ما در اين رساله،با قبول اينكه تبعيت از پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم واجب است و كلام او حق است و راست،و از جانب خدا و مورد رضايت پروردگار است،آنچه را كه درباره«على عليه السلام»فرموده است و«اسلامى»است (يعنى:همه قبول دارند) نقل مىكنيم و از جهت اختصار،تنها به«عناوينى»كه نبى مكرم صلى الله عليه و آله و سلم،على عليه السلام را ستوده است،اكتفا مىنمائيم و از ميان«قريب 250 عنوان و لقب» (1) كه هفده تاى آنها با«الإمام»آغاز مىشود) (2) تنها به چند تا اختصار مىكنيم و به ذكر قسمتى از اسناد اسلامى آن (از اهل تسنن) مىپردازيم،تا«حق جويان»را مايه اعتماد گردد و به حقيقت وجودى او،حال اعتراف و تعظيم پيدا كنند.
علي الإمام الإمام على امة رسول اللهـالإمام بعد رسول الله
إمام الامةـإمام القومـإمام الشيعة
إمام البريةـإمام خلق الله
إمام الأتقياء
إمام كل مؤمن و مؤمنة (بعدي)
إمام أولياء الله
إمام من أطاع الله
إمام المسلمين (بعدي) ـإمام كل مسلم بعدي
إمام البررة
إمام المتقين
هو المجتبى للإمامة
اسناد: مستدركـالحاكم ج 3 ص 137 چاپ دكن حيدر آباد.
اخبار اصبهانـالحافظ ابو نعيمـج 2 ص 229 چاپ ليدن.
المناقبـابن المغازلى (مخطوط) (چند جا) .
المناقبـاخطب خوارزم ص 229 چاپ تبريز ص 253،240 و .245
اسد الغابةـابن اثير الجزرىـج 1 ص 69 چاپ مصر/ .1285
تاريخ بغدادـالحافظ ابو بكر البغدادىـج 11 ص 189 (چاپ السعادةـمصر) (ج 13 ص 122) .
فرائد السمطينـعلامه حموينى (مخطوط) (چند جا) . در بحر المناقبـعلامه ابن حسنويه (ص 119 مخطوط) ص 44 و .59
ينابيع المودةـعلامه القندوزى (ص 80 چاپ اسلامبول) و ص 64 و 123 و .85
الإصابةـابن حجر عسقلانىـج 2 ص 266 چاپ مصرـمصطفى محمد) .
رسالة الإعتقادـعلامه ابو بكر بن مؤمن الشيرازى (في مناقب الكاشى) .
شرح المقاصدـعلامه محقق سعد الدين التفتازانى الشافعى (ج 2 ص 213 چاپ الاستانه) .
علي خليفة رسول الله في امته من بعده.
خليفة الله على عباده.
الخليفة بعدي (بعد الرسول صلى الله عليه و آله) .
اسناد: در بحر المناقبـعلامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه) ـص 99 مخطوط و ص 60 و ص .119
لسان الميزانـعلامه ابن حجر العسقلانىـج 2 ص 414 چاپ حيدر آباد دكن و ص .449
المناقب المرتضويةـعلامه محمد صالح الكشفى الترمذىـص 92 چاپ بمبئى و ص .116
السيرة الحلبيةـالعلامه الحلبى الشافعىـج 1 ص 380 چاپ مصر. به نقل از (الإستيعاب) .
انسان العيونـعلامه شيخ على الحلبى الشافعى (صاحب السيرة الحلبية) (ج 1 ص 286 مصر) .
تفسير طبرىـعلامه طبرى ج 19 ص 68 چاپ مصرـالميمنية.
تاريخ الأمم و الملوكـعلامه طبرىـج 2 ص 62 چاپ مصرـالاستقامة.
شرف النبيـالحافظ ابو سعيد الخركوشى النيسابورى (في مناقب الكاشى ص 75 مخطوط) .
تفسير الثعلبىـعلامه ثعلبى (في مناقب عبد الله الشافعى ص 75 مخطوط) .
در بحر المناقبـالعلامه جمال الدين ابن حسنويه حنفى (ص 39 مخطوط) و ص .78
/ فرائد السمطينـعلامه حموينى (مخطوط) (چند جا) .الرسالة الاعتقاديةـعلامه ابو بكر بن مؤمن شيرازى (في مناقب الكاشى ص 216 مخطوط) ص .212
(شرح القديمـشرح تجريد الإعتقاد) علامه شيخ شمس الدين محمود بن عبد الرحمن اصبهانى (ص 251 مخطوط) ص .249
ينابيع المودةـعلامه شيخ سليمان القندوزى (ص 53 چاپ اسلامبول) .
المناقبـابن المغازلى (في مناقب عبد الله الشافعىـص 76 مخطوط) .
المناقبـعلامه ابو المؤيد الموفق بن احمد بن احمد اخطب خوارزم (240 تبريز) .
مجمع الزوايدـالحافظ نور الدين على بن ابى بكر (ج 8 ص 314 چاپ مكتبة القدسى قاهره) و ج 5 ص 185 (صريحا نبى مكرم صلى الله عليه و آله و سلم از خليفه قرار داد ابو بكر و عمر پس از خود،اعراض مىكند و صريحا على عليه السلام را معرفى مىنمايدـروايت از طبرانى و به نقل از ابن مسعود) .
«شرح ارجوزة سعدية»ـعلامه السعدى الخزرجى الشافعى (ص 273 مخطوط) .
مفتاح النبىـالعلامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى (ص 44 مخطوط) .
نهاية العقولـعلامه فخر الدين عمر الرازى (در مناقب كاشى ص 190 مخطوط) و ص .195
ميزا الاعتدالـالحافظ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى الدمشقى (ج 1 ص 316 چاپ قاهره/السعادة) و ص .336
شرح المقاصدـعلامه تفتازانى (ج 2 ص 7 طبع الاستانه) و (ج 2 ص 213).
علي وصي رسول الله في امته من بعده.
اسناد: الفضائل الجامعهـالحافظ ابو بكر بغدادى.
المناقبـعلامه الموفق بن احمد خوارزمىـص 250ـچاپ تبريز.
در بحر المناقبـعلامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه) ص 99 مخطوط و ص 60 و ص .119
تفسير طبرىـعلامه طبرى ج 19 ص 68 چاپ مصر الميمنية.
تاريخ طبرى (الأمم و الملوك) ـعلامه طبرىـج 2 ص 62 چاپ مصرـالاستقامة.
شرف النبىـالحافظ ابو سعيد الخركوشى النيسابورى (في مناقب الكاشى ص 75 مخطوط) .
تفسير الثعلبىـعلامة الثعلبى (في مناقب عبد الله الشافعى ص 75 مخطوط) .
در بحر المناقبـعلامه جمال الدين محمد بن احمد (ابن حسنويه) حنفى (ص 39 مخطوط) و ص 57 و ص .114
فرائد السمطينـعلامه حموينى (مخطوط) (در چند جا) .
انسان العيونـعلامه الحلبى (صاحب السيرة الحلبية) (ج 1 ص 286ـمصر) .
مناقب امير المؤمنينـابو الحسن على بن محمد الشافعى (ابن المغازلى) (مخطوط) .
المناقبـالموفق بن احمد اخطب خوارزمـ (ص 50 چاپ تبريز) و ص 228 و 88 و 253 و 240 و .250
ذخائر العقبىـعلامه محب الدين طبرى (ص 71 چاپ مصرـالمكتبة القدسى).
معجم الصحابةـالحافظ ابو القاسم البغوى.
الرياض النضرةـعلامه محب الدين الطبرى الشافعى (ج 2 ص 178 چاپ مصر) و ج 2 ص .279
لسان الميزانـحافظ شهاب الدين ابن حجر العسقلانى (ج 4 ص 480 چاپ حيدر آباد دكن) .
المناقب المرتضويةـعلامه مير محمد صالح الكشفى الحنفى (ص 89 و ص 129) .
كنوز الحقائقـعلامه المناوى (ص 130 چاپ مصرـبولاق) .
مفتاح النبىـعلامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى. (ص 64 مخطوط) .
الرسالة الاعتقاديةـعلامه ابو بكر بن مؤمن الشيرازى (في مناقب الكاشى ص 216 مخطوط) .
مختلف تأويل الحديثـعلامه الدينورى (ص 276) .
شرح تجريد الاعتقاد (الشرح القديم) ـعلامه شيخ شمس الدين محمود بن عبد الرحمن الاصبهانى (ص 251 مخطوط) .
التذكرةـسبط ابن الجوزى (ص 47 چاپ الغرى) .
مجمع الزوائدـالحافظ نور الدين الهيثمى (ج 9 ص 113 چاپ مكتبة القدسىـقاهره) .
منتخب كنز العمالـعلامة المتقى الهندى (بهامش المسند ج 5 ص 32 چاپ قديم مصر) .
المناقب ابن مردويه (في مناقب عبد الله الشافعى ص 49 مخطوط) .
الأربعينـالحافظ ابن ابى الفوارس (ص 149 مخطوط) .
ينابيع المودةـعلامة القندوزى البلخى (ص 496 چاپ اسلامبول) ص .123
ميزان الإعتدالـالحافظ شيخ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى (ج 2 ص 350 و 351 چاپ مصر/السعادة) .
تاريخ بغدادـالعلامة ابو بكر البغدادى (ج 11 ص 212ـچاپ السعادةـمصر).
علي ولي الله.
ولي رسوله في الدنيا و الآخرة.
ولي المؤمنين بعد رسول الله.
ولي كل مؤمن بعد رسول الله.
ولي كل مؤمن و مؤمنة بعديـوليه في كل مؤمن بعده.
ولي كل مسلم و مسلمة.
ولي من كان رسول الله وليه.
ولي المتقين.
اسناد: ذخاير العقبىـمحب الدين طبرىـص 70 چاپ مصرـمكتبة القدسى/و ص .86
الرياض النضرةـعلامه طبرىـج 2 ص 177 چاپ مصر.
فرائد السمطينـعلامه حموينىـ (مخطوط) (چند جا) .
در بحر المناقبـعلامه ابن حسنويه حنفى (ص 78 مخطوط) .
نظم درر السمطينـعلامه جمال الدين محمد بن يوسف حنفى (ص 119 چاپ مطبعة القضاء) .
مفتاح النبىـعلامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى (ص 59 مخطوط) .
الاربعينـحافظ ابو محمد بن ابى الفوارس (ص 50 مخطوط) و ص 27 مخطوط.
المسندـالحافظ ابو داود و الطيالسى سليمان بن داود البصرى (ص 360 حديث 2752 چاپ حيدر آباد) .
الاستيعابـالحافظ ابن عبد البر (ج 2 ص 457 چاپ حيدر آباد دكن) .
البداية و النهايةـالحافظ ابو الفداء اسماعيل بن كثير (ج 7 ص 345 چاپ حيدر آباد) و ص .338
كنوز الحقائقـعلامة المناوىـ (ص 203 چاپ بولاق) .
المسندـالعلامه احمد بن محمد بن حنبل الشيبانى المروزى (ج 1 ص 230 چاپ مصر) و هم از او در كتاب«الفضائل» (ج 2 ص 240 مخطوط) .
الخصائصـعلامه النسائى (ص 8 طبع مصرـالتقدم) .
مستدرك على الصحيحينـالحاكم النيشابورى (ج 3 ص 132 چاپ حيدر آباد دكن) .
المناقبـالعلامة اخطب خوارزم (ص 74 چاپ تبريز) .
تلخيص المستدركـعلامه ذهبى (چاپ در ذيل المستدرك ج 3 ص 132 چاپ حيدر آباد دكن) .
الاصابةـابن حجر العسقلانى (ج 2 ص 502 چاپ مصر مطبعة مصطفى محمد) .
علي مولى البرية.
مولى من كان رسول الله مولاه.
مولى كل مسلم و مسلمة.
مولى كل مؤمن و مؤمنة.
اسناد: ينابيع المودةـعلامة الشيخ سليمان القندوزى (ص 123 چاپ اسلامبول) و ص .133
المناقبـعلامه ابو المؤيد الموفق بن احمد اخطب خوارزم (ص 253 چاپ تبريز) ص .221
مقتل الحسينـعلامه الموفق بن احمد (ص 41 چاپ الغرى) .
فرائد السمطينـعلامه حموينى (شيخ ابراهيم) .
علي أمير المؤمنين حقا.
أمير كل مؤمن.
سمي امير المؤمنين قبل آدم عليه السلام
أمير البررة.
اسناد: الفضائل الجامعةـالحافظ ابو بكر البغدادى (مخطوط) .
مفتاح النبىـالعلامه المحدث الميرزا محمد خان البدخشى ص 54 (مخطوط) .
در بحر المناقبـعلامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه) ص 99 مخطوط/ص .18
فرائد السمطينـعلامه حموينى (مخطوط) (در چند جا) .
ينابيع المودةـعلامه القندوزى الشافعى (چاپ اسلامبول ص 81) ص .495
المناقبـاخطب خوارزم علامه ابو المؤيد (ص 240ـچاپ تبريز) و ص .250
المناقبـابن المغازلى الشافعى. (در چند جا) .
ميزان الاعتدالـالحافظ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى الدمشقى (ج 1 ص 51 طبع قاهره) .
تاريخ بغدادـعلامه الحافظ ابو بكر البغدادى (ج 13 صـ122 چاپ السعادةـمصر) (ج 11 ص 112) .
علي سيد المسلمينـسيد المتقين
سيد المؤمنينـسيد العرب.
أولى الناس بعد رسول الله بالامةـخير من تركه (أخلفه) رسول الله من بعده.
سيد الأولين و الآخرين ما خلا النبيين.
أفضل الناس منزلةـأفضل الناس.
أفضل هذه الامة.
خير البشرـأفضل العالمين.
خير الناس.
خير الرجالـأفضل رجال العالمين.
خير هذه الامة بعد نبيها.
خير البرية.
خير من طلعت عليه الشمس و غربت،بعد النبي.
اسناد: مستدركـالحاكمـج 3 ص 137 چاپ حيدر آباد دكنـ (و ص 124 ج 3) .
اخبار اصبهانـالحافظ ابو نعيمـج 2 ص 229 چاپ ليدن.
المناقبـابن المغازليـ (مخطوط) .
اسد الغابةـابن اثير الجزرى ج 1 ص 69 چاپ مصرـسنة 1285/ج 5 ص .94
ذخائر العقبىـعلامه طبرىـص 70 چاپ مصرـمكتبة القدسى.
فرائد السمطينـعلامه حموينى (مخطوط) .
حلية الاولياءـالحافظ ابو نعيم (ج 1 ص 63 چاپ مصرـالسعادة) و ج 5 ص .38
تاريخ بغدادـالحافظ ابو بكر البغدادى (ج 11 ص 89 چاپ مصرـالسعادة/و ص 421 ج 7) ص 166 ج .3
لسان الميزانـالحافظ شهاب الدين احمد بن على بن حجر العسقلانىـج 1 ص 440 چاپ حيدر آباد دكن و ص 166 ج .3
المسندـالحافظ ابو بكر احمد بن موسى (ابن مردويه الاصبهانى) في تجهيز الجيش ص 315 مخطوط و ص 284 مخطوط.و ايضا في«درر المناقب»مخطوط.
المناقبـعلامه اخطب خوارزم (الموفق بن احمد) (صـ67 چاپ تبريز) ص 229 ص .66
ينابيع المودةـعلامة القندوزى (چاپ اسلامبولـص 53) .
مجمع الزوائدـحافظ نور الدين على بن ابى بكر الهيثمى (ج 9 ص 109 چاپ قاهره مكتبة القدسى) .
المناقبـالحافظ ابن مردويه (مخطوط در حاشيه الدر الثمين) و ص .30
انتهاء الأفهامـعلامه السيد ابو محمد الحسينى البصرى (ص 17 چاپ نول كشور) .
درر السمطينـجمال الدين محمد بن يوسف الزرندى الحنفى (ص 129 مطبعة القضاء) .
كنز العمالـعلامه المولى على المتقى الهندى (ج 6 ص 393 چاپ حيدر آباد دكن) .
المناقب المرتضويةـعلامه المولى محمد صالح الكشفى الحنفى الترمذى (ص 113 طبع بمبئى) . قضاة قرطبةـعلامه ابو عبد الله حارث الخشتى القيروانى الأندلسى (ج 3 ص 258 چاپ سيد عزت العطار دمشقى) .
نزهة المجالسـعلامه شيخ عبد الرحمن الصفورى الشافعى (ج 2 ص 208 چاپ قاهره) .
شرح جامع الصغيرـعلامه عبد الرؤوف المنادى (ص 248 مخطوط) .
پىنوشتها:
1.براى ملاحظه فهرست همه عناوين«امام»،به فهرست احقاق الحق اسلاميه/240 ص 4 تا 10 مراجعه شود.
2.اين نكته جوابگوى استاد عقاد است در بحث«الامام» (عبقرية الامام) ،كه چرا على عليه السلام را«امام»مىگفتند؟
على عليه السلام معيار كمال ص 82