امام صادق علیه السلام فرمودند:
اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً ؛
کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه میرود
و هرچه تندتر رود از مقصدش دورتر میشود.
بحارالانوار، ج 1، ص 206
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر کس یک مسئله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند و به عدد هر مویی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول می نویسد. (بحار الانوار جلد 1 ص 214) اگر کسی در مسیر فراگیری احکام دینی کوتاهی نموده و مرتکب گناه شود یا واجبی را ترک کند مورد عقوبت و عذاب الهی قرار خواهد گرفت مگر بعد اطلاع توبه نموده و جبران کند. فراگیری احکام از نظر قرآن، سنت، علماء، مراجع و عقل دارای ضرورت و اهمیت خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد و واجب است انسان مسایلی كه غالباً به آنها احتیاج دارد را بياموزد.
صائمین و همراهان همدل با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون و قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، با مسابقه کتابخوانی با عنوان زلال احکام در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.
نکات قابل توجه:
1- پاسخ های خود را در ذیل همین تاپیک ارسال فرمایید
2-پاسخ های خود را در یک پست مجزا ارسال کنید
3-متن PDF کتاب جهت دانلود و پاسخگویی به سوالات در لینک زیر قرار داده شده است.
کتاب احکام روزه
4- جهت پاسخ گویی به سوالات شماره سوال و گزینه انتخابی کافی است
به عنوان مثال:
1- الف
2- ب
3- ب
1 - حکم قضای روزۀ دختربچه درصورت عدم توانایی تا سال بعد از منظر مقام معظم رهبری و مکارم شیرازی چگونه می باشد؟
الف : هر دو قائل هستند قضا واجب نیست
ب: هر دو قائل هستند قضا واجب است
ج:رهبری قضا واجب است مکارم قضا واجب نیست
د: رهبری قضا واجب نیست مکارم قضا واجب است.
2 – اگر بیمار با علم به عدم ضرر؛ روزه گرفت و بعد از مغرب فهمید روزه ضرر داشته ..............؟
الف: نباید قضای آن را به جا آورد (حضرت امام)
ب: باید قضای آن را به جا آورد (نوری همدانی)
ج: روزه اش صحیح است (آیت الله اراکی)
د: ب و ج
3- روزه از کدام مسافر ساقط است؟
الف:کسی که سفر اوسفر معصیت می باشد.
ب: مسافری که باید نمازهای چهاررکعتی را در سفر دو رکعت بخواند.
ج:کسی که شغل او مسافرت است.
د:هیچکدام
4- حکم پرداخت فدیه برای روزۀ زن شیرده ای که روزه برای بچه اش ضرر دارد چیست؟
الف: هیچ فدیه ای نباید پرداخت گردد.
ب: به احتیاط واجب، یک مد طعام به فقیر بدهد.
ج: به احتیاط مستحب، یک مد طعام به فقیر بدهد
د: باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد
5- اگر کافر یا مرتد مسلمان شوند و سنی شیعه شود حکم روزه های فوت شده به ترتیب چگونه می باشد؟
الف: کافر قضا دارد ؛ مرتد قضا دارد؛ سنی قضا ندارد
ب: کافر قضا ندارد ؛ مرتد قضا ندارد؛ سنی قضا دارد
ج: کافر قضا ندارد ؛ مرتد قضا دارد؛ سنی قضا دارد
د: کافر قضا دارد ؛ مرتد قضا دارد؛ سنی قضا دارد
6- کدام نیت برای روزه یوم الشک صحیح می باشد؟
الف: نیت روزه اول شعبان
ب:نیت روزه ماه رمضان
ج: نیت روزه شعبان و رمضان
د: نیت مافی الذمه (یا امر واقعی) کند
7 – کدام روزه را تا اذان صبح فرصت داریم نیت کنیم؟
الف: روزه نذر مطلق
ب: روزه کفاره
ج: روزه نذر معین
د: روزۀ قضا
8- آیا کسی که روزۀ قضا دارد، می تواند روزه هایی که یقیناً از میت قضا شده را به جا بیاورد؟
الف: اگر تبرعی و مجانی باشد جایز است (آیات عظام خویی، تبریزی، بهجت و صافی)
ب: اگر تبرعی و مجانی باشد جایز نیست (مقام معظم رهبری و آیات عظام سیستانی و مکارم)
ج: اگر استیجاری باشد جایز است (مقام معظم رهبری و آیات عظام خویی، صافی، فاضل، بهجت، سیستانی، مکارم، تبریزی و وحید)
د: اگر استیجاری نباشد جایز نیست (مشهور)
9- اگر بدانیم بر اثر مسواک نزدن بقایای غذا در بین روز فرو می رود.ولی در بین روز این اتفاق نیفتاد.کدام مرجع تقلید حکم به صحت این روزه داده است؟
الف : مقام معظم رهبری
ب: آیت الله مکارم
ج: امام خمینی
د: آیت الله سیستانی
10 – حکم مشهور برای روزه دار، در مورد فرو بردن آب دهان به هر علتی ، انفیه زدن ، و فرو بردن اخلاطی که وارد دهان نشده به ترتیب چیست؟
الف : اشکالی ندارد / جایز نیست / اشکال ندارد
ب: اشکالی دارد / جایز نیست / اشکال ندارد
ج: اشکالی ندارد / جایز نیست / اشکال دارد
د: اشکالی ندارد / جایز است / اشکال ندارد
11- حکم مقام معظم رهبری در موردروزه داری که برای او آمپول بی حس کننده و آمپول دارویی که درعضله تزریق می کنند چیست؟
الف: کراهت شدید دارد.
