حدیث غدیر از طریق ثقات نقل نشده است - پاسخ به شبهات
حدیث غدیر از طریق ثقات نقل نشده است، پس استدلال به آن صحیح نیست؟
حدیث غدیر از طریق ثقات نقل نشده است، پس استدلال به آن صحیح نیست؟
ابن حزم می گوید: «و اما حدیث (من کنت مولاه فعلیّ مولاه)هرگز از طریق ثقات نرسیده و صحیح نیست».(الفِصَل، ج 4، ص 224)
در پاسخ می گوییم:
اولاً: بسیاری از علمای اهل سنت تصریح به صحّت این حدیث نموده اند.
ثانیاً: او کسی است که تمام فقهای عصرش اتفاق بر گمراه بودن او داشته و عوام را از نزدیک شدن به او باز داشته اند.(لسان المیزان، ج 4، ص 229، رقم 5737)
ثالثاً: او آرایی دارد که از آن ها استفاده می شود شخصی است متعصّب و حتی نسبت به حضرت علی علیه السلام عناد و بغض و کینه دارد.
او در کتاب خود «المحلّی» می گوید: «بین هیچ یک از امّت خلافی نیست که عبدالرحمن بن ملجم، به جز با تأویل علی را نکشت و اجتهادش او را به این نتیجه رساند، و این چنین حساب کرده بود که کارش صحیح است».(المحلّی، ج 10، ص 482)
در حالی که بسیاری از علمای اهل سنت از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل کرده اند که خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمود: «قاتل تو شقی ترین از آخرین است». و در تعبیری دیگر فرمود: «شقی ترین مردم است». و در تعبیری دیگر آمده است: شقی ترین این امت است، همانگونه که پی کننده شتر صالح شقی ترین قوم ثمود است». (مسند احمد، ج 5، ص 326، ح 17857؛ خصائص نسائی، ص 162؛ مستدرک حاکم، ج 3، ص 151، ح 4679 و . . .)
و در خبری دیگر از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده که خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمود: «آیا تو را خبر دهم به شدیدترین مردم از حیث عذاب در روز قیامت؟ حضرت عرض کرد: خبر ده مرا ای رسول خداصلی الله علیه وآله. آنگاه فرمود: همانا شدیدترین مردم از حیث عذاب در روز قیامت پی کننده شتر ثمود است، و کسی که محاسنت را به خون سرت سیراب خواهد کرد.(عقد الفرید، ج 4، ص 155)
و نیز فرمود: «قاتل تو شبیه یهود بلکه خود یهود است».(کنز العمال، ج 13، ص 195، ح 36582)
امام علی علیه السلام روزی خطاب به ابن ملجم کرد و فرمود: «من تو را از شرورترین خلق خدا می بینم».(تاریخ طبری، ج 5، ص 145؛ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 435)
چگونه می توان ابن ملجم را مجتهد نامید در حالی که امام واجب الاطاعه خود را به قتل رسانده است؟ مگر پیامبرصلی الله علیه وآله خروج بر امام مسلمین را همانند خروج از جماعت مسلمین ندانسته و حکم به قتل او نکرده است.(صحیح مسلم، کتاب الاماره)
ابن حزم کسی است که قاتل عمار - ابو الغادیه یسار بن سبع سلمی - را نیز اهل تأویل و مجتهد می داند که در این عملش دارای یک اجر است. و می گوید: این عمل همانند کشتن عثمان نیست؛ زیرا کشتن عثمان جای اجتهاد نیست. (الفصل، ج 4، ص 161 )
در صورتی که ابوالغادیه از مجاهیل دنیا به حساب می آید و هیچ کس او را تعریف و توثیق نکرده است.
این چه نوع اجتهادی است که در مقابل نصوص صریح کرده است؟ مگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مطابق احادیث صحیح السند خطاب به عمّار نفرمود: «تو را گروه ظالم خواهند کشت».(الاصابه، ج 2، ص 512، رقم 5704 )
مگر پیامبرصلی الله علیه وآله در حق او نفرمود: «هر گاه مردم اختلاف کردند فرزند سمیّه (عمار) با حق است».( المعجم الکبیر، ج 10، ص 96، ح 10071)
مگر پیامبرصلی الله علیه وآله نفرمود: «بار خدایا قریش به عمار ولع دارد، همانا قاتل عمار و برنده لباس او در آتش است».( مستدرک حاکم، ج 3، ص 437، ح 5661)
پس بنابر این کسی می گوید حدیث غدیر را ثقات نقل نکردند که هیچ اعتمادی به او نیست.
علی کفشگر فرزقی
منبع: مفهوم غدیر، ص 71