین (ع) است .

از امام باقر (ع) روایت شده که فرمودند:

خروج سفیانی و یمانی و سید خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است که مانند دانه های تسبیح به دنبال هم می آیند و جنگ همه جانبه ای رخ می دهد . وای بر کسی که در مقابل آنها بایستد! در میان این پرچم ها هیچ کدام به اندازه پرچم یمانی بر حق نیست; چرا که شما را (به تبعیت از) امامتان دعوت می کند . پس از قیام یمانی خرید و فروش اسلحه برای مردم و به خصوص مسلمانان ممنوع می شود و هرگاه (یمانی) قیام کرد به سوی او حرکت کن و بشتاب که آن را پرچم هدایت خواهی یافت . احدی از مسلمانان اجازه ندارد با او مقابله کند و هر کس چنین کند، جهنمی است; چرا که یمانی به حق و صراط مستقیم دعوت می کند . (1)

در آن زمان اوضاع کلی جهان، در یک جنگ بزرگ فرهنگی تمدن ها خلاصه می شود که میدان این جنگ شام، فلسطین، عراق، ایران و حجاز است . در این معرکه دو دسته و دو سپاه در برابر یکدیگر به مبارزات سیاسی - نظامی مشغولند و این دو دسته عبارتند از: یاوران حضرت مهدی (ع) و زمینه سازان قیام ایشان در یک سوی میدان و حرکت سفیانی و یاری رسانان غربی او و به تعبیر روایات رومیان و یهودیان در سوی دیگر میدان . هدف این جنگ بزرگ تمدن ها و کانون بحران های سال ظهور حضرت مهدی (ع) قدس است .

با این حساب اینطور نیست که جنبش حضرت مهدی (ع) - که از مسجدالحرام و مکه مکرمه شروع می شود - اولین حرکتی باشد که هدفش رسیدن به مسجدالاقصی در فلسطین است، بلکه گل سرسبد و تاج سر تمام حرکت های امت اسلامی است که به سوی قدس در شتابند . در واقع باید ابتدای حرکت امت اسلام برای رهایی قدس را از ایران توسط سید خراسانی و از یمن توسط رهبر مسلمانشان یمانی دانست که البته روایات حرکت یمانی را هدایت جویانه و نماد هدایت توصیف می کنند .

4 - قیام سید خراسانی

پرچم های خراسان یا پرچم های سیاه که در این لشکر جمعی از یاران حضرت مهدی (ع) تحت فرماندهی سید خراسانی وجود دارد . امام باقر (ع) در حدیثی طولانی می فرمایند:

. . . سفیانی لشکری را به سوی کوفه می فرستد که هفتاد هزار نفرند آنها در آنجا به قتل و کشتار و اسارت مردم می پردازند در چنین شرایطی پرچم هایی از سوی خراسان به رهبری سید خراسانی نمایان می شوند که منزلگاه ها را با سرعت چشمگیری طی کرده و پشت سر می گذارند و در میان آنها عده ای از اصحاب حضرت مهدی (ع) هستند (2) .

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:

فرج را از سه چیز انتظار داشته باشید: اختلاف اهل شام بر سر آن چیزی که در میان آنهاست، پرچم های سیاه از خراسان و هراس و سردرگمی مردم در ماه رمضان (3) .

و آن حضرت (ع) در حدیث طولانی می فرمایند:

وقتی سپاه سفیانی به سمت کوفه خارج می شود آنها را برای (درگیری و پیروزی بر) اهل خراسان می فرستد که آنها هم به جهت (یاری) حضرت مهدی (ع) خارج شده اند . سفیانی و سید خراسانی حامل پرچم های سیاه به هم می رسند . در خط مقدم سید خراسانی، شعیب بن صالح است که او با سفیانی درباب اصطخر (منطقه شیراز که نقطه مقابل فرو رفتگی خلیج فارس است) میان آنها جنگ خانمان برانداز و شدیدی صورت می گیرد که پرچم های سیاه پیروز شده و لشکر سفیانی متواری و فراری می شوند . به دنبال آن مردم آرزوی (آمدن) مهدی (ع) را می کنند و او را می جویند . او هم در مکه قیام می کند در حالی که پرچم رسول الله (ص) را به همراه دارد و آن هم در زمانی که مردم از قیام او به خاطر شدت و مدت بلایا و فتنه ها مایوس شده اند . (4)

احادیث نام و اوصاف برخی از فرماندهان سپاه خراسان را چنین بیان می کند:

سید خراسانی، رهبر سیاسی ای که در دست راستش خالی دارد، قائد اعظم و سید بزرگواری است که پرچم های نهضت به نقش او منقوش گشته اند . شعیب بن صالح جوان گندمگون و تیز فهمی از اهالی تهران که سرپرستی نیروها را برعهده دارد . گنج های طالقان که همان جوانان منطقه طالقان (شمال تهران) هستند و اصحاب حضرت مهدی (ع) خواهند شد و احادیث صفت بارز آنها را گنج الهی بودن آنها برشمرده اند . (5)

روایات به این امر اشاره دارند که ایرانیان پس از طولانی شدن جنگ با دشمنان خود; با سیدی هاشمی که شعیب بن صالح را به عنوان فرمانده سپاه خویش برگزیده بیعت می کنند . احادیث، میدان جنگ ایرانیان با دشمنانشان را در خارج آن سرزمین; یعنی عراق و شام و فلسطین بیان می کند که حاکی از ثبات سیاسی آنها در داخل کشور می باشد; البته به جز آشفتگی مختصری که به واسطه جریان «قرقیسیا» در وضعیت ایران به وجود می آید . از آنجا که این واقعه اساسا جنگ میان سفیانی، ترک ها، بعضی از غربیان و بخشی از سپاهیان و نیروهای عراقی است و با توجه به اینکه ایرانیان با میدان و معرکه جنگ فاصله چندانی ندارند تصمیم می گیرند در آن شرکت کنند ولیکن به جهت بهبود وضعیت داخلی از قرقیسیا صرف نظر می کنند و به کشور خود بازگشته و برای مقابله با سفیانی که در غایله قرقیسیا پیروز شده مهیا می شوند .

هدف قیام ایرانیان آزادی قدس است که پس از عبور از عراق آن را فتح کنند . احادیث از حرکتی دسته جمعی و ملی از منطقه اصطخر خبر می دهند که پس از حوادث حجاز و خروج حضرت مهدی (ع) می باشد و اهل مشرق برای استقبال از ایشان برای عبور از عراق و رسیدن به مکه راهی می شوند که حضرت در اصطخر با آنها ملاقات کرده و آنها هم در همانجا با ایشان بیعت می کنند و به همراهی او با سفیانی می جنگند (6) .

5 - نمایان شدن بدنی کاملا واضح در قرص خورشید و دستی که از آسمان اشاره می کند .

الف - خارج شدن سر و سینه مردی در قرص خورشید

امام باقر (ع) ذیل این آیه که:

ان نشاء ننزل علیهم من السماء آیة فظلت اعناقهم لها خاضعین (7) .

اگر بخواهیم آیه ای را از آسمان بر آنها نازل می کنیم که گردن های خود را خاضعانه در مقابل آن فرود آورند (8) .

فرمودند:

خداوند با آنها چنین خواهد کرد .

راوی می گوید: پرسیدم آنها چه کسانی هستند؟

فرمودند:

بنی امیه و پیروان آنها منظور سفیانی و یارانش است .

راوی می گوید باز پرسیدم: آن آیه چیست؟ حضرت جواب دادند:

ثابت ماندن خورشید از ظهر تا وقت عصر و خارج شدن سینه و صورت مردی در قرص خورشید که با حسب و نسبش (برای مردم) شناخته شده است . اینها در زمان سفیانی است و پس از آن او و پیروانش هلاک می شوند (9) .

این حدیث به خوبی تبیین می کند این علامت پس از خروج سفیانی است و سفیانی هم همان گونه که بیان شد در ماه رجب خروج می کند . علاوه بر این امام صادق (ع) طی حدیث دیگری تصریح می کنند که این نشانه در ماه رجب واقع می شود و می فرمایند:

سالی که در آن صیحه و فریاد آسمانی واقع می شود، قبل از آن آیه ای در ماه رجب نمایان می شود .

راوی می گوید: پرسیدم آن آیه چیست؟ فرمودند:

چهره ای که در ماه (و به قولی خورشید) و دستی نمایان دیده می شود (10) .

این بدن کامل و نمایان (سینه و صورت) همان کسی است که نداهای سه گانه ماه رجب - همان گونه که خواهیم دید - را سر خواهد داد .

ایرانیان پس از طولانی شدن جنگ با دشمنان خود; با سیدی هاشمی که شعیب بن صالح را به عنوان فرمانده سپاه خویش برگزیده بیعت می کنند . احادیث، میدان جنگ ایرانیان با دشمنانشان را در خارج آن سرزمین; یعنی عراق و شام و فلسطین بیان می کند .

