طراحی گرافیکی با فتوشاپ ، شامل انتقال پیغام از طریق بصری وچشم می باشد. در نتیجه، طرح بر اساس پیام و محتوای موجود ، شکل و فرم خواهد گرفت. در طراحی گرافیکی با فوتوشاپاز روشها، مبانی و متدهایی در طراحی استفاده می شود که میتواند کاملا خلاقانه جدید وبه روز باشد. تنها عنصری که می تواند بسیار به طراحی قوی و با کیفیت کمک کند، عنصر خلاقیت می باشد. این موضوع در اولویت کارهای گرافیکی و طراحی افراگرافیک قرار دارد.
از جمله طراح های گرافیکی که سفاش های بالایی برای طراحی و تولید دارند می توان به موارد ذیل اشاره داشت.
*طراحی لوگو
*معرفی شرکت
*طراحی کارت ویزیت
*طراحی کاتالوگ و بروشور
*طراحی روی جلد
*طراحی سردر
*طراحی آرم و آیکون
*طرح های ساکن
*طراحی روی CD
*طراحی تبلیغاتی
*طراحی کارت پرسنلی
*طراحی سربرگ (A3, A4,...)
عناصری نظیر فضا، شکل، فرم، جرم، خطوط، بافت، الگوها، زمان، نور، و رنگ، المانهای اصلی یک طراحی گرافیکی با فتوشاپ را مشخص می کنند. مبانی طراحی نظیر، مقیاس، پرسپکتیو، تعادل، توازن، ریتم، تمرکز، یکپارچگی و غیره یکنواختی، ساختارهای پیچیده تر یک طراحی گرافیکی با فتوشاپ را تشکیل می دهند.
ویژگی های نرم افزار فتوشاپ
نرم افزار فوتوشاپ در دسترس ترین ،عمومی ترین و ساده ترین نرم افزار طراحی گرافیکی می باشد.
این نرم افزار ویرایشگر گرافیکی تصاویر ،توسط شرکت ادوب سیستم معرفی شده است. از زمان پیدایش نرم افزار photoshop استفاده های فراوانی از این نرم افزار در طراحی و ویرایش تصاویر شده است،هرچند که با پیدایش نرم افزارهای قدرتمند طراحی گرافیکی،کمتر از این نرم افزار جهت طراحی گرافیکی استفاده میشود،اما کماکان جهت ویرایش سریع تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از ساخت و توسعه نرمافزار قدرتمند فتوشاپ این نرمافزار در میان مردم محبوب شد. و جالب اینکه فوتوشاپ به عنوان یک اصطلاح و کلیدواژه ویرایش تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد.
چند نمونه از طراحی گرافیک با فتوشاپ
*طراحی ست اداری و کارت ویزیت
طراحی ستاداری مجموعهای از کاغذها است که در امور اداری ، فعالیتهای بینسازمانی و تبلیغات استفاده میشود مانند: کارتویزیت ، سربرگ ، پاکتنامه و ... که جهت حفظ هویت و ارزش نهاد بهتر است متناسب باشند. این امر نظم و هماهنگی سازمان یا شرکت را میرساند. استفاده از لوگو ، رنگ و اطلاعات تماس موارد مهم هستند که باید در ستاداری درج شوند.
*طراحی کاتالوگ وبروشور
بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و... در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد. کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.
در واقع چاپ کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و ...را بازی می کنند.
*طراحی آرم و لوگو
لوگو عبارت است از یک طرح گرافیکی ساده که در آن عصارهی تصویری کسبوکار ، اهداف و چشم اندازهای آن را به صورت فشرده و ساده بیان میکند. یک لوگو، بجای هزاران کلمه حرف خواهد زد
لوگو یا آرم تنها یک تصویر نمی باشد بلکه تجسم یک سازمان - از محیط کاری، پرسنل آن، و آرمان های آن شرکت یا سازمان می باشد. طراحی لوگو و طراحی آرم به عقیده اکثر متخصصین، یکی از مهمترین حوزه های طراحی و در نیتجه یکی از دشوارترین حوزه های طراحی می باشد.
یک لوگوی خوب علاوه بر زیبایی، به هیچ لوگوی دیگری شبیه نمی باشد و می تواند در جاهای بسیاری مورد استفاده قرار گیرد و همچنان ارزش هنری یا طراحی خود را حفظ کند. یک لوگوی خوب می بایست کارا باشد و در سایزهای مختلفی طراحی شده باشد. هنگامی که طرح لوگو را بصورت دو رنگ (سیاه سفید) یا چهار رنگ یا هاف تون استفاده می کنید، نباید از کیفیت پیامی، مفهومی یا زیبایی طراحی لوگو آن خیلی کاسته شود.رعایت اصول زیباشناسی بصری و روانشناسانه میتواند اثری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند. لوگو یا نشان تجاری هویت کسبوکار شما است که نباید به راحتی از آن عبور کرد.