مسابقه تفسیر سوره دخان
توجه: پاسخ همه سوالات را یک جا و در پاسخ به همین تاپیک ارسال کنید.
جهت پاسخ به سوالات شماره 1 الی 3 به لینک زیر مراجعه کنید.
تفسیر سوره دخان، قسمت اول
1- ترجمه صحیح آیه فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکِیم کدام است؟
الف) در آن شب که هر امرى بر اساس حکمت، تدبیر مى گردد.
ب) در آن شب که هر امرى بر اساس تقدیر، تدبیر مى گردد.
ج) در آن شب که هر امرى بر اساس حکمت، تقدیر مى گردد.
2- منظور از این شب مبارک، شب قدر است که خداوند همه قرآن را یکجا در آن شب به بیت المعمورنازل کرد، سپس در طول بیست سال از بیت المعمور بر رسول اللّه (صلى الله علیه وآله) تدریجاً نازل فرمود. در حدیثى که مرحوم طبرسى در مجمع البیان در تفسیر سوره طور از على(علیه السلام) نقل کرده، در مورد بیت المعمورچنین مى خوانیم:
الف) آن خانه اى است در آسمان چهارم در مقابل کعبه که فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى کنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن باز نمى گردند.
ب) آن خانه اى است در آسمان هفتم در مقابل کعبه که فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى کنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن باز نمى گردند.
ج) آن خانه اى است در آسمان نخست (آسمان دنیا) در مقابل کعبه که فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى کنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن باز نمى گردند.
3- آیه بعد، توصیف و توضیحى است براى شب قدر، مى گوید: شب قدر شبى است که هر امرى از امور بر طبق .................................... تفصیل و تبیین مى شود (فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکِیم)
الف) تقدیر الهیه
ب) حکمت الهیه
ج) قضای الهیه
جهت پاسخ به سوالات شماره 4 الی 6 به لینک زیر مراجعه کنید.
تفسیر سوره دخان، قسمت دوم
4- یکی از دو نظریه عمده در مورد دخان (دود) که در این آیات به عنوان نشانهای از عذاب الهی مطرح شده است کدام مورد است؟
الف) مجازاتی که کفار زمان حضرت یوسف در عصر آن پیامبر به آن مبتلا شدند.
ب) مجازاتی که کفار قریش در عصر پیامبر اکرم (ص) به آن مبتلا شدند.
ج) مجازاتی که کفار قریش بعد از مرگ پیامبر (ص) به آن مبتلا شدند.
5- منظور از دخان مبین، همان دود غلیظی است که .................... و در ..................... صفحه آسمان را می پوشاند. و نشانه فرا رسیدن لحظات ............، و سرآغاز عذاب الیم الهی برای ظالمان و مفسدان است.
الف) در آغاز جهان – آستانه خلقت انسان – آخر دنیا
ب) در آغاز جهان – آستانه قیامت – آخر دنیا
ج) در پایان جهان – آستانه قیامت – آخر دنیا
6- در روایتی از امام علی (ع) می خوانیم که: رسول خدا (ص) فرمود: ده نشانه است که قبل از قیامت به طور حتم ظاهر میشود. کدام گزینه موارد بیشتری را بیان میکند؟
الف) سفیانى، دجال، ، دابَّةُالاَرْضِ، قیام حضرت مهدى (علیهالسلام)، طلوع آفتاب از مغرب، نزول عیسى، زلزله فروبرنده اى درمشرق، و آتشى که از اعماق عدن بر مى خیزد و مردم را به سوى محشر مى راند.
ب) سفیانى، ، دخان، دابَّةُالاَرْضِ، قیام حضرت مهدى (علیهالسلام)، طلوع آفتاب از مغرب، نزول عیسى، زلزله فروبرنده اى درمشرق، و زلزله اى همانندآن در جزیرة العرب، مردم را به سوى محشر مى راند.
ج) سفیانى، دجال، دخان، دابَّةُالاَرْضِ، قیام حضرت مهدى (علیهالسلام)، طلوع آفتاب از مغرب، نزول عیسى، زلزله فروبرنده اى درمشرق، و زلزله اى همانندآن در جزیرة العرب، و آتشى که از اعماق عدن بر مى خیزد و مردم را به سوى محشر مى راند.
جهت پاسخ به سوالات شماره 7 الی 9 به لینک زیر مراجعه کنید.
تفسیر سوره دخان، قسمت سوم
7- در این هنگام، رسول بزرگوارى به سراغ آنها آمد(وَ جاءَهُمْ رَسُولٌ کَرِیمٌ) کریم، از نظر ...........، کریم، از نظر ........................................، و کریم، از نظر ....................، و این رسول، کسى جز ......................نبود
الف) خلق و خوى، ارزش و بزرگوارى در پیشگاه حق، اصل و نسب، موسى بن عمران(علیه السلام)
ب) خلق و خوى، ارزش و بزرگوارى در پیشگاه حق، اصل ، عیسی بن مریم(علیه السلام)
ج) خلق و خوى، ارزش و در پیشگاه حق، اصل و نسب، موسى بن عمران(علیه السلام)
8- منظور از أَدُّوا (ادا کنید)، چیست؟
الف) اطاعتِ فرمان خدا و عمل به واجبات است
ب) اطاعتِ فرمان خدا و انجام دستورات او است
ج) عمل به واجبات و و نهی از محرمات است
9- منظور از عدم علوّدر برابر خداوند، در کدام گزینه به درستی آمده است؟
الف) پرهیز از انجام هر گونه عملى است که با اصول بندگى سازگار نیست، مانند اذیت و آزار فرستادگان پروردگار، و یا ادعاى الوهیت و ربوبیت و مانند آن.
ب) پرهیز از انجام هر گونه عملى است که با اصول بندگى سازگار نیست، از مخالفت و نافرمانى گرفته، تا اذیت و آزار فرستادگان پروردگار.
ج) پرهیز از انجام هر گونه عملى است که با اصول بندگى سازگار نیست، از مخالفت و نافرمانى گرفته، تا اذیت و آزار فرستادگان پروردگار ، و یا ادعاى الوهیت و ربوبیت و مانند آن.
جهت پاسخ به سوالات شماره 10 الی 12 به لینک زیر مراجعه کنید.
تفسیر سوره دخان، قسمت چهارم
10- مفسران و ارباب لغت براى رَهْو (بر وزن سهو) دو معنى ذکر کرده اند : ..............و ........................، و جمع هر دو معنى در اینجا نیز بى مانع است.
الف) آرام بودن - گشاده بودن
ب) آرام بودن - گشاده رو بودن
ج) آرام بودن - گشاده و باز بودن
11- منظور از قَوْماً آخَرِین ..................... است.
الف) قوم لوط
ب) بنى اسرائیل
ج) قوم هود
12- در آیه (وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ عَلى عِلْم عَلَى الْعالَمِینَ) به کدام یک از مواهبِ خداوند بر بنى اسرائیل اشاره کرده است؟
الف) ما آنها را با علم خویش بر جهانیان، در آن عصر و زمان برترى دادیم و برگزیدیم
ب) ما آنها را با علم فراوان بر جهانیان، در آن عصر و زمان برترى دادیم و برگزیدیم
ج) ما آنها را با علم خویش بر جهانیان، در همه عصرها و زمانها برترى دادیم و برگزیدیم
جهت پاسخ به سوالات شماره 13 الی 15 به لینک زیر مراجعه کنید.
تفسیر سوره دخان، قسمت پنجم
13- کدام گزینه صحیح است؟
الف) مشرکان، مخصوصاً مشرکان عرب، رویه واحدی در مسائل اعتقادی خود نداشتند، و در عینِ اشتراک در اصل عقیده شرک، در خصوصیاتِ اعتقادی بسیار متفاوت بودند.
ب) مشرکان، مخصوصاً مشرکان عرب، رویه واحدی در مسائل اعتقادی خود داشتند، و در عینِ اشتراک در عقیده شرک، در خصوصیاتِ اعتقادی بسیار متفاوت بودند.
ج) مشرکان، مخصوصاً مشرکان عرب، رویه واحدی در مسائل اعتقادی خود داشتند، و در عینِ اشتراک در اصل عقیده شرک، در خصوصیاتِ اعتقادی دارای تفاوتی نبودند.
14. باور کردنی نیست که خداوند قادر حکیم، این دستگاه عظیم را تنها برای این چند روز زندگی زودگذر و بی هدف و توأم باانواع درد و رنج، آفریده باشد، این با ................. خداوند هرگز سازگار نخواهد بود.
الف) تقدیر
ب) قدرت
ج) حکمت
15. «حق» در آیه 39 سوره به چیزی اشاره دارد؟
الف) اجرای اصول عدالت
ب) هدف صحیح آفرینش و آزمایش انسانها و قانون تکامل
ج) گزینه الف و ب