از امام رضا (ع) نقل کرده اند که ضمن حدیثی طولانی می فرمایند:

. . . و صدای سومی که (با آن) بدنی واضح و نمایان در قرص شمس دیده می شود . (11)

برخی از علما معتقدند که این پیکر همان بدن مطهر امیرالمؤمنین (ع) است که مردم ایشان را می شناسند .

شیخ محمد نجفی در کتاب بیان الائمه (ج 3، ص 48) چنین نظری را بیان می کنند . و بعضی دیگر می گویند حضرت مسیح است که این نظر را حجة الاسلام علی کورانی در کتاب الممهدون للمهدی (ص 37) بیان کرده اند . که این نظر قابل قبول تر به نظر می رسد .

ب - دستی که در آسمان ظاهر شود و اشاره می کند: هذا . . . هذا . . . این [حق است] این [حق است] . . . !

بعضی از روایات این نشانه را از علایم حتمی شمرده اند:

امام صادق (ع) در حدیثی بلند و طولانی فرمودند:

و دستی که از آسمان طلوع کرده و نمایان می شود از علایم حتمی است . (12)

آن حضرت در تبیین علامت های روز موعود چنین می فرمایند:

دستی از آسمان بر حکومت و امیر آن زمان دلالت کرده که مردم به آن خواهند نگریست . (13)

چقدر امامان بزرگوار (ع) بلند مرتبه اند که صدها سال قبل ما را از این جریانات باخبر کردند . بدن و دست معجزه ای الهی است و در حالی که انسان در عصر کنونی ثابت کرد می تواند صحبت هایش را با اختراعات و اکتشافات و علم خویش از سطح ماه به زمین منتقل کند از آنها بیشتر قدرت نمایی کند، از خداوندی که از مخلوقاتش مسلما داناتر و تواناتر است، این مطلب خیلی عجیب و غیرقابل تصور نخواهد بود .

6 - نداهای سه گانه

سه ندای آسمانی را همه در ماه رجب می شنوند:

ندای اول: الا لعنة الله علی القوم الظالمین; بدانید لعنت خدا شامل حال جمعیت ظالم و ستمکار می شود .

ندای دوم: یا معاشرالمؤمنین ازفة الآزفة; ای گروه مؤمنان! قیامت (ظهور) نزدیک شده است .

ندای سوم: بدن آشکار و نمایانی ندا می دهد: الا ان الله بعث مهدی آل محمد (ص) للقضاء علی الظالمین; بدانید که خداوند مهدی آل محمد (ص) را برای اجرای قضای خود بر ستمکاران برانگیخت و فرستاد .

امام رضا (ع) طی حدیثی طولانی فرمودند:

ندایی می آید که هر دور و نزدیکی آن را می شنود; برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب است .

حسن بن محبوب که راوی است، می گوید: به حضرت عرض کردم: پدر و مادرم به فدایتان آن ندا چیست؟

فرمودند:

سه ندا در رجب خواهد بود . اولین آنها چنین است: بدانید که لعنت خدا شامل ستمکاران است و دومین آنها: ای گروه مؤمنین قیامت (ظهور) نزدیک شده است و سومین بدنی آشکارا در قرص خورشید، مشاهده می شود که ندا در می دهد که خداوند فلان بن فلان را برای هلاک و نابودی ستمکاران برانگیخته است و در این زمان فرج و گشایش مؤمنین خواهد آمد و خداوند سینه هایشان را شفا داده و سختی و غم و غصه را از قلب هایشان می زداید . (14)

قریب به این مضمون از امام باقر (ع) نقل شده است که فرموده اند:

خداوند تبارک و تعالی با پدید آوردن این آیات، انکارکنندگان را مبهوت و متحیر خواهد کرد .

و امام صادق (ع) چنین می فرمایند که:

سالی که در آن صیحه آسمانی واقع می شود پیش از آن آیه ای در رجب خواهد بود .

از ایشان پرسیدند: آن آیه چیست؟

فرمودند: چهره ای که در ماه نمایان می شود و دستی که آشکارا اشاره می کند و ندایی که از آسمان هر کس آن را به زبان خویش می شنود . (15)

با توجه به آنچه گفته شد می توان میان ندا و صیحه تفاوت قایل شد; چرا که صیحه در ماه رمضان واقع می شود و به شکل ندای جبرئیل (ع) است در حالی که نداهای سه گانه در ماه رجب پدید می آیند و ندای چهارمی در ماه محرم و روز ظهور حضرت خواهد بود و به خلاف نداهای چهارگانه در ماه های رجب و محرم صیحه ماه رمضان در زمره علایم محتوم به شمار آمده است .

