0

یادگیری از طریق بازی

 
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

یادگیری از طریق بازی

 

یادگیری از طریق بازی

 

یادگیری از طریق بازی:

نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

از طریق بازی به کودکانمان آموزش دهیم.

سعی داریم هر هفته یک نوع از انواع یادگیری را توضیح بدهیم و بازی برای نمونه به شما معرفی کنیم.لطفا در هفته های آتی ما را دنبال کنید.

انواع یادگیری:

گانیه، یادگیری را به طور سلسله مراتبی از ساده بهعمده به 8 طبقه تقسیم‌بندی می‌کند. هر یادگیری براییادگیری رده بالاتر پیش‌نیاز یک دیگر هستند است .

1- یادگیری علامتی.  2- یادگیری محرک– پاسخ.  3- یادگیری زنجیره ای.

4- یادگیری کلامی یا تداعی کلامی.  5- یادگیری تمیزدادن محرکها.

6- یادگیری مفهوم.  7- یادگیری قانون.  8- حل مسئله.

1)یادگیری علامتی: ساده‌ترین نوع یادگیری و در نتیجه پائین‌ترین نوع در سلسله مراتب یادگیری است. این نوع یادگیری به‌صورت رفتارهای غیرارادی از طریق فرایند شرطی‌ شدن کلاسیک تعریف شده است. همان‌طور که “گانیه” آن را توصیف می‌کند یادگیری علامتی اساساً شامل واکنش‌‌‌‌های هیجانی پراکنده است ، که مخصوصاً برای تبیین فراگیری پاسخ‌‌‌‌های ترس در بچه‌های کوچک مناسب است.

بازی رنگ ها:

وسایل بازی : توپ های رنگی

نحوه بازی: این بازی به صورت مرحله ای پیش میرود.در مرحله اول یک توپ رنگی را نشان میدهیم و کودک باید همان رنگ را نشان بدهد.در مرحله بعد دو توپ با رنگ های متفاوت.همچنان مراحله ها را با تعداد توپ ها اضافه میکنیم.

این بازی را میتوان با طریق دیگری بازی کرد: یک استوانه شیشه ای برمیداریم و تعدادی توپ در آن میگذاریم و بعد از کودک میخواهیم مانند آن  توپ ها را در عینا در استوانه قرار دهد.

بازی مامان خوابه!

نزدیک کودکتان بنشینید البته این کار بستگی به سن کودکتان دارد می توانید او را بخوابانید. به او بگویی که قصد دارید که بخوابید و چشمهایتان را ببندید بعد از چند ثانیه چشمهایتان را باز کنید و مشتاقانه به او سلام کنید یا زمان را به او بگویید مثلاً صبح بخیر یا عصر بخیر که او زمانها را هم درک کند.دیدن چشمهای مامان که باز است و شنیدن صدای تبریکش معمولاً ایجاد خنده خواهد کرد بعد از چند دورِ، مکث خود را هنگام خواب بیشتر کنید احتمال هست که کودک حدود ۶ ماهتان و یا بیشتر شروع به جیغ زدن کند و یا حتی به صورت شما ضربه بزند تا شما بیدار شوید!

بازی بازی غلتکی:

کودکتان راروی زمین در مقابلتان بنشانید و یک ماشین اسباب بازی را روی زمین حرکت دهید او را تشویق کنید که بعد از شما این کار را انجام دهد سعی کنید که رفت و آمد ماشین را با او ادامه دهید. این کار جلو و عقب رفتن و چرخاندن و حرکت اجسام را به او یاد خواهد داد.

این بازی ها برای نمونه به شما معرفی شد شما هم میتوانید با خلاقیت خود بازی های دیگری را با کودکانتان انجام دهید. لطفا تجربیات خود را درمورد بازی با کودکانتان با ما در میان بگذارید و ما در ارتباطباشید.

