0

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

 
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

امامزاده‌های‌آذربایجان شرقی مقاصد گردشگری مذهبی 

خبرگزاری تسنیم: مردم ایران اسلامی در سال‌های اخیر و در لحظه تحویل سال نو و تعطیلات نوروزی، در امامزادگان و بقاع متبرکه حضور پیدا می کنند که این موجب افتخار و مسرت است.

امامزاده‌های‌آذربایجان شرقی مقاصد گردشگری مذهبی + تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، آذربایجان در دوره اسلامی یکی از مهمترین ایالات ایران محسوب می شد و از زمان زوال ساسانیان تا امروز مرکز حوادث بسیاری بوده و نقش بزرگی در جریان تاریخ داشته است.

نوروز امسال با سوگواره یاس نبوی و طرح آرامش بهاری میزبان زائران آستان امامزادگان و بقاع متبرکه شده است و خبرگزاری تسنیم در تبریز در این زمینه به معرفی امامزاده‌های استان برآمد که با هم می‌خوانیم:

امامزاده اسماعیل
در ضلع جنوبی مسجد جامع میانه ، بقعه ای وجود دارد که به مقبره کمال الدین نیز مشهور است. این بقعه متعلق به امامزاده اسماعیل و دارای گنبدی پوشیده از کاشی های فیروزه رنگ است .

از بنای اولیه امامزاده تنها کتیبه ای بر بالای سر در بنای فعلی باقی مانده که تاریخ 1258 ه . ق و اسم بانی بنا، به نام " مشهدی بایرامعلی بن عوض " بر رویآن حک شده است . مناره ی بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه وجود دارد که دارای دو کتیبه ی سنگی است.

امامزاده بزرگ
بنای این امامزاده در بخش جنوب غربی سراب ، در کنار گورستان عمومی واقع شده و دارای ازاره های سنگی، بدنه ، گنبد، مناره هایآجری و طاق نماهای مقرنس کاری گچی است.

این بنا همچنین دارای دو مناره به ارتفاع 9 متر استکه مأذنه آنها فرو ریخته است . شیوه معماری بنای امامزاده مربوط به قرن های هشتم و نهم ه . ق است.

امامزاده جمال
امامزاده جمال تبریز زیارتگاهی است که در مسجد حاجت، در راسته کوچه واقع شده است. این زیارتگاه مرقد امامزاده موسی معروف به سید جمال از اولاد امام موسی بن جعفرعلیه السلام است.آرامگاه در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده و پا طاق مقرنسی دارد که رویآن صندوق چوبی زیبایی نهاده اند .

دو کتیبه مرمرین سنگ قبر نیز در این بقعه به چشم می خورد که یکی متعلق به قبرآخوند ملا احمد مدرس و دیگری مربوطبه قبر شیخ عبدالغفار است.

امامزاده دال و ذال
در محله ی مهاد میهن ( میار میار ) در جوار مسجد دال و ذال ، دو قبر کوچک با پوششی از کاشی سبز رنگ وجود دارد که متعلق به دو امامزادهیبزرگوار است . هرچند هویت این دو امامزاده معلوم نشده ، ولی در بسیاری از کتب معتبر بهآنها اشاره شده است.

بقعه سید ابراهیم

این بقعه متعلق به سید ابراهیم است . به استناد " تاریخ اولاد الاطهار " سید ابراهیم از فرزندان حضرت امام زین العابدین ( ع ) و به استناد برخی کتب علم رجال از فرزندان حضرت موسی بن جعفر ( ع ) است. این بقعه در وسط حیاطی قرار دارد که اخیراً از سوی سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است .

در قسمت پایین دیوار جنوبی بقعه،کتیبهیمعروف به " سنگ بسم الله " تعبیه شده بود که اخیراً برای حفاظت بیشتر به موزه یآذربایجان منتقل شده و به جایآن، نمونه کاملی ازآن سنگ بازسازی و نصب گردیده است.

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی


بقعه سید حمزه
بقعه سید حمزه در محله ی سرخاب درکنار مقبرة الشعرا در خیابان ثقة الاسلام تبریز واقع شده است. نمونه های حجاری ظریف باقی مانده از این بقعه ، نشان دهندهیعظمت بنای اولیه است. طاق مرمرین سر در صحن مدرسه که از چهار قطعه مرمر بزرگ تشکیل و در پیشانیآنآیه ای از سوره ی"الحجر" حک شده ، از این جمله است.

عرض طاق بقعه 183 و بلندی قسمت اصلی 120 سانتیمتر است. در بالای طاق سر در ، سنگ نبشته ی مرمرین دیگری به تاریخ 1279 هجری قمری نصب شده،که مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است.

ازاره های مرمرین دیوار شرقی دهلیز در دو طرف در ورودیآن قرار گرفته و بر روی  آنها نقوش زیبایی به شکل برجسته کنده شده که ظاهراً مربوط به دوره یآق قویونلو و ترکمانان است. به این ترتیب مشخص می شود که بقعه ی سید حمزه در تمام ادوار تاریخ از ایلخانان وترکمانان ، تا صفوی و قاجاریه مورد احترام بوده است.

نمای طاق مرمرین در ورودی بقعه،از شاهکارهای حجاری دوره صفویه وآینه بندی های طاق بالای صندوق قبر امامزاده بسیار چشمگیر است.

تاریخ بنای نخست بقعه 714 هجری قمری یعنی همان سال در گذشت صاحب مقبره است. وی سید جلیلالقدری به نام "ابوالحسن حمزه بن حسن بن محمد "  بود که همزمان با سلطان محمود غازان خان و سلطان محمد خدابنده ( اولجایتو ) می زیست و از احترام بسیار برخوردار بود.

درویش حسین کربلایی ، از بقعه و منضماتآن شامل مسجد،مقبره و مدرسه یاد کرده  و نوشته است که مصحفی بر روی قبر سید حمزه هست که می گویند به خط حضرت امیرالمؤمنین علی ( ع ) است.

امامزاده شاهزاده قاسم
این امامزاده در روستای " پیرلرشاه قاسم " از توابع کلیبر واقع و در بین مردم شهرستان‌های اهر ، کلیبر و حاشیه رود ارس از منزلت ویژه ای برخوردار است. از بنای اولیه بقعه تنها سر درآن باقی مانده که احتمالاَ مربوط به دوره صفویه است.

امامزاده شعیب
امامزاده شعیب در روستای دوزال جای دارد. این روستا در 20 کیلومتری شمال خروانق بر فراز کوهی قرار گرفته که مشرف بررود ارس و مرز جمهوریآذربایجان است . ظواهر امر نشان می دهد که بنایآرامگاه مربوط به اواخر قرن هفتم هجری یعنی دوره حکومت ایلخانی است.

بنای امامزاده شعیب برج هشت ضلعیآجری بلندی است که روی یک قاعده سنگی استوار شده و در هر ضلعآن ، طاق نمای بلندی با طاق جناغی به چشم می خورد . در قسمت بالای برج و دور تا دور بنا ، حاشیه ای از تزیینات معرق با کاشی های لاجوردی و فیروزه ای به عرض 110 سانتیمتر قرار دارد.

این برج دارای یک گنبد دو پوش است. قسمت غربی برج از طریق اتاقی به مسجد قدیمی دوزال متصل می شود . ازهمین اتاق می توان به زیرزمین و محل اصلی مقبره وارد شد.آرامگاه موسوم به امامزاده شعیب در سردابه این محل قرار دارد.

امامزاده علی بن زید
زیارتگاه امامزاده علی به مجاهد بن زید در محلهیچهارمنار تبریز، انتهای مسجد جامع در بازار،رو به روی کوچه ملا احمد واقع است.

بقعه عون بن علی و زید بن علی
این بقعه بر فراز بلندترین قله ی کوه سرخاب واقع شده و دارای سه اتاق ، یک مقبره ی مسجدگونه ، یک ایوان، دومیل ( مناره ی توپر ) و پنج ستون سنگی بزرگ است . بنای مقبره از سنگ های سرخ کوه و ستون های ایوان از سنگ سخت کبود است. معماری بنا به شیوه ایلخانی است.

این بنا در حمله ی عثمانی تخریب و در زمان شاه عباس صفوی تجدید بنا شد . بار دیگر زلزله سال 1193 هجری بنا را ویران ساخت و اواخر قرن 13 توسط امین لشگر قهرمان میرزا تعمیر گردید. در سال های اخیر ، این مقبره به شکل مطلوبی مرمت شد.

صاحب روضات الجنان می نویسدکهدراویش نعمت الهیآنجارا مزار فرزندان حضرت علی ( ع) " عون بن علی " و " زید بن علی " می دانند.

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

امامزاده محمد نوجه مهر
امامزاده محمد نوجه مهر معروف به " سید محمدآقا " در روستای نوجه مهر قرار دارد. مقبره این امامزاده که او را به نوادگان امام موسی کاظم ( ع ) نسبت می دهند ، تجدید بنا شده و دارای ضریح زیبایی است. اینآرامگاه بین مردم از تقدس و احترام بسیار برخوردار است و هر سال کشاورزانآن نواحی پس از برداشت محصول برای زیارت و ادای نذورات خود به زیارت این امامزاده می روند.
مقبره مضر بن عجیل
این مقبره در روستای دیزج خسروشهر در بالای تپه ای مرتفع قرار دارد. بنای بقعه به شکل استوانه‌ای با گنبدهای مخروطی است که در زیرآن مقبره‌ای وجود دارد . مردم این مقبره را متعلق به " مجیربن عقیل " از خانواده پیامبر می‌دانند. این بقعه هیچ سنگ نبشته‌ای ندارد، ولی سنگ کوچک سیاهی کنار قبر دیده می شود که به سنگ شفا معروف شده است.

حمدالله مستوفی در کتاب تاریخ گزیده و نزهة القلوب از " امیر مضر به عجیل " با عنوان نبیره ی عبدالمطلب و صحابی پیامبر کسی که در این گور خفته ، یاد کرده است.

معبد مهری مراغه و مقبره ملا معصوم
درحدود شش کیلومتری جنوب شرقی مراغه روستایی به نام ورجوی قرار دارد . در کنار این روستا گورستان بزرگ قدیمی وجود دارد که تعداد زیادی سنگ قبر منقش به تصاویر تیر و کمان ، نیزه ، شمشیر و سپر برروی قبورآن نهاده شده است. از این میان می توان به صندوق سنگی منقش قبر " زمان بیگ " فرزند " کدخدا میرزا بیک " ، با تاریخ وفات 1085 ه . ق اشاره کرد.

مقبره ملامعصوم درکنار این گورستان واقع است. ورودی این مقبره راهروی بزرگی است که عرض دهانه ورودیآن به 7 متر می رسد. در انتهای راهروی سرپوشیده ، ورودی مستطیل شکلی به عرض 80/1 متر در سنگ کنده شده که باعبور ازآن ، محوطه ی وسیع و جالبی نمایان می شود.

در سمت چپ راهرو و نزدیک مدخل ورودی تالار بزرگ ، اتاق چهارگوش کوچکی وجود دارد که در دل سنگ کنده شده است . سقف این اتاق به صورت یک گنبد در صخره حفر شده و در وسط سقف نورگیری تعبیه شده است.

درازای تالار بزرگ 12 و پهنایآن حدود 3/6 متر است.  در انتهای تالار بزرگ با عبور از یک صفه به پهنای 2 متر و درازی 3/3 متر ، محوطه اصلی نیایشگاه شروع می شود که از یک اتاق دایره ای شکل به قطر 9/5 متر تشکیل شدهاست، درسمت جنوبی این اتاق به ارتفاع یک پله از کف ، محرابی مستطیل شکل به درازا و پهنای 2×6/2 متر با سقف هلالی شکل وجود دارد.

ازاره ی سنگی این نیایشگاه به ارتفاع 2 متر با دقت خاصی حجاری و صاف شده است.

به عقیده کارشناسان ، محراب این نیایشگاه شباهت بسیار با طرح محراب بعضی از معابد مهری دارد و با توجه به وسعت این نیایشگاه به نظر می رسد  روزگاری معبدی با شکوه بوده و در شمار یکی از بزرگ‌ترین معابد مهری به حساب می‌آمد و از قسمت هایی چون محل تعویض لباس روحانیون ، محل تعلیم گروندگان بهآیین مهر ،  محل فعالیت های نجومی علمای مذهب مهر و بالاخره محل برگزاری مراسم باشکوه مهر پرستان برخوردار بود.

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

امامزاده خواجه سید محمد(ع)

او سیدى بزرگوار از سلاله پاک حضرت ختمى مرتبت رسول گرامى اسلام(ص) و از فرزندان بى مثال چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت سید الساجدین الامام الهمام زین العابدین على بن حسین (ع) بنام خواجه سید محمد کججانى است.

از امامزاده هاى معتبر و مشهور تبریز امامزاده خواجه سید محمد کججانى است که در روستاى کججان (کرجان) در 15 کیلومترى جنوب شرقى تبریز واقع شده است . در این روستا گورستان تاریخى و قدیمى وجود دارد که قدمت ان به قرن ششم و هفتم هجرى قمرى میرسد. سنگ نبشته هاى این گورستان مجموعه اى است از شاهکار هنرى حجارى و نمونه هاى عالى خط و طراحى که در نوع خود کم نظیر است.

تعدادى از مشایخ از جمله امامزاده خواجه سید محمد کججانى، خواجه احمد شاه، خواجه على، قاضى عمر خراسانى، خواجه عوض،امیر غیاث الدین محمد و دهها تن از رجال علم، سیاست و عرفان در این گورستان آرمیده اند. پدیده اى که این گورستان را از سایر گورستانهاى قدیمى و تاریخى آذربایجان متمایز میکند و تعداد بیشمارى از مردم را بخود جلب می‌کند.

وجود بقعه متبرکه و پر راز و رمز و عارفانه حضرت امامزاده سید محمد بن خواجه صدیق کججانى است. او سیدى بزرگوار از سلاله پاک حضرت ختمى مرتبت رسول گرامى اسلام(ص) و از فرزندان بى مثال چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت سید الساجدین الامام الهمام زین العابدین على بن حسین (ع) بنام خواجه سید محمد کججانى است. که هر زائر و گردشگر را مجذوب و واله و حیران عظمت خویش میکند مرقد این سید عظیم الشان از 749 سال پیش دست نخورده و بحالت اولیه باقى مانده است.

از امامزاده هاى معتبر و مشهور تبریز امامزاده خواجه سید محمد کججانى است که در روستاى کججان (کرجان) در 15 کیلومترى جنوب شرقى تبریز واقع شده است.

یک شنبه 5 آبان 1398  4:48 PM
تشکرات از این پست
khaliln mohammad_43
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

کلیسای سرکیس مقدس

 

کلیسای سرکیس مقدس

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی اماکن زیارتی کلیسای سرکیس مقدس  در سال ۱۸۲۱ میلادی به وسیله‌ شخصی به نام پطروسیان در محله بارون آواك تبریز ساخته شد و در سال ۱۸۴۵ تجدید بنا شده است. سبك معماری این بنا ارمنی است. این كلیسا نیز به شكل صلیب ساخته شده و سه در از سه

 

ضریح

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی اماکن زیارتی زیارتگاه های آذربایجان شرقی مقبره قیس (از اصحاب رسول اكرم) كنار جاده تبریز – آذرشهر، در سردرود واقع شده است. روی قبر ضریح چوبی دو طبقه‌ای نهاده شده و سنگ‌نبشته‌ای ندارد. در دهلیز بقعه سه لوح مرمر بر قبری كه پای دیوار است نصب شده است. یكی

 

کلیسای مریم مقدس

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی اماکن زیارتی در محل تلاقی دو رودخانه آق چای و ارس در سطح وسیعی و صافی که به صورت طبیعی است و در حاشیه جنوب ارس قرار گرفته، روستای سنگی دره شام و در حاشیه شرقی این روستا، کلیسای مریم مقدس (ننه مریم ) شکل گرفته است. کلیسای مریم

 

  •  

آرم تاپ توریسم

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی اماکن زیارتی کلیسای شوقات در گورستان ارامنه در محله‌مارالان تبریز واقع شده است. طرح آن صلیبی و محرابش حدود ۸۰ سانتی‌متر از كف تالار بلندتر است. سقف كلیسا آهنی و برج ناقوس آن استوانه‌ای و دارای چهار طبقه و نسبتاً بلند است. بنای این كلیسا قدیمی نیست و در

 

عکس بقعه‌ سید حمزه‌

بقعه‌ سید حمزه‌ در تبریز بقعه‌ سید حمزه‌ در محله سرخاب‌ تبریز، در محل‌ تقاطع‌ خیابان‌ ثقة الاسلام‌ و بازارچة‌ سید حمزه‌ در استان آذربایجان شرقی قرار دارد كه‌ در گذشته‌ از شكوه‌ و عظمت‌ زیادی‌ برخوردار بوده‌ است‌. صاحب‌ كتاب‌ «روضات‌ الجنان‌ و جنات‌ الجنان‌» شكوه‌ و زیبایی‌ و بلندی‌ بنا را تعریف‌ كرده‌

یک شنبه 5 آبان 1398  4:50 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

نگاهی به مساجد تاریخی آذربایجان شرقی

نگاهی به مساجد تاریخی آذربایجان شرقی

مسجد جامع کبیر تبریز که به مسجد جمعه نیز معروف است در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع شده و یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی این شهر به شمار می آید تاریخ بنا و نام بانی اولیه مسجد معلوم نیست

مسجد جامع کبیر تبریز که به مسجد جمعه نیز معروف است در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع شده و یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی این شهر به شمار می آید. تاریخ بنا و نام بانی اولیه مسجد معلوم نیست. عده ای آن را از مساجد صدر اسلام می دانند و پاره ای منابع بنای قدیمی را به دوره سلجوقیان نسبت می دهند. در کتاب مرزبان نامه به «جامع تبریز» اشاراتی شده که موید آبادانی و شکوه آن در سنوات ۶۰۷-۶۲۲ هـ. ق در عصر اتابک ازبک بن محمد بن ایلدیگز بوده است. مسجد فعلی با طاق‌های رفیع و پایه های استوارش بعد از زلزله تبریز در سال ۱۱۹۳ هـ. ق، که چند طاق آن شکست و فرو ریخت توسط احمد خان و پسرش حسنعلی خان دنبلی مرمت شده است.

مسجد جامع دارای دو ورودی است: یکی در جانب شمال که از طریق آن می توان به صحن مسجد راه یافت و در دیگری از طرف جنوب که به کوچه مجاور راه دارد. طول مسجد که از جنوب به شمال امتداد دارد ۶۲ متر و قسمت میانی آن که دارای طاق بلند و بزرگی است ۱۵ متر عرض دارد. پایه های این طاق بسیار مستحکم و قطور است. طول مسجد به دو قسمت تقسیم شده، قسمت اول که قدری کم عرض است به طول ۲۸ متر از بخش جنوبی که به طول ۳۲ متر است به وسیله دو جرز عریض مجزا می شود. در انتهای این قسمت محرابی از سنگ مرمر سفید ساده با طرحهای مارپیچی تزئینی به شیوه صفوی به چشم می خورد.

بناهای موجود در مجموعه مسجد جامع تبریز:

۱) مسجد جامع کبیر

۲) مسجد حجت الاسلام

۳) مسجد آلچاق

۴) مسجد دینوری

۵) کتابخانه کلکته چی

در پشت دیوار شرقی این قسمت مسجدی با پایه ها و طاق‌های ضربی آجری به نام آلچاق مسجد قرار دارد که به مسجد زمستانی معروف است. مجموعه مسجد بسیار ساده و بی تکلف و عاری از هر گونه کاشیکاری است.

فقط در بالای طاق محراب، کتیبه ای گچبری به خط کوفی از دوره ایلخانان مغول باقیمانده است. دو سنگ نبشته در مسجد وجود دارد: یکی شامل فرمان شاه سلطان حسین صفوی به تاریخ ۱۱۰۶ هـ. ق در بالای در ورودی شمالی مسجد که روی سنگ رخام به خط محمد مومن تبریزی در پانزده سطر به خط ثلث بسیار زیبا حجاری شده است و سنگ نبشته دوم به ابعاد ۱۷۲ ×۱۱۲ سانتی متر در داخل مسجد روی یکی از جرزهای غربی به تاریخ ۹۷۲ هـ. ق مشتمل بر رویای شاه طهماسب اول صفوی که به خط علاالدین محمد تبریزی در ۱۲ سطر حجاری شده است. از دیگر آثار نفیس به جای مانده، محراب با ارزش و تاریخی مسجد است که با نقوش اسلیمی و خطوط تزئینی بسیار زیبا گچبری شده، موتیف های به جای مانده و شیوه گچبری محراب به دوران سلجوقی و ایلخانی مربوط می شود.

ابعاد فعلی محراب ۶۳/۷ ×۸۰/۷ متر است و از ۲۴ حاشیه عمودی تشکیل یافته است. در حاشیه اصلی آن ۴ آیه از سوره مومنون به خط کوفی تزئینی گچبری شده است. این مسجد تحت شماره ۱۷۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

● مسجد کبود:

بنای تاریخی، مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو، به دستور جهانشاه بن یوسف از فرمانروایان سلسله قراقویونلو و به سر کاری عزالدین قاپوچی بنا شده است. ساختمان آن به استناد کتیبه برجسته سردرب به سال ۸۷۰ هجری قمری به اتمام رسیده است. بنای اصلی در مقام مسجد مقبره، دارای صحن وسیعی بوده که در آن مجموعه‌ای از ساختمانها از جمله مدرسه، حمام، خانقاه، کتابخانه و ... ساخته شده بود که متاسفانه آثاری از آنها به جا نمانده است. خصوصیت بارز و شهرت وافر مسجد کبود با معماری ویژه تلفیقی و اعجاب انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق، تلفیق آجر و کاشی، اجرای نقوش پرکار در حد اعجاز آن است که زینت بخش سطوح داخلی و خارجی بنا بوده و با توجه به این عظمت و زیبایی لقب فیروزه اسلام یافته است .

در متن کتیبه برجسته سر در با شکوه و پر نقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت الله بن محمد البواب، خطاط و احتمالاً طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده، درج شده است.

نام جهانشاه در کتیبه بالای ورودی نقش بسته که قبلاً روکش طلایی داشته است. مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است. در پشت در ورودی به شبستان بزرگ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون:

کردار بیار و گرد گفتار مگرد

چون کرده شود، کار بگوید که کرد

شبستان بزرگ را از سه طرف رواق‌ها در بر گرفته و بر بالای آن گنبد دو پوشی به قطر تقریبی ۱۷ متر قرار گرفته است. شبستان کوچک که در حکم مکانی خصوصی و مقبره سلطنتی در نظر گرفته شده بود، در سمت جنوبی بنا واقع شده و با قطعات سنگ مرمر ازاره‌بندی شده بود که آیات قرآنی به خط زیبای ثلث و به صورت برجسته زینت بخش قسمت فوقانی سنگ‌ها است.

کاشیکاری آن صرفاً به رنگ لاجوردی و عمدتاً از قطعات شش ضلعی کار شده بود و تمام سطح سقف آن زرنگار (نقاشی با آب طلا) و کف شبستان‌ها به احتمال قوی مرمرین بوده است. نقش و نگار کاشی معرق مسجد شامل گره بندی‌های هندسی، گل و بوته اسلیمی، ختایی و کتیبه های مختلف که مجموعاً حکایت از زیبایی خارق العاده‌ای داشته و دارد. آرامگاه جهانشاه و نزدیکان وی در انتهای شبستان کوچک در داخل سرداب بوده است.

زلزله مهیب سال ۱۱۹۳ هجری قمری باعث ویرانی شهر تبریز و کشته شدن عده زیادی از مردم آن گشته و از مسجد کبود به جز سر در و چندین جرز پایه چیزی بر جا نمی گذارد و در فاصله بین سالهای پس از زلزله تا شروع مرمت، درب ورودی اصلی، قطعات مرمرین و ... به تاراج می رود. مسجد کبود در سال ۱۳۱۰ هـ . ش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از وقفه ۱۸۰ ساله از زمان زلزله بیشترین مرمت آن تا سال ۱۳۴۳ هـ . ش انجام پذیرفته و در بین سالهای ۵۴- ۱۳۵۲ هـ . ش بازسازی گنبدهای بالای شبستان‌ها به دست توانای معمار شهیر و فقید آذربایجان، استاد رضا معماران جامه عمل پوشید. در سالهای اخیر مرمت تکمیلی ساختمان، محوطه سازی و اجرای بخشی از نقوش داخلی به عمل آمده است.

پوشش مسجد متشکل از ۵۴ گنبد آجری بر روی ۴۰ ستون سنگی کبود است. شبستان بزرگ این مسجد ۶۰ متر طول و ۲۶ متر عرض دارد.

این مسجد طی سالهای ۱۲۳۵ تا ۱۲۴۰ هجری قمری توسط ملا محمد ممقانی ساخته شده است. نامبرده رئیس شیخیه بوده و حجت الاسلام نامیده می شد. وجه تسمیه مسجد نیز نام اوست.

 

 

● مسجد مفید آقا:

این بنا در انتهای خیابان فردوسی و رو به روی مسجد قزللی واقع شده است. بنای این مسجد در سال ۱۳۱۰ آغاز و در سال ۱۳۱۴ هجری قمری به پایان رسیده است. بانی مسجد مرحوم حاج رضا طباطبایی فرزند مرحوم شیخ ابوالقاسم شیخ الاسلام تبریز بود. مرحوم آقا سیدکاظم مفید که دارای درجه اجتهاد نیز بودند، سالها در این مسجد اقامه جماعت می کرد و به همین دلیل به این مسجد مسجد مفید آقا می گویند.

پلان این مسجد شامل ۴ ستون سنگی با سر ستون های مقرنس کاری شده است که به صورت جفت جفت قرار گرفته اند و مسجد شامل هشتی ورودی ، پلان تقریبا متقارن است. پوشش سقف مسجد به شکل طاق و چشمه است . این بنا با شماره ۹۷۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

● مسجد جامع اسکو (سبزه میدان):

این مسجد که در کنار میدان سبزه میدان اسکو واقع است از مساجد زیبای این شهر محسوب می شود. قدمت این مسجد به دوران صفوی برمی گردد و از آثار منحصر به فرد تاریخی در اسکو است .

مسجد در جهت شمال به جنوب ساخته شده و در جهت شمال به جنوب ۵ ردیف و در جهت شرقی به غربی۳ ردیف گنبد عرقچین دارد و در نهایت ۱۵ باب گنبد را شامل می شود.

 

 

● مسجد اسماعیل بیگ بناب:

این مسجد به فاصله کمی از مسجد جامع بناب قرار گرفته و پس از مساجد مهرآباد و میدان، یکی از بناهای زیبا و مستحکم بناب به شمار می رود. ایوان تا آنجا که ممکن بوده پرشکوه و جالب بنا شده و ۴ ستون چوبی آن دارای سر ستون های زیبایی است که تا حدودی ایوان عالی قاپو و چهل ستون اصفهان را به خاطر می آورد.

شبستان مسجد دارای ۸ ستون چوبی با ستون‌های مقرنس زیبا و پایه ستون های سنگی است که سقف چوبی بر روی آنها استوار شده است. قدمت این بنا به دوران صفویه باز می گردد.

 

 

● مسجد مهر آباد بناب:

این مسجد در کنار میدانی به همین نام در شهرستان بناب واقع شده و یکی از آثار قابل توجه معماری صفوی این منطقه است. مسجد مهر‌آباد، در سال ۹۵۱ هجری قمری به هزینه بی بی جان خانم دختر منصور بیگ به شکلی زیبا ساخته شده است.

فضای میانی مسجد به روی ۲۰ ستون چوبی قرار گرفته است. این ستون ها همگی به روی پایه های ساده سنگی استوار شده اند و سر ستون های آنها شبیه سر ستون‌های مسجد ملا رستم مراغه است.

در قسمت شمالی مسجد بر روی لمبه کوبی سقف به خط نستعلیق کتیبه ای به یادبود تعمیر، تجدید بنای مسجد به سال ۱۲۶۱ هجری قمری نگاشته اند.

 

 

● مسجد چهار منار:

مسجد زیبای چهار منار در ضلع قدیمی بازار تاریخی تبریز واقع شده است. این مسجد به دلیل مجاورت با کاروانسرای میرزا ابوالحسن از رفت و آمد زیادی برخوردار است و به همین جهت در زمینه حفظ و احیای آن تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است. پایه اصلی مسجد چهار منار متعلق به قرن

۵ هجری است و بارها مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است. این اثر ارزشمند تاریخی با شماره ۱۶۵۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

● مسجد قزللی:

مسجد تاریخی قزللی یکی دیگر از مساجد محوطه بازار تاریخی تبریز است و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. این بنای با ارزش و زیبا با شماره ۱۶۶۷۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این مسجد که در خیابان جمهوری اسلامی و در کنار سرای گرجیلر واقع است، به دلیل اتفاق تاریخی و ارزشمندی که در سال ۱۳۵۶ در برگزاری چهلم شهدای شهر قم در آن صورت گرفت و باعث شد درخت انقلاب تناورتر از قبل به سمت موفقیت حرکت کند، به عنوان یک اثر معنوی در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است. همه ساله یاد قیام مردم تبریز در مکان رویداد قیام مردم تبریز در مقابل مسجد قزللی گرامی داشته می شود.

 

 

● مسجد سفید مراغه:

از مساجد چوبی ارزشمند شهرستان مراغه است که در کنار خیابان تازه تاسیس جام جم مراغه واقع شده است. این مسجد که از بناهای زیبای دوره صفویه در مراغه است از تزئینات بسیار زیبایی بر روی ستون های چوبی خود برخوردار است، سقف چوبی مسجž

یک شنبه 5 آبان 1398  4:53 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
khaliln
khaliln
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آذر 1390 
تعداد پست ها : 1598
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:مکان های زیارتی و مذهبی آذربایجان شرقی

جالب بود ولی کافی نبود .در روستای ما مسجد محمد حنفیه است که قدمتش خیلی بالاتر است . روستای گوروان از شهرستان عحبشیر با آب و هوای بسیار خوب.در روستا های دیگر شهرستان هم بسیار جاهای قدیمی ودیدنی وجود دارد که انشا الله جستجو گردد.

یک شنبه 5 آبان 1398  8:03 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
دسترسی سریع به انجمن ها