0

مناظرات درباره صلوات و سلام بر آل محمد (صلي الله عليه و آله)

 
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 12027
محل سکونت : کرمانشاه

مناظرات درباره صلوات و سلام بر آل محمد (صلي الله عليه و آله)

مناظرات درباره صلوات و سلام بر آل محمد (صلي الله عليه و آله)
 

 

مي دانيم كه بسياري از اهل تسنن وقتي كه نام علي (عليه السلام) را مي برند به جاي (عليه السلام) مي گويند :

«كرم الهه وجهه؛ خداوند مقامش را ارجمند كند.»

در حالي كه در مورد ساير صحابه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) مي گويند:

«رضي الله عنه؛ خدا از او راضي شود.»

زيرا خود آن ها معتقدند كه امام علي(عليه السلام) گناهي نكرده است تا درباره اش «رضي الله عنه» گفته شود،

بلكه بايد درباره علي(عليه السلام) گفت:

«خدا بر مقامش بيافزايد»

اينك اين سؤال پيش مي آيد كه چرا با ذكر نام علي(عليه السلام) جمله «عليه السلام» نمي گويند؟

براي پاسخ به اين سؤال به مناظره زير توجه كنيد:

دكتر تيجاني، در مسير خود از قاهره به عراق، در ميان كشتي، دوستي دانشمند پيدا كرد به نام «استاد منعم» كه از استادان دانشگاه و دانشمندان شيعه از اهالي عراق بود.

آن دو در كشتي با هم گفت و گو مي كردند. و سپس در عراق به گفت و گو و مناظرات خود ادامه دادند.

يكي از مناظرات اين بود كه روزي در خانه «استاد منعم» در بغداد، چنين مناظره شد:


دكتر سماوي:

شما شيعيان مقام علي (عليه السلام) را به قدري بالا مي بريد كه او را در رديف پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) قرار مي دهيد،

يرا بعد از نام او به جاي «كرم الله وجهه» و... جمله «عليه السلام» يا «عليه الصلاة و السلام» مي گوييد،

با اينكه سلام و صلوات مخصوص پيامبر(صلي الله عليه و آله) است. چنان كه در قرآن مي خوانيم:


«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛

همانا خداوند و فرشتگان بر پيامبر درود مي فرستند. اي كساني كه ايمان آورده ايد بر او درود بفرستيد و سلام دهيد و تسليم فرمانش باشيد.»


استاد منعم:

آري، دست گفتي! ما هنگامي كه نام اميرمؤمنان علي(عليه السلام) و ساير امامان معصوم(عليهم السلام) را مي بريم، «عليه السلام) مي گوييم،

ولي اين به آن معني نيست كه ما آن ها را پيامبر و يا در درجه پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) مي دانيم.

دكتر سماوي:

پس به چه دليل بر آن ها سلام و صلوات مي فرستيد؟

استاد منعم:

به دليل همين آيه اي كه خوانده شد:
«ان الله و ملائكته يصلون علي النبي...»

آيا تفسير اين آيه را خوانده اي؟

مفسران شيعه و سني به اتفاق نقل مي كنند:
هنگامي كه اين آيه نازل شد، جمعي از اصحاب از پيامبر (صلي الله عليه و آله) پرسيدند:

 

« اي رسول خدا، اصل چگونگي صلوات و سلام بر تو را فهميديم، ولي نفهميديم چگونه بر تو درود و صلوات بفرستيم؟»



پيامبر(صلي الله عليه و آله) در پاسخ فرمود: بگوييد :

«اللهم صل علي محمد و آل محمد، كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم في العالمين انك حميد مجيد؛

خدايا! درود و رحمت بفرست بر محمد و آل محمد، همان گونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم در ميان جهانيان درود و رحمت فرستادي، تو ستوده والا هستي.»[19]

نيز فرمود:

«لا تصلوا علي الصلاة التبراء؛

هرگز بر من صلوات ناقص نفرستيد.»

پرسيدند:

«صلوات ناقص چيست؟»

فرمود: اينكه فقط بگوييد :

«اللهم صل علي محمد» (بدون دنباله آن) ناقص است،

بلكه بگوييد:

«اللهم صل علي محمد و آل محمد» ، كه صلوات كامل است [20]


در روايات متعدد آمده است كه صلوات كامل بفرستيد، و جمله «آل محمد» را در آخر آن حذف نكنيد،


و حتي در تشهد نماز ، تمام فقهاي اهل بيت (عليهم السلام) آن را واجب مي دانند، و از فقهاي اهل تسنن ،


امام شافعي آن را در تشهد دوم نماز هاي واجب، واجب مي داند. [21]


جالب اينكه شافعي بر اساس همين فتوا، در شعر معروف خود چنين تصريح مي كند:

 

« يا اهل بيت رسول الله حبكم فرض من الله في القرآن انزله


كفـاكم من عـظـيم الـقدر انكم من لم يصل عليكم لا صلاة له [22]


ترجمه :

اي اهل بيت رسول خدا! دوستي شما فريضه و واجبي است كه خداوند در قرآن، آن را نازل كرده است،

در مقام و عظمت شما همين بس كه هر كس در نماز بر شما صلوات نفرستد، نمازش باطل است.»



دكتر سماوي در حالي كه سخت تحت تأثير قرار گرفته بود، و اين گفتار مستدل بر قلبش نشسته بود

گفت:

در اين جهت مي پذيرم كه آل محمد(صلي الله عليه و آله) شريك در صلوات پيامبر(صلي الله عليه و آله) هستند،

و ما هم وقتي كه صلوات بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) مي فرستيم، اصحاب و آل آن حضرت را نيز شريك در صلوات مي سازيم،


ولي اين را قبول نداريم كه اگر تنها نام علي ذكر شد، بگوييم«عليه السلام» يا «سلام خدا بر او».[23]

استاد منعم:

آيا كتاب صحيح بخاري را قبول داريد؟

دكتر سماوي:

آري، اين كتاب را امامي عالي مقام از امامان مورد قبول اهل تسنن، تأليف كرده، و صحيح ترين كتاب بعد از قرآن است.

استاد منعم كتاب صحيح بخاري را از كتابخانه اش آورد و صفحه اي از آن را گشود و به من داد تا بخوانم.

ديدم در آن صفحه نوشته است:

فلان شخص ما را حديث كرد، از فلان شخص ديگر و او از علي(عليه السلام) ، من تا جمله «عليه السلام» را ديدم تعجب كردم، باور نمي كردم كه حقيقت داشته باشد،

با خود مي گفتم نكند اين كتاب صحيح بخاري نباشد، سراسيمه بار ديگر آن را گرفتم و دقيق خواندم، ديدم همان است كه ديده بودم، شك و ترديدم برطرف شد.

استاد منعم صفحه ديگري از كتاب صحيح بخاري را گشود كه در آن نوشته بود:

«علي بن الحسين(عليه السلام) ما را حديث كرد.»


 

ديگر هيچ جوابي نداشتم جز اين كه شگفت زده بگويم: سبحان الله!



بعدا من بار ديگر با ناباوري كتاب صحيح بخاري را ورق زدم. ديدم در مصر توسط «انتشارات شركت حلبي و فرزندان» چاپ شده است...

به هر حال راهي جز پذيرفتن حقيقت نداشتم. [24]




پي نوشتها :

---------------------

[19]- صحيح بخاري: ج 6، ص 51 ؛ صحيح مسلم: ج 1، ص 305.


[20] - الصواعق المحرقه: ص 144.

[21] - شرح نهج البلاغه: ابن ابي الحديد: ج 6، ص 144.

[22] - المواهب زرقاني: ج 7، ص 7 ؛ تذكره علامه: ج 1، ص 126.

[23] - مترجم گويد: در قرآن در آيه 130 سوره صافات مي خوانيم: «سلام علي آل ياسين؛ سلام بر آل ياسين»

از ابن عباس نقل شده است كه منظور از آل ياسين آل محمد(صلي الله عليه و آله) هستند. بنابراين مطابق قرآن،

رواست كه با ذكر هر يك از امامان آل محمد(صلي الله عليه و آله) بگوييم: «عليه السلام».

حتي افرادي كه از علماي متعصب اهل تسنن مثل «ابن روزبهان» كه به اشكال تراشي معروف است، قبول دارد كه منظور از «آل ياسين» آل محمد(صلي الله عليه و آله) هستند.

جالب اينكه در سوره صافات بر افرادي مانند نوح، (آيه 79)و ابراهيم(آيه 109) و موسي و هارون(آيه 120) و همه مرسلين (آيه 182) سلام شده است.

از اين مطالب مي توان فهميد كه آل محمد(صلي الله عليه و آله) در رديف پيامبران هستند.

و آيه مذكور با توجه به برتري محمد بر ساير پيامبران دليل بر افضليت و امامت آل محمد(صلي الله عليه و آله) است. (دلايل الصدق: ج 2، ص 398).

[24] - «آنگاه.... هدايت شدم»: ص 67-65 (با تلخيص و اقتباس)

یک شنبه 12 مرداد 1399  6:09 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها