کریمی گفت:کیف بچهها باید شوقانگیز باشد تکالیف و کتابهای کمک درسی نباید کیف بچهها را سنگین کند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا، در نشست استدیو الف ، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به گفتگو با خبر نگاران پرداخته، مباحث پژوهشی و تحقیقی را مورد بررسی قرار دادند که در ذیل می خوانیم.
کریمی گفت: پژوهشگاه آموزش و پرورش به عنوان تنها مرکز و متولی امر پژوهش آموزش و پرورش که دارای مجوزهای لازم برای پژوهش هست ، دارای عضو هیئت علمی هست و دارای مجوز از شورای آموزش عالی هست که تابع قوانین وزارات علوم و تحقیقات می باشد و یک سری فعالیت های خاص پژوهشی را انجام می دهیم ، نشریات علمی پژوهشی را داریم و ارتباطات پژوهشی داریم و طبیعتا دارای ظرفیت ها و رسالتهای پژوهشی.
وی افزود : همان طور که مستحضر هستید به عنوان متولی امر پژوهش در آموزش و پرورش که فعالیتهای لازم را انجام می دهد، در سراسر کشور برنامه هایی را هر ساله در هفته پژوهش اجرا می کنیم که متولی اصلی آن وزارت علوم هست . اما آموزش و پرورش با توجه به گستردگی و با توجه به دامنه و ظرفیت های عملیاتی خود که در سطح 13 میلیون دانش آموز، 1 میلیون معلم و بیش از 130000 مدرسه و در حدود 750 هزار منطقه عملیاتی دارد، یک ظرفیت های اجرایی گسترده ای را در هفته پژوهش در کشور تدارک می بیند .
دکتر فرهادی گفت : در بسیاری از زمینه های تعلیم و تربیت پژوهشهای علمی و تحقیقی صورت گرفته و در حال بررسی و اجرا می باشد و از آنجایی که این پژوهشها در مرحله اول به معاونت آموزش و پرورش ارسال می شود نتیجه آن را مدیرانی که در راس آموزش قرار دارند با توجه به تمامی ظرفیت های لازم و بودجه های مورد نظر سیستم آموزشی این پژوهش ها را به مرحله اجرا می رسانند.
وی افزود : امسال 12 برنامه مشخص در هفته پژوهش داریم که شامل تقدیر از پژوهشگران دانش آموزان برگزیده در هر دو دوره تحصیلی می باشد ، دانش آموزانی که دارای آثار پژوهشی و فن آوری هستند ، ثبت اختراع ، ابتکار ، مشارکت در کارهای پژوهشی ، پژوهش سرا ها ، مجموعه فعالیت های دانش آموزان ، بررسی می شود ونهایتاً با مشکارکت و انتخاب معاونت های آموزشی ذی ربط دانش آموزان پژوهشگر انتخاب می شوند و از خدمات آنها تقدیر و تشکر می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت علوم به عنوان مجری برنامه ملی هفته پژوهش در کشور اولین برنامه را در سطح دانش آموز دیده، گفت : دلیل آن این است که آموزش و پرورش است که مجرا و معبر توسعه فرهنگ پژوهش است ما اگر می خواهیم که فرهنگ پژوهش ،پرسش گری ، تفکر ، و عقلانیت و خرد باوری در جامعه نهادینه شود حتما باید از مدارس شروع کنیم، حتما باید این برنامه ها در مدارس نهادینه شود و بتوانیم با استفاده از ظرفیت های مدارس در جامعه ،رواج تفکر پژوهش پروری داشته باشیم .
وی در ادامه تصریح کرد: ما اگر می خواهیم جامعه و مدیریت مان، تدبیر امورمان، پژوهش محوری باشد حتما باید این فرایند قبلا در مدرسه تجربه و آموخته شده باشد . تا بتوانیم این فرایند را در سطح کشور و در سطح بالاتر هم عملیاتی کنیم .
وی در ادامه گفت :در برنامه بعدی که مراسم ملی روز پژوهش است با حضور مقامات از ،پژوهشگران برگزیده ، پایانامه های برتر،رساله های دکتری ، طرح های ابتکاری برتر که در حوزه مدیریتی ، تشکیل شده اند تقدیر و تشکر شده و علاوه بر آن از معلمان پژوهنده سراسر کشور هم برگزیده شده اند تقدیر و تشکر خواهد شد .
وی ادامه داد: 134 اثر از معلمان به این مرکز رسیده که آثار برتر را انتخاب و ۹تا ۱۲معلم پژوهنده را موردتقدیر قرار میدهیم همچنین از دانشجو معلمان پژوهشگر نیز تجلیل میکنیم.
کریمی با تشریح مراحل مختلف طرحهای پژوهشی از انتشار ویژهنامهای پژوهشی خبر داد و گفت: تقارن هفته پژوهش با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از ویژگیهای هفته پژوهش امسال است.
وی پژوهشگاهها را از ثمره انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه بهعنوان یک مرکز کاربردی باید به نیازهای آموزشوپرورش پاسخ دهد لذا پژوهشگاه برای اجرای طرحهایش نیازمند ارتباط با بهرهبرداران است که مهمترین بهرهبردارش آموزشوپرورش است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش اظهار کرد: کار پژوهشگاه عملیاتی کردن مباحث و مفاهیم سند تحول است، لذا مفاهیم سند نیازمند برنامه عملیاتی است که آن را باید پژوهشگاه انجام دهد.
وی پاسخ به نیازهای آنی و آتی آموزشوپرورش را از وظایف پژوهشگاه دانست و افزود: سنجش سطح کیفیت و سواد خواندن دانش آموزان در دروس مختلف و مقایسه آن با سایر کشورها، ارزشیابی آئیننامهها و حتی کتابهای درسی از فعالیت پژوهشگاه است.
کریمی خاطرنشان کرد: پیرایههایی به آموزشوپرورش بستهشده مانند مؤسسات علمی غیردولتی که با حذف آزمون و حذف عوامل تقاضا برای کتابهای کمکدرسی میتوان آن را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که کنکور وجود داشته باشد معضلات آموزشوپرورش حل نمیشود ازنظر اصول روانشناسی ضعیفترین نوع آزمونها ، آزمونهای تستی هستند و ماندگاری آن برای مدت کوتاهی و حداکثر در سطح حافظه است.
نباید یادگیری را در چنبره آزمونها گرفتار کنیم
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش گفت: نباید یادگیری را در چنبره آزمونها گرفتار کنیم و در خصوص مشق شب نیز بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دانش آموزان در درک مفاهیم زبان فارسی ضعیف است لذا یکی از راهکارها، خواندن است و مشق شب حتماً نباید در منزل انجام شود. لذا مدارس باید بانشاط و در کنار مدارس آموزشدهنده باید فعالیت کنند.
وی افزود: نباید در مدارس دانش آموزان را محدود کنیم و آنها باید حق انتخاب داشته باشند، بچه نباید صرفاً محفوظات را بیاموزند.
کریمی اظهار کرد: کیف بچهها باید شوقانگیز باشد و نباید سنگین باشد، لذا تکالیف و کتابهای کمک درسی نباید کیف بچهها را سنگین کند.
وی گفت: بسیاری از معلمان دارای مدارک عالیه هستند و بالای سی درصد مقالات پژوهشی ارسال شده برای نشریات پژوهشگاه به آموزشوپرورش مربوط است و توسط معلمان انجام میشود بنابراین ظرفیتهای مهمی برای پژوهش در آموزشوپرورش وجود دارد، لذا با اجرای برنامه اقدام پژوهی به دنبال نهادینه کردن پژوهشها در مدارس هستیم.
کیف بچهها باید شوقانگیز باشد تکالیف و کتابهای کمک دسی نباید کیف بچهها را سنگین کند
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در خصوص پژوهشهای طرح نماد اذعان کرد: این طرح یکی از دغدغههای ما است لذا طرحها و پژوهشهایی در این خصوص ارائه کردیم زیرا برای طراحی برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باید کار پژوهشی انجام داد.
نباید دانش آموزان را از هم جدا کرد تا دانش آموزان از یکدیگر یاد بگیرند
وی پژوهشهای صورت گرفته در پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش را عینی و واقعی دانست و گفت: بعد از ارائه هر طرح پژوهشی، پژوهشگران نیز از کار خود دفاع میکنند، در سطح کشور و در استانها نیز گروه تحقیق و پژوهش داریم لذا آسیبها را رصد و برای مقابله و پیشگیری کار پژوهشی انجام میدهیم.
کریمی افزود: همواره نیازهای پژوهشی را از حوزههای مختلف ستادی دریافت میکنیم، سپس در جلسات تخصصی بررسی و برای آن کار پژوهش انجام میدهیم و پژوهشی که تولید میشود حتماً به دستکار بست میرسد.
نباید در آموزش و پروش و در بین دانش آموزان طبقهبندی داشته باشیم
وی تنوع خانوادهها را یکی از مشکلات آموزشوپرورش دانست و اضافه کرد: شورای عالی آموزشوپرورش پس از تصویب برنامهها، ارزیابی از آن را بر عهده پژوهشگاه میگذارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش تصریح کرد: نباید در آموزش و پروش و در بین دانش آموزان طبقهبندی داشته باشیم، طبقهبندی دانش آموزان ازنظر روانشناسی مخل آموزش است لذا نباید مدارس مانند سمپاد و ... را داشته باشیم، البته در شرایط فعلی با این مدارس باید بهگونهای با آنها رفتار شود که مشکلساز نشود.
وی ادامه داد: در آموزشوپرورش نیازمند آموزش فراگیر داریم لذا نباید دانش آموزان را از هم جدا کرد تا دانش آموزان از یکدیگر یاد بگیرند لذا علمیترین روش شیوه تلفیقی است یعنی همه دانش آموزان در کنار هم تحصیل کنند.
کریمی در پایان گفت: پژوهشگاه تنها دیدگاه پژوهشی ارائه میکند اما تصمیمگیریها بر عهده مدیران است.