0

تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم

 

تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم
 

 

دورکاری و تلاش بعضی شرکت ها برای تجدید نظر خلاقانه در فرآیندهای خدمات به مشتری، یکی از ارمغان های قاتل ماه فوریه است. کرونا یا مهمان ناخوانده یا مهمان نامیمون یا ویروس همه گیر یا هر نام دیگر که به آن می دهیم، فوریه ۲۰۲۰ میلادی جهان را به خود مشغول کرده است.

هدیه چینی ها به اقتصاد و سیاست و بهداشت جهانی در نخستین سال دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی، تا به امروز، صدها هزار مبتلا و هزاران کشته را تقدیم جامعه جهانی کرده است.

کرونا نشان می دهد که چه اندازه سلامت و محیط زیست جهانی، موضوع مهم و راهبردی در قرن ۲۱ است و هیچ چیز مهم تر از این نیست. کرونا، اقتصاد جهانی را تهدید می کند. اما این تهدید، گذرا است و در هفته های آینده شاهد کاهش نقش آفرینی کرونا در تضعیف اقتصاد جهانی خواهیم بود.

کرونا در ایران نیز با همه فراز و نشیب هایی که دارد، تاثیر منفی روی بازار کار گذاشت. در بلبشوی تایید ها وتکذیب ها، اشک ها و لبخندها، توهمات و تصورات و بیانیه ها و ضد و نقیض ها، کرونا سبب شد تا بعضی از شرکت ها و موسسات، بخشی از کارمندان خود را دور کار کنند.

در لینکدین، اکنون شاهد انتشار تصاویر و مطالب زیادی توسط کارمندان و مدیران استارت آپ ها و سازمان ها و موسسات ایرانی در سراسر کشور هستیم که برای سلامتی جان مراجعان و کارمندان، آن ها را دورکار کرده و از خارج محل اداره/شرکت، به خدمات رسانی مشغول هستند. این که اتفاق خوب و ارمغان جذاب کرونا برای سیستم کسب و کار سنتی ایران است که باید نقش روشن کننده کرونا در فهم اهمیت دورکاری در نظام کسب و کار امروز اقتصاد ایران را جدی گرفت.

 

کرونا بعضی از مدیران دولتی و خصوصی را مجبور کرد تا از طریق ابزارهای فناورانه موجود، شمار قابل توجهی از کارمندان خود را دور کار کنند. بعضی از کارها، واقعا نیاز به حضور فیزیکی فرد در اداره یا شرکت ندارد و کارمند گرامی می تواند از تخصص و دانش و تجربه خود در ارائه خدمات به سازمان بر اساس ماموریت و وظایفی که بر عهده او قرار گرفته، استفاده کند.

ارائه خدمات به صورت دورکاری ، بخشی از واقعیت های اقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم است. صدها میلیون نفر در سراسر جهان، فریلنسر هستند و از خانه و کاشانه خود، به میلیون ها نفر خدمات می دهند. از طراحی گرفته تا مشاوره تجاری و آموزشی و حتی خدمات پزشکی آنلاین. وقتی کارمندی در اداره نباشد، سربار دفتر مرکزی کاهش می یابد، ترافیک شهر کاهش می یابد، آلودگی محیط زیست کاهش یافته و گاها بازدهی افزایش می یابد.

تراژدی کرونا به ما یادآوری کرد که همانطور که باید پروتکل های اطلاع رسانی سلامت و توجه به پیشگیری در میان دولت و ملت جدی گرفته شود، بایستی روش های سنتی موجود در کسب و کار هم مورد بازبینی قرار بگیرد. واقعا در اقتصاد امروز ایران، نیاز نیست برای هر کاری، افراد را به مراجعه حضوری به اداره و سازمان، ترغیب کرد. باید فرآیندهای اداری را تسهیل و تسریع کرد و از کاغذ بازی و نیاز به مراجعه حضوری، خلاص کرد.

