بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان مقاله :
مزیت جلب مشارکت دانش آموزان درمدرسه و بحث های کلاسی
نویسنده : نسرین ذبیحی ۱
چکیده :
مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و همچنین آموزشگاه یکی از راهبردهای آموزشی است - که به پیشبرد اهداف آموزشی و ارتقاء سطح علامی آموزشی وهمچنین تربیتی دانش آموزان منجر میدشود وآنها را برای ورود فعال به اجتماع و انحام کار وتلاش آماده می سازد لذا لازم است مورد توجه و انجام قرار گیرد بی شک این راهکار ساده وعملی تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف آموزش وپرورش ایفا می کند.تجارب کسب شده در سالهای گذشته به خوبی نشان می دهد مشارکت فعال وعملی دانش آموزان در کلاس و فعالیتهای آموزشگاه و در میزان یادگیری وپیشرفت آموزشی وتربیتی وهمچنین سلامت جسمی و روانی دانش آموخته گان زیاد بوده است. در ابتدای کار تعدادی از دانش آموزان به جحت خجالتی بودن تمایلی به مشارکت ندارند اما با ادامه مشارکت ومشاهده مشارکت دیگر هم کلاسی ها به مروراجتماعی می شوند ومشارکت می کنند .که این خود یکی از مزیت های آن است. همکاری در کلاس که با نظارت و برنامه ریزی معلم انجام می شود علاوه بر اینکه به میزان یاد گیری کمک می کند روحیه همکاری جمعی را در افراد بالا می برد وبه آنها عزت واعتماد به نفس بالا می دهد تا به خود باوری برسند.
کلید وازه : مشارکت ، بحث ، کلاسی ، دانش آموزان ، مدرسه
نسرین ذبیحی ۱
nasrinzabihi1400@gmail.com
کارشناس روانشناسی
آموزش و پرورش دیلم
مقدمه :
مشارکت دانش آموزان در مدرسه
ازجمله مسائل مهم در مراکز تعلیم و تربیت، اعتمادسازی و ایجاد روابط عاطفی با دانشآموزان میباشد تا پس از شناسایی لازم دانشآموزان، افراد برجسته در هر بخش اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... به عنوان عناصر فعال انتخاب شوند که بتوانند اهداف تعلیم و تربیت را به سایر دانشآموزان منتقل نموده و رسیدن به اهداف را سریعتر، دقیقتر و کاملتر محقق سازند.
مشارکت دانشآموزان در همهی امور و محول کردن مسؤولیتهایی به آنان، موجب پرورش استعدادهای بالقوه آنها و تقویت اعتمادبهنفس در آنها ميشود.
با ان روش، دانشآموزان براي پذيرش مسؤولیتهای مختلف در آینده آماده شده و مسائي چون ارتباط با خود و خدا، ارتباط با جامعه و ارتباط با طبیعت عملاً به آنها آموزش داده ميشود و برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی و آینده مملکت تربیت ميشوند.
روش پژوهش :
مقاله حاضر براساس روش های کیفی تحقیق وتدوین گردیده است،نحوه پژوهش وگردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای واسنادی (کتاب مقاله مجله علمی داخلی وخارجی) براساس نظرات وتجارب کارشناسی روانشناسی وشیوه های علمی وعملی مرتبط با موضوع نگارش شده است.
یافنه ها :
مشارکت دانشآموزان در کلاس
دانشآموزان در کلاس به شیوههای گوناگونی میتوانند مشارکت و فعالیت نمایند. هر کدام از این روشها با ابتکار عمل معلّم و ایجاد فضایی دوستانه و آمیخته با احترام متقابل در پرورش استعدادهای دانشآموزان مؤثر است.
برخی از این شیوههای مشارکت دانشآموزان در كلاس عبارتند از:
- مشارکت دانشآموزان در رهبری آموزشی.
- مشارکت دانشآموزان در حفظ کلاس (مبصر کلاس، نمایندهی کلاس، مسؤول کلاس، قبول بخاری، مسؤول دفتر نمره و... ).
- مشارکت دانشآموزان در تشکیل گروههای علمی، هنری، ورزشی و...
