تقوايي: فيلمهايي در آكادمي ايسفا ديدم كه در هيچ كشوري نميتوان ديد
گروه فرهنگي / حوزه سينما
89/10/24 - 13:28
شماره:8910240381
در نشست نقد و بررسي فيلمهاي كوتاه خانه سينما عنوان شد؛
تقوايي: فيلمهايي در آكادمي ايسفا ديدم كه در هيچ كشوري نميتوان ديد
خبرگزاري فارس: ناصر تقوايي گفت: نمونه فيلمهايي كه در آكادمي ايسفا ديدم را نميتوان در هيچ كشوري يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن فيلم كوتاه ايران (ايسفا)، هفته نمايش40 فيلم منتخب جشن فيلم كوتاه خانه سينما با حضور ناصر تقوايي؛ كارگردان، فرهاد توحيدي؛ رييس هيئت مديره خانه و جمع كثيري از فيلمسازان و علاقهمندان اين حوزه چهارشنبه 22 ديماه در خانه سينما برگزار شد.
در ابتداي اين نشست توحيدي نايب رييس هيئت مديره خانه سينما گفت: آثاري كه در اين دوره از جشن خانه سينما مشاهده كردم، از تنوع و خلاقيت بسياري برخوردار بودند كه عموما اين تنوع را در سينماي بلند از دست دادهايم، به همين دليل روح جستوجوگر، بيپروا و نقادانه در فيلمهاي سينماي بلند وجود ندارد.
وي با بيان اينكه هر فيلمساز سه سوال را بايد براي خود مطرح كند، افزود: در ميان فيلمهاي امروز چهار فيلم متفاوت به لحاظ جامعهشناسي ديدم كه بحران اعتماد را به تصوير ميكشيدند.
اين فيلمنامهنويس با بيان اينكه دو رويكرد نسبت به هنر وجود دارد، بيان كرد: رويكرد افلاطوني و ارسطويي، نگاه افلاطوني معرفتشناسانه است و نگاه ارسطويي كاملا مهندسي.
توحيدي ادامه داد: نگاه افلاطوني تكنيكبردار نيست و مبتني بر كشف و شهود است و او از حقيقت صحبت ميكند و اين امر در سينما يعني سينمايي كه روش بردار نيست به طور مثال شما نميدانيد تقوايي در اثر بعدي خود چه خواهد گفت.
در ادامه تقوايي با بيان اينكه سوء تفاهمي وجود دارد كه هنرمندان در فشار بهتر رشد ميكنند، گفت: اين يك تفكر اشتباه و فاشيسمي است كه مديران سينمايي از آن براي توجيه فشارهاي خود بر هنرمندان استفاده ميكنند.
وي با بيان اينكه سينماي ارسطوي دنيا را تسخير كرده، اظهار كرد: فيلمسازاني كه آثار برجسته مبتني بر ساختار ارسطويي ميسازند مانند جان فرود يك امر قالب در تمامي آثارشان وجود دارد و آن جهانبيني خودشان است.
كارگردان «ناخداخورشيد» با بيان اينكه سينماي ما افلاطوني است، افزود: فيلمسازان ايراني روحيهاي مانند نويسندگان و شاعران دارند؛ اين در حالي است كه زبان ما در طول تاريخ توان مناسبات بينالمللي را داشته و ميتوانستند آن را به خوبي ترجمه كنند و البته معتقدم سينماي ما وامدار ادبيات است.
تقوايي با تاكيد بر اينكه فيلمهاي كوتاه رشد بسياري كردهاند، گفت: ابزار ديجيتال امكان انجام تجربههاي بهتر را به فيلمسازان جوان داده است و پختگي تصوير در مجموعه 40 فيلمي كه ديدم وجود داشت و هيچ يك رويايي عمل نكرده بودند.
كارگردان «كاغذ بيخط» عنوان كرد: فيلمسازان ما وارثان نويسندگان هستند و نويسندگان در طول تاريخ آلوده به سياست شدهاند، حتي مردم انتظار داشتند «احمد شاملو» انقلاب كند در حالي كه او يك شاعر و وظيفهاش گفتن شعر خوب بود و متاسفانه هنر ايران زمين در طول صد سال گذشته به اين دليل صدمه بسيار ديده است با اين وجود معتقدم هنر از مسائل سياسي و اجتماعي جدا نيست.
تقوايي با بيان اينكه دو نوع هنر در جهان وجود دارد، گفت: هنري كه در جوامع آزاد رشد ميكند و هنري كه در جوامع تحت فشار رشد ميكند. در جوامع آزاد هنرمند اثر خود را به آزادانهترين و بي پرواترين شكل ارائه ميدهد و در سرزمينهاي كه منع وجود دارد، هنرمندان انديشه خود را پوشيده و نامحسوس بيان ميكنند. هنر ما براي ديگر كشورها به دليل همان پوشيدگي جذابيت دارد و شايد موانع هنر ما را در مقاطع مختلف دچار مشكلاتي كرده اما اين اجبار زبان خاص براي هنرمندان به دنبال داشته است.
اين كارگردان در پايان صحبتهاي خود بيان كرد: در مديوم كوتاه ميتوانيم يك داستان را بدون هيچ طول و تفسيري بيان كنيم، گفت: ساخته كوتاه ويژگي قرن بيستم است.
تبريك ميگويم كه در سينماي ايران پديدهاي به عنوان سينماي كوتاه متولد شده است و نمونه فيلمهايي كه بنده در آكادمي ايسفا ديدم را نميتوان در هيچ كشوري يافت؛ اين در حالي است كه ژاپني ها، سوسيسيها خود ابزار ديجيتال توليد مي كنند اما سينماي آنها كجاست؟ بنابراين اگر محدوديتهاي موجود وجود نداشتند، سينما به بزرگترين ويترين شغل در كشور تبديل ميشد.
تشکرات از این پست