۱۴ عادت خطرناک برای کلیه‌ها

 
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 22726
محل سکونت : اصفهان

۱۴ عادت خطرناک برای کلیه‌ها

 
 
سلامت نمایه کلیه

اغلب بیشتر از آن‌چه فکر می‌کنیم، کافیین مصرف می‌کنیم. این ماده در بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشابه‌ها وجود دارد و قبل از این‌که بدانید فشار خون‌تان به سقف می‌رسد و کلیه شروع به گلایه می‌کند.

به گزارش مشرق، عادت‌های خطرناکی که به کلیه‌ها آسیب می‌زنند اکثراً مربوط به رژیم غذایی است که ما مصرف می‌کنیم که عبارتند از:
 
۱- عادت مصرف نوشابه قندی:
پژوهشی که در دانشگاه اوزاکای ژاپن روی کارمندان انجام شد، حاکی از آن است که ۲ لیوان نوشابه یا بیشتر در روز (رژیمی یا معمولی) می‌تواند با ریسک بالاتر بیماری کلیوی در ارتباط باشد. در این پژوهش ۱۲۰۰۰ کارمند حضور داشتند و کسانی که نوشابه بیشتری مصرف می‌کردند، بیشتر احتمال داشت در ادرارشان پروتیین وجود داشته باشد. پروتیین در ادرار (پروتئینوری) یک نشانه ابتدایی از آسیب کلیه است، اما اگر این بیماری در این مرحله تشخیص داده شود، هنوز قابل بازگشت است.

۲- سیگار:
سیگار با تصلب شرایین در ارتباط است. تنگ و سفت‌شدن عروق خونی، خون‌رسانی به تمام اندام‌های حیاتی ازجمله کلیه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. براساس پژوهشی که در مجله داروشناسی بالینی و درمان‌شناسی چاپ شده‌است، دو نخ سیگار در روز کافی است تا تعداد سلول‌های اندوتلیال (درون رگی) موجود در خون شما را دوبرابر کند. این نشانه آسیب شریانی است.

۳- کمبود ویتامین B۶:
یک رژیم غذایی سالم برای عملکرد خوب کلیه مهم است. براساس پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B۶ خطر سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. برای عملکرد بهتر کلیه باید روزانه حداقل ۱.۳ میلی‌گرم ویتامین B۵ مصرف کنید. غنی‌ترین منبع این ویتامین شامل ماهی، نخود، جگر گاو، سیب‌زمینی و سبزیجات نشاسته‌ای و میوه‌های غیرمرکبات است.

۴- ورزش نکردن:
ورزش یک روش خوب دیگر برای محافظت از کلیه‌هایتان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد خطر سنگ کلیه در زنان یائسه‌ای که ورزش می‌کنند، ۳۱ درصد کمتر از سایر زنان است. در کل، حفظ وزن در شرایط سالم شانس سنگ کلیه را در شما کاهش می‌دهد، بنابراین تحرک را آغاز کنید.

۵- کمبود منیزیم:
اگر به اندازه کافی منیزیم دریافت نکنید، کلسیم به خوبی جذب و گوارش نمی‌شود، که می‌تواند به انباشته‌شدن کلسیم و تشکیل سنگ کلیه منجر شود. برای جلوگیری از آن، سبزیجات برگی سبز، لوبیا، دانه‌ها و مغزها را مصرف کنید. آووکادوی قدرتمند هم منبع خوبی برای منیزیم است.

۶- قطع‌شدن مکرر خواب:
همه ما خواب خوب در طول شب را دوست داریم و کلیه‌هایمان نیز همین‌طور. ساینس‌دیلی گزارش می‌دهد که خواب منقطع مزمن می‌تواند منجر به ابتلا به سنگ کلیه شود. گفته می‌شود بافت کلیه در طول شب تجدید و ترمیم می‌شود، به همین دلیل قطع‌شدن خواب می‌تواند منجر به آسیب مستقیم به این اندام شود.

۷- ننوشیدن آب کافی:
کلیه‌های ما باید به‌طور مناسب آبرسانی شوند تا عملکردشان را انجام دهند. اگر به اندازه کافی آب ننوشیم، سموم در خون انباشته می‌شود، چون مایعات کافی برای رساندن آن‌ها به کلیه وجود ندارد. توصیه می‌شود هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید. یک روش آسان برای این‌که بدانید آب کافی می‌نوشید یا نه، این است که رنگ ادرارتان را کنترل کنید.

۸- مثانه‌تان را زود خالی نمی‌کنید:
وقتی نیاز به قضای حاجت دارید، باید این کار را بکنید. اگر به‌طور مرتب مثانه‌تان را از ادرار نگه دارید، می‌تواند فشار ادرار را در کلیه‌ها افزایش دهد و به نارسایی کلیه یا بی‌اختیاری منجر شود.

۹- مصرف بیش از حد نمک:
نمک برای بدن مهم است، اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف بیش از حد می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. نباید بیشتر از ۵.۸ گرم در روز نمک بخورید، بنابراین مراقب نمکدان باشید.

۱۰- مصرف بیش از حد کافیین:
ما اغلب بیشتر از آن‌چه فکر می‌کنیم، کافیین مصرف می‌کنیم. این ماده در بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشابه‌ها وجود دارد و قبل از این‌که بدانید فشار خون‌تان به سقف می‌رسد و کلیه شروع به گلایه می‌کند.

۱۱- سوء‌مصرف قرص‌های مسکن:
ما اغلب اوقات خیلی سریع سراغ دارو می‌رویم، در دوزهای بسیار زیاد و نه به روش درست. وقتی دچار درد می‌شوید، آسان است که فقط قرص ببلعید، اما باید بدانید که تمام داروهای شیمیایی با اثرات جانبی همراه هستند و بسیاری از آن‌ها سبب آسیب کلیه می‌شوند. با این وجود، برخی‌داروها هست که باید مصرف کنید.

۱۲- فراموش‌کردن دارو:
دیابت نوع دو و فشارخون بالا دو مشکل خیلی شایع است که ناشی از سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم است. اگر به این مشکلات دچار هستید، آگاه باشید که این بیماری‌ها می‌تواند سبب آسیب کلیه شود و با مصرف داروهای تجویزشده از این اندام ارزشمند محافظت کنید.

۱۳- پروتیین بیش از حد:
وجود پروتیین بیش از حد در رژیم غذایی می‌تواند برای کلیه مضر باشد. محصول جانبی هضم پروتیین آمونیاک است؛ سمی که کلیه‌های سختکوش شما باید خنثی کنند. پروتیین بیشتر یعنی تقلای بیشتر کلیه‌ها، که به مرور زمان به کاهش عملکرد آن‌ها منجر می‌شود.

۱۴- درمان‌نکردن درست و به موقع عفونت‌های رایج:
همه ما گاهی مرتکب غفلت از سرماخوردگی‌های ساده و آنفلوآنزا می‌شویم و بدن‌مان را به مرز خستگی مفرط می‌کشانیم، اما این می‌تواند سبب آسیب به کلیه شود. پژوهش‌ها نشان داده است آدم‌هایی که به استراحت و درمان درست بی‌اعتنا هستند، اغلب درنهایت به بیماری کلیوی مبتلا می‌شوند.
 

منبع: شهروند

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

 

 

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

جمعه 24 اسفند 1397  01:57 ب.ظ
تشکرات از این پست
reza751120 niny200527 mohammad_43
reza751120
reza751120
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1397 
تعداد پست ها : 91
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:۱۴ عادت خطرناک برای کلیه‌ها

واقعا کلیه ها عضو های حیاتی برای بدن هستند که با رعایت مسائل ساده می توان از سلامتی آن حفاظت کرد.واقعا کلیه ها مهم اند به فکرشان باشم.نوشیدن آب کافی یک راه حل ساده برای حفظ سلامتی خود وکلیه هایمان.باتشکر

جمعه 24 اسفند 1397  03:24 ب.ظ
تشکرات از این پست
zahra_53
niny200527
niny200527
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 833
محل سکونت : کهگیلویه و بویر احمد

پاسخ به:۱۴ عادت خطرناک برای کلیه‌ها

دستتون درد نکنه مطلب خیلی مفیدی بود

جمعه 24 اسفند 1397  08:56 ب.ظ
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها