حداقل 2 ساعت بازی برای کودک لازم است
کودکان خمیر خام مجسمه سازی هستند و ما در همان کودکی انقدر باید با آن ها بازی کنیم و طی بازی های کودکانه به آن ها چیز یاد بدهیم که این خمیر کاملا ورز بیاید در آینده آماده سرد و گرم روزگار شود.
برخی والدین در انجام بازی کودک خود بیش از حد حساسیت دارند و باید در نظر داشت که هر بازی بار آموزشی خاصی دارد.
یک روان شناس تربیتی اظهارداشت:وقت گذاشتن والدین برای فرزند خود یکی از مهم ترین مهارت های تربیت کودک بوده که بهتر است پدر و مادر روزانه زمانی را برای رسیدگی به آن ها اختصاص داده و حتی در بازی هایشان شرکت کنند.
وی گفت:از جمله بازی های مفید برای کودک خمیر بازی بوده که علاوه بر بار آموزشی آن، باعث می شود تا او به طور غیرمستقیم بفهمد که گاهی تغییر در زندگی مفید بوده و به وسیله این بازی، کودک پیشرفت های بزرگ تری را در زندگی خود به دست آورد.
حداقل زمان بازی برای کودک
وی در ادامه تصریح کرد:بادکنک بازی از دیگر بازی های آموزنده و سرگرم کننده برای کودک بوده که بعد از ترکیدن آن موجب شده تا حس خجالتی بودن کاهش یافته و در پی آن او متوجه شود که حقارت مانع به دست آوردن موفقیت است.
این روان شناس کودک در پایان گفت:مهم است بدانیم که حداقل زمان بازی کودک برای ارضا شدن از این نیاز 2 ساعت بوده و والدین در هنگام بردن فرزند خود به مراکز تفریحی و یا اجازه به آن ها برای انجام بازی، حداقل این زمان را برای آنان در نظر بگیرند.
اهمیت بازی برای کودکان
به چند نکته در بازی کودکان، حتما توجه داشته باشید:
کودک باید با هم سالان هم قد و قواره خود بازی کند.ورزش های کودکانه باید شاد، مفرح و همراه با نظامی ساده باشند. بچه ها خیلی زود از نشستن یا ایستادن خسته می شوند. پس، ورزشی را انتخاب کنید که به میزان کافی، تحرک داشته باشد.
اگر ورزش، با موسیقی، صوت، صدای طبل و دست زدن همراه باشد، به هماهنگی بهتر سیستم عصبی و عضلانی کودک کمک می کند. هنگام ورزش و بازی، به خصوص در صورت عرق کردن کودکان، مراقب دریافت آب و مایعات کافی توسط کودکان باشید. در هوای خیلی گرم ورزش نکند و اگر در محیط آزاد ورزش می کند، از کرم ضدآفتاب و کلاه لبه دار استفاده کند.
نکاتی در بازی کودکان
انـــــواع بـــــازی کودکـــــان
بازی های جسمی کودک:
یک نوع از بازی کودکان بازی جسمی است.بازی های جسمی کودک از قدیمی ترین انواع بازی ها هستند. کودک برای خارج ساختن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود و یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازی های جسمی اختصاص می دهد. از مشخصات این بازی کودک، نیاز به محیط مخصوص بازی و توان جسمی کودک در اجرای بازی است. بازیهای جسمی می توانند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی و یا ترکیبی از هر دوی آنها انجام گیرند.
بازی های تقلیدی کودک:
نوعی دیگر از بازی کودک بازی تقلیدی است،کودک در هر دوره ای دست به بازیهای تقلیدیمی زند. کودک در آغاز به تقلید نقش مطمئن دوستان، والدین، خواهران، برادران و کلا نزدیکان می پردازد و از ایفای نقش آنها، بزرگترین لذت و تجربه را به دست می آورد. در دوران دبستان در بازی بیشتر نقش مربیان و معلمان را ایفا می کند و هنگامی که به سن نوجوانی نزدیک می شود، الگوی رفتاری او نیز تغییر می یابد. از این سنین کودک ( نوجوان ) به تقلید رفتار همسالان خود می پردازد. در واقع از این زمان به بعد تقلید نقش از طرف کودک دیگر به عنوان بازی نیست، بلکه آغازی است برای چگونگی هم خوانی با گروههای اجتماعی و ایفای نقش واقعی زندگی.
بازی های نمایشی کودک:
نوعی دیگر از بازی کودک که میتوان نام برد بازی نمایشی است.مهمترین بازی که در آن احساسات، نیازها و عواطف کودکان می تواند بروز و ظهور کند، بازی نمایشی است. بازی نمایشی می تواند کمک کند تا کودک از خود مرکزی بیرون آید و متوجه بیرون خود شود و همچنین به کودک فرصت می دهد تا شخصیت درونی خود را آشکار کند.
بازی های مفید برای کودک
بازی های نمادین کودک:
نوعی دیگر از بازی کودک بازی نمادین است.بازی های نمادین نقطه اوج بازی های کودکانه است که از حدود یک و نیم یا دو سالگی آغاز می شود و در پنج و شش سالگی به کمال خود می رسد، و تا هشت و نه سالگی نیز ادامه می یابد. در واقع، بازی نمادین زمانی آغاز می شود که کودک به تدریج زبان می گشاید و توانایی کاربرد علائم و نمادهای زبان را دارد. بازی های نمادین، با بازی های تقلیدی و نمایشی تفاوت دارد.
بازی های تخیلی:
بازی تخیلی کودک ریشه در خلاقیت کودک دارند. تخیل کودک به مرور و همگام با رشد ذهنی او از مرحله بازیها خارج شده و به صحنه داستانها و گفتارهای کودک کشانده می شود.نظریه پردازان معتقدند رشد تخیل کودک در هنگام کودکی و از طریق بازی می تواند باعث گردد تا در زندگی بزرگسالی این کودکان تبدیل به هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، مخترعین و کاشفانی بزرگ گردند.
بازی های آموزشی کودک:
بازی های آموزشی، برای تقویت و رشد قوای حسی و ذهنی کودک می باشد. آنچه در بازیهای آموزشی کودک مورد نظر است، چگونگی استفاده از بازی در رشد قوای حسی حرکتی و به فعالیت واداشتن کودک از طریق تمرین با وسایل بازی است.