7 - ثابت ماندن خورشید و خسوف ماه در شب بدر (نیمه ماه)

از علایم غیر حتمی سال ظهور ثابت ماندن خورشید و حرکت نکردن آن از ظهر تا عصر یکی از روزهای ماه رجب است . همچنین در شب بدر این ماه، خسوف و ماه گرفتگی رخ خواهد داد .

از امام پنجم (ع) در مورد این آیه که اگر بخواهیم از آسمان بر آنها آیه ای نازل می کنیم (16) پرسیدند که آن آیه چیست؟ حضرت فرمودند:

ثابت ماندن خورشید از ظهر تا هنگام عصر . . . که اینها در زمان سفیانی است و به دنبال آن، او و قوم و پیروانش هلاک خواهند شد (17) .

این نشانه به خوبی از خروج و شورش سفیانی در ماه رجب حکایت می کند; چرا که این علامت در زمان او اتفاق می افتد . سکون خورشید در آسمان هر چند برای مدت کمی رخ می دهد، ولی معجزه ای عجیب از ناحیه خداوند متعال است . از طرفی مردم به آن واقعه از طولانی شدن ناگهانی مدت روز پی می برند . و از طرف دیگر تابش نامتعارف و بیش از حد گرما و حرارت خورشید به زمین باخبر می شوند . پدید آمدن چنین نشانه ای آسمانی در ماه رجب خبر از هلاکت و درهم کوبیده شدن سفیانی و سپاهیان و حزب و پیروانش می دهد .

تاکید بر ثابت ماندن خورشید در ماه رجب ناظر به همزمانی این حادثه با خروج سینه و صورت مردی در قرص خورشید است که قبلا در زمره حوادث ماه رجب از آن یاد کردیم . و همان طور که پیش از این گفتیم همه اینها در زمان سفیانی رخ می دهد .

از جمله دیگر حوادثی که در ماه رجب رخ می دهد ماه گرفتگی در شب بدر این ماه است:

ام سعید اخمسیه به امام صادق (ع) عرض می کند: یابن رسول الله (ص) فدایتان شوم! نشانه ای از خروج و قیام حضرت مهدی (ع) در اختیارم بگذارید و به من مرحمت کنید . حضرت به من فرمودند:

ام سعید! وقتی ماه در شب بدر ماه رجب گرفته شود و خسوف رخ دهد، مردی پس از آن خروج کند و به دنبال آن حضرت مهدی (ع) قیام خواهند کرد . (18)

قبلا گفته شد که علامت و نشانه نمایانی بدن مردی در خورشید هم در ماه رجب واقع می شود و پس از آن صیحه آسمانی در ماه رمضان پدید خواهد آمد .

ادامه دارد

پی نوشت ها:

1 . الغیبة، نعمانی، ص 171، بحارالانوار، ج 52، ص 232 .

2 . الغیبة، نعمانی، ص 187 .

3 . بحارالانوار، ج 52، ص 229، یوم الخلاص، ص 645 .

4 . بشارة الاسلام، ص 184; یوم الخلاص، ص 651، السفیانی فقیه، ص 77 .

5 . الممهدون للمهدی، ص 54 .

6 . جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به قیام سید خراسانی و احادیث و روایات مربوط می توانید به فصل سوم کتاب الممهدون للمهدی، حجة الاسلام علی کورانی و یا ترجمه کتاب عصر ظهور ایشان مراجعه کنید .

7 . سوره شعراء (26) آیه 4 .

8 . الارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 373; اعلام المهدی، ص 428; بحارالانوار، ج 52، ص 221; المهدی الموعود، ص 53; یوم الخلاص، ص 517; السفیانی، فقیه، ص 121 .

9 . الغیبة، نعمانی ص 169; بحارالانوار، ج 52، ص 233; بشارة الاسلام، ص 120 .

10 . الغیبة، نعمانی، ص 172; بشارة الاسلام، ص 120 .

11 . یوم الخلاص، ص 519; بحارالانوار، ج 52، ص 233 با الفاظی دیگر .

12 . الغیبة، نعمانی ص 120; الغیبة، شیخ طوسی، ص 2680; بحارالانوار، ج 52، ص 289; بشارة الاسلام، ص 16 .

13 . الغیبة، نعمانی ص 169; یوم الخلاص، ص 541 .

14 . سوره شعراء (26) آیه 4 .

15 . بحارالانوار، ج 52، ص 221 .

16 . بیان الائمه (ع)، ج 2، ص 695 .