دستورالعمل شب معراج
خداوند در شب معراج به رسولش می فرماید: «بهتر از توكل و رضا پيش من عملى نيست».
خداوند متعال در شب معراج يك دستورالعمل به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله داده است. از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده كه رسول خدا شب معراج از خداى تعالى پرسيد: «يَا رَبِّ أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ»- كدام يكى از اعمال افضل و بهتر است؟
خداى سبحان فرمود: «لَيْسَ شَيْءٌ أَفْضَلَ عِنْدِي مِنَ التَّوَكُّلِ عَلَيَّ وَ الرِّضَا بِمَا قَسَمْت»[1]- بهتر از توكل و رضا پيش من عملى نيست.
توكل و رضا از همه اعمال بهتر و با فضیلت تر است درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله می خوانیم آن هنگام كه در برابر مشكلات سخت قرار داشت، خداوند پيروزی بر مشكلات را اینگونه به او تعليم داد: «فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لَاالَهَ الّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمَ»[2]- اگر آنها (كافران) از حق روى بگردانند (نگران مباش) بگو: خداوند مرا كفايت مى كند، هيچ معبودى جز او نيست، بر او توكّل كردم، او پروردگار عرش عظيم است».
آری انسان هر قدر تنها باشد اگر توكّل بر خدا داشته باشد، نجات یافته است و هیچ مشکلی ندارد چرا كه خدا صاحب عرش عظيم و داراى قدرت بى نظير است، قدرتى كه قدرت هاى ناچيز بندگان در مقابل آن اثرى ندارد، جايى كه عرش و عالم بالا با آن همه عظمتى كه دارد در قبضه قدرت اوست چگونه ممكن است بندگان متوكّل را در برابر مشكلات و دشمنان تنها بگذارد؟[3]
و اما رضای الهی و تسلیم بی چون و چرا در برابر خداوند، این است که انسان در همه امورش چه آسان و چه مشکل و در همه بليّات و سختی ها به قضاى الهى خشنود باشد و آنچه خداوند بر او تقدير فرموده طلب كند چنانچه از ابى عبداللَّه عليه السّلام روایت شده که در گودال قتلگاه عرض کرد: «الهى رضا بقضائك صبرا على بلائك لا معبود لى سواك»[4]
مقام رضا يعنى بنده نه فقط تسليم مقدّرات الهى و امر و نهى اوست، بلكه در دل نيز به آن راضى است و از سر رضايت آن را مى پذيرد. بايد فهميد كه امام حسين علیه السلام در چه مقامى و در چه زمانى و براى چه اين جمله را به زبان آورد، كه از همه چيزش گذشت غير از خدا هيچ چيز نديد، بعد از همه مقامات به مقام رضا رسيد.
قرآن حضرت ابراهيم علیه السلام را به عنوان مسلمان ياد مى كند چرا که وی تسليم محض بود؛ لذا به مقام اسلام رسيد در مقام عبادت خدا مى گويد: «إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»[5]- من از روى اخلاص، پاكدلانه روى خود را به سوى كسى گردانيدم كه آسمانها و زمين را پديد آورده است و از مشركان نيستم.
بعد از آنكه حضرت ابراهيم عليه السّلام همه مقامات الهى را طى كرد و از تمام آزمايشها گذشت، به مقام تسليم رسيد. يكى از علائم تسليم او اين بود كه در خواب پيام رسيد: فرزندت را بايد قربانى كنى، حضرت ابراهيم عليه السّلام با تمام وجودش تسليم و آماده بود و او را برای فرمان الهی به همراه برد.
آری انسان تنها با نام، شناسنامه، ادّعا و شعار، نمی توان گفت توکل دارد و تسلیم به رضای الهی ست بلکه بايد خود در عمل نشان دهد و خود را از این راه بیازماید.
#شب_معراج #توکل #قرآن #پیامبر
مهدی سیدمرادی
منبع: تقوى و اخلاق قرآنى، موسوى تبريزى، سيد محسن، نور علي نور، قم، 1388ش، ص 131.
پی نوشت ها
[1] إرشاد القلوب إلى الصواب، ديلمى، حسن بن محمد، الشريف الرضي، قم، 1412ق، ج 1، ص 199.
[2] توبه، 129.
[3] اخلاق در قرآن، ناصر مکارم شیرازی، مدرسه الامام علي بن ابي طالب(ع)، قم، 1377 ش، ج 2، ص 266.
[4] اطيب البيان في تفسير القرآن، طيب سيد عبد الحسين، انتشارات اسلام، تهران، 1378ش، ج10، ص 114.
[5] انعام، 79.