خواننده تيتراژ پاياني سريال تلويزيوني «دلنوازان»
گفت: نميتوان لزوما ترانه معتبر را به ويژه در زمينه ترانههاي مربوط به
تيتراژ فيلمها و سريالها، به پرطرفدار بودن آن مربوط دانست و ممكن است
ترانهاي باشد كه اعتباري نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.
«علي لهراسبي» خواننده ترانه تيتراژ پاياني سريال تلويزيوني «دلنوازان»
به عنوان يكي از چهرههاي تلويزيون در هفتهاي كه گذشت، با اشاره به اين
كه اگر ترانه درست استفاده شود و سرجاي خود قرار داشته باشد، ميتواند به
موفقيت برسد، گفت: قرار نبود قصه «دلنوازان» در ترانه آن لو برود.
«علي لهراسبي» خواننده ترانه تيتراژ پاياني سريال تلويزيوني «دلنوازان»
در گفتوگو با خبرنگار موسيقي فارس درباره اين ترانه صحبت كرد. لهراسبي كه
از نگاه كارشناسان شركت كننده در نظرسنجي هفتگي فارس، به عنوان يكي از
چهرههاي برتر تلويزيون در هفتهاي كه گذشت، لقب گرفت، متولد تهران و فارغ
التحصيل رشته كارشناسي الكترونيك دانشگاه آزاد كرج از سال 1374، موسيقي را
با نوازندگي پيانو نزد مهرداد تاج كريمي آغاز كرد، سپس به فراگيري تئوري
موسيقي پرداخت و در بخش موسيقي كودكان و نوجوانان شروع به فعاليت نمود. او
در سال 79 با خوانندگي تيتراژ سريال «كلبه سفيد» بهطور جدي وارد عرصه
خوانندگي شد و پس از آن حدود يكسال و نيم به فراگيري آواز كلاسيك نزد
محمدرضا صادقي مشغول بود. خواندن ترانههاي سريالهاي «درياييها»،
«پيلههاي پرواز» و برنامههايي چون صبح بخير ايران، مثلث و عبور شيشهاي
از ديگر فعاليتهاي اوست.
سريال «دلنوازان»
يك كار عاشقانه است و درباره اجراي ترانه آن، با آقاي سهيليزاده كارگردان
و ايرج محمدي و مهران مهام تهيه كنندگان كار خيلي صحبت كرديم و قرار هم بر
اين بود كه يك كار عاشقانه را اجرا كنيم اما طوري نباشد كه قصه در ترانه
لو برود ضمن اين كه خيلي هم از فضاي قصه دور نباشد.
با او گفتوگوي كوتاهي داشتهايم؛
يكي از ويژگيهاي «دلنوازان» ترانه «عبدالجبار كاكايي» در تيتراژ فيلم با صداي شما است. در مورد اين همكاري بگوئيد.
- پس از سفارش كار «دلنوازان»
به ايشان سفارش سرودن ترانه را دادم و اين اولين همكاري ما شكل گرفت.
همانطور كه ميدانيد، اينطور كارها پر اديت است يعني زحمت بسياري ميخواهد
و طوري نيست كه چند روزه كار تمام و به مرحله نهايي برسد. اين پروسه هم
يكي دو روزه نبود بلكه يك ماه قبل از شروع ضبط، كار به من سفارش دادند و
من هم اين كار را به آقاي كاكايي سفارش دادم كه ايشان از تركيب دو ترانه،
آن را نوشت و در ادامه كار با اديتهاي مختلفي همراه شد.
ترانه اين سريال، خيلي زود بين مردم پرطرفدار شده است. اعتبار يك ترانه را تا چه حد ارتباط آن با مخاطب تعيين ميكند؟
-
اگر اين اتفاق رخ دهد، خيلي خوب است اما نميتوان لزوما ترانه معتبر را به
ويژه در زمينه ترانههاي مربوط به تيتراژ فيلمها و سريالها، به پرطرفدار
بودن آن مربوط دانست و ممكن است مخاطب با آن ارتباط برقرار نكند. از سويي
شايد هم ترانهاي باشد كه اعتباري نداشته باشد اما مخاطب آن را بشنود.
از همكاران خود در توليد كار بگوئيد؟
- موسيقي كار را «محسن يگانه» نوشت، تنظيم كننده آن آقاي صفاريان بود و
من هم آن را خواندم. در كل گروه خوبي داشتيم و سعي كرديم آن را با دقت،
طوري كه به حال و هواي سريال نزديك باشد، توليد كنيم.
مدتي مرسوم
شده بود كه در انتهاي هز سريال تلويزيوني، يك ترانهاي شنيده ميشد كه
البته اين اواخر، روند استفاده از ترانه در همه سريالها، كمتر شده و
كاهش يافته است. به نظرتان سريالها چقدر به ترانهها نياز دارند و چقدر
بايد وجود همخواني بين سريال و ترانه درنظر گرفته شود؟
- در اين
زمينه، اگر ترانه درست استفاده شود و سرجاي خود قرار داشته باشد، ميتواند
به موفقيت برسد. حتي اگر همه سريالها، از ترانه استفاده كنند. از نظر من،
البته شناخت ترانهسرا تعيينكننده است و در حقيقت براي ايجاد همخواني، آن
كس كه مينويسد، بايد روانشناس خوبي باشد تا بتواند به بهترين وجه،
ترانهاي همخوان و تأثيرگذار بنويسد.
براي ارتقاي ترانهسرايي در سريالهاي تلويزيوني، چقدر شاخصهاي مثل ترانه قوي و بامحتوا مؤثرند؟
- سريال «دلنوازان»
يك كار عاشقانه است و درباره اجراي ترانه آن، با آقاي سهيليزاده كارگردان
و ايرج محمدي و مهران مهام تهيه كنندگان كار خيلي صحبت كرديم و قرار هم بر
اين بود كه يك كار عاشقانه را اجرا كنيم اما طوري نباشد كه قصه در ترانه
لو برود ضمن اين كه خيلي هم از فضاي قصه دور نباشد. در كل بايد بگويم براي
توليد ترانه مؤثر، محتواي شعر و نوع ساختار موسيقي هر دو به هم كمك
ميكنند.
و به عنوان سوال پاياني اين گفتوگوي كوتاه، درمورد فعاليتهاي جديد خود بگوييد؟
-
شديدا درگير ساخت آلبوم جديدم هستم كه هنوز نامي براي آن انتخاب نكردهام.
آلبومي كه حدودا 14 قطعه دارد و از اشعار آقاي كاكايي، محسن يگانه، رضا
صادقي، بماني و خانم برزويي در آن استفاده كردهام.