- مشارکت دانشآموزان در تزئین کلاس (فراهم نمودن امکاناتی مناسب در کلاس که به آموزش کمک کند).
- مشارکت دانشآموزان در مباحث گروهی.
- مشارکت دانشآموزان در پژوهشهای فردی و گروهی و بازبینی تکالیف درسی.
- مشارکت دانشآموزان در رقابتهای علمی با دانشآموزان کلاسهای دیگر مدرسه.
- مشارکت دانشآموزان در نظافت کلاس، بهداشت و حفظ محیط زیست از قبیل
گُلکاری و قرار دادن گل در کلاس.
- مسؤولیت کتابخانهی کلاس.
- مشارکت دانشآموزان در امور آموزش، به نحوی که تدریس شاگردمحوری باشد و گاهی میزان تدریس را دانشآموزان انتخاب کنند.
مشارکت دانشآموزان در مدرسه
دانشآموزان در فضای مدرسه، فرصتهای متنوعی برای مشارکت به دست
میآورند و هر کدام قابلیتها و استعدادهای خود را به نمایش میگذارند.
برخی از زمینههای مشارکت دانشآموزان در مدرسه عبارتند از:
- مشارکت در ادارهی امور کتابخانه.
- مسؤول معرفی کتاب هفته.
- مشارکت دانشآموزان در ادارهی امور نمازخانه.
- مشارکت دانشآموزان در ادارهی امور فضاهای ورزشی و هنری مدرسه.
- مشارکت دانشآموزان در انتشارات مدرسه مثل روزنامهديواري و نشريه.
- مشارکت دانشآموزان در حفظ محیط زیست مدرسه و رعایت بهداشت عمومی.
- مشارکت دانشآموزان در راهاندازی شورای دانشآموزی به منظور اطلاع مدیر از نظرات و مشکلات دانشآموزان
- مشارکت دانشآموزان در قالب گروههای دانشآموزی نظیر: گروه بهداشت محیط، بهداشت تغذیه، هلالاحمر، ایجاد فضای سبز، گروه سوادآموزی.
- مشارکت دانشآموزان در انجام مسابقات فرهنگی، ورزشی، هنری، دینی و...
- مشارکت دانشآموزان در انجام خدمات معنوی و عادی به افراد نیازمند و
عیادت از بیماران.
- تشکیل گروه ارزیاب برنامهها.
- مشارکت دانشآموزان در برگزاری برنامههای صبحگاهی نظير: مسؤول و مدیر اجرایی مراسم صبحگاه، قاری و ترجمهی قرآن، گروه پرچم، گروه سرود، دکلمهخوان، مسؤول سیستم صوتی، مسؤول حدیث هفته.
- مشارکت دانشآموزان در تنظیم برنامه امتحانات.
- مشارکت دانشآموزان در اجرای مراسم مختلف و مناسبتهای مذهبی و ملّی به منظور ایجاد رابطهی عاطفی مطلوب در دانشآموزان.
- مشارکت دانشآموزان در ادارهی تعاونی دانشآموزان، بوفهی مدرسه.
- مشارکت دانشآموزان با اولیاء و مربیان برای توسعهی مدرسه و حل معظلات جاری و آتی مدرسه.
- مشارکت دادن دانشآموزان در نظم و انضباط مدرسه نظير: انتظامات مدرسه، انتظامات سالنها و راهرو، انتظامات مراسمها و جشنها و سایر برنامههای مدرس
نتیجه گیری :
مشارکت یک نظام فکری است. تفکر مشارکتی و عادت به مشارکت در نظام آموزشی ایجاد و پرورش می یابد و در جامعه و سازمان ها از آنها بهره برداری می شود. برای اینکه نظام آموزش و پرورش در این کار توفیق پیدا کند باید با ساز و کارهایی که باعث نهادی شدن تفکر مشارکتی شود از جمله دانش آموزمحور بودن آموزش، اجرا و پیاده سازی روش -های جمعی و گروهی در آموزش، انتخاب و سازماندهی محتوای آموزشی مشارکت ساز، تربیت دانش آموزان مشارکت جو با طراحی ساختارهای مشارکت زا را تقویت نماید.
منابع :
وب سایت آفرینش
وب سایت مشارکت اولیاء