رژیم‌های ممنوعه

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 34670
محل سکونت : اصفهان

رژیم‌های ممنوعه

7 رژیم لاغری که در سال 2018 میلادی به‌عنوان بدترین‌ها اعلام شدند

اگر قصد دارید در روزهای آینده، رژیم لاغری خودسرانه بگیرید، بهتر است بدانید بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و انجمن متخصصان تغذیه آمریکا فقط 5 درصد از افرادی که رژیم لاغری خودسرانه می‌گیرند، موفق به کاهش وزن می‌شوند و بیش از 70 درصد از افراد دچار عوارض ناشی از این رژیم‌ها خواهند شد.
رژیم آلکالاین
یکی از دلایل رواج رژیم‌های خودسرانه، در دسترس بودن برنامه غذایی برخی از رژیم‌های معروف در اینترنت است. متخصصان تغذیه با بررسی انواع رژیم‌های معروف، فهرست 7 مورد از بدترین رژیم‌های لاغری سال 2018 میلادی را اعلام کرده‌اند که در ادامه با این رژیم‌های غذایی نادرست بیشتر آشنا می‌شوید.

1- رژیم آلکالاین: رژیم آلکالاین یا «آلکالاین‌اسید»، نوع رژیم لاغری برای کنترل تعادل PH بدن است. بر اساس این رژیم غذایی باید حجم مصرف غذاهای قلیایی مانند انواع سبزی‌ها، بادام و فراورده‌های سویا در رژیم روزانه به‌شدت افزایش پیدا کند و فرد رژیم‌گیرنده کمتر از خوراکی‌های اسیدی مانند گوشت قرمز، غذاهای دارای گندم و لبنیات استفاده کند. محققان بر این باورند این رژیم هیچ پایه و اساس علمی‌ای ندارد و فقط به دلیل ساده بودن می‌تواند باعث جلب نظر افراد دارای اضافه وزن شود. یادتان باشد این رژیم شما را با کمبودهای تغذیه‌ای شدید، کم‌خونی، ریزش مو و مشکلات مربوط به استخوان و دندان‌ها مواجه خواهد کرد.

رژیم خام گیاه‌خواری برای مدت بسیار کوتاه 3- 1 روزه یا یکی- دو روز در هفته هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما اصرار به پیگیری این رژیم در طولانی مدت می‌تواند شما را در معرض ابتلا به افت قند خون، کم‌خونی، کمبود ویتامین 12B و کمبود کلسیم و زینک قرار دهد


2- رژیم پالئو: رژیم پالئو یا رژیم عصر حجری، نوعی رژیم غذایی است که بر اساس آن فرد رژیم‌گیرنده باید هرچه انسان‌های اولیه مصرف می‌کرده‌اند را مصرف کند و هرچه آن‌ها در برنامه غذایی نداشته‌اند را کنار بگذارد. بر اساس این رژیم، شکر، غلات، محصولات لبنی و بقولات باید از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند و به جای آن‌ها مصرف گوشت قرمز، ماهی، میوه‌ها و سبزی‌ها کاملاً آزاد است. متخصصان بر این باورند سطح فعالیت فیزیکی انسان امروزی با انسان عصر حجر کاملاً متفاوت است و شاید این رژیم بتواند در کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن شود اما رو آوردن به آن در بلندمدت می‌تواند مشکلات متعددی مانند کمبود کلسیم و افزایش کلسترول خون را برای فرد رژیم‌گیرنده در پی داشته باشد.

3- رژیم خام گیاه‌خواری: این رژیم برای کاهش وزن، زمانی رایج شد که چهره‌های برجسته‌ای مانند مگان‌فاکس و اسکارلت جوهانسون اعلام کردند برای تناسب اندام خود به خام گیاه‌خواری رو آورده‌اند داشتن رژیم خام گیاه‌خواری برای مدت بسیار کوتاه 3- 1 روزه یا یکی- دو روز در هفته هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند اما اصرار به پیگیری این رژیم در طولانی مدت می‌تواند شما را در معرض ابتلا به افت قند خون، کم‌خونی، کمبود ویتامین 12B و کمبود کلسیم و زینک قرار دهد.

4- رژیم اتکینز: این برنامه غذایی از دیگر برنامه‌های نادرست جهانی است که طرفداران زیادی در فضای مجازی دارد. برنامه این رژیم غذایی به شما قول می‌دهد از طریق کاهش شدید مصرف کربوهیدرات‌ها، حدود 7 تا 8 کیلوگرم از وزن خود را در طول 2 هفته کم کنید. بر اساس این رژیم، شما باید حجم مصرف پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و ماهی را شدیداً در برنامه غذایی خود بالا ببرید و علاوه بر کربوهیدرات‌ها، حجم محدودی از سبزی‌ها یا میوه‌ها را مصرف کنید. شاید این رژیم غذایی بتواند در کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن سریع شما شود اما عوارضی مانند خشکی پوست، ریزش‌مو، برگشت سریع اضافه‌وزن و افزایش کلسترول خواهد داشت.

5- رژیم کتوژنیک: شعار رژیم کتوژنیک که برخی به آن رژیم «کتو» هم می‌گویند، این است که «برای سوزاندن چربی‌ها چربی بخورید!». بر اساس این رژیم، اگر شما می‌خواهید خلق و خوی خود را بالا ببرید، انرژی و توان ذهنی‌تان را تقویت کنید و چربی بیشتری بسوزانید، باید حجم بیشتری از چربی‌ها را در طول روز استفاده کنید. در رژیم غذایی کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات‌ها شدیداً کم و استفاده از میوه‌ها ممنوع می‌شود. در این رژیم شما اجازه دارید فقط میوه‌های چربی مانند آووکادو مصرف کنید. بر اساس رژیم کتو، استفاده از انواع گوشت، لبنیات پرچرب، روغن‌های گیاهی دارای چربی اشباع مانند روغن نارگیل و سس‌هایر سالاد پرچرب توصیه می‌شود متخصصان تغذیه، پیروی از این رژیم را حتی برای دوره‌های کوتاه‌مدت نیز توصیه نمی‌کنند زیرا این رژیم غذایی به هیچ عنوان برای سلامت قلب مفید نیست و می‌تواند عوارض فراوانی برای بدن داشته باشد.
بیشتر بخوانید
6- رژیم مکمل‌های غذایی کیتی پری: بسیاری از افرادی که اهل دنیای موسیقی پاپ هستند، کیتی پری یا همان کیتی پرایس، خواننده مشهور آمریکایی را به خوبی می‌شناسند. زمانی که این خواننده جوان درباره رازهای تناسب اندام خود با رسانه‌های رسمی صحبت کرد، بسیاری از خانم‌ها تمایل به پیروی از رژیم روزانه او برای لاغر شدن پیدا کردند. بر اساس رژیم غذایی کیتی پری، نوشیدنی‌ها باید به عنوان جایگزین صبحانه، ناهار یا شام برای رساندن آب به بدن در برنامه غذایی جا بگیرند. کیتی پری در سایت رسمی خود از نوشیدنی‌های خاصی که باعث تقویت عضلات و کاهش ولع به خوردن هله هوله‌ها می‌شود، نام برده است. بر اساس اعلام انجمن رژیم غذایی بریتانیا، شاید روش این خواننده جوان باعث کاهش وزن سریع شود اما این کاهش وزن به دلیل سرکوب اشتها به هیچ عنوان باثبات نخواهد بود و به مرور زمان سلامت فرد را به خطر خواهد انداخت.

7- رژیم پیوپی: کسانی که رژیم پیوپی را برای اولین بار در سطح جهان مطرح کردند و با معرفی آن نیز طرفداران زیادی برای خود به دست آوردند، مدعی هستند برنامه رژیمی آن‌ها علاوه بر کاهش وزن، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را هم ایجاد می‌کند. جالب است بدانید نام رژیم پیوپی از دهکده‌ای ملقب به سالم‌ترین دهکده دنیا در ایتالیا گرفته شده که بیشتر مردم آن‌ها بالای 100 سال عمر می‌کنند. بر اساس رژیم پیوپی، مصرف ماهی‌های چرب، سبزی‌ها، مغزها و دانه‌های خام بسیار زیاد است. در این رژیم غذایی، از کربوهیدرات کم استفاده می‌شود و دوره‌های ممنوعیت استفاده از گوشت قرمز، برنج، نان، سیب‌زمینی و شیرینی‌ها در این برنامه غذایی وجود دارد. بر اساس رژیم پیوپی، مصرف بالای چربی‌ها و استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک روغن اشباع مانعی ندارد. از این رو، متخصصان تغذیه کلیت این رژیم را به عنوان یک رژیم غذایی کاملاً سالم برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند و هشدار می‌دهند چیدن برنامه غذایی بر اساس این نوع رژیم رایج نباید مداوم باشد.
منبع: هفته نامه سلامت
سه شنبه 22 آبان 1397  11:43 ق.ظ
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها