خودروسازان ژاپنی از پیشتازان ساخت شاسیبلندها هستند و بالطبع، زمانی که این کلاس خودرویی از میان بیابانها و مسیرهای آفرودی در ظاهرهایی کم متفاوتتر به شهرها پا گذاشت، ژاپنیها هم دست به کار شده و تنوع محصولاتشان را در این کلاس افزایش دادند.
بنابراعلام دیوار، اوتلندر یکی از این دست شاسیبلندهاست که میتسوبیشی برای حفظ تنوع خود در این کلاس از سال ۲۰۰۱ میلادی به بازار عرضه میکند. اوتلندر در دسته شاسی بلندهای میدل سایز شهری است که در برخی تیپها با خصوصیات آفرودی تولید میشود. این خودرو تاکنون در سه نسل تولید شده است.
میتسوبیشی ASX نسخه اسپرت آن است که آخرین فیسلیفت نسل سومش را در ۲۰۲۰ تجربه کرده و از محبوبیت بسیاری هم برخوردار است. میتسوبیشی برای این شاسیبلند کامپکت خود نسخه هیبریدی نیز با عنوان اوتلندر PHEV تولید کرده است.
مشخصات فنی
PHEV مخفف عبارت Plug-In-Hybrid-Electric-Vehicle است که به تکنولوژی به کار رفته در اوتلندر گفته میشود. البته به کار بردن این تکنولوژی در یک شاسیبلند کامپکت شهری نیاز به ریسک بالای تولید کنندهاش داشته که این ریسک تنها از میتسوبیشی برمیآید.
اوتلندر PHEV یک موتور دو لیتری بنزینی با توان تولید ۱۴۷ اسببخار قدرت دارد که این موتور را دو پیشرانه برقی با توان تولید ۸۰ اسب بخار همراهی میکنند تا مجموع توان خروجی سه موتور به ۲۲۰ اسب بخار برسد. توانی که به راحتی میتواند جثه بزرگ و سنگین یک شاسیبلند را حرکت داده و شتاب لازم برای آن را تامین کند.
از برتریهای این شاسیبلند هیبریدی میتوان به سقف سرعت ۱۲۰ کیلومتری آن در حالت تمام برقی اشاره کرد. گفته میشود شتاب این خودرو نیز در حالت تمام برقی چشمگیر است و سرنشینان را به استفاده از این حالت ترغیب میکند؛ اما میتسوبیشی نگرانی از تمام شدن باتریهای ۳۰۰ ولتی خودرو را نیز با امکان شارژ آن توسط برق شهری برطرف کرده است. این باتریها توسط رابط برق شهری پنج ساعت زمان نیاز دارند تا به حالت فول شارژ برسند.
همچنین اوتلندر PHEV از سیستم بازیابی و ذخیره انرژی بهرهمند است. به این ترتیب که نیروی حاصل از ترمزگیری خودرو را به الکتریسیته تبدیل و در باتریها ذخیره میکند؛ بنابراین ماندن در ترافیک و ترمزگیریهای متعدد نیز ایجاد نگرانی از اتمام شارژ باتریها نمیکند.
بهطورکلی این خودرو میتواند با باتریهای فول شارژ تا ۵۱ کیلومتر را بهصورت تماماً برقی طی کند. گیربکس PHEV از نوع CVT است که شاید بتوان آن را نقصی در مشخصات فنی خودرو دانست. همچنین برای مصرف آن در صد کیلومتر اول رقم شگفتانگیر ۱.۸ لیتر ثبت شده است.
تجربه رانندگی و وضعیت بازار میتسوبیشی اوتلندر
میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز مانند دیگر خودروهای هیبریدی نمیتواند علاقهمندان به غرش موتور خودرو را در سرعتهای بالا راضی نگه دارد. همچنین در این خودرو نیز مانند دیگر همنوعانش از نشانگر دور موتور در بخش پشتآمپر خبری نیست.
شتاب صفر تا صد آن در حالت فعال بودن پیشرانههای بنزینی و برقی، ۱۰ ثانیه ثبت شده که برای یک شاسیبلند میان سایز شهری کاملاً رضایتبخش است.
سیستم تعلیق PHEV نیز مانند نمونه بنزینی عمل میکند و حین حرکت، نرمی و راحتی لازم در خودرو احساس میشود. اوتلندر پلاگین هیبریدی نیز به سیستم ۴WD مجهز شده، اما پیشنهاد میشود به دلیل حساسیت پیشرانههای برقی از این خودرو در مسیرهای آفرودی استفاده نشود.
در واقع PHEV به غیر از مسیرهای شهری، مناسب برای مسافرتهای خانوادگی و رانندگیهای جادهای به نظر میرسد.
از مشکلات بزرگ این خودرو در کشور واردات محدود آن است. پس از مدت کوتاهی ثبت سفارش برای آن، قوانین مربوط به منع واردات خودرو اجرا شد و در نتیجه آرینموتور نتوانست واردات این شاسیبلند را به طور گسترده انجام دهد.
همین تعداد محدود، مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش، تامین قطعات و تعمیر خودرو را افزایش میدهد. بر همین اساس این خودرو که اکنون تنها بهصورت کارکرده در بازار موجود است بازار خرید و فروش خوبی را تجربه نمیکند.