ایرادات بعضی از مداحی‌های عصر حاضر را چه می‌دانید؟

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 40566
محل سکونت : خراسان رضوی

ایرادات بعضی از مداحی‌های عصر حاضر را چه می‌دانید؟

سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

 

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به مداحان فرمودند:

 «شعر شما باید خوب، محکم، قوی، خوش مضمون و قانع‌کننده باشد. گاهى قصیده‌اى که شما مى‌خوانید، به اندازه‌ی چند منبرِ یک منبرىِ خوش بیان تأثیر مى‌‌گذارد. گاهى یک بیت شعرِ بجا به قدر یک کتاب قیمت دارد. اینها آسان و مجانى به‌‌دست نمى‌‌آید. انسان باید زحمت بکشد، کار و تلاش کند، شعر خوب را بیابد، آن را حفظ کند و بخواند.» (۱۳۷۷/۷/۱۹) 

 

اشکال شما  به مداحی های عصر حاضر چیست ؟

معروف شدن؟

محتوا نداشتن؟

مطالعه نکردن؟

منابع کم ؟

سبک و آهنگ مداحی نداشتن؟

پای منبر نبودن؟

هنر شعر نداشتن؟

هنر صدا نداشتن ؟

هنر اجرا نداشتن؟

مضمون قوی و محکم نداشتن؟

سنتی برخورد کردن؟

سبک غربی داشتن؟

باتوجه به فرارسیدن ماه محرم دراین ماه نوحه سرایی هایی توسط مداحان انجام می شود. شما کاربر راسخونی با توجه به موضوع بالااشکالات نوحه سرایی عصر حاضر را در این پست بفرمایید.

 امتیازاتی به شرکت کنندگان تعلق خواهدگرفت.

 

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 8 شهریور 1398  3:46 PM
تشکرات از این پست
aftabm mohammad_43 nazaninfatemeh borkhar atabak benhour hosinsaeidi mohammad_khoshghamat nargesza
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 40566
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

لازم به توضیح است یکی ازایرادات مداحی عصرحاضرتغییردراشعارونوحه می باشدکه برگرفته ازاشعاروریتم خواننده های پاپ می باشد.دراین زمینه بیشتربحث نمایید.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 10 شهریور 1398  8:50 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon aftabm mohammad_43 nazaninfatemeh borkhar mohammad_khoshghamat
aftabm
aftabm
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 5451
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:@@ایرادبعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

نوارِ مغزِ سرم؛ در محضرِ دکترا ●♪♫
خط خطی و قاطی بود! خط خطی و قاطی بود… ●♪♫
نوارِ مغزِ سرم؛ در محضرِ دکترا ●♪♫
خط خطی و قاطی بود! خط خطی و قاطی بود… ●♪♫
طبیبِ توی مطب، متحیر صدا زد! ●♪♫
این چه نوار مغزی بود؟! این چه نوار مغزی بود؟! ●♪♫
می دونی چی دادم، جواب دکتر؟ ●♪♫
علتِ عیبش اینه آقای دکتر… ●♪♫
من روانیم! روانیِ حسین… ●♪♫
من روانیم! روانیِ حسین… ●♪♫
خط خطی شده؛ از عشقِ حسین ●♪♫
خط خطی شده، از عشقِ حسین ●♪♫
باز باز بیقرارم! ●♪♫
کاری به طبیبا، من ندارم… ●♪♫
باز باز بیقرارم! ●♪♫

 

لطفا اینجا یا هر جای دیگری دانلود کنید و قضاوت کنید....

https://music-fa.com/download-song/14998/

یک شنبه 10 شهریور 1398  10:20 AM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_43 nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon borkhar mohammad_khoshghamat
aftabm
aftabm
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 5451
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

ادامه مداحی بالا....

 

کاری به طبیبا، من ندارم… ●♪♫
میزنم سرمو توی دیوار! ●♪♫
کاری به کسی ندارم… ●♪♫
حالا بریم! ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
زخم زبون مردم… ●♪♫
آقا برای دلم، امیدِ زندگی بود! امید زندگی بود… ●♪♫
خدا رو شکر… ●♪♫
از اول صاحبِ قلاده ام، حضرت فاطمه بود! حضرت فاطمه بود… ●♪♫
قراری امشب؛ با صاحب دل ●♪♫
یا فاطمه تورو خدا، منو نکنی ول! ●♪♫
من من سگ توام تموم عالم اینو بدونه ●♪♫
آرزوم اینه واسه تو همیشه بخونه ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫

یک شنبه 10 شهریور 1398  10:33 AM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_43 nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon borkhar mohammad_khoshghamat
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 40566
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

نقل قول aftabm

ادامه مداحی بالا....

 

کاری به طبیبا، من ندارم… ●♪♫
میزنم سرمو توی دیوار! ●♪♫
کاری به کسی ندارم… ●♪♫
حالا بریم! ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
زخم زبون مردم… ●♪♫
آقا برای دلم، امیدِ زندگی بود! امید زندگی بود… ●♪♫
خدا رو شکر… ●♪♫
از اول صاحبِ قلاده ام، حضرت فاطمه بود! حضرت فاطمه بود… ●♪♫
قراری امشب؛ با صاحب دل ●♪♫
یا فاطمه تورو خدا، منو نکنی ول! ●♪♫
من من سگ توام تموم عالم اینو بدونه ●♪♫
آرزوم اینه واسه تو همیشه بخونه ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫
حیدر حیدر… حیدر حیدر… ●♪♫

ازاول صاحب قلاده ام،حضرت فاطمه بود؟

مگه نعوذوبالله امام سگ بودن؟این چه کوچک کردنیه!اصلامگربایستی اشعارجدیدبخونید؟

همون اشعارقدیمی وزنده نگه داشتن خاطرات عاشورایی چه ایرادی داشت که اینگونه نوحه می سرایید؟!

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 10 شهریور 1398  11:08 AM
تشکرات از این پست
aftabm mohammad_43 nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon borkhar mohammad_khoshghamat
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 37006
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

به کاربردن کلمات دون­مایه و سخیف

همه­ ی ما بارها شنیده یا دیده­ایم در بعض مجالس، اسامی و اوصافی نظیر سگ، کلب­الرقیه، ناخدا حسـین، موج­الحسین، مجانیـن الحسین نوشته یا گفته می­شود که یقیناً مرضیّ آل­ الله (ع) نیست، تا چه رسد به رضایت خدا .کار به جائـی رسیده است که بیخردانه قلاده به گردن انداختـه و صدای... در می­آورنـد. حماقت تا کجا!

 

آیت ­الله­ العظمی تبریزی (ره) از دست یکی از همین جهال، روی منبر گریه کرد و فرمود: «می­گویند من سگ امام­ حسینم، اباعبدالله مثل حبیب و مسلم می­خواهد عارف به دین و به معنای حقیقی انسان» عده­ای نه تابع نقل و حدیث و فتوا هستند و نه عقل.

 

به کاربردن الفاظ و نسبت­های مؤهن به خود و اهل­بیت(ع)، صرف­نظر از تخدیر و بی­مایه کردن مجالس، بازتاب بسیار منفی در رسانه­های دشمن دارد. رادیو فردا با خوشحالی، از آسیب­های وارده به مداحی دفاع کرده و می­گوید: «اگر تا پیش از این مداحان همواره از پیشوایان دینی با القابی چون حضرت، امام و... یاد می‌کردند، استفاده از زبان عامیــانه به آن­ها این امکان را داده که درباره­ی نخستین امام شیعیان می­گویند: بگو علی و با زندگی صفا کن! این رادیو حرف­های سخیف برخی را از عامل جذب مردم معرفی می­­کند، اصطلاحاتی چون: میِ، دیوونه، سگ، خوشگله، مردونگی...«

 

مناسب است ما ضمن تدوین روضه­ های مستند و آموزش مداحی و آداب عزاداری، به دنبال برطرف کردن ضعف خود در فرهنگ گفتگو باشیم و با انتقاد در فضای دوستانه، از تخلف در عرصه ی مذهبی جلوگیری کنیم.

یک شنبه 10 شهریور 1398  5:56 PM
تشکرات از این پست
farshon ravabet_rasekhoon borkhar mohammad_khoshghamat
ailini
ailini
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 404
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

 تحریف ناخواسته تاریخ عاشورا

یک مداح برجسته قزوینی با بیان اینکه امروز، جوان های شایسته ای در عرصه مداحی استان ظهور کرده اند، گفت: با این وجود، هنوز با شرایط آرمانی فاصله زیادی داریم.

«محمد نبوی» سلیقه ای عمل کردن را از جمله مشکلات مداحی امروز برشمرد و افزود: برخلاف چند دهه قبل که چارچوب ها و قواعد محکمی در این هنر وجود داشت، امروزه این ساختارها بهم ریخته اند و همین مسئله سبب شده که برخی مداحی ها، با دور شدن از فلسفه مدح و مداحی، دچار انحراف شوند.

وی خارج شدن از حدود نظرات علمای دین را از مصادیق این انحراف دانست و ادامه داد: متاسفانه بعضی از مداحان با فراموش کردن جنبه آموزشی و تربیتی هنر مداحی و با استفاده از روایت های نادرست، ناخواسته در صف تحریف کنندگان حماسه حسینی قرار می گیرند.

نبوی آگاهی و اطلاع اندک درباره تاریخ اسلام و قیام عاشورا در زمره علل این آسیب بیان کرد و گفت: اگر مداح، مطالعه تاریخی داشته باشد، مقاتل متقن، قوی و ضعیف را بشناسد و با روایت های مشهور و مهجور آشنا باشد، بدون تردید چنین تحریف هایی رخ نخواهد داد.

وی در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه رابطه بین مداحان و علمای ما، رابطه علمی و استاد و شاگردی نیست و همین مسئله باعث شده که مداحان با دیدگاه های اسلام درباره مداحی ناآشنا باشند.

دوشنبه 11 شهریور 1398  8:06 AM
تشکرات از این پست
farshon borkhar mohammad_khoshghamat
ailini
ailini
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 404
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

انتقاد از رفتار برخی مداحان

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت هم اخیرا در رسانه ها در خصوص رفتار مداحان در ایام محرم انتقاد کرده و گفته بود: مداحی و روضه خوب است، اما عزاداری ها نباید صرفا مداح سالاری شود؛ در کنار اشعار صحیحی که در رثای امام حسین(ع) خوانده می شود باید مکتب حسین را برای مردم بازگو کنیم.

وی افزوده است: این روزها سبک برخی مداح‌ها آزار دهنده است، حتی نام حسین به درستی بیان نمی شود، چه معنی دارد «سین سین سین» گفتن‌ها، مهم اخلاق و آزادگی است. مداحان به اشعارشان بپردازند نه مسائل سیاسی. مردم هم نباید تمام وقت خود را پای روضه و مداحان این‌چنینی بگذارند.

تقی رهبر تصریح کرد: باید مداح و روحانی در جایگاه خودشان عالم باشند و با کلام صحیح و حتی جهان پسند، بدون ترس وقایع آن زمان را بیان کنند و از بیان نقد مردم نترسند. باید مردم را تشویق کرد که در این جلسات حضور مداوم داشته باشند و مطالعه کنند. گاندی در جایی می گوید: من برای آزادی کشورم از قیام عاشورا و حسین درس گرفتم که با دست خالی در مقابل دشمن ایستاد.

 مشکلات شرح داده شده توسط مداحان باسابقه استان و افراد صاحب نظر نشان می دهد که امر آموزش در مداحی باید جدی تر گرفته شود تا ضمن آگاه ساختن مداحان جوان با اصول و قواعد این هنر دینی و مذهبی، زمینه رشد کیفی و فنی مداحی فراهم شود تا شاید روزی قزوین هم صاحب مکتبی در زمینه مداحی باشد.

دوشنبه 11 شهریور 1398  8:09 AM
تشکرات از این پست
farshon ravabet_rasekhoon borkhar mohammad_khoshghamat
iraji5
iraji5
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 266
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

 


 عنوان گرایی و آشنا نبودن با دستگاه های موسیقی

دیگر مداح شناخته شده قزوینی، عنوان گرایی در مداحی را از مشکلات کنونی این هنر توصیف کرد و گفت:در سال های نه چندان دور، نام و نشان در این هنر دین محور چندان مطرح نبود، اما در حال حاضر بعضی مداحان اصرار دارند که در اعلانیه های مجالس روضه خوانی، حتماً بر نام آنها تاکید شود.

آشنا نبودن نسل تازه مداحان با دستگاه های موسیقی ایرانی را از جمله معضلات فنی و هنری مداحی ها عنوان کرد و افزود: همچنین اتکا به بلندگوهای قوی موجود در هیئات و حسینیه ها باعث شده که به مرور صدای مداحان ضعیف تر شود. ضمن اینکه صدای بیش از حد بالای این بلندگوها، گوش شنونده را آزار می دهد و مانع فهم محتوای مداحی می شود.

مقتل سازی مجاز نیست

این پیشکسوت مداحی با ابراز تاسف از استفاده از مقتل نامه های نامعتبر در برخی از مداحی ها، بیان کرد: مقاتل «لهوف» اثر سید بن طاووس، «الحسین (ع)» از شیخ صدوق، «خصایص الحسینیه» اثر شیخ جعفر شوشتری، «الارشاد» از شیخ مفید و «نفس المهموم» اثر شیخ عباس قمی، در زمره مقتل نامه هایی معتبری هستند که مراجعه به آنها می تواند مداحان جوان را از اشتباه در بیان وقایع کربلا دور کند.

ایشان با مجاز دانستن مقتل پردازی در مداحی ها، توضیح داد: گاهی وقت ها، مداح گریزی به یکی از وقایع کربلا می زند و به صورت ذوقی مطلبی را بیان می کند که منافاتی با اصل ماجرا ندارد، ولی در این میان مقتل سازی نباید اتفاق بیافتد.

دوشنبه 11 شهریور 1398  8:14 AM
تشکرات از این پست
farshon borkhar mohammad_khoshghamat
nori200
nori200
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 650
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

سفارش‌های مکرر امام خمینی درباره برگزاری عزاداری سنتی، فلسفه و انگیزه‌ای داشت که با گذشت زمان اهمیت و انگیزه آنهمه اصرار ایشان بر این موضوع فهمیده می‌شود.

دوشنبه 11 شهریور 1398  8:20 AM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_khoshghamat
bibi100
bibi100
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 310
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

یک مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) با اشاره به حاشیه سازی های مولودی خوانی با عنوان «می ریزه» گفت: مداحان و وعاظ قدیمی تلاش می کردند موسیقی مناسب و فاخر ارائه کنند، اما امروز، متأسفانه این دقت منسوخ و مداحی ها «ریتمیک» شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، اخیراً بازنشر یک کلیپ مولودی خوانی از سوی یکی از مداحان در مراسم میلاد امام رضا (ع) در فضای مجازی خبرساز و حاشیه ساز شده است و این اتفاق دستمایه تولید کلیپ های بی ربط و طنزآمیز با صحنه های بعضاً زننده شده است.
البته اثر فوق که «می ریزه» نام دارد، سال ۹۵ خوانده شده اما اخیرا بازنشر و تولید دابسمش درباره آن حاشیه هایی ایجاد کرده که در این گزارش نظر سید علی سادات رضوی مداح پیشکسوت را درباره شاخص های مداحی و مولودی خوانی اصیل و استاندارد جویا شده ایم.
شعر و موسیقی مهمترین بخش های مداحی 
سادات رضوی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مهم ترین اجزای یک مداحی یا مولودی خوب اظهار داشت: شعر و موسیقی مهمترین بخش ها و اجزای یک مداحی یا مولودی خوانی محسوب می شود، البته در این زمینه نیز شعر خوب و موسیقی خوب دارای اهمیت است که می تواند به یک مداحی ارزش و اعتبار دهد. متأسفانه برخی مداحان امروز گاهی در انتخاب این دو جزء دچار مشکلاتی می شوند.
وی افزود: مداحی دارای ابزارهایی مانند صوت (نحوه خواندن و به کارگیری زیبای صدا)، صدا، آشنایی با تاریخ اسلام، آشنایی با مقتل، سیره اسلام، ادعیه، مباحث اعتقادی، احکام، شعر و ادبیات فارسی و عربی، شهامت و اعتماد به نفس و ... است که همگی از دیگر ابزارهای مداحی به حساب می آیند اما مهمترین جزء آن، همان شعر و موسیقی است.
«ریتمیک» شدن معضل اصلی مداحی ها 
سادات رضوی اضافه کرد: مداحان و وعاظ قدیمی تلاش می کردند موسیقی مناسب و فاخر ارائه کنند اما امروزه متأسفانه این امور منسوخ شده و مداحی های امروزی «ریتمیک» شده است که یک معضل بزرگ است.

دوشنبه 11 شهریور 1398  5:59 PM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_khoshghamat
ariya93
ariya93
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : تیر 1398 
تعداد پست ها : 2
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

در سال های اخیر در ایام عزاداری ها ، گاهی شاهد سبک های عجیب و تاسف بار مداحی در مراسمات هستیم  سبک هایی که با الگوبرداری از اشعار و ترانه های غربی بوده و شان و منزلت اهل بیت در آن حفظ نمی شود . ریتم هایی که در سال های اخیر از مداحی های سنتی تغییر و به ریتم های خواننده های پاپ و .... تغییر یافته و بیشتر غلبه شور بر شعور را همراه دارد .اخیرا در فضای مجازی یک کلیپ از شخصی با لباس روحانیت منتشر شده است که روضه ی عزای امام حسین علیه السلام را با ریتمی عجیب و رپ مانند اجرا می کند . اقدامی زشت ، زننده و تاسف بار که به سرعت هم در حال پخش در شبکه های اجتماعی می باشد . ظهور سبک های جدید و موهن که در شان مجلس عزای اهل بیت نیست ، نگرانی آحاد جامعه و به خصوص علما و مراجع را به همراه داشته است .  استفاده از اشعار نامناسب، سبکهای موسیقی موهن و غیر مرتبط و  آسیبهای اخلاقی پشت بند آن ، تذکر رهبر معظم انقلاب را هم به همراه داشته است :

«خواننده ی جلسه ی مداحی، ناگهان بیاید آهنگ های اروپائی را - آن هم به شکل غلط و نابلد بنا کند خواندن؛ سبک هائی که فرض کنید حالا فلان خواننده ی غربی یا مقلد عربِ آن غربی یک وقتی خوانده، ما این را از او یاد بگیریم و بنا کنیم خواندن! که قبل از انقلاب هم متأسفانه همین کارها را کردند. موسیقی اصیل ایرانی را که می توانست نوع حلال هم داشته باشد - البته همان موسیقی اصیل، یک نوعش هم حرام است؛ فرقی بین ایرانی و غیر ایرانی نیست - همان را هم ضایع کردند. البته بعد از انقلاب بهتر شد؛ اما حالا مثلاً مداح یا خواننده ی ما بیاید در رادیو و تلویزیون به تقلید - آن هم غلط - آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند، این درست نیست؛ این غلط است.

به همین دلیل هم ایشان به مداحان توصیه می کنند که خودشان آهنگ بسازند: «خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه مندان به این جریان کسانی هستند که می توانند آهنگ های خوبِ مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی »»

توصیه های رهبر انقلاب به هیئات:

مداح هیئت
راجع به مداحی به طورکلی نظر رهبر انقلاب این است که اگر محتوای شعر و نوع خواندن آن مداح هنرمندانه باشد بعضاً تأثیرش از دو یا سه منبر هم بیشتر است. بارها ایشان در صحبت های خود فرموده اند که مداح باعث «معرفت افزایی» به افراد می شود. ایشان مداحی را «جوشاندن چشمه های عواطف در دل ها» می دانند: «مداحی، معرفت افزائی است. مداحی، پراکندن معرفت و حکمت و امید و عقیده ی راسخ است. مداحی، جوشاندن چشمه های عواطف در دل ها است؛ با استفاده ی از هنر شعر، هنر آواز، هنر اجرا.»
یک موقع یک فردی راجع به واقعه ی کربلا داستانی می گوید که داستانش، هم خیلی زیبا و هم خیلی حزن انگیز است؛ آن فردی هم که می شنود متأثر می شود؛ اما یک فرد دیگری می آید همین داستان زیبا را تبدیل به فیلم یا تئاتر یا یک اثر هنری می کند و آن وقت خیلی اثر می گذارد بر قلوب انسان ها؛ اثری که درازمدت است. کار مداح هم مانند کار یک هنرمند است که یک موضوع را با استفاده از نوا و صدای خوش و هنرمندانه به مخاطب عرضه می کند که موجب اثرگذاری بیشتر آن می شود. رهبر انقلاب در یک جایی فرموده اند: «در کار مداحیِ شما چند چشمه ی هنری وجود دارد: شعرتان هنر است؛ صدایتان هنر است؛ آهنگی که انتخاب می کنید، هنر است؛ اشارات و کارهایی که انجام می دهید، هنر است. » لذا می گویند در مداحی، شعر خوب و هنرمندانه خواندن بسیار مهم است.
 اشعار مداحی
راجع به بحث شعر، حضرت آقا می گویند شعری را قبول داریم و می گوییم که این شعر برای مجلس امام حسین علیه السلام خوب است که واجد چند خصوصیت باشد. فرموده اند شعر باید «محکم»، «قوی»، «خوش مضمون» و «قانع کننده» باشد: «شعر شما باید خوب، محکم، قوی، خوش مضمون و قانع کننده باشد. گاهی قصیده ای که شما می خوانید، به اندازه ی چند منبرِ یک منبریِ خوش بیان تأثیر می گذارد. گاهی یک بیت شعرِ بجا به قدر یک کتاب قیمت دارد. اینها آسان و مجانی به دست نمی آید. انسان باید زحمت بکشد، کار و تلاش کند، شعر خوب را بیابد، آن را حفظ کند و بخواند.»
درباره ی خصوصیت دیگر شعر فرموده اند که باید دارای مفاهیم اسلامی باشد و صرف قشنگ و جذاب بودن کفایت نمی کند. مثلاً بعضی از اشعاری را که مداحان می خوانند قشنگ است و آدم خوشش می آید، اما هیچ مفهوم اسلامی همراهش نیست. افراد هم می آیند و همراهش گریه می کنند اما معرفتی در آن نهفته نیست. به همین دلیل ایشان فرموده اند: «یکی از چیزهایی که باید در این اشعار باشد، عبارت از مفاهیم بلند اسلامی - مثلاً در باب توحید یا نبوت - است. بهترین اشعار قدما در باب توحید و نبوت، همین مدایحی است که شعرای بزرگ ما در مقدمه ی دیوان ها و مثنوی هایشان ذکر کرده اند و گفته اند.»
 سبک و آهنگ مداحی
درباره ی سبک هایی هم که مداحان برای سرود ها و نوحه های خود در ایام ولادت و شهادت انتخاب می کنند نیز ایشان توصیه ها و نکاتی دارند. اولین نکته ای که ایشان راجع به سبک روی آن تأکید دارند، «توجه به موسیقی اصیل ایرانی» است؛ ایشان معتقدند بسیاری از گوشه های موسیقی ایرانی برگرفته از مرثیه ها و مداحی ها است. یعنی بسیاری از موسیقی هایی که الان مرسوم است و آهنگسازان ما در دستگاه های مختلف می سازند، برگرفته از مرثیه های مداحی های قدیمی در ایران است. بنابراین مداحان می توانند از این موسیقی اصیل سنتی ایران که اتفاقاً دارای تنوع زیادی هم هست برای ساخت سبک ها و آهنگ های خود استفاده کنند: «ما در قدیم از زبان موسیقی دان های معروف شنیده بودیم که می گفتند موسیقی اصیل ایرانی را نوحه خوان و شبیه خوان ها حفظ کرده اند؛ موافق خوان، مخالف خوان، علی اکبرخوان، قاسم خوان. هر کدام یک دستگاهی را به اینها می دادند که باید در آن دستگاه بخوانند. این موجب شد که موسیقی نانوشته ی ایرانی - که نه نُت داشت، نه نوشته داشت و نه چیز دیگری داشت - بتواند برسد به دست کسانی که اینها را با نُت و شیوه های جدید بتوانند ثبت و ضبط کنند.

دوشنبه 11 شهریور 1398  6:10 PM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_khoshghamat
atabak
atabak
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 161
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

آیت الله مکارم شیرازی ، در در همایش مداحان و هیئت‌های مذهبی استان قم که در مسجد مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد با انتقاد از سبک های جدید مداحی گفت :  اجرای مداحی با سبک‌های ترانه و امثالهم با بهانه جذب جوانان بر مجالس اهل‌بیت (ع) به‌هیچ‌روی جای توجیه ندارد که نتیجه‌ای جز دوری از اهل‌بیت(ع) را در پی نخواهد داشت.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مجاهدت‌های شاعران ولایی در طول تاریخ خاطرنشان کرد: شاعرانی امثال دعبل خزائی پنجاه سال با اشعار خود با خلفای عباسی مبارزه کرد و با همین سلاح احیای امر اهل بیت(ع) را انجام داد.

وی با تأکید بر پیچیده شدن عرصه مداحی در زمان کنونی گفت: هیئت‌های مذهبی از سه بخش خطیب، مداح و گرداندگان هیئت تشکیل می‌شود که وظیفه اصلی همه آن‌ها باید زنده نگه‌داشتن امر اهل بیت(ع) باشد و در درجه دوم سبب تربیت جوانان باشد که مستلزم وجود جاذبه در هیئت مذهبی است.

وی ادامه داد: تأثیر هیئت‌، مداحان و خطبا در مسائل اجتماعی جامعه بسیار زیاد است که باید این سنت حفظ شود چراکه یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب همین تأثیر هیئت مذهبی بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مداحی اهل بیت(ع) نیاز به آموزش دارد و علاوه بر آموزش صوت و لحن باید آموزش محتوا و معرفتی داده شود چراکه مداحی به‌صورت انفرادی و خودجوش تأثیرگذاری زیادی ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: باید مطابق حال مستمعین برنامه‌های مذهبی اجرا شود که لازمه آن نیز آموزش فن بلاغت در بین جامعه مداحی کشور است.

وی با انتقاد از طولانی شدن مدت مجالس مذهبی تأکید کرد: طولانی کردن مجالس و خسته کردن مخاطبین یکی از مشکلات و ایرادات مهم مجالس مذهبی است که باید از این کار پرهیز شود.

مرجع تقلید شیعیان ابراز کرد: باید هیئت‌های مذهبی مراقبت کنند که سبب ناراحتی و آزار همسایگان و مجاوران خود نشود که این نیز از جمله آفت‌های عرصه مداحی در کشور است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید از تمامی اموری که سبب وهن اهل بیت(ع) می‌شود پرهیز شود که در این زمینه متأسفانه اشعار فراوانی نیز وجود دارد.

وی با انتقاد از برخی سبک‌های مداحی تأکید کرد: اجرای مداحی با سبک‌های ترانه و امثالهم با بهانه جذب جوانان بر مجالس اهل بیت(ع) به‌هیچ‌روی جای توجیه ندارد که نتیجه جز دوری از اهل بیت(ع) را در پی نخواهد داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: نباید مسائل مالی به‌عنوان هدف مداحی توسط مداحان پیگیری شود که اگر این عامل اصلی شود  تمام برکات عرصه مداحی از بین خواهد رفت.

دوشنبه 11 شهریور 1398  6:12 PM
تشکرات از این پست
farshon mohammad_khoshghamat
benhour
benhour
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 959
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

این روزها موقعیت مداحان و وضعیت رشتة مداحی(یا مرثیه خوانی) بسیار محل بحث و مناقشه و مورد مجادله و اختلاف نظر واقع شده و اغلب صاحب نظران و دلسوزان خبرة این مقوله از وضع موجود و هر آنچه جاری است و عمل می شود، ناراضی هستند و هریک نیز به نوعی، حکیم گونه در پی شفای عاجل این بیمار، اقدام به نسخه پیچی و دوانویسی های مشفی و مسکن و بعضا مضر یا کم تأثیر می نمایند. ضمن این که خوشبختانه نظرات اصلاحی عزیزانی منجر به در پیش گرفتن روش هایی مفید و مؤثر و امکان پذیر شده است. به هر حال در این نوشتار که به شکل دنباله دار به امید خداوند ارائه خواهد شد، سعی خواهیم کرد که با بحث و بررسی ریشه ای و همچنین استفاده از نظرات و آرای خبرگان و کارشناسان این حوزه ابتدا به شناخت و شناسایی این مقوله پرداخته و با استعانت از تاریخ و پیشینه اش و روشن ساختن مرزهای این جغرافیا(که از یک سو با هنر هم مرز و از سویی با ابتذال همسایه است) برآمده و در نهایت به موقعیت و وضعیت امروزین موضوع مدح و مرثیه و هم چنین بخش اجرایی آن(مداحی و مرثیه خوانی) بپردازیم.

تعیین مسافت ها و فاصله های منطقة موجود با موقعیت مطلوب و این که تا چه حد قابل طی شدن و پیمودن است و یا شاید بعضا نیاز به تجدید نظر و تغییر مسیر احساس گردد و منطقی بنماید و یا...؟

خطوط فاصله و مرزهای مشترک بین هنر موسیقی و مقوله مداحی و مرثیه کدامند؟

بررسی و تحلیل موضوع سوگواری و عزاداری از دیرباز و سحرگاه پیدایش آن در بعد از اسلام چقدر متأثر و منبعث از ایین ها و آداب ایرانی قبل از اسلام بوده است؟

تفاوت ها و تغییرات مراسم برپایی(برگزاری، اجرا، خاتمه) تا چه میزان منطقی و در جهت تکامل بوده است و تا چه حد در مسیر تحریف و تغافل واقع شده است؟

ایا مداحی یک هنر است یا یک شغل؟ عشق است یا اشتغال؟ سهیم کردن مردم است در اندوه خویش یا از اندوه مردم سهم بردن است و...؟

اساسا مرزهای بین حمد، مدح، منقبت، نعت، تعزی، تغنی، مرثیه، سوگواری و سیاه پوشی، سیاه نمایی و پرده پوش، اسوه بودن، اسطوره بودن، حماسه، تلواسه و... کجاست؟

مداحی و مرثیه خوانی جزئی از نغمه و نوا محسوب می شود یا جلوه و نما؟ یعنی عنصر صحنه گردانی و تأثیرگذاری و به اصطلاح مجلس را در اختیار گرفتن، بخشی از هنر نمایش است یا آوازخوانی یا شعرشناسی و تسلط بر ابیات و یا جمع هر سه رشته(به تناسب اهمیت شان)؟

مداحی و مرثیه خوانی، القاء و تزریق آرامش و ایجاد توجه است یا جلوه گری و توجه گیری و ایجاد سر و صدا؟

زیبایی شناسی مداحی بر چه محورهایی استوار است؟ مهارت و هنرمندی، مطالعه، خوش صدایی و تربیت حنجره، دانش موسیقیایی؟ یا عربده کشی، گوش آزاری، اغراق و مبالغه، تخفیف و تخویف؟

هدفمندی در مداحی و مرثیه چگونه طراحی می شود؟ گریستن اصل است یا نگریستن؟

هنر دیدن اهمیت دارد یا آب دیده؟ سرشک یا سلوک؟

لحن و ملودی در مدح و مولودی با لحن و ملودی در عزاداری و مرثیه تفاوتی ندارد؟

فخر و نازیدن و حماسه و اعتماد به نفس عمومی یا ضجه زدن و نالیدن و انتقام شخصی و خصوصی؟

ادامة سنت و ایین های عزاداری و سوگواری برای فراموش نکردن است یا کینه جویی است؟

نقد این ساحت(مدح و مرثیه) نقدی بر اساس ماجراست یا اجرای ماجرا؟ و...

و پرسش هایی دیگر که ضمن ارائه و طرح آنها، سعی در پاسخگویی و رفع و دفع شبهات خواهیم داشت. و به لطف حضرت حق و همچنین بهره مندی از محضر مستقیم و غیرمستقیم استادان، پژوهندگان و اندیشمندان و صد البته روشن است که مرز بین نقد دلسوزانه و نجیب، با عیب جویی و تخریب، بسیار باریک و حساس است و فروغلتیدن در ورطة انکار یا تشکیک ریشه ها نیز بسیار محتمل! ای بسا آنان که در پی محو مداحی هستند(در جامة جذب) شادمان از ادامه و استمرار وضعیت فعلی و نمایش نامطلوب امروزین، کالبدشکافی و طرح پرسش را برنتابند و ای بسا دیگرانی که به نام صیری و عیارسنجی به پنبه زنی و ریشه کنی اقدام نمایند که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: کلمة حق یراد به الباطل.

 

دوشنبه 11 شهریور 1398  6:17 PM
تشکرات از این پست
farshon ravabet_rasekhoon mohammad_khoshghamat
fardost
fardost
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 528
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:@@ایرادات بعضی ازمداحی های عصر حاضرراچه می دانید؟@@

عبدالحسین مختاباد در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا با انتقاد از مداحی هایی كه این روزها رواج یافته است، افزود: مداح ها دیگر خوش صدا نیستند، صدای اغلب آنها خشن و عصبی است و اكثر آنها از جنبه های زیبایی شناسی به طور كامل تهی شده اند. 
وی اظهار داشت: محتوای كلام مداحان امروز خشن و حتی در بسیاری موارد آلوده به خرافات و توهین است. 
مختاباد با بیان اینكه امروز با صدایی نخراشیده و نتراشیده از سوی برخی با عنوان مداحی مواجهیم، اضافه كرد: این كارها با عنوان مداحی در ذهن مردم می ماند، فاجعه ای كه از حدود ده سال قبل اتفاق افتاده است. 
وی همچنین گفت: فریادهایی كه برخی مداحان به جای مداحی انجام می دهند، متاسفانه دیر یا زود باعث بیماری آنها خواهد شد و مشكلات حنجره به سراغشان خواهد آمد چرا كه از حنجره خود بسیار بد استفاده می كنند. 
این خواننده ادامه داد: اكنون اینگونه شده حتی كسانی كه دانش خوانندگی ندارند و آشنا به تلفیق شعر و موسیقی نیستند، برای دیگران كلاس های آموزشی می گذارند تا از آنان بیاموزند. 

**ردیف خوان های ایرانی، تعزیه خوان های حرفه ای بودند 
این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: این در حالی است كه در گذشته بسیاری از مداحان شاعر و آشنا به ردیف های آوازی و قواعد موسیقی ایرانی بودند و ردیف خوان های ایرانی، تعزیه خوان های حرفه ای بودند، در كلاس های اخلاق و عرفان دستی داشتند و مداحی هم می كردند. 
مختاباد گفت: اما اكنون در دسته های عزاداری طبل، نی، سنج، سنتور، تار و هر چه به دستشان برسد می آورند و این معضلی است كه ما امروز به عنوان مداحی آن را شاهدیم. 
وی یادآور شد: حتی در گذشته موسیقیدان های برجسته و آهنگسازها به دسته های عزاداری می رفتند تا از آنها الهام بگیرند، ملودی بیاورند و خواننده ها با این ملودی ها بخوانند چرا كه نواهای مذهبی، نغمه های اصیلی بود كه از دل و جان مردم بلند می شد و در واقع همان نواهای فولكلور و سنتی ایران بود كه منبع الهام موسیقیدانان برجسته ایران قرار می گرفت. 
مختاباد یادآور شد: این مداحی ها كه در گذشته منبع الهام خوانندگان ایرانی بود، از روستاها و شهرستان های كوچكی برگرفته و با موسیقی ایرانی تلفیق می شد. 
وی اضافه كرد: اما اكنون برعكس شده، برخی مداح ها، آهنگ های لس آنجلسی را بر می دارند و روی آن مداحی می كنند، آهنگی را با عنوان «قربون چشم هایت برم» را به عنوان مداحی به مردم ارایه می دهند. 

دوشنبه 11 شهریور 1398  6:20 PM
تشکرات از این پست
farshon ravabet_rasekhoon mohammad_khoshghamat
دسترسی سریع به انجمن ها