ب: احتیاط واجب خودداری کند
ج:باید خود داری شود
د: اشکالی ندارد
12- اگر شخص روزه دار، آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، حکم روزه اش چیست؟
الف: روزه اش صحیح است و اختیاطا قضا دارد.
ب: روزه اش صحیح نیست و قضا بر او واجب نیست
ج: روزه اش صحیح نیست و قضا بر او واجب است
د: روزه اش صحیح است و قضا بر او واجب نیست
13-: آیا نگاه کردن به همسر یا غیرهمسر یا عکس و فیلم مربوط به همسر یا غیرهمسر، همراه با شهوت روزه را باطل می کند؟
الف: تحریک شهوت ازطریق حرام، مبطل روزه است
ب: تحریک شهوت ازطریق حلال، مبطل روزه است
ج: تحریک شهوت ازطریق حلال، یا حرام مبطل روزه نیست
د: تحریک شهوت عمدا؛ اگر باعث انزال شود مبطل روزه نیست
14-بنابر حکم مشهور، بقای بر جنابت در روزۀ ماه رمضان در صورت عمد یا فراموشی چه حکمی دارد؟
الف: روزه صحیح است چه عمدی چه سهوی
ب:روزه باطل است چه عمدی چه سهوی
ج:در صورت عمد باطل است ودر صورت سهوا صحیح است
د: در صورت سهو باطل است ودر صورت عمد صحیح است
15-نظر رهبری و مکارم و سیستانی در مورد حکم زیر کدام گزینه می باشد؟
( اگر زنی که از حیض یا نفاس پاک شده، عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود و تیمم نماید، روزۀ آن روزش چه حکمی دارد)؟
الف: هر سه قائلند در همه ی اقسام روزه صحیح است
ب: هر سه قائلند در همه ی اقسام روزه باطل است
ج:سیستانی و مکارم باطل ولی رهبری صحیح میداند
د: سیستانی و مکارم صحیح ولی رهبری باطل میداند.
16- درکدام حکم زیر تمام مراجع عظام تقلید حکم به صحت روزه کرده اند؟
الف: اماله کردن با چیز روان، اگرچه ازروی ناچاری و برای معالجه باشد
ب: قی کردن عمدی ، اگرچه به واسطۀ مرض واز روی ناچاری
ج: روزه دار آروغ بزند و بدون اختیار چیزی در گلو یا دهانش بیاید
د: زیر آب بردن تمام سر در استخر
17- کدام مفطرات فقط موجب ثبوت قضا می شوند و کفاره ندارند؟
الف: کسی که منی از او بدون قصد خارج شده.
ب: کسی که به سبب تقیه افطار کرده است
ج: کافری که تمام روز در کفر خود باقی باشدد:
الف و ب
18- در بحث نماز و روزۀ قضا شدۀ پدر یا مادر، منظور از پسر بزرگ تر چه کسی است؟
الف: بزرگ ترین پسر ازلحاظ انعقاد نطفه، هنگام فوت پدر
ب: بزرگ ترین پسر ازلحاظ تولد، هنگام فوت پدر
ج: برادری است که بزرکتر از همه است حتی اگر فوت کرده
د: برادری است که هیچ خواهری از او بزرگتر نباشد.
19- کدام یک از مجتهدین و آیات عظام روزه های قضای مادر را بر پسر بزرگ ترش واجب دانسته اند؟
الف : حضرت امام
ب: خویی، تبریزی
ج: سیستانی ؛ وحید
د: (مقام معظم رهبری و آیات عظام مکارم و نوری)
20 – کفاره زن و فرزند بر عهده ی کیست؟
الف: کفاره زن بر عهده شوهر وفرند بر عهده پدر می باشد
ب: کفاره زن بر عهده شوهر و کفاره فرزند برعهده خودش است.
ج:کفاره زن بر عهده خودش و کفاره فرزند بر عهده پدر می باشد.
د: کفاره زن برعهده شوهر وفرزند بر عهده پدر نمی باشد.
21 – از منظرمشهور فقها، کدام گزینه دراثبات اول ماه معتبر می باشد؟
الف: شکل ظاهری هلال
ب: دیر غروب کردن ماه
ج: یقین یا اطمینان عقلایی
د: طوق داربودن ماه