تحقیق کلمات کلیدی بر پایه بازاریابی آنلاین بوده و ساده ترین هدف از انتخاب کلمه کلیدی، فهمیدن هدف کاربران و بررسی رفتار آن ها به هنگام جستجو در اینترنت می باشد. بدون داشتن کلمه هدف، چطور می توان یک سایت را بهینه نمود، یا برای چه کلمه ای می توان لینک سازی خارجی انجام داد و یا حتی چطور می توان برای کاربران، محتوای با کیفیت تولید نمود؟
برای آشنایی با روند تحقیق کلمات کلیدی با ابزار و بدون ابزار، همراه ویکی دمی باشید.
برای مطالعه بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید:
خدمات و بهینه سازی سایت
تکنیک و راهکارهای سئو
منظور از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟
Keyword research، یک فرآیندی است که با آنالیز و یافتن عبارات واقعی که کاربران به هنگام سرچ در موتورهای جستجو، وارد میکنند. در صورتی که بخواهید یک سایتی را بهینه سازی یا سئو کنید، در ابتدا باید به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید و ببینید که رقبای شما در چه کلماتی دارای رتبه و ورودی هستند و سپس سایت خود را با توجه به استراتژی بازاریابی و استراتژی محتوا، سئو نمایید.
این نکته را به یاد داشته باشید که بدون بررسی رقبا و کلمات کلیدی، نمی توانید سایت خود را به صفحه اول گوگل بیاورید و یا حتی فروش خوبی از سایت داشته باشید.
با کیوورد ریسرچ (جستجوی کلمات کلیدی)، می توان فهمید که دغدغه مردم چیست و بیشتر چه کلماتی را برای رفع نیازهای خود جستجو می کنند؟
برای پیدا کردن این کلمات می توان از ابزارهای سئو مانند سرچ کنسول، keyword planner، semrush ،Ahrefs و… یا عبارات و کلماتی که در search related یا پیشنهاد گوگل (Google suggest) است، استفاده نمود.
البته سایت های سوشال (social site) هم هستند مانند Reddit،Foursquare، Badoo،Youtube، آپارات و غیره که برای پیدا کردن کلمات کلیدی و انتشار آن ها در این سایت ها بسیار مناسب می باشند.
چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟
انتخاب کلمات کلیدی، اولین قدم برای راه اندازی هر کمپین سئویی است. با جستجوی کلمات کلیدی سئو، می توان به توسعه سایت، برندینگ شدن سایت و همچنین به سئوی داخلی (تولید محتوا) نیز کمک شایانی کرد.
Keyword research، مانند یک قطب نما عمل کرده و به ما می گوید که کدام مسیر درست و کدام یک اشتباه است.در صورتی که مسیر اشتباه را انتخاب کنیم، نه تنها ورودی و ترافیک سایت ما بیشتر نمی شود، بلکه حتی ممکن است با افت ورودی و همینطور کاهش فروش هم مواجه شویم. با تحقیق کلمات کلیدی، میتوان ترس ها، فکرها، آرزوها و کلا تمامی اهداف هر شخص را شناسایی نمود. در واقع این روش، بینش فوق العاده ای درباره مشتریان بالقوه جهت داشتن فروش بیشتر و افزایش ورودی و ترافیک سایت به ما میدهد.
برای مطالعه بیشتر مقاله خدمات سئو سایت را مطالعه نمایید.
چگونه به تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم؟
اولین قدم برای تحقیق کلمات کلیدی، درگیر شدن با طوفان فکری و ایده های مختلف برای تولید کلمات جدید است.
گاهی اوقات این مرحله سخت ترین قسمت برای افرادی است که با کلمات رقابتی و پرسرچ آشنایی نداشته و از کلمات عام مانند پیتزا، هتل، ماشین، کرم پودر، خانه و.. به عنوان هدف خود استفاده کرده اند.
جالب است بدانید، افرادی هم هستند که چندین کلمه را با استفاده از علامت اسلش (/) در باکس جستجوی گوگل سرچ می کنند تا به هدف خود که شامل آن کلمات است برسند، مانند سئو/ بک لینک/ شبکه های اجتماعی.
بنابراین، اولین چیزی که شما به آن نیاز دارید، پیدا کردن کلمه و عباراتی است که به کسب و کار شما مرتبط و وابسته باشد. شما با استفاده از یک طوفان فکری و گشت و گذار در اینترنت، و استفاده از ابزارهای سئو، می توانید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کار خود را پیدا نمایید.
شما برای آغاز کار می توانید از اکسل یا spreadsheet های مختلف برای داشتن کلمات کلیدی مختلف استفاده نمایید. یادتان باشد که فقط کلماتی که به صورت عام هستند مانند لپ تاپ، سئو و غیره را در این فایل قرار ندهید و از کلمات طولانی تر (Long Tail) یا از کلمات معنایی (LSI (Latent Semantic Indexing مانند خرید کرم پودر، خرید اینترنتی کرم پودر، بهترین کرم پودر مناسب تابستان، آموزش سئو، آموزش سئو داخلی و.. هم استفاده نمایید.
ادامه مقاله تحقیق کلمات کلیدی را با آوردن مثال برای روش های گوناگون مانند استفاده از گوگل، ابزارها و.. ادامه میدهیم.
انتخاب کلمه کلیدی با استفاده از گوگل
فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی در حوزه لوازم آرایشی دارید و قصد دارید یکی از محصولات خود را مثلا عطر بلو شنل را که تازگی در سبد محصولات خود آورده اید، سئو و در صفحه اول گوگل بیاورید. ابتدا باید یک فایل اکسل آماده نمایید و سپس از طوفان فکری استفاده نمایید . حال با استفاده از طوفان فکری، یکسری کلمه دارید که نمیدانید کدام یک از آن ها هدف کاربران برای خرید می باشد، حال باید با استفاده از روش های زیر، بهترین کلمات کلیدی موردنظر خود را پیدا کنید و صفحه سایت را بهینه و سئو نمایید.
ابتدا وارد صفحه گوگل به آدرس Google.com می شویم و سپس کلمه عطر بلو شنل را در باکس گوگل جستجو می کنیم :
در عکس بالا، با انتخاب کلمه عطر بلو شنل، شاهد پیشنهاداتی از گوگل (Google suggest) که لانگ تیل های آن کلمه کلیدی را نشان میدهد، بودیم.
حال با انتخاب کلمه کلیدی مورد نظر، وارد صفحه نتایج جستجو شده و یکسری سایت که بیانگر اهداف ما هستند و در واقع رقبای ما هم به حساب می آیند را مشاهده میکنیم. با اسکرول کردن، به انتهای صفحه رفته و با مشاهده search related که جستجوهای کاربران است، تعدادی کلمه یا عبارت را مشاهده خواهیم کرد:
با انتخاب یکی از عبارات در جستجوهای مرتبط (در عکس بالا)، مجددا در صفحه نتایج جستجوی گوگل، شاهد پیشنهادات و related های بیشتری خواهیم بود.
تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از یوتیوب و آپارات
خیلی از کاربران به دنبال آموزش و یا ترفندهایی هستند که با استفاده از دیدن فیلم راحتتر می توانند به هدف خودشان برسند. برای انتخاب کلمه کلیدی و مشاهده جستجوهای کاربران، می توانید نام محصول (عطر بلو شنل) را در باکس یوتیوب به آدرس (youtube.com) بنویسید و شاهد پیشنهاداتی از سمت یوتیوب باشید مانند عکس زیر:
در صورتی که بخواهید این کلمه را در شبکه های اجتماعی به صورت فارسی هم جستجو نمایید، می توانیددر آپارات که یک شبکه اجتماعی فوق العاده برای ایران است. جستجو نمایید مانند تصویر زیر:
بعد از بررسی کلمات کلیدی، کلمه ” تشخیص عطر بلو شنل اصل” بین همه جستجوها به وضوح دیده می شود که می تواند یکی از انتخاب های شما برای نوشتن مقاله نیز باشد.
انتخاب کلمات کلیدی در انجمن ها (Forums)
یکی از مکان هایی که میتوانید در آن کلمات کلیدی و پرسرچ را پیدا کنید، انجمن ها یا همان فروم ها هستند. انجمن ها معمولا به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته، مطالبشان آپدیت می شود و یک محلی برای گفتگو بین کاربران عضو شده در این محل ها می باشد. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود می توانید به شکل زیر در گوگل جستجو نمایید:
“انجمن”+”کلمه کلیدی”
“forum”+”کلمه کلیدی”
“forums”+”کلمه کلیدی”
“board”+”کلمه کلیدی”
برای درک بهتر، ما کلمه سئو را مانند عبارات بالا در گوگل جستجو کرده ایم که تصویر زیر نتایج جستجو را به این روش نشان می دهد.
بعد از انتخاب یک انجمن، می توانید وارد صفحه مذکور مطابق با جستجوی خود شوید و حتی برای آشنایی بیشتر، صفحات دیگر آن انجمن را مشاهده و بررسی نمایید.
تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارها
در مطالب بالا، برای پیدا کردن کلمه موردنظر از گوگل و شبکه های اجتماعی استفاده کردیم. حال در این بخش می خواهیم از ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده نماییم. همه ابزارها دارای نسخه رایگان و نسخه پولی می باشند که نسخه پولی یا پریمیوم آن ها، اطلاعات بیشتری درباره آن کلمه به ما میدهد.
انتخاب کلمه کلیدی با افزونه Keyword Everywhere
یکی از ابزارهایی که به صورت افزونه ای بر روی گوگل کروم و فایرفاکس نصب می شود و با کمک آن می توان اطلاعات بسیاری را استخراج کرد،extension یا افزونه “Keywords Everywhere” است که با رفتن به سایت آن ها یا سرچ در موتورهای جستجو می توان این افزونه را نصب کرد.
هنگامی که کلمه کلیدی خود را در فضا های مختلف مانند گوگلُ آمازون و غیره سرچ می کنید، می توانید مترادف ها و سوالاتی که کاربران در فصاهای مختلف، جستجو کرده اند را مشاهده نمایید. برای مثال کلمه CTR را در گوگل جستجو کردیم و در زیر باکس جستجوی گوگل، اطلاعاتی مانند ارزش کلمه و درصد رقابت آن در موتورهای جستجو نشان داده می شود.
در کنار نتایج جستجو، عباراتی مانند تصویر زیر که بیانگر کلمات مترادف و سوالات است نیز به جشم میخورد.
برای مطالعه بیشتر مقاله راهکارهای سئو را بررسی نمایید.
تحقیق کلمات کلیدی با ابزار Ahrefs
یکی از ابزارهایی که می توان با آن کلمه کلیدی را جستجو کرد، ابزار ahrefs می باشد که برای دسترسی به بخش keyword Explorer، باید نسخه پولی آن را تهیه نمود. ناگفته نماند که خیلی از سئوکاران از این ابزار برای لینک بیلدینگ و استخراج لینک ها استفاده می کنند که این بخش از ای اچ رفز (ahrefs)، رایگان می باشد.
خیلی از وبمستران از وجود بخشی به نام keyword Explorer آگاهی ندارند و حتی نمیدانند که این بخش چه مقدار می تواند در روند تحقیق کلمات کلیدی به آن ها کمک نماید. بعد از ورود به این ابزار، با انتخاب keyword Explorer در منوی صفحه، کلمه کلیدی را انتخاب نمایید و برای مشاهده نتایج مرتبط، وارد قسمت phrase match که در سمت چپ جدول می باشد، کلیک نمایید.
همانطور که در تصویر زیر میبینید،می توانید کلمات مترادف، لانگ تیل و سوالات مرتبط را به همراه تعداد کلیک، میزان سختی آن کلمه، هزینه هر کلیک (CPC) و غیره مشاهده نمایید.