پنج شنبه 21 آذر 1398  10:26 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی (2)

یادگیری از طریق بازی (2)

 

  1. یادگیری از طریق بازی (2)

نویسنده : نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

تخمین زمان مطالعه : 1 دقیقه

یادگیری محرک– پاسخ

دومین نوع یادگیری از سلسله مراتب یادگیری که رابرت گانیه بیان کرده است یادگیری محرک – پاسخ است. این نوع یادگیری با دادن پاسخ هایدقیق عضلانی به محرک های معین مشخص می شود .به طور مثال کودک با دیدن چای یا چاقو یا هر چیز خطرناکی  بر روی زمین در راه رفتن و دویدن از کنار آنها محتاط عمل میکند و این دقیقا همان یادگیری محرک –پاسخ است. یکی از تفاوتهای عمده این نوع یادگیری با یادگیری علامتیاین است که در یادگیری علامتی رفتار جنبه بازتابی یا غیر ارادی دارد امارفتار مورد نظر در یادگیری محرک–پاسخ جنبه ارادی دارد .

بازی که میتوان به آن اشاره کرد بازی ” بشین و پاشو ” هست. این بازی را همه ما بلد هستیم و نیازی به شرح و توضیح ندارد. کودک با شنیدن “بشین“ مینشیند و با شنیدن “پاشو“ بلند میشود. در این بازی تقویت عضلات پا، تقویت حافظه شنیداری از اهدافی است که به وسیله این بازی مد نظر داریم.

بازی دوم: بازی حیوانات

وسایل مورد نیاز : عروسک های حیوانات .ترانه یا صدایی مربوط به حیوانات. دستگاه پخش

هدف : مهارت برقراری ارتباط و خلاقیت در بازی

نحوه اجرا: در این بازی ابتدا محرک های شنیداری که صداهای حیوانات هستند را پخش میکنیم. سپس از بچه ها میخواهیم از صداهایی که شنیدند حیوانات مربوط به آن را بردارند.بعد با خواندن داستان و خلاقیت خودتان کودکان را در بازی  شریک کنید و تا رسیدن به هدفتان با بچه ها همراه باشید.

هفته آینده درباره نوع سوم یادگیری و بازی مناسب با آن برای شما مطالبی را ارائه میدهیم.لطفا هفته آینده همراه ما باشید. سپاس فراوان از نگاه پر مهرتان.

پنج شنبه 21 آذر 1398  10:27 AM
تشکرات از این پست
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی (3)

یادگیری از طریق بازی (3)

 

نویسنده : نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

تخمین مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

یادگیری زنجیره ای:

یادگیرنده ، برای یادگیری اعمال و رفتار پیچیده تر ، از طریقیادگیری زنجیره ای ، تعدادی از یادگیری های محرک–پاسخیقبلی را به هم پیوند می دهد و زنجیره ای از رفتار های پیچیدهمحرک و پاسخ را می آموزد . در این یادگیری هیچ عمل تازه ایآموخته نمی شود ، بلکه اعمال قبلاً آموخته شده در ترکیبی تازهبه هم پیوند می خورند و مهارت های جدیدی حاصل می شود . شخص بزرگسالی که می آموزد اعمال معینی را به دنبال همانجام دهد تا اتومبیل را بطور صحیح براند ، هیچ کار تازه اییاد نمی گیرد ، بلکه صرفاً می آموزد تا تعدادی عمل را که از قبلآموخته شده را در یک روال تازه ، پشت سر هم انجام دهد .

مربیان و دوستان خوبم در حوزه ورزش به مدد این نوع یادگیری حرکات پیچیده ورزشی را به هنرجویان آموزش میدهند.به طور مثال یک مربی کاراته برای اینکه بتواند کاتا ( مبارزه با حریف فرضی) را به هنرجو آموزش دهد باید به طور مرحله ای و خرد ،خرد تکنیک ها را آموزش دهد .با آموزش تکنیک اولیه و تمرین به محض شنیدن اسم کاتا که محرک است بدون دخالت مربی شروع به اجرای کاتا مینماید.یا مثالی دیگر اینکه کودکان آموزش ریاضی را از معلم دریافت می کنند و بعد از تکرار و تمرین هر بار هر کجا که بشنوند دو،دو تا به سرعت پاسخ میدهند 4.برای تقویت یادگیری زنجیره ای بازی هایی را ارائه میدهیم.

بدون شک بهترین و تاثیر گذارترین روش آموزش کودکان است ،انتخاب بازی مناسب برای کودکان می تواند باعث افزایشمهارت های فیزیکی و رشد ذهنی آن ها شود.این روش بازییکی از بازی های مونته سوری و مبتنی بر  روش مونته سوریاست.این بازی شامل ۵۰ مهره‌ی پلاستیکی در رنگ‌هایدرخشان و شکل‌های متنوع و ۵ بند بافته‌ی رنگی است.صِرف نخکردن مهره‌ها فعالیتی جذاب و در عین حال مفید برای کودکان بهشمار می‌رود.این فعالیت ضمن تقویت ماهیچه‌های ظریف دستکودک به هماهنگی هر چه بیشتر بین چشم، مغز و دست کودککه در آینده برای عمل ساده‌ای مثل نوشتن یا انجام یک عملجراحی پیچیده بسیار ضروری است، کمک می‌کند.در عین حالبا کمک این وسیله کودکان رنگ‌ها و شکل‌ها را یاد می‌گیرند ومی‌توانند الگوسازی را که یکی از پایه‌های درک مفاهیم ریاضیاست، انجام دهند. بهترین قسمت این بازی این است که بچههای کوچک شما حتی متوجه نمی شوند که در حال یادگیریهستند

بازی: بازی فکری نخ و مهره :

وسایل بازی:

۵۰ مهره پلاستیکی در رنگ ها و شکل های متنوع

۵ بند بافته رنگی

کارت های راهنما و الگو

یک ظرف دسته دار برای نگهداری و حمل راحت تر

اهداف آموزشی اسباب بازی فکری نخ و مهره :

*تمرین هماهنگی دست و چشم و هماهنگي ادراکي

*یادگیری اشکال هندسي و رنگهای مختلف

*تقویت ماهیچه‌های ظریف دست کودک و توسعه مهارت هایحرکتی در خانه یا مدرسه

*آموزش مهارت طبقه بندی و ساماندهی

روش انجام بازی فکری و سرگرمی نخ و مهره:

ابتدا اجازه دهید کودک با مهره ها به هر شکلی که دوستداشت بازی کند. آنها را کنار یا روی هم بچیند.

بعد از آن نوبت شماست که روش انجام بازی را به کودک نشاندهید.تشخیص، جداسازی و رد کردن نخ از مهره ها هدفاصلیِ این بازی است.برای این کار ابتدا به کودک بیاموزید کهمهره ها از شکل ها و رنگ های متفاوتی تشکیل شده اند.ابتدابا یک دست یک نخ و با دست دیگر یک مهره را برداشته.و سپسنخ را به آرامی در درون مهره قرار دهید.به گونه ای که کودکبتواند حرکات دست شما را ببیند.در حین نخ کردن مهره میتوانید درباره دو مفهوم : هل دادن و کشیدن صحبت کنید.چندبار این حرکت را تکرار کرده تا کودک بتواند کامل آن را ببیند ویاد بگیرد.حالا اجازه دهید که کودک، بازی را انجام دهد. پس ازاو بخواهید با توجه به شکل ها و رنگ و تعداد مهره هایی که رووجود دارد، از بین مهره های موجود،مهره های مناسب راانتخاب کند.و به ترتیب از نخ مناسب عبور دهد.يک بار از کودکبخواهيد که فقط مهره هاي زرد رنگ را بردارد.و يک بار ديگر فقطبه يک شکل هندسي اشاره کنيد.حتي مي توانيد با مهره هاييکه نخ مي کند برايش يک گردنبند رنگي بسازيد و بازي را برايشجذاب کنيد.این بازی چون از مهره های رنگی (قرمز، سبز، و…) تشکیل شده است می تواند در آموزش رنگ ها به کودکانکمک کند و بازی را برای آنها جذاب تر کند.در این بازی چنانچههمه مهره ها یکرنگ باشند باید از نخ همرنگ استفاده کرد.برایتمرین بیشتر و افزایش مهارت و گسترش توانایی های کودکمی توان با ایجاد ترکیب بندی های مختلف به تجربه و مهارتکودک افزود.براي بچه هاي بزرگتر هم مي توانيد براي نخ کردنمهره ها زمان بگذاريد.مثلا “تا چند بشمارم که اين ۱۵ مهره رانخ کني؟”بهتر است از کودک بخواهيد خودش زمان را مشخصکند.اين کار به تقويت مهارت مديريت زمان او کمک مي کند.

نکته : در صورتی که کودک در ابتدا برای نخ کردن مهره هامشکل داشت می توانید به جای نخ، از یک وسیله سفت میله ایشکل مانند دانه های ماکارونی جهت انداختن مهره ها در درونآن استفاده کنید تا کودک به مرور به این بازی عادت کند.

توجه : چون این اسباب بازی فکری و سرگرمی از مهره هایکوچک تشکیل شده که ممکن است خطر بلع داشته باشد.حتمادر مورد کودکان با سن پایین تر با نظارت والدین انجام شود.

بسیار خب!امیدوارم از معرفی این بازی فکری و سرگرمیجذاب لذت برده باشید.

پنج شنبه 21 آذر 1398  10:27 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی (4)

یادگیری از طریق بازی (4)

 

یادگیری از طریق بازی (4)

نویسنده :نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

تخمین مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

يادگيري کلامي :

يادگيري کلامي نوعي از يادگيري است که زماني حاصلمي‌شود که محتواي آموخته شده بوسيله فرد شامل واژه‌ها ،هجاهاي بي‌معني ، يا مفاهيم مي‌شود. زمانيکه دانش آموزيسعي مي‌کند زبان جديدي را ياد بگيرد و شروع مي‌کند بهيادگيري کلمات و لغات ، در واقع از يادگيري کلامي بهرهمي‌برد. همچنين دانش آموزي که سعي مي‌کند بخشي از کتابزيست شناسي را ياد بگيرد، مثل اصطلاحات و مفاهيم مربوطکه در آن بخش ارائه شده است در واقع از يادگيري کلامياستفاده کرده است.

يادگيري کلامي در مقابل يادگيري حرکتي قرار دارد و هر چندفرض مي‌شود که يادگيري کلامي از لحاظ و شناختي در سطحبالاتري قرار دارد. اين مساله يادگيري کلامي را در مقاميممتایزتر از يادگيري حرکتي قرار نمي‌دهد. ابزاري که برايبررسي يادگيري کلامي مورد استفاده فراوان و سودمند قرارگرفته است، ليست مربوط به هجاهاي بي‌معني بوده است. دراين نوع از آزمايشات فهرستي از هجاهاي بي‌معني را بهآزمودنيها مي‌دادند يا برايشان مي‌خواندند و در فواصل زمانيمعين از آنها مي‌خواستند هجاهاي خوانده شده را يادآوريکنند. ميزان مواد يادآوري شده ، معرف ميزان يادگيري کلاميفرد بوده است. بازی های پیشنهادی برای این نوع یادگیری که منجر به تقویت دقت وتوجه و تمرکز میشود را در ذیل به آنها می پردازیم.

بازی 1:

با دقت به واژگان زیر نگاه کنید و آن ها را به خاطر بسپارید.

 

سپس بدون نگاه کردن به صفحه قبل، اقلام داخل فهرست خرید را را بنویسید و مشخص کنید هر کدام به چه تعداد تکرار شده است.

بازی 2:

واژگان داخل دایره ها را به خاطر بسپارید.

                                                                   

 

بدون نگاه کردن ب صفحه واژگان داخل دایره طوسی و سبز را به تفکیک را بنویسید.

نکته مهم:

در هر دو بازی عنوان شده صفحه نمونه را فقط 20 ثانیه به فرزندتان نشان دهید.و به هیچ عنوان دوبار صفحه را نشان ندهید چون بازی کارایی خود را از دست میدهد.

والدین عزیز با تقویت توجه،دقت و تمرکز در فرزندان خود از اختلال یادگیری پیشگیری میکنید و اگر کودکی هم دچار این مشکل باشد تا حدودی این مشکل را رو به بهبودی میبرد اما برای برطرف کردن  اختلال یادگیری حتما به روانشناس و کاردرمانگر مراجعه کنید.

هفته آینده در باره یادگیری تمیز محرک ها ، برای شما توضیح میدهیم و بازی مناسب با آن را معرفی میکنیم.سپاس فراوان از نگاه پر مهر شما

پنج شنبه 21 آذر 1398  10:28 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی5

یادگیری از طریق بازی5

 

یادگیری از طریق بازی(5):

نویسنده : نسیبه کمالی

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادگیری تمیز محرک ها:

این یادگیری شامل یادگیری ، دادن پاسخ به محرک های مختلف است . وقتـی معلمان ، دانش آموزان کلاس خـود را با نام درست آنها صـدا می زنند به تمیز دادن محـرک ها می پردازد . در اینجافرد یاد می‌گیرد که به محرکات مختلف پاسخ درست بدهد مثلاًوقتی کودک می آموزد که حیوانات مختلف را با نام درست آنهابنامد، میان محرکهای مختلف تمیز قائل می شود.در این یادگیری رفتار به صورت ذره ذره شکل می گیرد اما به صورت زنجیره ای از پاسخ های یکپارچه و طولانی نیز در می آید.برای این یادگیری و دریافت پاسخ سه دسته نظردر بین روانشناسان و نظریه پردازان  وجود دارد:

1-رفتارها یک واقعیت درونی هستند و در شرایط به صورت خودکار بروز می کند.

2-رفتارها در شرایط متفاوت به تدریج و به شیوه ای پیوسته شکل می گیرد و تفکر در آن دخیل است.

3-رفتارها دارای سیکل رشد هستند و مدام در حال تغییر هستندو به طور خود به خود در درون وجود دارد.

با توجه به این توضیحات در میا بیم که رفتارهر فرد با توجه به مراحل رشد تغییر و رشد می کند.و این مراحل رشد در درون اتفاق می افتد و با پاسخ به هر محرک خود را نمایان می کند.برای اینکه رفتار درست در ما شکل بگیرد باید از کودکی آموخته شود و  آموزش باید چند هدف را در نظر بگیرد و از طریق بازی هر بار یکهدف را آموزش میدهیم، که در زیر به آن اشاره می کنیم:

1-آموزش مفاهیم

2-برقراری ارتباط

3-تقویت ادراک شنیداری

4-تقویت حافظه دیداری

5-تقویت قدرت عکس العمل

6- تقویت حافظه

برای تقویت این اهداف بازی های متفاوتی وجود دارد که میتوان هر هدف را جداگانه دنبال کرد و در نهایت به بازی پرداخت که همه این اهداف در آن باشد.در این جا بازی برای نمونه برای شما ارائه میدهیم.

بازی ریتمیک

هدف بازی: تقویت حس مشارکت و برقراری ارتباط،تقویت دیداری و شنیدار

وسایل بازی :فضای کافی برای حرکت و موسیقی

نحوه بازی:کودکان همراه یک ملودی که مربی می خواند یا می نوازد و یا پخش می شود در اتاق به هر شکلی که میخواهند  حرکت می کنند .بعد از مدت کودکی که به فضا عادت کردند مربی همه کودکان را پشت سر هم قطار می کند و موسیقی را پخش می کند که همه بلد باشند و شروع می کنند به خواندن و از کودک که ابتدا ایستاده می خواهد که یک حرکت انجام دهد و از بقیه افراد میخواهد تک تک و به نوبت آن حرکت را اجرا کنند.این بازی انقدر ادامه دارد تا همه حرکاتی را انجام دهند و بقیه تکرار کنند.

بازی پرتاب توپ

هدف بازی:تقویت قدرت عکس العمل و تقویت حافظه

وسایل بازی:توپ

نحوه بازی:توپ را برمیداریم و از کودکان می خواهیم یک اسم برای خود انتخاب کنند اسم حیوان یا گل و..بعد باید خوب به یاد داشته باشند بقیه چه اسمی دارند.مربی ابتدا شروع میکند و یکی از اسامی را می گوید و توپ را به هوا پرتاب می کند سپس کودکی که اسمش صدا شده می آید و توپ را می گیرد بعد خودش با صدا کردن اسم دیگری بازی را ادامه میدهد.

والدین گرامی لطفا در بازی با فرزندان خود خلاقیت به کار ببرید و برای بازی با فرزندان خود وقت بگذارید. هفته آینده با “یادگیری مفهومی” همراه ما باشید.سپاسگزارم از نگاه گرم و مهربان شما خوبان.

پنج شنبه 21 آذر 1398  10:29 AM
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها