برای دانلود کتاب، روی عنوان زیر کلیک کنید.
پیراهن کبود
مشخصات
نویسنده : سید علی باروتیان
ناشر : حنیف
نوع : مذهبی
موضوع : محرم و صفر
سطح : عمومی
سال انتشار : 1390
خلاصه:
پیراهن کبود، تحقیقی است پیرامون سیاه پوشی در سوگ سیدالشهدا علیه السلام، نویسنده پس از بررسی قدمت سیاه پوشی در عزای عزیزان در اشعار کهن فارسی و نیز در اقوام و ملل گوناگون، بر تاریخچه این سنت پس از اسلام متمرکز شده و سیره امامان شیعه را در این باب مطالعه نموده و به صورت خاص سیاه پوشی برای شهدای کربلا را مورد بحث قرار داده است.
در پایان نظرات فقهای گذشته و همچنین استفتائات مراجع تقلید در قید حیات دربارۀ سیاه پوشی در سوگ اهل بیت پیامبر علیهم السلام نقل شده است.
برگی از کتاب:
سیاه پوشی حسنین در سوگ امیرمومنان
طبق نقل ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه پس از شهادت امیرالمومنین زمانی که امام حسن به سوی مردم بیرون آمد، جامه های سیاه پوشیده بود... .
ابن ابی الدنیا (مورخ و محدث قرن سوم) ضمن تایید روایت فوق در کتاب "مقتل الامام امیرالمومنین علی بن ابی طالب" می نویسد:
حسن بن علی پس از درگذشت پدرش، علی بر فراز منبر کوفه در جامه های سیاه برای ما خطبه خواند.
مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی نیز از اصبغ بن نباته نقل کرده است که می گوید:
پس از شهادت مولا، وارد مسجد کوفه شدم و دیدم حسن و حسین علیهم السلام سیاه پوشیده اند.
سوالات مسابقه:
1. در مورد سنت جامه سیاه پوشیدن به عنوان نماد عزا کدامیک صحیح نمی باشد؟
1-در متون ادبی پارسی نظیر آثار مولوی و خاقانی و نظامی سیاهی نشانه ای از عزاداری توصیف شده است.
2-در فرهنگ عرب پس از اسلام نمونه های بسیار زیادی از سیاه پوشی وجود دارد که اغلب اشاره به عزای سیدالشهداء علیه السلام دارد.
3-در ایران باستان جامه سیاه جایگاهی در عزاداری نداشته و این موضوع از فرهنگ اعراب وارد ایران زمین گردید.
4-در فرهنگ یونان باستان و در سنت یهودیان بعنوان نماد عزاداری مطرح می باشد.
2. نخستین شخصیتی که در سوگ آل عبا علیهم السلام جامه سیاه پوشیده است؛ کدام شخصیت می باشد؟
1-امام علی علیه السلام
2-امام سجاد علیه السلام
3-پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
4-امام صادق علیه السلام
3. نظر مراجع در رابطه با سیاه پوشی در عزای ائمه علیهم السلام چیست؟
1-به نظر بسیاری از مراجع پوشیدن لباس مشکی برای عزای ائمه علیهم السلام از مصادیق تعظیم شعائر است.
2-پوشیدن لباس مشکی برای عزای ائمه علیهم السلام مستحب و ثواب دارد و به غیر آن هم به نظر برخی مراجع کراهت ندارد.
3-تمامی مراجع سیاه پوشی در عزای ائمه علیهم السلام را جایز می دانند.
4-همه موارد فوق صحیح است.
4. خواسته زنان بنی هاشم و قریش از یزید پس از اسارت در شام چه بود؟
1-از او تقاضای آب و غذا برای فرزندان و بیمارانشان را می نمودند.
2-از او تقاضای مکانی برای اقامه عزای سیدالشهدا علیه السلم را داشتند.
3-از او تقاضای آزادی و بازگردانده شدن به وطنشان را داشتند.
4-همه موارد فوق.
5. کدام گزینه در مورد عزاداری سید الشهدا علیه السلام صحیح نمی باشد؟
1-امام سجاد علیه السلام بعلت اشتغال زنان بنی هاشم به عزاداری برای آنان غذا درست می کردند.
2-امام سجاد علیه السلام در خطبه خود در شام اعلام فرمودند که من و اهل بیتم لباس عزا پوشیده ایم و لباس نو بر ما روا نیست.
3-پس از شهادت ایشان زنان بنی هاشم لباس سیاه و خشن می پوشیدند.
4-حضرت زینب سلام الله علیها تنها کسی بودند که در شهادت خانواده شان در کربلا جامه سیاه بر تن کردند.
مهلت شرکت در این مرحله تا پایان ماه محرم (18 مهرماه) می باشد.