فرآیندهای نوین کسب و کار و تحول آفرینی در رفتار سازمانی، سبب کاهش فساد می شود. فساد از همه نوع. لذا باید درس های کرونایی اقتصاد و مدیریت را جدی گرفت.

دورکاری

از فرصت های دورکاری در سایت های معروف فریلنسری استفاده کنید

شرکت هایی که می توانند یک هفته، صدها کارمند خود را دور کار کنند، می توانند آن ها را برای همیشه دور کار کنند تا از خدمات آن ها به مشتریانشان، خارج از محیط شرکت دسترسی داشته باشند. فرهنگ دورکاری در ایران، هم نیازهای سخت افزاری دارد و هم نرم افزاری. فرهنگ دورکاری در بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به خصوص استارت اپ ها، باید جدی گرفته شود.

کرونا به ما یاد داد که باید فرهنگ دورکاری را جدی بگیریم. می توان دورکار بود و اخراج نشد. می توان دور کار بود و به مجموعه های مختلف خدمت کرد. می توان دورکار بود و همه جا، دفتر و میز کار ما باشد.

بورس ایران از کرونا تاثیر خاصی نگرفت. اما رستوران ها و کافه ها به خصوص در شهرهای درگیر این بیماری، با افت مراجعه کننده روبرو شدند. گزارش برخی از سوپرمارکت های انلاین نشان از افزایش فروش آن ها می دهد. سوپرمارکت آنلاین، می تواند در آینده، تهدیدی برای خرده فروش های سر کوچه ها باشد.

آنچه مسلم است، کرونا، تهدید شماره یک صنعت گردشگری ایران است. نشانه های نوروز خلوت ۹۹ از اکنون قابل پیش بینی است. فعالان صنعت گردشگری ایران امیدوارند که سایه شوم کرونا بر کسب و کار آنها، با فرا رسیدن فصل گرما و افت التهاب این مهمان ناخوانده در شهرهای گردشگری و مذهبی ایران، تمام شود و اقتصاد نحیف گردشگری ایران، در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، تا حدی از رکود و بحران خارج شود.

دوشنبه 12 اسفند 1398  2:33 PM
تشکرات از این پست
royazahed
royazahed
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1395 
تعداد پست ها : 5

پاسخ به:تاثیر کرونا بر بازار کار ایران و چند واقعیت مهم

خوشبختانه یا متاسفانه کرونا در صنعتی که من مشغولم تاثیر بسزایی نداشته، اوژن سیستم جهان با تولیدات بایگانی ریلی، قفسه ریلی، قفسه انبار، قفسه بندی انبار و ... پیشرو در صنعت تولید سیستم های نگهداری اسناد و کالا است و می توانید از طریق لینک زیر محصولات را مشاهده نمایید.

www.ozhanco.com

چهارشنبه 14 اسفند 1398  4:04 PM
تشکرات از این پست
royazahed
royazahed
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1395 
تعداد پست ها : 5

چگونه اسناد و مدارک اداری را بایگانی کنیم؟

چگونه اسناد و مدارک اداری را بایگانی کنیم؟

 

 

مقدمه

هرچند که در عصر تکنولوژیکی زندگی می کنیم اما هنوز زمان هایی وجود دارد که باید برای پیش بردن بعضی از پروسه های کاری به نسخ کاغذی رجوع کرد. بنابراین مقوله بایگانی اسناد و مدارک به صورت فیزیکی یکی از مهم ترین اقداماتی می باشد که در هر سازمان یا ارگانی ممکن است بشمار آید.

یک کسب و کار سودآور و کارآمد به این بستگی دارد که چگونه می توانید اسناد و مدارک خود را مدیریت کنید و یکی از جنبه های مدیریت مؤثر اسناد، بایگانی و آرشیو آن ها  می باشد. اگر در مورد نحوه رسیدگی به روند بایگانی سوابق خود بی نظم باشید، به کندی در کار روزانه، مسائل حقوقی و مشتریان ناراضی منجر می شود.

ما قصد داریم  در این مقاله در مورد ذخیره سازی اسناد به صورت بایگانی ریلی صحبت کنیم و بهترین راه های ذخیره کاغذ و اسناد  خود را به شما نشان دهیم تا بتوانید با آگاهی از امنیت آنها، آرامش خاطر داشته باشید. بنابراین بهترین روش برای ذخیره اسناد شما چیست؟ قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم، اجازه دهید در مورد این مسئله که در وهله اول مهم است صحبت کنیم.

 

بایگانی اسناد و مدارک

 

بایگانی اسناد، مدارک و پرونده ها

یکی از اولین و مهم ترین جنبه های ذخیره سازی فایل، تعیین نوع پرونده است. برای صاحبان مشاغل، این مهم است. سه نوع پرونده وجود دارد: فعال، غیرفعال و بایگانی.

 پرونده های فعال پرونده هایی هستند که در حال حاضر در مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی در دسترس کارمندان و کارفرمایان قرار می گیرند. پرونده های فعال باید دارای یک محل ذخیره اختصاصی در محل کار باشند و برای جلوگیری از هرگونه سرقت یا از بین رفتن اسناد و مدارک باید در یک منطقه امن نگهداری شوند.

پرونده های غیرفعال باید از قسمت های کاری به انبار اختصاص داده شده به پرونده های غیرفعال منتقل شوند. پرونده های غیرفعال نیاز به یک محیط کنترل شده با دمای و رطوبت تنظیم شده و محافظت در برابر سیل، آفات و نور دارند تا بتوان آن ها را حفظ کرد.

پرونده های بایگانی پرونده هایی هستند که غیرفعال هستند اما دارای ارزش هستند. این نوع پرونده به بالاترین میزان مراقبت نیاز دارد و حفظ آن یک ضرورت است. پرونده های بایگانی شده باید در اولین مرحله ممکن به یک منطقه ذخیره سازی اختصاص داده شده منتقل شوند. صرف نظر از وضعیت پرونده، همه پرونده ها برای حفظ و محافظت نیاز به رسیدگی دقیق دارند.

همان طور که می دانیم بایگانی، فرآیند انتقال پرونده هایی است که برای مدت طولانی ممکن است از آن ها استفاده نشود. پرونده های بایگانی شده هنوز برای سازمان ها مهم هستند و ممکن است به عنوان مرجع در آینده مورد نیاز باشند یا باید برای انطباق نظارتی حفظ شوند. بایگانی ها باید ایندکس شده و قابل جستجو باشند تا پرونده ها به راحتی در آن جای گرفته و بازیابی شوند.

به عنوان بخشی از چرخه حیات اطلاعات، بایگانی یک مرحله نهایی مهم است. این امر به ویژه برای مشاغلی مانند دادگاه ها، حسابداری و امور مالی بسیارحائز اهمیت می باشند.

گرچه بیشتر شرکت ها در کار روزانه خود سعی در کاهش حجم اسناد کاغذی دارند، اما اغلب از چنین اسنادی نمی توان به طور کامل اجتناب کرد. با گذشت زمان، حجم اسناد، که باید به دلایل تجاری یا حقوقی بایگانی شوند به حدی افزایش می یابد که لازم است یک بایگانی سازمان یافته اسناد کاغذی ایجاد شود.

بیشترین چالش هایی که در بایگانی و نگهداری اسناد با آن ها روبرو هستیم: 

  •       کمبود فضای کافی برای بایگانی اسناد
  •      کمبود کادر مجرب برای مدیریت بایگانی
  •      مستندات بی نظم و سوابق ناکافی از مواد مستند و دوره های ذخیره سازی
  •      جستجوهای طولانی و غالباً ناموفق در اسناد فیزیکی 

ادامه مقاله ...

منبع: www.ozhanco.com

چهارشنبه 14 اسفند 1398  4:09 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها