مرحله چهارم
آدرس دانلود کتاب:
پیراهن کبود
سوالات:
1- نخستین شخصیتی که در سوگ آل عبا علیهم السلام جامه سیاه پوشیده است؛ کدام شخصیت می باشد؟
الف) امام علی علیه السلام
ب) امام سجاد علیه السلام
ج) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
د) امام صادق علیه السلام
2- خواسته زنان بنی هاشم و قریش از یزید پس از اسارت در شام چه بود؟
الف) از او تقاضای آب و غذا برای فرزندان و بیمارانشان را می نمودند.
ب) از او تقاضای مکانی برای اقامه عزای سیدالشهدا علیه السلم را داشتند.
ج) از او تقاضای آزادی و بازگردانده شدن به وطنشان را داشتند.
د) همه موارد فوق.
3- در مورد سیاه پوشیدن در دوران حکومت عباسیان کدام یک صحیح نمی باشد؟
الف) در زمان عباسیان لباس سیاه لباسی محترم بود که فقط باید در زمان قضاوت و ملاقات با خلیفه استفاده می شد.
ب) حرکت بنی عباس نوعی ادعای دروغین مهدویت با پرچم های سیاه بود و جانشینان سفاح القاب موعود مهدی موعود علیه السلام را بر خود گذاشتند.
ج) علت تعبیر «لباس اهل نار» به لباس سیاه در روایات ائمه علیهم السلام، شکل خاص استفاده از آن در دوران عباسیان است.
د) بنی عباس با داعیه خونخواهی شهدای اهل بیت علیهم السلام از رنگ سیاه و شعار تاریخی شیعه استفاده تبلیغاتی و سوء استفاده کردند.
4- در مورد سنت سیاه پوشی در تاریخ اسلام:
الف) بر اساس اشعار سیف بن عمیره در زمان امام صادق علیه السلام سیاه پوشی از نظر شیعیان امری مجاز بوده است.
ب) در شهادت امام کاظم علیه السلام سلیمان بن ابی جعفر عموی هارون مانع از سیاه پوشیدن عزاداران گردید.
ج) بر اساس اشعار سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام شیعیان در عزاداری فقط از رنگ سیاه استفاده می کردند.
د) در زمان عباسیان بدلیل شعار سیاه پوشی آنها، سیاه پوشی شیعه بصورت عادت و خالص در ایام عزا استفاده نمی گردید.
5- نظر مراجع در رابطه با سیاه پوشی در عزای ائمه علیهم السلام چیست؟
الف) به نظر بسیاری از مراجع پوشیدن لباس مشکی برای عزای ائمه علیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر است.
ب) پوشیدن لباس مشکی برای عزای ائمه علیهم السلام مستحب و ثواب دارد و به غیر آن هم به نظر برخی مراجع کراهت ندارد.
ج) تمامی مراجع سیاه پوشی در عزای ائمه علیهم السلام را جایز می دانند.
د) همه موارد فوق صحیح است.
6- کدام گزینه در مورد عزاداری سید الشهدا علیه السلام صحیح نمی باشد؟
الف) امام سجاد علیه السلام بعلت اشتغال زنان بنی هاشم به عزاداری برای آنان غذا درست می کردند.
ب) امام سجاد علیه السلام در خطبه خود در شام اعلام فرمودند که من و اهل بیتم لباس عزا پوشیده ایم و لباس نو بر ما روا نیست.
ج) پس از شهادت ایشان زنان بنی هاشم لباس سیاه و خشن می پوشیدند.
د) حضرت زینب سلام الله علیها تنها کسی بودند که در شهادت خانواده شان در کربلا جامه سیاه بر تن کردند.
7- در مورد سنت جامه سیاه پوشیدن به عنوان نماد عزا کدامیک صحیح نمی باشد؟
الف) در متون ادبی پارسی نظیر آثار مولوی و خاقانی و نظامی سیاهی نشانه ای از عزاداری توصیف شده است.
ب) در فرهنگ عرب پس از اسلام نمونه های بسیار زیادی از سیاه پوشی وجود دارد که اغلب اشاره به عزای سیدالشهداء علیه السلام دارد.
ج) در ایران باستان جامه سیاه جایگاهی در عزاداری نداشته و این موضوع از فرهنگ اعراب وارد ایران زمین گردید.
د) در فرهنگ یونان باستان و در سنت یهودیان بعنوان نماد عزاداری مطرح می باشد.
8- کدامیک از ویژگیهای ام سلمه نمی باشد؟
الف) ایشان ودایع امامت را از امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام و ودایع امام حسن علیه السلام را به امام حسین علیه السلام منتقل نموده است.
ب) در جریان سقیفه به جرم دفاع از اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها یک سال از حقوق بیت المال محروم گشت.
ج) از همسران پاکدل پیامبر است که آیه تطهیر نیز در منزل وی نازل شده است.
د) وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید در مسجد پیامبر, قبه ای سیاه زد و جامه ای سیاه پوشید.
9- در توصیف حضرت رضا علیه السلام از عید غدیر کدام تعبیر دیده نمی شود؟
الف) عید غدیر بعد از عید فطر بالاترین عید بوده و حکم آن بر سایر اعیاد مانند حکم ماه در ستارگان است.
ب) عید غدیر روز برطرف شدن غم ها و آمرزش گناهان است.
ج) غدیر روزی است که خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را از آتش نجات بخشید و وی نیز به شکرانه این نعمت روزه گرفت.
د) عید غدیر روز پوشیدن لباسهای شادی و کندن لباس های سیاه, و روز عید خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است.
10- در رویداد شهادت جعفر طیار در جنگ موته کدام یک صحیح نمی باشد؟
الف) پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه جعفر رفته و دست نوازش بر سر کودکان وی کشیدند.
ب) ضمن دلجویی از زینب دختر امه سلمه و همسر جعفر به او دستور دادند که سه روز لباس سیاه بپوشد.
ج) پیامبر صلی الله علیه و آله در این واقعه بسیار اندوهگین شدند و در فراق وی و یارش زید بن حارثه بسیار گریستند.
د) به فرموده امیرمومنان علی علیه السلام اگر جعفر و حمزه زنده بودند حق ایشان به تاراج نمی رفت.