چکیده
در تحقیق با استفاده از یک طرح زمینه یابی موانع فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی در گرایش نسل جوان به سه ارزش مهم منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت شامل گرایش نسل جوان به کمک دیگران، گرایش به نماز و رابطه با خداوند و گرایش به توجه و حساسیت نسبت به سرنوشت کشور مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ای این پژوهش نشانگر تأثیر گذاری عوامل خاصی از موانع گرایش نسل جوان به ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت می باشد.اما به طور کلی می توان به استناد نتایج حاصله اظهار داشت که باید برخی راهکارهابویژه توسعه عدالت در جامعه، توسعه رفاه و کاهش مشکلات اقتصادی مردم، بهبود رابطه مسئولین،اعتماد مردم،افزایش کارآمدی دولت اسلامی در اداره امور کشور پذیرش صادقانه نسل جوان و تأمین فرصت های مورد نیاز آنها برای رشد در جامعه، پاسخ به شبهات نسل جوان، افزایش کارآمدی نظام آموزش و پرورش در تربیت نسل جوان و...استفاده نمود.
ادبیات نظری:
بدون شک یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و به عبارتی بهتر یکی از بهترین دستاوردهای مهم این انقلاب، ایجاد تحول عمیق ارزشی و فرهنگی در جامعه ایران بود.
شهادت و ایثار یه به تعبیر حضرت امام(ره) فدایی شدن و فدایی دادن سرلوحه تعلیمات اسلامی است و پرورش نسلی با چنین ویژگیها، جز با تأسی به فرهنگ غنی اسلامی و مصداق بارز آن یعنی حادثه عاشورا بدست نمی آید.
با توجه به تحولات سالهای اخیر در جامعه و شدت یافتن عوامل داخلی و خارجی بازدارنده و مخالف فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ضروری است برای تأمین شرایط استمکرار در رشد این فرهنگ انسان ساز، از طریق بررسی های علمی و پژوهشی، عوامل و موانع مرتبط با آن را بررسی نمود و ضمن پرهیز از شیوه های مبتنی بر آزمایش و خطا که می تواند منجر به آثار زیانباری شود، راهکارهای مؤثر و مطمئن تری در رشد و توسعه این فرهنگ و ارزش های منبعث از آن در جامعه پیدا نمود.
مطالع حاضر سعی دارد با توجه به کاستی های موجود در شناسایی و تبیین موانع رشد و توسعه ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت، به سؤالهای اساسی مطرح در خصوص میزان تأثیر موانع فردی، خانوادگی، گروهی و اجتماعی در توسعه و ترویج ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت پاسخ دهد و راهکارهای مطرح در ترویج این ارزش ها را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد.
تحول ارزش هانیز به همین مقیاس منحصر به جامعه و یا ملیت خاصی نیست. در پی تحول ارزش های مطلوب جوامع، آنچه اهمیت مضاعف پیدا می کندحفظ، تعمیق و گسترش آن ارزش ها خصوصاً ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت می باشد که نیازمند توجه خاص و سیاستگذاری کلان می باشد. این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی موانع ترویج ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، بررسی و ارائه راهکارهای مقابله اصولی با موانع ترویج ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت و به منظور پاسخ گویی به این سؤال که موانع فردی، خانوادگی و گروهی و اجتماعی تا چه میزان مانع از گرایش افراد به ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت در بین افراد 17تا 30 سال مشغول به تحصیل در پایه تحصیلی سوم دبیرستان تا دکترا در مراکز آموزشی شهر تهران با روش توصیفی و استفاده از ابزار پرسشنامه اجرا شده است.
مفاهیم:
ایثار: روح گذشت، بخشش، فداکاری و دیگر خواهی در راه هدفی معنوی و ارزشمند که در آن فرد از کلیه هستی و مالکیت خود اعم از جان ومال ومنافع شخصی در راه رسیدن به هدف دریغ نمی ورزند.
شهادت: فرهنگ شهادت، مجموعه ای از ارزش های اعتقادی، فضاهای معنوی و بسترهای موجود در جامعه است که زمینه ساز پذیرش شهادت در راه خدا می گردد و در رفتار و کردار افراد جامعه متجلی می شود.
ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت: منظور میزان پایبندی و گرایش به اصول و باید هایی است که از فرهنگ ایثار و شهادت ریشه می گیرد. در این پژوهش از سه ارزش شاخص گرایش به نماز و رابطه با خداوند، کمک به دیگران و حساسیت نسبت به سرنوشت کشور استفاده می شود.
موانع فردی این موانع بیشتر در بر گیرندۀ آن دسته ویژگی های فردی می گردد که افراد را از یکدیگر متفاوت می سازد.
موانع خانوادگی: در بر گیرنده وضعیت خانوادگی وارزش های غالب در آن بویژه در ارتباط با ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت می باشد.
موانع گروهی: با توجه به تأثیر پذیری فوق العاده نسل جوان از گروه همسال و نقش حمایتی یا کنترلی گروه دوستان و یا همسالان در تنظیم رفتار نسل جوان نقش این عامل بررسی می شود.
موانع سیاسی و اجتماعی: با توجه به نقش تعین کننده شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در هدایت تمایلات و رفتار نسل جوان، بویژه با توجه به نحوه کشش الگوهای سیاسی و اجتماعی جامعه ارزش های غالب در محیط زندگی اجتماعی افراد نقش این عامل بررسی می شود.
