0

ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب؛ مستلزم تعامل خانواده، آموزش و پرورش و رسانه

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب؛ مستلزم تعامل خانواده، آموزش و پرورش و رسانه

رئيس مركز تربيت مربی كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامی حورزه علميه قم تعامل همزمان خانواده، آموزش و پرورش و نيز رسانه‌ها را موجب ايجاد و ارتقای فرهنگ حجاب و عفاف در ميان كودكان و نوجوانان دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسن راستگو، رئيس مركز تربيت مربی كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامی حورزه علميه قم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به اينكه موضوع حجاب و عفاف در سنين كودكی و نوجوانی بايد حداقل از سه زاويه مورد بررسی و توجه قرر بگيرد، اظهار كرد: نكته اول بررسی اين موضوع از نهاد خانواده است. من بارها با مادران و خانواده‌هايی روبه‌رو شدم كه برای مراسم جشن تكليف فرزندشان هزينه زيادی كرده‌اند؛ اما خودشان حجاب كامل و پوشش درستی نداشتند. نتيجه اينكه هر چقدر هم خانواده در ساخت اين ظواهر تلاش كند، اما عمل بيشتر از حرف در ذهن كودك تأثير می‌گذارد.
وی ادامه داد: منظور از خانواده‌ها نه فقط مادر و خواهر و پدر بلكه منظور تمامی بستگان يك خانواده است. گاه يك محفل و ميهمانی فاميلی امكانی به وجود می‌آورد كه الگوهای منفی زيادی به كودك و نوجوان برای حركت به سمت بد‌حجاب شدن ارائه می‌دهد.
رئيس مركز تربيت مربی كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامی حورزه علميه قم افزود: رفتار خانواده‌ها و در مرحله‌ اول از سوی مادر و خواهر و در مرحله دوم بستگان يكی از عومل مهم در زمينه ايجاد حجاب و عفاف است. اين را هم نبايد فراموش كرد كه وقتی از خانواده نام می‌بريم تنها ظواهر نيست بلكه اين موضوع بايد در خانواده‌ها تبديل به يك فرهنگ شود. برای مثال می‌توانم به خانه‌تكانی ايام نوروز در كشور اشاره كنم. اين فرهنگ آموختنی نيست، ريشه در جان و عمق مردم دارد و هم برخاسته از آموزه‌های دينی است، صله ارحام و... هم برگرفته از يك فرهنگ غنی ايرانی‌ است.
راستگو همچنين گفت: عامل دوم در بحث ايجاد فرهنگ حجاب و عفاف در كودك و نوجوان آموزش و پرورش است. كودكان و نوجوانان در كلاس‌های ابتدايی معمولاً بسيار مؤمن هستند و به تدريج در سال‌های تحصيلی بالاتر از درصد اين موضوع كاسته می‌شود. همانطور كه آموزش و پرورش از نظر سيستم آموزشی زنجيره درسی دارد، در حوزه اخلاق هم بايد به همين شكل عمل كنيم؛ اما متأسفانه در اين موضوع گسست وجود دارد.
وی با تأكيد بر اينكه اين گسست بايد با موضوعات كارشناسی در كشور ما حل شود، اظهار كرد: فطرت پاك كودكان و نوجوانان ايرانی در دوره راهنمای و دبيرستان با ريزش محتوايی روبه‌رو است و بايد به اين موضوع توجه كرد كه چرا زنجيره اخلاقی و رفتاری دانش‌آموزان همچون زنجيره درسی آنها در طول سال‌های مختلف حياتشان حفظ نمی‌شود.
راستگو در ادامه سومين عامل در اين رابطه را رسانه‌ها عنوان كرد و افزود: امروز از حيث رسانه‌ها مثل اوايل انقلاب نيستيم. شبكه‌های تلويزيونی و ... به‌صورتی گسترده پيرامون ما قرار گرفته است و شبكه‌های اينترنتی و كامپيوتری نيز به‌شدت پيرامون ما را فرا گرفته‌اند. كافی است يك فيلم سينمايی و يا يك صحنه نامناسب تصويری در مقابل كودك قرار بگيرد تا اولين جرقه‌ها به‌هم‌ريختگی بافت فكری او شكل بگيرد.
وی افزود: مسئولان مربوطه، چه در زمينه تلويزيون و چه در زمينه نرم‌افزار و كامپيوتر، حتماً بايد اقدامات جايگزين و برنامه‌های جذاب ايجاد كنند كه اخلاق جذاب و زيبا را بتواند نهادينه كند. نبايد تا اسم مذهب بر روی موضوعی قرار می‌گيرد، صورتی خشن و تيره را به خورد بچه‌ها داد؛ مذهب هيچ‌گاه با زيبايی در تضاد نيست.
راستگو در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: اين سه موضوع در كنار هم اگر مورد توجه قرار بگيرد، می‌تواند تا اندازه‌ای در بحث ايجاد فرهنگ حجاب و عفاف ميان قشر كودك و نوجوان راهگشا باشد؛ با اين توجه كه اگر تاريخ كهن را نيز نگاه كنيم متوجه می‌شويم كه با زور و فشار هيچ‌گاه نمی‌توان فرهنگی را در يك جامعه نهادينه كرد. در دروان پهلوی با زور می‌خواستند حجاب را از ايران بگيرند و نتيجه اين شد كه اقبال به آن بيشتر شد و هم اين پديده به صورت برعكس در سال‌های پس از انقلاب رخ داد و بعد از مدتی كه توجه به آن كم شد، شاهد بروز پديده‌هايی شديم كه امروز از آن به بی‌حجابی تعبير می‌شود.
اين كارشناس دينی همچنين گفت: گسستی كه امروز بين نسل‌های ما ايجاد شده است، باعث شده الگوپذيری نسل جوان از مادران و پدرانشان كمتر صورت بپذيرد و رسانه‌ها و ابزارهای نوين در اين ميانه بيشتر نقش داشته باشند. در اينجا اگر تببين شود كه علت بی‌بندوباری‌های امروزه ما فشارهايی است كه بدون موازين به نسل جوانمان وارد كرده‌ايم، می‌توانيم جلو عكس‌العمل‌های منفی آن را گرفت.
رئيس مركز تربيت مربی كودك و نوجوان دفتر تبليغات اسلامی حورزه علميه قم در پايان اظهار داشت: بايد از همين امروز با برنامه‌ريزی بلندمدت، بدون فشار و تحميل برای كودكان و نوجوانان برنامه‌‌ريزی كنيم تا به نتيجه عملی برسيم. اين نوع عمل را من به شخصه در فعاليت خودم در اين سال‌ها ديده‌ام. برنامه‌‌ريزی حساب شده باعث می‌شود تا چندين نسل بتوانند از مواهب آن بهره ببرند در واقع بايد عواملی را كه به دست خود ما باعث ايجاد بدحجابی در كشورمان شده است، شناسايی و از بين ببريم.

شنبه 25 دی 1389  3:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها