بازاریابی مجدد چیست؟
بازاریابی مجدد گوگل ادوردز نوعی سامانهی بازاریابی آنلاین است که به کاربر امکان نمایش تبلیغاتی هدفمند به بازدیدکنندگانی که پیش از این از سایت بازدید کردهاند، را میدهد. بازدیدکنندگان پیشین این تبلیغات را در حین مرور صفحات، مشاهدهی ویدئو در یوتیوب یا مطالعهی سایتهای خبری میبینند. به این ترتیب نام تجاری شما همواره در دید آنها قرار دارد و آنها را برای بازگشت به سایت شما و کسب اطلاعات بیشتر ترغیب میکند.
مطلب مرتبط با این مطلب را بخوانید
اصول دیجیتال مارکتینگ چیست
بازاریابی مجدد به عنوان روشی برای هدف گذاری مجدد، میتواند به شکل قابل توجهی نرخ تبدیل و نیز نرخ فروش شما را افزایش دهد. چراکه احتمال تبدیل شدن بازدیدکنندگان پیشین سایت شما که همین حالا هم با نام تجاریتان آشنا هستند، به مشتری و یا انجام فعالیتهایی که در سایت شما مورد نیاز است بیشتر است.
بازاریابی مجدد گوگل چگونه کار میکند؟
اگر همینک از تبلیغات در گوگل استفاده میکنید، تمام کاری که باید انجام دهید افزودن کدهای بازاریابی مجدد گوگل (که با نامهای تگ یا پیکسل هم نامیده میشوند) به وبسایت خودتان است. به این ترتیب، بازدیدکنندگان سایت شما با استفاده از کوکیهای مرورگر به بخش مخاطبان بازاریابی مجدد شما افزوده میشوند. شما میتوانید کدها را در صفحات مختلف بر اساس دسته بندی تعریف شده، سفارشی سازی کنید.
برای مثال، فرض میکنیم که شما یک کسب و کار آنلاین دارید که در آن تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه را میفروشید. شما باید فهرست بازاریابی مجددی با نام «تُستر» بر اساس کسانی که از صفحهی فروش تسترهای شما بازدید کردهاند، بسازید. به این ترتیب، شما میتوانید به این دسته از کاربران تبلیغات بسیار هدفمندی را نمایش دهید که برای فروش تستر برنامه ریزی شده است. شما میدانید که آنها برای خرید تستر به اینترنت آمدهاند، حالا شما میتوانید آنها را بازگردانید و شاید با یک پیشنهاد خاص مثل «ارسال رایگان» به خرید مجاب کنید.
با استفاده از بازاریابی مجدد، میتوانید تبلیغات گوگل را به بازدیدکنندگان قبلی سایت خود که در حال مرور سایتهای متعدد همکار گوگل که در شبکهی نمایش گوگل حضور دارند، نمایش دهید.
گوگل به شما توصیه میکند که در هنگام آغاز اولین کارزار بازاریابی مجدد، هدف خود را همهی کسانی که از صفحهی نخست سایت شما بازدید کردهاند قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید که این کار هزینهی بازاریابی مجدد شما را افزایش میدهد زیرا تبلیغات شما برای مخاطبان بیشتری هدف گذاری مجدد میشود، همچنین شما نمیتوانید تبلیغاتی که واقعا هدفمند هستند را بسازید. با هدف گذاری محدودتر، میتوانید میزان ارتباط تبلیغات را افزایش داده و هزینهی نرخ کلیک را کاهش دهید.
در نهایت، شما میتوانید فهرستهای بازاریابی مجدد مختلفی برای کارزارهای بازاریابی مجدد گوگل بسازید که که برای کاری خاص هدف گذاری شدهاند. برای مثال، میتوانید انتخاب کنید که برای کسانی که پیش از این از سایت شما خرید کردهاند تبلیغاتی متفاوت با کسانی که خرید نکردهاند نمایش داده شود (مثل پیشنهاد 30 درصد تخفیف برای خرید مجدد).
چرا بازاریابی مجدد؟ برتری هدف گذاری مجدد گوگل
هدف گذاری مجدد گوگل راهکار بازاریابی قدرتمندی است که به شما امکان ارتباط مستمر با مخاطبان هدف، حتی پس از خروج سایت شما را میدهد.
با ارائهی بنرهای تبلیغاتی بازاریابی مجدد به بازدیدکنندگان، حتی کسانی که سایر بخشهای وب را میبینند، نام تجاری شما مشهورتر شده، مخاطبان هدف بیشتری با آن آشنا میشوند، اعتماد آنها افزایش مییابد و احتمال خرید آنها از شما بالاتر میرود.
تبلیغات بازاریابی مجدد نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتری نسبت به تبلیغات معمولی دارند:
همانطور که میبینید، بازدیدکنندگان پیشین سایت 2 تا 3 برابر بیشتر از بازدیدکنندگان جدید روی تبلیغات کلیک میکنند.
به علاوه، اثرگذاری تبلیغات بازاریابی مجدد گوگل با نمایش بیشتر افزایش مییابد و فرسودگی تبلیغ نسبت به سایر روشهای نمایش تبلیغات بسیار کمتر است:
حتی با ادغام کارزارهای بازاریابی مجدد با روشهای هدفگذاری دیگر مثل هدف گذاری بر اساس ویژگیهای جمعیتی، نرخ تبدیل بسیار بهتری به دست میآید.
به هر حال فراموش نکنید که کاربران با استفاده از نرم افزار انتخاب تبلیغ (AdChoices) امکان انتخاب و تنظیم نمایش تبلیغات مورد نظر برای خودشان را دارند و ممکن است به این ترتیب از فهرست نمایش تبلیغات هدف گذاری مجدد شما خارج شوند.
هزینهی بازاریابی مجدد گوگل چقدر است؟
هزینهی بازاریابی مجدد گوگل برای شما به چگونگی همخوانی کارزار تبلیغاتی با راهبردهای بازاریابی آنلاین شما وابسته است. هرچند به طور کلی، تبلیغات بازاریابی مجدد گوگل یکی از مقرون به صرفهترین کارزارهای تبلیغاتی موجود برای تبلیغ کنندگان آنلاین است.
به طور میانگین تبلیغات در جستجوگر برای شاخههایی که رقابتیتر هستند نرخی در حدود چند دلار یا بیشتر برای هر کلیک دارد، برای برخی از کلمات کلیدی مشهور حتی قیمت به 50 دلار برای هر کلیک نیز میرسد. تبلیغات نمایشی در سایتها و شبکههای اجتماعی بین 2 تا 100 برابر از این قیمتها ارزانتر هستند.
برای پایین نگه داشتن هزینهها، بازاریابی مجدد گوگل را با هدف گذاری موقعیتی، فیلترهای تبدیلی، تکرار تبلیغات و سایر راهبردهای کاهش هزینه ادغام کنید. این کار به شما اجازه میدهد که کارزارهای تبلیغات مجدد هدفمندتری بسازید و تبلیغات مرتبط خود را افزایش بدهید؛ همچنین اکثر تبلیغات خود را به کسانی نمایش دهید که امکان کلیک و خرید برایشان بیشتر است.
ساخت تبلیغات بنری برای سامانهی بازاریابی مجدد گوگل ادوردز
زمانی که شما در شبکهی تبلیغات گوگل بازاریابی مجدد میکنید، امکان ساخت تبلیغات نمایشی حاوی متن، تصویر، ویدئو و سایر فایلهای چند رسانهای را دارید. برای کمک به ساخت بنرهای تبلیغاتی بازاریابی مجدد گوگل سفارشی سازی شده، از ابزار رایگان ساخت تبلیغات نمایشی گوگل استفاده کنید. شما میتوانید از میان قالبهای آمادهی بسیاری که در این ابزار وجود دارند، استفاده کنید؛ سپس آنها را برای کسب و کار خود سفارشی سازی کرده و از میان اندازهها و فرمتهای موجود بنر بازاریابی مجدد گوگل خود را بسازید.
ورداستریم نیز ابزاری دارد که به طور پویا سایت شما را برای مشاهدهی تصاویر و متون اسکن کرده و به صورت خودکار بنری را میسازد که بهترین شکل ظاهری برای نمایش به عنوان بنر بازاریابی مجدد شما را دارد.
به دنبال محتوای بیشتری برای آشنایی با تبلیغات در گوگل هستید؟
برخی از منابع رایگان معرفی تبلیغات گوگل در ادامه آورده شده است:
- وبلاگ ورداستریم را برای آشنایی با به روز رسانیهای روزانهی مربوط به بازاریابی آنلاین بخوانید
- تبلیغات کلیکی را با استفاده از PPC University به آسانی بیاموزید
- اشتباهات موجود در حساب کاربری خود را با استفاده از ابزار AdWords Performance Grader یافته و رفع کنید