ارزش ها
ارزش در لغت نامه دهخدا به معنای قیمت، بها،ارج، شایستگی، و زیبندگی تعریف شده است. انگلیش(1958) واژه ارزش را میزان اهمیت منتسب به یک شی یا فعالیت تعریف می کند و به اعتقا آلن بیرو ارزش، بیانگر میزان توانایی یک شیء (چیز، اندیشه یا شخص) در ارضای یک میل، یک نیاز یا یک تمنای انسان است. بنا بر این اساس ارزش را باید در اندیشه های انسانی جستجو کرد که نفع( ارزش) یک شیء خارجی را مورد ارزیابی قرار می دهد.آر،بی،پری با تعریفی عام، ارزش را چنین تعریف کرده است:«چیزی ارزش دارد و یا به عبارتی عام و اصلی کلمه، با ارزش است که متعلق به یک علاقه یا میل باشد، هر نوع علاقه ای» آلپورت نیز اصطلاحاً هر چیزی را که رضامندی حاصل کند یا وسیله چنین رضامندی را فراهم کند ارزش می خواند، لیکن وی با دیدن دقیقتر ارزش ها را از عوامل قطعی بالیدن آدمی می شناسد. بطور کلی می توان تلاشهای به عمل آمده برای تبیین ارزش هاشامل چند دسته مهم می باشد:
نظریه عینی: پیروان این نظریه، ارزش ها را عبارت از خصوصیاتی که در اشیاء یا اعمال وجود دارند تلقی می کنند. به عقیده پیروان این مکتب قضایای ارزشی جنبه عینی داشته و قابل بررسی عقلانی می باشند.آنهایی که مدعی اند که در ارزش ها دگرگونی وجود ندارد، بلکه دگرگونیها را در افراد یا گروههای مختلف یابد جستجو کرد
نظریه فاعلی یا شخص: تعدادی از فیلسوفان ارزش ها را محصول تمایلات یا احساسات افراد تلقی می کنند. به نظر آنها چیزی با ارزش است که مورد علاقه فرد قرار گیرد. به عبارت دیگر میزان های عمومی و عینی دربارۀ امور ارزشی وجود ندارد و آنچه به صورت قضیه یا حکم دربارۀ ارزش ها صادر می شود بیان و احساس یا دیدن فرد می باشد.
نظریه رابطه ای: بر اساس این دیدگاه، ارزش نه یکسره خاص اشیاء یا فعال است ونه یکسره آفریده انسان هاست بلکه هردو وجه ذهنی و عینی را داراست. طرفداران این نظریه اساس و پایه ارزش ها را رابطه میان فرد و شیء تلقی می کنند. بنابراین ارزش هم وابسته به خصوصیات شیء و عمل است و هم با ذوق و تمایلات افراد ارتباط دارد.
نظریه زمینه ای: این نظریه که با عقاید جان دیویی بیشتر سازگار است، ارزش هر امری را در زمینه یا موقعیتی خاص مورد توجه قرار می دهد که در آن شیء، شخص و رابطه میان آنها در موقعیت معین مطرحند.
ارزش ها به طور کلی در نظام آرمانی و نه در مسائل عینی و یا حوادث قرار دارند، همانطور که الهام بخش قضاوتها می باشند الهام بخش رفتار نیز می باشند، امور نسبی هستند، دارای بار عاطفی بوده واز ویژگی "سلسله مراتبی" برخوردارند.
انواع ارزش
از جمله نخستین طبقه بندیها یی که هنوز اعتبار و کاربرد فراوانی دارد، تقسیم بندی ارزش ها براساس پرسشنامه ارزش ها می باشد که توسط آلپورت، ورنون ولیندزی، با الهام از کتاب"سنخ های آدمی" به منظور سنجش شش حوزه اصلی رغبت ها و انگیزه های اساسی در زندگی فرد تهیه شده است. هر یک از این شش سنخ در ذیل بطور مختصر تعریف می شوند:
شده است. هر یک از این شش سنخ در ذیل بطور مختصر تعریف می شوند:
هنری – صورت وهماهنگی
|
اقتصادی - سودمندی اشیاء.
|
نظری- حقیقت جویی.
|
مذهبی - وحدت جویی
|
سایسی - قدرت
|
اجتماعی - عشق به آدمها ونوع دوستی
|
مایروس مکدوگال وهارولد لاسول ارزش ها را به هشت طبقۀ قدرت، دانش، ثروت، احترام، سلامت، مهارت، محبت و تقوی تقسیم بندی می کنند. والتر یورت نیز ارزش ها را به هشت گروه زیر طبقه بندی نموده است.
1-ارزش های اقتصادی2- ارزش های بدنی 3- ارزش های تفریحی 4- ارزش های ارتباطی5-ارزش های منش6- ارزش های زیبا شناسی 7- ارزش های عقلی 8- ارزش های دینی
دیدگاههای مطرح درباره ارزش ها
در دیدگاههای روانشناسان، جامعه شناسان، سیاستمداران و اقتصاد دانان از یک سو و معرفت شناسان، اخلاقیون و فیلسوفان از سوی دیگر، اختلاف نظرهای فاحشی درباره ارزش ها وجود دارد:
دیدگاه جامعه شناسی : دورکیم معتقد است که قدر و اعتبار برخی از ارزش ها فقط به هیأت و حالت اجتماع آنها خلاصه نمی شود و آثار عمده تمدنی( مذهب و اخلاق و حقوق و زیبا شناسی) نظام ارزش هایی از اینگون اهند. بر این اساس، بنیاد و قدر و اعتبار ارزش ها در مناسبات میان ارزش ها و کمال مطلوبهاست. خلاصه آنکه، آرمانهای بنیاد گرا قدر و اعتبار برخی ارزش ها، هم مولد و هم محصول واقعیت اجتماعی اند.
مایرس مکدوگال و هارولد لاسول مقصود از ارزش ها را انواع گوناگون واقعیات واموری می دانند که نیازهای انسان را برآورده می سازند. این دو مؤلف رفتارهای گوناگون و مداوم اعضای جامعه را به شکل زیر به صورت قاعده ای درآورند: جریان اجتماعی= انسانها*ارزش ها*منابع*نهاده
این مؤلفان ارزش ها را به قدرت، دانش، ثروت، احترام، سلامت، مهارت، محبت و تقوی تقسیم بندی می کنند.
بطور کلی ارزش ها یی که در حیطه جامعه شناسی مورد بررسی قرار می گیرند واجد مشخصاتی هستند: ارزش ها میان مردم مشترک و شمار کثیری از افراد دربارۀ اهمیت آنها به توافق رسیده اند.(وفاق اجتماعی)، ارزش ها به قضاوت شخصی افراد بستگی ندارد، ارزش ها به وفاق میان اشخاص برای صیانت ارزش ها مبارزه می کنند و از بذل مال و جان دریغ ندارند، چون ارزش ها به وفاقمیان اشخاص کثیری پذیرفته شده اند، می توان آنها را مفهوم سازی کرد. یعنی از اشیاء گوناگون ارزیابی شده انتزاع کرد.
مفهوم طبقات ارزش ها را می توان در مطالعه کلیه جوامع باستان، جدید، یا معاصر مورد استناد قرار داد. لکن نهادهای اجتماعی و ماهیت و حدود ارزش های موجود در جوامع متفاوت است.
دیدگاههای روانشناختی: مینونگ نخستین طراح روانشناسی معتقد بود که چون ارزش ها از احساسات نسأت می گیرند، اساساً ذهنی یا اعتباری وبطور متلق متغیرند و تنها انعکاساتی از احساسات ما بر اعیان و اشیاءند و همراه با ذوق ها و استعدادها فاعلان شناسایی تغییر می پذیرند.(مشایخی1371)
ویکتور فرانکل معتقد به وجود مشخصه های آگاهی و مسئولیت در انسان بود و مسئولیت او را شکوفا نمودن ارزش ها می دانست. در دیدگاه او ارزش ها فرد را برنمی انگیزد و سوق نمی دهند و هدایت نمی کنند. بلکه او را به سوی خود می کشند و برای فرد همواره آزادی و اختیار وجود دارد که این کشش را بپذیرد یا رد کند. تأثیر اجتماع و خانواده در رشد ارزش ها نکته ای است که اکثر روان شناسان و صاحبنظران در آن نسبتاً اتفاق نظر دارند، به طور کلی بر اساس دیدگاه روانشناختی و در مرحله نوجوانی و جوانی افراد معمولاً یکایک باورهای یاد گرفته شده را مورد بررسی و انتقادی قرار می دهند و بتدریج نظام اعتقادی و الگوهای فرهنگی و اخلاقی و دینی خاص خود را شکل می دهند. چگونگی شکل گیری این نظام ارزشی- معنوی جدید متأثر از عغوامل گوناگون بخصوص میزان هوشمندی و روشن بینی، کیفیت استقلال، میزان شجاعت و جسارت، ساختار شخصیتی و انگیزش و جهت گیری حیات معنوی، قدرت خلاقیت، کمیت و کیفیت آموخته های پیشین و جریان عمومی درگیری فکری و ارزشی موجود در محیط اجتماعی فرد است. در جمع بندی دیدگاه ها می توان نظریه های مورد بررسی و نحوه تأثیر هر یک از عوامل مطرح در تکوین ارزش ها را به کمک مدل موریس به شرح زیر خلاصه نمود.
طبق مدل موریس عوامل کسب نظام ارزش ها را می توان به سه دسته اساسی تقسیم نمود:
1-عوامل محیطی و اجتماعی، که به کمک آن تفسیر وجود تشابه و اختلاف افراد در پرتو اختلاف عوامل تأثیر گذار محیطی و اجتماعی ممکنمی گردد.
2-عوامل درونی، که متضمن جنبه های متعدد است نظیر ویژگی های شخص و نقش آنها در تعیین رویکردهای ارزشی افراد
3-عوامل زیستی، که شامل صفات وویژگیهای جسمانی مانند طول ووزن تغییرات است این ویژگی ها و به سری آن تغییرات در ارزش ها می باشد
![](http://www.navideshahed.com/uploaded_files/257895/1/5j.jpg)
امور تعلیم و تربیت افراد مملکت را به عهده دارد، مجموعه آداب و رسوم، مجموعه معارف و هنرهای یک قوم،
تعریف فرهنگ:
فرهنگ عبارت است ازمجموعه پیچیده ای از علوم،دانش ها، هنرها، افکار و اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم و سنت ها و به طور خلاصه کلیه آموخته ها و عاداتی که یک انسان به عنوان عضو جامعه اخذ می کند محتوای فرهنگ(هانگین1959)
فعالیتهای آموخته شده و مشترک نظیر رانندگی کردن، رفتن به تئاتر و نمایش
افکار و اندیشه آموخته شده و مشترک نظیر باور خدا
محصولات اجتماعی و مشترک نظیر اتومبیل و آسمانخراش ها
فن آوری، ابزارهایی که فرهنگ با آن ها دنیا را می سازد
سازمان اجتماعی، فعالیتها و نهادهایی که رفتار اعضا را سازماندهی می کند
ایدئولوژی ارزش ها، باورها و دانش فرهنگی
فرهنگ ایثار و شهادت
براساس تعریف نشریه شهود 1378 فرهنگ شهادت عبارت است از مجموعه آگاهی ها، باورها، آداب و اعتقادات و اعمالی که موجب وصول انسان عالیترین و بهترین درجه کمال یعنی انتخاب آگاهانه مرگ در راه خدا می گردد و نیز هر گونه آثار باقی مانده از شهید درباره شهادت و شهید نیز سیره، روش و پیام شهیدان و بالاخره تربت پاک و مقدس آنان بخشی از این فرهنگ بوده و تجلیات آن در عمل شهیدان به شرح زیر است:
1 - خدا محوری در مقابل خود محوری(خدا دیدن و خود ندیدن)
2 – ایثار، ترجیح دادن منافع دیگران بر منافع خود(شهادت عالیترین درجه ایثار است)
3 – آخرت را بر دنیا ترجیح دادن
4 – اطاعت بی چون و چرا از مقام ولایت تا پای جان(تابع سیاست تن وتنور بودن)
5 – ارزش های انسانی را بر منافع شخصی ترجیح دادن
6 – در مسیر کمال حرکت کردن تا آنجا که شهید نظرمی کند به وجه الله
7- صبر واستقامت در مقابل مشکلات برای نیل به اهداف عالیه
8- سازش ناپذیری در مقابل دشمنان خدا و خلق
9 – عزت نفس و زیر بار ذلت نرفتن(هیات من الذله)
10 – حضور در صحنه های دفاع از حق در مقابل باطل
11 – مجاهد زیستن، نه چون قاعدین کوته نظر و بی هنر به حیات حیوانی راضی بودن
12 –نترسیدن از مرگ
13- دور نگری و بسیار دورنگری در مقابل کوته نظری
14 – رضای خدا برای رضای خلق ترجیح دادن
15 – عقل را با عشق در آمیختن
بر اساس تعریفی که از فرهنگ ایثار و شهادت ارائه گردید می توان آن را مجموعه ویژگی های شناختی، عاطفی و رفتاری افرادی دانست که با صفت ایثارگری و شهادت طلبی شناخته می شوند و این ویژگی ها نحوه زندگی و مرگ آنها را مشخص و توصیف می کنند بر این اساس محتوای فرهنگ ایثار و شهادت را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد: فعالیت های آموخته شده و مشترک نظیر ایثار کردن از جان گذشتن، افکار و اندیشه ها، نظیر از جان گذشتن درراه خدا، مقابله با کفر جهاد و...،محصولات اجتماعی و مشترک نظیر لباسها، مقبره ها و گنبدهای شهیدان، فن آوری و محصولات مادی مربوط به شهادت و ایثارگری، سازمان اجتماعی، نهادهایی نظیر بنیاد شهید که در این زمینه فعالیت می کنند و ایدئو لوژِ نظیر ارزش ها و باورهایی که پشتوانه فرهنگ ایثارگری و شهادت است.
ارزش های مطرح در فرهنگ ایثار و شهادت
بعضی ارزش های معنوی که از نهج البلاغه مستفاد می شود عبارتند از: تقوی و پرهیزگاری امیدواری به خدا، راز داری و حفظ آبروی دیگران، حلم و بردباری، احترام به افکار دیگران، واقع بینی و ترک آرزوها، عقل، تواضع و فروتنی، شهامت، صبر، اعتدال و میانه روی، ایثار
افعال مطرح در این ارزش ها دارای ویژگیهایی است که می توان از جمله مهمترین آنها به موارد ذیل اشاره نمود: حسن فعلی، اختیار و آگاهی، اخلاص، صبر واستقامت، حسن فاعلی، پارسایی، توکل، شجاعت ودلاوری، عزت و کرامت، اخوت وهمدلی ایثار و فداکاری و بی اعتنایی به دنیا، شوق دفاع، شهادت طلبی،
عوامل و موانع ترویج ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت
برای بررسی علمی موضوع می توان رویکردهای علمی در روان شناسی و جامعه شناسی مدد گرفت:
رویکرد روانشناسی- متابعت و پیروی ناپایدارترین سطح نفوذ اجتماعی و کمترین تأثیر را بر رفتار فرد دارد. زیرا در این حالت مردم صرفاً به خاطر کسب پاداش یا پرهیز از تنبیه متابعت می کنند و متابعت کننده از عواملی که چنین شرایط خاص را ایجاد کرده است، آگاهی دارد، و می تواند در غیاب این شرایط رفتار خود را به آسانی تغییر دهد. لذا اثر بخشی این سطح از نفوذ منوط به وجود مداوم عوامل تشویقی و یا تنبیهی است در همانند سازی این شرایط الزامی نیست.
درونی کردن از آن جهت پایدارترین پاسخ به نفوذ لجتماعی است که مبتنی بر انگیزه شخص برای صحصیح بودن است که این حالت دیرپا، ولی قوی و همیشگی است و همچون متابعت بستگی به نظارت مداوم عاملان پاداش و یا تنبیه ندارد یا همچون همانند سازی منوط به احترام مداوم برای شخص یا گروه دیگر نیست.
تبلیغ، یکی دیگر از مباحث مطرح روانشناسی اجتماعی، می باشد که مبتنی بر آن فرایندی تعقیب می گردد تا رفتارهای فردی و گروهی متنوع در جامعه از طریق تاکتیکها و تکنیکها ی مختلف شکل گیرد. طبق این مدل مهمترین عامل و اثر بخشی تبلیغات جذابیت و قابلیت قبول مَبلق می باشد لذا همواره سعی می شود با استفاده از افراد متخصص یا متشخص این ویژگی تأمین گردد.
تغییر نگرش ـــــــــــــــــــ مخاطب ـــــــــــ پیام ــــــــــــــ مبلغ
شرایط محیطی
مدل الگوی تغییر نگرشی(میچل – ترجمه شکرکن -1367)
برهمین اساس پیام نیز باید با ویژگیهای خاص و مطلوب خود به مخاطب منتقل گردد تا هم مورد توجه وی قرار گیرد و هم بتواند مضمون آن را به شکل مورد نظر مبلغ درک نماید. همچنین برای نیل به هدف درونی سازی پیام در مخاطب ضروری است آن را شفاف، اما در شکل دو سویه به مخاطب ارائه نمود تا امکان نقد و پذیرش آن با مشارکت فعال تر مخاطب فراهم گردد و تحقق این امر منوط به درک و ملاحظه کامل ویژگی مخاطب و توجه به شرایط و ویژگیهای محیطی او در زمان دریافت پیام می باشد.
رویکرد یادگیری اجتماعی بر اساس این نظریه بسیاری از رفتارهای آدمی از طریق یادگیری مشاهده ای فردا گرفته می شود و الگو هایی که فرد از محیط می گیرد به صورت یک فرایند اجتماعی شدن در می آید و عادات رفتار او را شکل می دهد.
بر اساس نظر بندورا(1986) چهار فرایند مؤثر در یادگیری مشاهده ای شامل موارد زیر می باشند:
الف) فرایندهای توجه ب) فرایندهای یاد آوری
ج) فرایندهای تولید رفتاری د) فرایندهای انگیزشی
به اعتقاد بنده وار یادگیری یک فرایند دائماً در جریان است اما صرفاً چیزی که مورد مشاهده و توجه قرار می گیرد آموخته می شود
فرایندهای تولید رفتاری تعیین می کنند که آنچه یاد گرفته شده تا چه اندازه به عملکرد تبدیل می شود. طبق نظریه یادگیری مشاهده ای منبع الگو برداری عموماً والدین، دوستان، فامیل و افراد مهم از میان نزدیکان هستند ولی افراد دورتر مثل معلمان، قهرمانان ورزشی و هنری، صاحبان قدرت و... هم می توانند الگوی نسل جوان قرار گیرند.
بر این اساس بسیاری از رفتارها و ارزش ها را می توان انتقال و ترویج دادن لیکن این امر زمانی در حد مطلوب تحقق می یابد که عوامل اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی محیط بزرگتر وشرایط اجتماعی که فرد در آن زندگی می کند نیز نقش آفرینی خاص خود را ایفا نمایند.
رویکرد جامعه شناسی- قائدی(1380) در تبیین موانع ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت با رویکرد جامعه شناختی به دسته بندی موانع شامل موانع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اشاره می کند:
موانع فرهنگی : در این خصوص، وی(1380) این موانع را به شسه دسته به شرح ذیل تقسیم می کند :
الف – موانع ناشی از مشخصات فرهنگ ب- گوناگونی فرهنگی ج – همنوایی
در ارتباط با ایثارگری و شهادت، در صورتی که بخواهیم از شیوه های همنوا سازی استفاده کنیم، موفق یه تعمیق و فرهنگی ساختن نخواهیم شد. به دلیل عنصر آگاهی که باید در ایثارگری و شهادت وجود داشته باشد برخی شیوهای همنواسازی در این زمینه عبارتند از : مذهبی جلوه دادن، و اینکه هر کس همنوا شود، ضد مذهبی است، برچسب زدن، طرد کردن والقاء کردن.
در صورتی که فرد برای همنوا شدن تحت فشار قرار گیرد ممکن است به همنوایی سطحی دست بزند. همنوایی سطحی عبارت است از حفظ ظاهر در رعایت هنجارها ( معدنی 1378). قائدی(1380) در عوامل و موانع فرهنگی به تعارض و فشار نقش و ارتباط آن با فرهنگی به تعارض و فشار نقش و ارتباط آن با فرهنگی ساختن ایثارگری و شهادت، تغییرات سریع فرهنگی، تضاد و تقابل فرهنگ ها ی مختلف، انحراف فرهنگی نیز اشاره کرده است.
موانع اجتماعی : برخی از عوامل اجتماعی وجود دارد که بر فرهنگ تأثیر می گذارد و تلاش برای فرهنگی ساختن ایثارگری و شهادت را با مشکل مواجه سازد. این عوامل عبارتند از:
عوامل مربوط به جمعیت، کاهش یا افزایش جمعیت یا ترکیب جمعیت، مهاجرت، انقلاب، تلاش، تکنولوژی و تحولات جهانی.
موانع سیاسی: شیوه های رفتاری حکومت و حکومت داری بر فرهنگ تأثیر می گذارد، بسته به اینکه در کشوری چه شیوه حکومتی حاکم باشد،تأثیر آن بر فرهنگ متفاوت خواهد بود.
موانع اقتصادی – در اقتصاد سرمایه داری که هر چه بیشتر جمع کردن سرمایه ارزش تلقی می شود، فرهنگ ایثارگری و شهادت به راحتی قابل ترویج نیست. عامل دیگری که خیلی خطر ناک است، گره خوردن رشد وتعمیق فرهنگ ایثارگری و شهادت با امتیازات اقتصادی است که از قبل آن ممکن است نصیب ارفراد گردد.
ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت : شهادت طلبی، عشق به اسلام، تواضع، عشق به ائمه اطهار(ع)، عفت نفس، عزت و کرامت، کمال گرایی، نهراسیدن از مرگ، شور و حال عارفانه، عشق به نماز، عشق به اسلام، صبر و استقامت، آخرت خواهی، خدا محوری، پرکاری و کم توقعی، شجاعت و سلحشوری، صراحت کلام و صداقت جمع گرا و مردم دوست، ترجیح دیگران به خود، حامی مردم بودن، ظلم ستیزی و عدالت خواهی، دلسوزی برای ضعیفان و حمایت از ضعیفان، مخالفت با تبعیض و سوء استفاده از قدرت، اطاعت از ولایت، سازش ناپذیری با ظلم و کفر، حضور در صحنه های حکومت، جهاد و دفاع از حکومت اسلامی، غیرت انقلابی، آزاد منشی، اعتدال گرا، عدم تمایل به قدرت و...".
ارزش ها منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت را می توان در سه حوزه فردی، میان فردی و اجتماعی – سیاسی طبقه بندی نمود. بر این اساس می توان از میان ارزش های فرهنگ ایثار و شهادت سه ارزش و گرایش به نماز و ارتباط با خدا، ارزش کمک به دیگران و ارزش حساسیت نسبت به سرنوشت کشور را به عنوان نمونه و معّرف سایر ارزش ها انتخاب نمود و بررسی میزان نقش موانع را با محوریت سه ارزش فوق پژوهش نمود.
موانع ترویج ارزش ها:
موانع ترویج ارزش ها در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت را می توان شامل موارد زیر دانست:
موانع فردی:
- بحران اعتقادی ناشی از حقیقت جویی
- عدم آگاهی و شناخت کافی
- فقر مادی و اولویت نیازهای اولیه
- شخصیت و منش فرد
موانع گروهی (همسالان):
- عدم حمایت از سوی گروه همسال
- فقدان الگو در میان همسالان
- تمایل فرد به همرنگی با همسالان
موانع خانوادگی
- عدم حمایت و تشویق خانواده
- فقدان الگو در خانواده
- ضعف اطلاعات و شناخت خانواده
- ناتوانی خانواده در آموزش فرد
- ضعف اقتصادی خانواده
موانع اجتماعی سیاسی
- فقر و تشدید مشکلات معیشتی مردم
- شیوع گرایش های غیر اسلامی در جامعه
- کاهش مقبولیت اجتماعی ارزش ها در جامعه
- تبلیغات غلط و منفی مبلغان
- تعمیم ضعفهای مسئولین به حکومت اسلامی
- عدم مقبولیت مبلغان و رفتار جناح ها
- تعارض در ارزش های جامعه
- ترویج میل به دنیا
- رواج فرهنگ فرد گرایی
- عدم نهادینه سازی ارزش ها
- فرهنگ بیگانه
راهکارهای پیشنهادی:
راه کارهای پیشنهادی ترویج ارزش ها در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت به شرح زیر دسته بندی می شوند:
1. ارائه الگوهای جذاب در جامعه و الگو گیری نسل جوان.
2. افزایش مقبولیت اجتماعی رفتارهای مورد نظر.
3. افزایش توان خانواده ها برای آموزش و تربیت فرزندان.
4. توسعه رفاه و کاهش مشکلات اقتصادی مردم.
5. افزایش کار آمدی دولت اسلامی در ادره امور کشور.
6. تبلیغ صحیح رفتار مطلوب( متناسب با ویژگی های نسل جوان)
7. افزایش کار آمدی نظام آموزش و پرورش در تربیت نسل جوان.
8. بهبود رابطه مسئولین با مردم و جلب اعتماد مردم.
9. تأمین حمایت های قانونی و تقویت نقش سازمان های ذیربط در تشویق نسل جوان به رفتارهای مطلوب.
10. کاهش تنش میان احزاب و گروه های سیاسی و افزایش همکاری آنها در جهت منافع ملی.
11. توسعه عدالت در جامعه
12. پرهیز احزاب و گروه های سیاسی از استفاده ابزاری از نسل جوان.
13. پاسخ به شبهات و سؤال های نسل جوان در زمینه های ا عتقادی و سیاسی.
14. افزایش کار آمدی دستگاه های فرهنگی ذیربط با رفتارها و ارزش های مطلوب
15. پرهیز الگوهای دینی و ارزشی از خود خواهی و قدرت طلبی.
16. زنده نگهداشتن یاد شهدا و الگوهای فداکاری با روش های جذاب.
17. پرهیز استفاده ابزاری از دین و ارش ها در جهت منافع گروهی.
18. افزایش اطلاعات جوانان در زمینه های مرتبط با رفتارهای مورد نظر.
19. افزایش حمایت اجتماعی و تشویق مردم نسبت به رفتارها و ارزش های مطلوب.
20. پذیرش صادقانه نسل جوان و تأمین فرصت های مورد نیاز آنها برای رشد
روش پژوهش:
این تحقیق با استفاده از روش توصیفی به صورت میدانی و بر روی افراد سنین شاغل به تحصیل 17 تا 30 سال مشغول به تحصیل در پایه سوم دبیرستان تا سطح دکترا در مراکز آموزشی شهر تهران انجام گرفته و نمونه مورد نیاز به روش خوشه ای انتخاب گردیده است.
پس از بررسی ادبیات و بررسی های کارشناسی شامل یک چک لیسست در چهار محور اصلی موانع فردی، خانوادگی، گروهی و سیاسی- اجتماعی یک محور راه کارهای پیشنهادی تهیه گردید مؤلفه ها و آیتم های پرسشنامه از یافته ها و دیدگاه های مطرح در پیش بینی شکل مندرج در مدل نظری موضوع آماده شد و پس از احراز اعتبار محتوایی و صوری طبق نظر کارشناسان برای اجراء روی نمونه تحقیق تنظیم گردید.با توجه به ماهیت زمینه یابی پژوهش حاضر، همکاران اجرایی پرسشنامه ها، طی جلسات حضوری نسبت به روش اجرایی پرسشنامه ها و معیارهای مطلوب پژوهش توجیه شدند. در این بررسی از آمار توصیفی(فراوانی،درصد، میانگین، انحراف از معیار) به منظور توصیف ویژگی های جمعیتی افراد مورد بررسی و توصیف پاسخ های افراد به هر یک از سؤالات پرسشنامه ای استفاده گردید. جهت مقایسه دیدگاه های افراد مورد بررسی به تفکیک ویژگی هایی چون جنسیت، سن و... آزمون های مقایسه میانگین های مستقل (آزمون برای نمونه های مستقل و تحلیل واریانس) به کار برده شد و در بخش راهکارها، به منظور بررسی دیدگاه های افراد در هر یک از راه کارها به تفکیک ویژگی های جمعیتی (سن، جنس،...) از آزمونX استفاده گردید.
بحث و نتیجه گیری:
در بررسی یافته های پژوهشی حاضر متناسب با مباحث نظری تحقیق نکات مهمی جلب نظر می کند که در اینجا این موارد به تفکیک به شرح ذیل مورد توجه و تأکید قرار می گیرند.
- بدون تردید ارائه هر طرح و برنامه ای برای مستلزم ملاحظه و توجه به متغیرها و پارامترهای تأثیر گذار بسیاری خصوصاً ویژگیهای شخصیتی نسل جوان بسیاری است.
- نتایج کلی در مورد موانع گرایش نسل جوان به ارزش کمک کردن به دیگران بر عوامل مهمی شامل افزایش افراد سود جو و شیاد در جامعه، افزایش و عمومیت یافتن مشکلات اقتصادی در جامعه، عدم اعتقاد افراد به ارزش کمک کردن به دیگران و کاهش پیوند اجتماعی و محبت بین مردم تأکید دارد. در تحلیل این یافته می توان گفت، افزایش افراد سود جو و شیاد در جامعه، سلامت فضای جامعه را مخدوش و میزان اعتماد اجتمعی را محدود می سازد.
- تأکید به اهمیت عواملی چون عدم شفافیت سازمان های ذیربط در موضوع امداد به مردم، نگرانی افراد از درد سرهای بعدی ناشی از کمک به دیگران و اعتقاد افراد به لزوم حل مشکل مستمندان از طریق سازمان های ذیربط.
- مهمترین عامل و مانع تحت عنوان بد رفتاری برخی افراد با جوانان ذکر شده است. این نتیجه گیری را می توان برای عوامل مهم شامل کاستی های دولت اسلامی، تعارض در ارزش های مطرح در جامعه نیز عنوان ساخت.
- جالب توجه است که از میان عوامل و موانع مطرح شده، برای عامل عذبی بودن نماز و ناتوانی فرد از فهم معانی زیبای آن کمترین تأکید مطرح شده است.
- در مورد موانع توجه و حساسیت نسل جوان به سرنوشت کشور افراد مورد بررسی تأکید ویژه ای بر عوامل فاصله گیری و بی توجهی مسئولین نسبت به مردم و بی عدالتی و سوء استفاده برخی افراد از قدرت و نهایتاً ضعف و ناکار آمدی مسئولین در حل مشکلات مردم داشته اند.
- یکی دیگر از عوامل، فاصله گیری نسل ها از یکدیگر و وجود اختلافات در باورهای آنهاست و این امر را می توان با پدیده گسست نسل ها تبیین نمود.
نتایج :
بر اساس یافته های این پژوهش مهمترین عواملی که مانع از گرایش نسل جوان به کمک دیگران می شوند عبارتند از:
- افزایش افراد سودجو و شیاد در جامعه
- افزایش و عمومیت یافتن مشکلات اقتصادی در جامعه
- عدم اعتقاد افراد به ارزش و اهمیت کمک کردن به دیگران و کاهش پیوند اجتماعی و محبت بین مردم.
- کاهش اعتقادات دینی افراد تحت تأثیر کاستی های دولت اسلامی
- آشفتگی جوانان تحت تأثیر شدید تعارض در ارزش ها در جامعه
- تأثیر روش آموزش و تبلیغ غلط برخی مذهبی ها
- افزایش گرایش مردم به ایثار و کاهش توجه به آخرت
- عدم آگاهی کامل از فلسفه نماز و آثار آن
- ضعف خانواده ها در تربیت مذهبی فرزندان
- بحران اعتقادات فرد در خدا شناسی (متناسب با بلوغ) ضعف نظام آموزش کشور در تربیت مذهبی نسل جوان
- عدم انسجام فرهنگی در کشور
- تمایل فرد به همرنگی با دوستان و همسالان
- سستی و تنبلی فرد
- عدم مقبولیت نماز خواندن در خانواده فرد
- تأثیر برنامه های رسانه های بیگانه، واکنش موقت نسل جوان به تغییرات بلوغ
- افزایش گرایش ها و مسلک های غیر اسلامی در جامعه
- ناخشنودی فرد بدلیل مشکلات اقتصادی و مالی
- بی توجهی به نماز و ناتوانی از فهم معنای زیبای آن.
در خصوص میزان تأثیر موانع و توجه و حساسیت جوانان به سرنوشت کشور نیز افراد مورد ررسی بطور عمده بر سه عامل فاصله گیری و بی توجهی مسئولین، بی عدالتی و سوء استفاده برخی افراد از قدرت نهایتاً ضعف و ناکار آمدی مسئولین در حل مشکلات مردم در حد زیاد تأکید کرده اند.
البته افراد مورد بررسی در مراتب بعدی عوامل زیر را نیز در این زمینه در حد نسبتاً زیاد مرثر ارزیابی کرده اند. رفتار نا مطلوب برخی افراد مرتبط با حکومت با جوان مثل مأمورین، رفتار نا مطلوب برخی شخصیت ها و الگوهای ارزشی جامعه نگرانی از مشکلات ناشی از درگیر شدن با مسائل سیاسی، سرخوردگی ناشی از مشاهده مشکلات اقتصادی مداوم مردم، اعتقاد جوان به عدم تأثیر دخالت آنها در تغییر اوضاع، تؤثیر منفی اختلالات مداوم سیاسی کشور و استفاده ابزاری جناح های سیاسی از نسل جوان،فاصله گیری نسل ها از یکدیگر ووجود اختلاف در باورها، گرفتاری فرد به مشکلات اقتصادی و نیازهای اولیه و نهایتاً محافظه کار و محتاط شدن فرد.
بر اساس نتایج ارائه شده از دیدگاه افراد مورد بررسی این موانع بیشتر در توجه و حساسیت نسبت به سرنوشت کشور در حد نسبتاً زیاد مطرح می باشد و در مراتب بعدی این موانع در گرایش جوانان به کمک کردن به دیگران و نهایتاً در گرایش به نماز و رابطه با خدا در حد قابل توجه تأثیر دارند.
در خصوص میزان تأثر موانع خانوادگی در گرایش نسل جوان به ارزش های مورد بررسی بر اساس دیدگاه های افراد مورد بررسی به طور میانگین عوامل و موانع خانوادگی بیشتر به نماز و رابطه با خداوند و در مراتب بعدی بر گرایش جوانان به کمک به دیگران و ناهیتاً توجه و حساسیت نسبت به سرنوشت کشور تأثیر دارند.
در مقایسه میزان عوامل مربوط به موانع گروهی نیز ملاحظه می شود که به نظر افراد مورد بررسی این موانع به طور میانگین بیشتر در گرایش به نماز و رابطه با خداوندتأثیر دارند. مراتب بعدی در توجه و حساسیت نسبت به سرنوشت کشور و نهایتاً در درجه بعدی در کمک به دیگران مؤثر است.
راهکارهای موثر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
از جمله سوالهای اساسی مطرح در این طرح عبارت بود از آنکه راه کارهای اصول مقابله با موانع ترویج ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کدام است؟ بطور کلی بر اساس دیدگاه افراد مورد بررسی راهکارهای مطرح به ترتیب ذیل در حد توجهی واجد اهمیت می باشند:
- توسعه عدالت در جامعه
- توسعه رفاه و کاهش مشکلات اقتصادی مردم
- افزایش کارآمدی دولت اسلامی در اداره امور کشور
- پذیرش صادقانه نسل جوان و تأمین فرصت های مورد نیاز آنها برای رشد در جامعه
- افزایش کارآمدی نظام آموزش و پرورش در تربیت نسل جوان
- پاسخ به شبهات و سؤال های نسل جوان در زمینه ای اعتقادی و سیاسی
- تبلیغ صحیح رفتارهای مطلوب با ویژگی های نسل جوان
- پرهیز احزاب و گروه های سیاسی از استفاده ابزاری از نسل جوان
- پرهیز از استفاده ابزاری از دین و ارزش های مطلوب
- افزایش توان خانواده ها برای آموزش و تربیت فرزندان
- افزایش اطلاعات جوانان در زمینه های مرتبط با رفتارهای مورد نظر
- افزایش کارآمدی دستگاه های فرهنگی ذیربط با رفتاره و ارزش های مطلوب کاهش تنش میان احزاب و جگروه ای سیاسی و افزایش همکاری در جهت حفظ منافع ملی
- تأمین حمایت های قانونی تقویت نقش سازمان های ذیربط در تشویق نسل جوان به رفتارهای مطلوب
- افزایش مقبولیت اجتماعی و رفتارهای مورد نظر
- ارائه الگوهای جذاب در جامعه بری الگوی نسل جوان و زنده نگه داشتن یاد شهدا و الگوهای فداکاری با روش های جذاب.
منابع:
1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه ترجمه شهیدی
3. آل احم، جلال- نفرین زمین، تهران انتشارات رواق
4. اکبر زاده، تقی(1379) مفهوم و جایگاه شهادت در آیین اسلام- فصلنامه شهود.
5. اسماعیل زاده، مرتضی و بیگدلی ، شهرام(1379) بررسی نقش فرهنگ ایثار وشهادت- نشریه شهود
6. ساروخانی، باقر، مترجخم(1366) فرهنگاجتماعی(تألیف آلن بیرو) انتشارات
7. تقی زاده اکبری، علی(1380) ارزش های اسپرس از مجموعه عوامل منفی و فرهنگی دفاع مقدس- مرکز تحقیقات اسلامی سپاه
8. جعفری، محمد تقی(1360) تعریف فرهنگ پیشرو فرهنگ پیرو- انتشارات علمی فرهنگی
9. جعفری، محمد تقی(1360) تعریف فرهنگ و مقدمه ای بر شناخت فرهنگ ایلامی – یادنامه استاد شهید مطهری، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی
10. خلیفه، عبدالطیف محمد بررسی روان شناختی تحول ارزش ها، ترجمه سید حسین سیدی(1378) مشهد- انتشارات آستان قدس رضوی.
11. حبی، محمدباقر1380) بررسی روان شاخص های فرهنگ و تفکر بسیج – سازمان تحقیقات و خود کفایی بسیج- تهران.
12. دهخدا، علی اکبر01373) لغت نامه – انتشارات دانشگاه تهران.
13. روح الامینی، محمود(1364) گرد شهر با چراغ- تهران، انتشارات زمان، چاپ دوم.
14. ساروخانی، باقر(1370) درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران- انتشارات کیهان.
15. شاعری، محد حسین(1379) انگیزه ای شهادت طلبی – نشریه شهود.
16. شریعت مداری،علی(1368).
17. شریفی، رضا ونوربالا، احمد علی(1375) بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان در دانشگاه شاهد و نگرش آنها نسبت به غرب – دانشگاه شاهد.
18. شریفی، رضا(1382) عوامل حفظ و ارتقای روحیه بسیجی – سازمان تحقیقات و خود کفایی بسیج.
19. مازنی، احمد(1378) شهود، فصلنامه فرهنگی پژوهشی بنیاد شهید انقلاب اسلامی سال اول پیش شماره پاییز(1378).
20. فقان زاده، قاسم(1380) مقالات همایش ایثارگران و شوراهای اسلامی شهر، نشر شاهد.
21. قائدی، یحیی (1380) مجموعه مقالات همایش ایثارگران و شوراهای اسلامی شهر.
22. کریمی، یوسف(1370) روان شناسی اجتماعی انتشارات پیام نور.
23. لطف آبادی- حسین 1378 (روانشناسی رشد(2) تهران- انتشارات سمت
24. معدنی، سعید(1378) مقدمه ای بر مفهوم فرهنگ شهادت و شیوه های ترویج آن، معاونت پژوهش و تبلیغات بنیاد شهید
25. مشایخی،(1371) اعتبار یابی پرسشنامه سنجش ارزش ها در بین دانشجویان- پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
26. معاونت پژوهشی و تبلیغات بنیاد شهید(1379) دفتر تحقیق و پژوهش – تحلیل محتوایی طرح مطالعاتی ... ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
27. معاونت پزوهشی و تبلیغات بنیاد شهید(انقلاب اسلامی) (1380) نقش شورای اسلامی در هنجار سازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
28. مجموعه مقالات همایش ایثارگران و شوراهای اسلامی شهر(1380)تهران – نشر شاهد
29. نشر شهید سید محبی(1375) دایره المعارف تشیع تهران ج 2 .
30. وثوقی، منصور- نیک خلق، علی اکبر(1374) مبانی جامعه شناسی تهران انتشارات خردمند، چاپ ششم.
هاشکی تروجنی، سید محمد(1380) مجموعه مقالات همایش ایثارگران و شوراهای اسلامی شهر- نشر شاهد. |