ظهور چقدر نزدیک است؟!
علائم ظهور مبحثی حتمی است، اما آنچه استفاده از این چراغ را مشروط میکند، شناخت کامل کلید واژههایی مثل بداء، توقیت، جعل احادیث و علائم دستساز است.
بداء:
بداء در اصطلاح شیعی به معنی تغییر در قضاء الهی و تقدم و تأخر در آن یا تغییر اسباب فعلیت آن فعل است. آنچه از معارف شیعی برمیآید خداوند از محل علوم مخصوص به ذات خویش که احدی جز ذات پاکش از آن مطلع نیست، در صورت تغییر شرایط فعلیت موضوعی خاص، در آن موضوع بداء میکند، یعنی یا در زمان تحقق آن فعل و یا در اسباب به فعلیت رساندن آن تغییر ایجاد میکند. یکی از شرایطی که احتمال ایجاد بداء را افزایش میدهد، لوث شدگی و سطحی انگاری امر فرج حضرت بقیهالله است. مهمترین شرط ظهور آمادگی جمعی و خواهش جمعی است برای ظهور حضرت و تا این نیاز جهانی حس نگردد، ظهور بیمعنی خواهد شد، حال اگر با آشکار شدن برخی نشانههای ظهور، مردم از اصل قضیه که آمادگی انفسی و تغییر درونی برای درک وجود حضرت است، غافل شده و در صدد کشف نشانهها و تطبیق با زمان خویش بر آیند، رفتهرفته اصل قضیه کمرنگ شده و به مسئلهای سطحی و عادی تبدیل میشود. در اینجا حتی اگر واقعاً نشانههای ظهور نیز آشکارشده باشد، همین نشانهها موجب فتنه گشته و در صورت بیتوجهی مردم، آمادگی انفسی حاصل نشده و لذا در ظهور بداء میگردد و زمان و اسباب آن تغییر خواهد کرد. پس توجه ویژه در این نکته لازم است که نشانههای ظهور نبایستی اصل شده و خود امر فرج در فرع قرار گیرد و نشانهها موجب غفلت از اهمیت آمادگی برای درک حضور و ظهور حضرت گردد.
توقیت:
توقیت در اصطلاح به معنای تعیین وقت دقیق برای ظهور حضرت است. در احادیثی وقت گذاران را دروغگویان خواندهاند، چراکه روایات شیعی کلیدواژه قرآنی «ساعت» را علاوه بر قیامت، زمان ظهور حضرت نیز میدانند، لذا طبق فرموده قرآن علم آن تنها و تنها نزد ذات پاک محفوظ است، این نه بدان معناست که خود حضرت از آن مطلع نیستند، خیر، بلکه یعنی چنانچه در مبحث بداء گفته شد احتمال تغییری در آن است که فقط خداوند میدانند. لذا خود حضرت از هرکسی بیشتر برای تعجیل در فرج خویش دعا میکنند و مضطر میباشند.
«یسئلونک عن السّاعه ایان مرسیها قل انّما علمها عند ربی لا یجلّیها لوقتها…» اعراف ۱۸۷
بنابراین کسی نمیتواند ادعا کند که فلان زمان وقت دقیق ظهور است، گر چه نشانههای ظهور نیز آشکارشده باشند.
جعل احادیث:
موضوع دیگری که باعث میشود که در مورد نشانههای ظهور تردید و احتیاط گردد، احادیث جعلی است که گاهوبیگاه در رسانهها رشد سرطانی مییابد و بلافاصله توسط مراجع تقلید و علمای مربوطه رد میشوند، ازجمله حدیثی که اخیراً در شبکههای اجتماعی توسط علمای اهل سنت رواج یافت که فوراً تکذیب گردید:
إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض ولا تحرکوا أیدیکم ولا أرجلکم ثم یظهر قوم ضعفاء لا یُوبه لهم قلوبهم کزُبَر الحدید هم أصحاب الدوله لا یفون بعهد ولا میثاق یدعون إلى الحق ولیسوا من أهله “أسماؤهم الکنى ونسبتهم القرى” حتى یختلفوا فیما بینهم ثم یؤتی الله الحق من یشاء…”
لذا لازم است که در مورد صحت احادیث توجه ویژه لحاظ گردد تا امید بیجا به جامعه تزریق نشود تا مبادا با ایجاد موج سینوسی امید و یاس، جامعه به سطحینگری بیفتد.
علائم دستساز:
این موضوع یکی از خطرناکترین آفات ظهور است، چراکه همواره توسط حکومتها قابل مصرف است. ایجاد علائم دستساز یکی از تاکتیکهای استراتژی «چوپان دروغگو» هست. در این تاکتیک با ساخت جعلی نشانههای ظهور ابتدا در دل جامعه ایجاد امید نموده و جامعه را به تکاپو میکشانند و سپس حکومت خویش را به کرسی مینشانند. آنوقت هم دیگر نه از ظهور خبری است و ضمناً آنها با سوءاستفاده از عواطف جمع، به هدف خویش نیز رسیدهاند! این استراتژی و تاکتیکهای مربوطه پیشتر توسط بنیعباس و «ابومسلم خراسانی» با جعل حدیث «رایات الاسود» انجامشده بود و حالا نیز در مورد داعش قصد تکرار آنها دارند؛ یعنی در مرحلهی اول حدیثی منباب علامت ظهور جعلشده و در مرحله بعد اجرا میشود و به حکومت میرسند، بیآنکه خبری از ظهور حضرت باشد. درنتیجه یأس عمومی نسبت به ظهور حضرت حاصل میشود.
إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض ولا تحرکوا أیدیکم ولا أرجلکم ثم یظهر قوم ضعفاء لا یُوبه لهم قلوبهم کزُبَر الحدید هم أصحاب الدوله لا یفون بعهد ولا میثاق یدعون إلى الحق ولیسوا من أهله “أسماؤهم الکنى ونسبتهم القرى” حتى یختلفوا فیما بینهم ثم یؤتی الله الحق من یشاء…”
در حدیث فوق ، نقل به مضمون از امیرالمومنین (ع) آورده اند:
«آنگاه که پرچم های سیاه (داعش و جبهه النصره) را دیدید بمانید و هیچ حرکتی نکنید و منتظر باشید تا خودشان از بین روند!!! و …» و این همان است که گفته شد: ابتدا جعل حدیث، سپس تحقق آن و در آخر ایجاد حکومت و در نتیجه ایجاد یأس از علائم ظهور!!! و این همان استراتژی «چوپان دروغگوست»! اگر واقعاً هم روزی بنا بر ظهور باشد، دیگر جنبشی انفسی شکل نخواهد گرفت و لذا ظهور باز هم به تاخیر خواهد افتاد. خوشبختانه این فتنه با تیزبینی و بصیرت مراجعی چون حضرت آیت الله سیستانی فوراً خنثی شد. اما همیشه باید هوشیار بود.
و اما نشانه های ظهور:
پس از ذکر آفات علائم ظهور باید گفت که این خطرات نباید علت گردند تا به هیچ وجه به علائم ظهور توجه نشود، خیر. بلکه این علائم در تمام تاریخ بوده و راهنمای جوامع می گشتند. چه در زمان به دنیا آمدن حضرت موسی (ع) و چه در زمان تولد آقا رسول الله (ص) علاماتی غیر حتمی و حتمی وجود داشت. در مورد امر فرج نیز ما با دو گونه علائم روبرو هستیم:
۱-علائم غیر حتمی که مجموعاً بیش از ۴۰۰ نشانه است.
۲- علائم حتمی که وصل به ظهور اند و در برخی روایات ۳، در برخی ۵ و در بعضی دیگر ۷ علامت نیز آمده اند.
به طور کلی شناخت این دسته احادیث صحیح در باب علائم ظهور کاریست به شدت تخصصی. من حیث المجموع در اینجا برخی از این نشانه ها را آوردیم:
نشانه های غیر حتمی:
مردها شبیه زنها می شوند.
مردم سوار فیل های فلزی میشوند و در آسمان حرکت میکنند. (هواپیما)
زن ها شبیه مرد ها می شوند. (فمینیسم)
زمانی که انسان ها یکی از شرق و یکی از غرب با یکدیگر صحبت میکنند. (تلفن، اینترنت)
مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش.
سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد.
ریاست خانه ها دست زنان می افتد.
هدف مردم شکم وشهوتشان است.
مساجد را زینت میکنند ولی خالی است.
قرآن خوان و قرآن فهم کم میشود.
و …
و اما نشانه های حتمی ظهور :
۱-خروج سفیانی از شام و تصرف شام و عراق
۲-خروج سید یمانی از یمن با پرچمهای سفید رنگ
۳-قیام سید خراسانی و سید حسنی از ایران و حمایت از یمانی در جنگ با سفیانی
۴-صیحه آسمانی و مژده جهانی ظهور در ماه رمضان
۵-خسف در بیداء (بیابان خشک) که در پی آن لشگر سفیانی در زمین خشک و بیابانی فرو می روند.
۶-قتل نفس زکیه که شاید به معنای به شهادت رسانیدن شخصیتی پاکدامن و شاخض باشد.
۷-ندای جهانی «انا المهدی»
و اما متن برخی روایات:
-حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند:« پنج علامت قبل از قیام قائم ـ علیه السّلام ـ است: یمانی، سفیانی، ندا کنندهای که از آسمان ندا در میدهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه.»
کمال الدین، ج۲، ص۶۴۹ ، نیزشیخ طوسی در کتاب «غیبت» خود ص۲۶۷، با اختلاف در ترتیب نشانهها آن را نقل میکند.
امام باقر (علیه السلام ) در این باره فرمودند :
ولیس فی الریات رایه الهدی من رایه الیمانی هی رایه هدی لانه یدعو الی صاحبکم (نعمانی الغیبه ص ۳۶۱ باب ۱۴ ح ۱۳)
در میان پرچم ها پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی نیست او پرچم هدایت است زیرا به سوی صاحب شما دعوت می کند .
از امام صادق( علیه السلام ) نیزد رحدیث معتبری چنین روایت شده :
فلیس فیها رایه بالهدی من رایه الیمانی تهدی الی الحق (شیخ طوسی، الغیبه ص ۴۴۶)
در میان پرچم ها پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی نیست او به حق دعوت می کند.
امیرالمومنین علی علیه السّلام فرمودند: یمانی و خراسانی مانند دو اسب مسابقه بر یکدیگر سبقت گیرند، تا در کوفه با لشکر سفیانی بتازند و بر وی ظفر یابند. (معجم احادیث الامام مهدی علیه السلام ج۵ ص۲۵۵ ح۱۶۸۰)
و …
اندکی صبر، سحر نزدیک است…
منبع : ساقی کوثر
بیشتر بخوانیم:
ظهور چقدر نزدیک است؟