0

فرایند برش در دستگاه برش cnc پلاسما

 
pouyaboresh
pouyaboresh
کاربر جدید
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1399 
تعداد پست ها : 3

فرایند برش در دستگاه برش cnc پلاسما

دستگاه برش سی ان سی پلاسما با کمک قوس الکتریکی برای برش فلزات، بکار میرود.این دستگاه برای برش هر نوع رسانا کاربرد دارد. دستگاه برش پلاسما دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است. که یک قطب نوک الکترود تورچ برش و دیگری توسط کابلی و دستگاه متصل می شود . ولتاژ بسیار بالایی بین این دو قطب ایجاد می شود. همانطور که می دانیم طبق قوانین معمولا الکترود از نقطه با پتانسیل بالا به سمت نقاط با پتانسیل کمتر شارش پیدامیکنند. هوای یونیزه شده ای بوجود می آید که از اختلاف بالای بین دو قطب حاصل می شود. این هوا رسانا می باشد که اصطلاحا به آن پلاسما می گویند.

يك گاز خنثى با سرعت بالا از نازل بيرون مى زند. در همين حال قوس الكتريكى ميان اين گاز و الكترود و سطح برش ايجاد مى شود. در واقع هوای یونیزه باعث ایجاد قوس الکتریکی بین کاتود و آند می شود. بدین صورت گاز را به پلاسما تبديل مى كند. از آن جايى كه پلاسما، باعث بالا رفتن دماى مواد فلزى تا رسيدن به نقطه ذوب مى شود، پيوستگى فلز از بين رفته و عمل برش انجام مى شود. همچنین در این پروسه یک گاز دیگر با نام گاز محافظ استفاده می شود. برای مثال می توان گفت برای برش استیل از آمپری بین 0.5 تا 160 میلی متر استفاده می شود که غالبا برای کار برش از آمپر 20 تا 1000 استفاده می شود. و برای فلزات مختلف عدد آمپر تفاوت پیدا می کند.

در فاز اوليه، قوس در داخل تورچ ايجاد مى شود و يك منطقه كوچك پلاسمايى بوجود مى آورد. اصطلاحا به آن قوس پيلوت گفته مى شود. پلاسما كه اكنون رسانا شده است، توسط يك جريان گاز پرفشار (معمولاً هواى فشرده)، با فشار از نازل خارج مى شود. سپس در معرض قطعه برش (آند) قرار مى گيرد.
پلاسما، مدار بين الكترود و قطعه كار را مى بندد. سپس منجر به هدايت جريان جوشكارى و انتقال گرماى لازم براى ذوب می شود. بدين ترتيب قطعه كار برش مى خورد. لازم به ذکر است گازهایی که در این فرایند استفاده می شوند بر کیفیت نهایی سطح کار تاثیر بسزایی دارند.

ویژگی های دیگر این دستگاه

عايق بندى مطمئن از ورود هر گونه گرد به شيلنگ ها جلوگیری میکند. سيستم حفاظتى كامل كه مطابق با درجه حفاظت 23 است از جمله امكانات اين دستگاه است. این مزیت موجب انجام فرآيند برشكارى راحت میشود. امكان استارت لحظه اى برش بدون نياز به پيش گرمايى وجود دارد. از قابليت برشكارى در سطح انرژى و سرعت بالاتر در مقايسه با برش هاى هوا گاز برخوردار مى باشند. به منظور جلوگيرى از كاركرد دستگاه هنگام نامناسب بودن فشار گاز در دستگاه سيگنالى تعبيه شده است. كه به كاربر هشدار مى دهد.

برش سی ان سی

شنبه 6 اردیبهشت 1399  6:39 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها