تشرف در دوران غیبت
آیا امکان تشرف به محضر حضرت ولیعصر (عج الله فرجه) در دوران غیبت وجود دارد؟
اگر بله، آیا همه کسانی که ادّعای تشرف دارند، خود حضرت را ملاقات کردهاند؟
يكی از نكتههايی كه همه علمای شيعه در اين زمينه بر آن اتّفاق نظر دارند، اين است كه در عصر #غيبت_كبرا، باب نيابت و سفارت، به گونهای كه در مورد نايبان خاصّ آن حضرت و در دوران #غيبت_صغرا وجود داشت، بسته شده است. ازاينرو، هيچكس نمي تواند ادّعا كند كه با آن حضرت در ارتباط است و هر زمان اراده كند، میتواند با ايشان ملاقات كند يا به طور خاص از سوی ايشان #نيابت يافته است كه اموری را به انجام رساند يا دستورهايی را به مردم ابلاغ كند.
:: نكته ديگری كه بسياری از علمای #شيعه در كتابها و آثار خود به آن اشاره كردهاند، اين است كه #ملاقات با امام زمان (عج الله فرجه) مستلزم شايستگیهای ويژهای است كه حتّی بسياری از بزرگان به آن دست نيافتند و گروهی هم كه به اين توفيق دست يافتند، با تلاشهاي فراوانی بوده است.
:: حضرت آیتالله ناصری نيز در اين باره میفرمايد:
بسياری از كسانی كه ادّعای تشرّف به محضر آن حضرت را داشتهاند و گاهگاه واقعاً از فيض آن حضرت نيز برخوردار شدهاند، نه ايشان كه يكی از ياران خاصّ ايشان را زيارت كردهاند؛ چه، همواره پنج گروه از اوّليا در محضر آن ولی مطلق به سر میبرند و در خدمت ايشان از جان و دل میكوشند. اينان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغيب و صلحا هستند كه اگرچه از جنس ديگر مردمانند، به مراتبی از #تهذيب نفس و جلای باطن نايل شدهاند كه میتوانند در محضر آن حضرت به سر برند. طُرفه آنكه غير از طبقه صلحا، گويا بقيه اين طبقات دارای تشرّف اختياری هستند و میتوانند در هر لحظهای كه طلب كنند، به محضر ايشان بار يابند.
اگرچه شمار اينان به درستی بر ما معلوم نيست، گويا جمعيت حاضر در محضر آن حضرت، بيش از پانصد نفر هستند. اينان دايماً در فرمان آن حضرتند و حوايج شيعيان و محبّان ايشان را به فرمان آن حضرت روا میدارند. از اين روست كه شماری از كسانی كه ادّعای #تشرّف به محضر آن حضرت را دارند، هر چند واقعاً مورد نظر و فيض خاصّ آن حضرت واقع شدهاند، امّا نه خود ايشان، بلكه يكی از #ياران_خاصّ ايشان را زيارت كردهاند.
پرسش از موعود
شبهات #احکام