30 نکته که برای شروع کسب و کار باید بهش توجه کنید
راه انداختن و شروع کسب و کار شخصی همانقدر که وسوسه برانگیز و جذاب است میتواند سخت و طاقت فرسا هم باشد. اما برای اینکه در این راهموفق شوید خوب است از توصیه های یک مشاور کسب و کار بهره ببرید. در ادامه 30توصیه برای شروع کسب و کار خودتان آمده است که میتواند در نقش یک مشاور کسب و کار واقعا عالی عمل کند.
1. خودتان را ارزیابی کنید
تمام افراد برای شروع کسب و کار از همان ابتدای امر آماده نیستند. این بدان معنی نیست که شما ایدههای خوب و درخشانی ندارید بلکه ممکن است از نظر ویژگیهای فردی شما آمادهی راهاندازی استارت آپ نباشید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید ایدههایتان را جامهی عمل بپوشانید باید بدانید که آیا برای تمام کارهایی که در آیندهی نزدیک به سراغ شما میآیند از بررسی اسناد و ارتباطات گرفته تا پرداخت صورتحسابها آماده هستید یا خیر. این نشان میدهد شما باید بتوانید قبل از هر کاری خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید کسب و کارتان را هم مدیریت کنید.
در واقع قبل از سرمایهگذاری مالی و زمانی در هر کاری خودتان را ارزیابی کنید و ببینید آیا شما ویژگیهای یک کارآفرین را دارید یا خیر. آیا شما انگیزه لازم برای شروع کار را دارید؟ آیا قدرت سازگاری و اعتماد به نفس لازم را دارید؟ آیا شما به اندازه کافی انعطافپذیر هستید؟
2. ایدههایتان را پرورش دهید
فقط به دنبال شروع کسب و کار محدود و جزیی نباشید. سعی کنید به یک طیف وظایف کاری فکر کنید که همهی آنها بتوانند برایتان پولسازی کنند. درواقع یک مفهوم کسب و کار بیافرینید که برایتان شور و هیجان و تنوع داشته باشد. و همیشه به دنبال ایدههایی برای شروع کسب و کار باشید که زندگی مردم را به سمت مثبت تغییر میدهند و برایشان ارزش افزوده ایجاد میکنند.
3. ایده هایتان را آزمایش کنید
وقتی یک ایده در ذهن شما نقش میبندد و به فکر اجرایی کردن آن میافتید باید ببینید آیا میتوان آنرا به واقعیت نزدیک کرد یا خیر. آیا محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید همان چیزی است که مردم میخواهند؟ آیا میتوانید به سود مورد نظرتان دست یابید؟ آیا محصول یا خدماتتان واقعا جواب میدهد؟
4. یک طرح جامع برای شروع کسب و کار بنویسید
طرح جامع کسب و کار شما را به پیشبرد اهدافتان هدایت میکند، حتی اگر برنامه کسب و کار شما فقط یک طرح دورکاری برای ترجمه باشد باز هم برای معرفی ایدهتان به سرمایهگذاران بالقوه نیاز دارید. طرح کسب و کار شما باید یک بیانیه ماموریت، یک خلاصه شرکت، یک خلاصه اجرایی، یک پیشنهاد خدمات یا محصول، شرح یک بازار هدف، پیشبینیهای مالی و هزینه عملیاتی داشته باشد.
5. نام تجاری خود را ثبت کنید
مشاور برای شروع کسب و کار : سعی کنید نام تجاری خود را سریعا در اداره ثبت شرکتها به نام خودتان ثبت کنید.
6. بازار خود را بشناسید
شما باید نسبت به کسب و کارتان علاقمندی داشته باشید از یان رو باید دایما برای ارتقای آن تلاش کنید. ارزیابی بازار، هدف قرار دادن مشتریان، تشخیص مشتریان علاقمند و… یک کار ارزیابی رقابتی خوب است.
7. هزینهها را تعیین کنید
تحقیقات بیشتری انجام دهید و عوامل ایجاد هزینههای ثابت را در حرفه خود مشخص کنید. این نه تنها به شما کمک میکند که شروع کسب و کارخود را به طور موثرتری مدیریت کنید بلکه سرمایهگذاران بالقوه را هم به سمت کسب و کارتان متمایل میکنید.
8. بودجه ریزی کنید
مشاور کسب و کار: شما باید تعیین کنید که چه مقدار بودجه برای انجام این کار نیاز دارید و چگونگی تولید محصول یا خدمات جدید را در طرحبازاریابی خود بگنجانید.
9. سرمایهگذار مناسب پیدا کنید
شما برای شروع کسب و کار خود خواه ناخواه نیاز به استفاده از وام ها، کارتهای اعتباری، کمکهای مالی و سرمایهگذاران ریسک پذیر دارید. سعی کنید که یک سرمایهگذاری پیدا کنید که نیازهای شما را بشناسید و از بسیاری جهات با یکدیگر مشابهت داشته باشید تا بتواند به راحتی با شما کار کند.
10: به سرمایه گذارتان گوش فرادهید
چه خوشتان بیاید چه نه سرمایهگذارتان در بسیاری امور کسب و کارتان به شما توصیههایی خواهد کرد و شما باید به توصیههای او گوش کنید. البته این بدان معنا نیست که هر آنچه را او به شما میگوید چشم بسته انجام دهید.
11. یک سیستم پشتیبانی عالی ایجاد کنید
شما برای شروع کسب و کار خود زمان و منابع زیادی را در کارتان سرمایهگذاری میکنید. مطمئن باشید که خانوادهتان در جریان مستقیم کار شما قرار دارند. آنها باید آگاه باشند که این روند به لحاظ مالی و عاطفی بسیار چالشبرانگیز است.
12. یک ساختار قانونی تعیین کنید
تعیین اینکه چه جور شرکتی ثبت کنید بسیار مهم است. آیا شما نیاز به یک شرکت خصوصی دارید یا مشارکتی با برخی افراد، شرکت سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت تعاونی مورد نیاز شماست؟
13. یک نام برای کسب و کارتان برگزینید
مشاور کسب و کار: در مورد انتخاب یک نام مناسب برای شروع کسب و کار خود تصمیم بگیرید و سپس بررسی کنید که آیا دامنه اینترنتی آن نام موجود است و شاما میتوانید با آن اسم یک سایت هم برایش بزنید.
14. از منابع رایگان بهره ببرید
منابع رایگان متعددی میتوانند در زمینه آموزش، و پژوهش و تحقیقات حوزه کسب و کار به شما کمک کنند. سعی کنید نهایت بهره را از آنان ببرید.
15. تعهدات مالیاتی خود را بشناسید
باید از همان ابتدای کار بدانید که وضع مالیاتی شما به چه گونه است. آیا میتوانید از معافیتهای مالیاتی استفاده کنید یا خیر. آیا برای پایان سال مالیاتی و پر کردن وارسال اظهارنامه آمادگی دارید.
16. مجوزهای دسترسی و لایسنسهای مختلف را بررسی کنید
بررسی کنید که برای کسب و کار شما به چه مجوزهایی نیاز است و آیا اگر لایسنس شرکت خارجی خاصی را بگیرید اوضاع کسب و کارتان بهتر میشود.
17: یک بیمه بخرید
اطمینان حاصل کنید که از یک بیمه مناسب برای کسب و کار و کارمندانتان استفاده میکنید. حتی در مورد محل کار و ساختمانی که در آن مستقر هستید هم از یک بیمه خوب استفاده کنید تا مشکلات ناشی از آسیبهای غیرمترقبه را نداشته باشید.
18. دفاتر مالی خود را تنظیم کنید
شما باید بدانید که آیا از سیستم نقدی استفاده میکنید یا سیستم تعهدی. سال مالی خود را بشناسید و یک سیستم قوی حسابداری تنظیم کنید.
19. محل مناسب کسب و کارتان را مشخص کنید
مکانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای شروع کسب و کار شما را برآورده میکند و فرصت رشد و رقابت با سایر کسب و کارها را برای شما میسر میکند. همچنین به تامینکنندگان مواد اولیه شمانزدیک است و نکته مهمتر اینکه برای مشتریانتان نیز در دسترس است.
20. برای راهاندازی یک دفتر اداری خودتان را ناراحت نکنید
مشاور کسب و کار : اگر شرایط خرید یا اجاره یک دفتر کار مناسب را ندارید اصلا ناراحت نباشید. شما میتوانید از یک اتاق منزلتان یا انباری کوچکتان هم استفاده کنید. داشتن دفترکار همه چیز یک کسب و کار نیست.
21. برای ثبت اختراع عجله نکنید
ثبت اختراع معمولا هزینه بسیاری میطلبد و بسیار هم وقتگیر و خستهکننده است. از این رو برای ثبت اختراع تان زیاد هم عجله نکنید بگذارید اول مشتری هایتان را پیدا کنید و خیالتان از بابت بازار فروش آن راحت شود و سپس به دنبال ثبت و کارهای قانونی بروید.
22: منعطف باشید
شما باید قادر باشید نسبت به آنچه مشتریانتان میخواهند انعطاف لازم را داشته باشید. توجه به نیاز مشتری و خواست او میتواند ضامن بقای کسب و کار شما باشد.
23. ایدههایتان را با اعضای خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید
معمولا دوستان و عزیزان شما نسبت به کسب و کارتان صادقانه سخن میگویند. پس از آنان به عنوان مشاوران رایگان و صادق حتما کمک بگیرید.
24. ناظران ایرادگیر را فراموش کنید
بین انتقاد سازنده که موجب رشد و گسترش در شروع کسب و کار شما میشود و نیز ایرادگیریهای از روی غرض همیشه فاصله است. سعی کنید به انتقادات سازنده گوش دهید اما از افراد ایرادگیر که هیچ راهحلی برای مشکل شما ندارند و فقط میخواهند مسیر شکست را برایتان هموار کنند فاصله بگیرید.
25. عصبانی نشوید
اگر در نوبت اول ایده شما توسط مشتریان یا سرمایهگذاران رد شد زود عصبانی نشوید. سعی کنید چیزی که آنها دوست نداشتهاند را پیدا کنید و در جهت رفع آن کوشا باشید. پس از رفع ایرادات و انجام تغییرات لازم دوباره به سمت انان برشد.
26. خدمات یا محصولاتتان را خیلی سریع تحویل دهید
شروع کسب و کار شما یک کار در حال پیشرفت است و اگر محصول یا خدمات خود را به سرعت تحویل مشتری دهید میتوانید اجتماعی از مشتریان راداشته باشید که بازخوردهای ارزشمندی به شما میدهند و در ادامه مسیر همواره کمکرسان شما خواهند بود.
27. محصولات یا خدمات جدید را پیشنهاد دهید
مشاور کسب و کار : اگر مشتریانی از گذشته داشتهاید شک نکنید که باارائه خدمات یا محصولات جدید میتوانید دوباره به معامله با آنان ادامه دهید.
28. صبور باشید
همیشه یادتان باشد که موفقیت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. پیش از اینکه سود ببرید، باید زمان زیادی را صرف کسب و کارتان کنید.
29. چیزی بیش از سطح انتظار ظاهر شوید
وقتی یک مشتری جدید گرفتید سعی کنید لااقل در ماه اول خدمات و کالایی به او عرضه کنید که بیش از سطح انتظارش باشد. این گونه مشتری را به خودتان وفادار کردهاید.
30. همه اتفاقات شروع کسب و کار خود را در سایت یا وبلاگتان بنویسید
از اینکه درباره تمام موفقیتها و شکستها، مذاکرات و مبارزاتتان در کسب و کار با مشتریان سخن میگویید اصلا خجالت نکشید. مشتری باید بداند شما زنده و فعال و پویا هستید. پس برایش تعریف کنید.
منبع :entrepreneur.
دانلود PDF مقاله :30 نکته که برای شروع کسب وکارتان باید بهش توجه کنید
کسب و کار 30 نکته که برای شروع کسب وکارتان باید بهش توجه کنید شروع کسب و کار مشاور کسب و کار ارزش افزوده معافیتهای مالیاتی
مطالب مرتبط
کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یک سرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد. گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.
86 بازدیدمطالعه بیشتر ...
کسب و کار پلتفرمی
پلتفرمها مدلی برای کسبوکارند که از طریق تسهیل تبادل میان دو یا چند گروهِ وابسته به یکدیگر، ارزش ایجاد میکند؛ این گروهها معمولا مشتریها و تولیدکنندهها هستند. پلتفرمها برای محققکردن این تبادل، شبکهای بزرگ و مقیاسپذیر ایجاد میکنند که متشکل است از کاربرها، و منابعی که باید در موقع نیاز در دسترس باشند. این پلتفرمها بازارهای شبکهای و انجمنهایی ایجاد میکنند که به کاربران اجازهی تبادل و برهمکنش میدهد. حالا در این مقاله میخواهیم بیشتر با این پلتفرمها و کسب و کار پلتفرمی آشنا شویم.
368 بازدیدمطالعه بیشتر ...
با این ویژگی ها به یک کارآفرین برتر تبدیل شوید
ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیین شده و قالب های رایج را درهم می شکند و با وجودی که همان چیزی را می بیندکه دیگران می بینند، اما چیزی را می اندیشد که دیگران نمی اندیشند. یعنی کارآفرین برتر و خلاق است.
1,483 بازدیدمطالعه بیشتر ...
ایده هایی برای کسب درآمد از تلگرام
شاید خیلی از دوستان فکر کنند کسب درآمد از تلگرام فقط از طریق کانال های چند ده هزارتایی امکان پذیر است ولی واقعا اینطور نیست! در این مقاله همراه من باشید تا ایده های نابی را برای راه اندازی کانال تلگرامی و کسب درآمد از تلگرام را به شما معرفی کنم.
471 بازدیدمطالعه بیشتر ...
عوامل موفقیت در کارآفرینی
خلق کارهای خاص و تبدیل افکار ذهن به واقعیت کار آسانی نیست اگر به دنبال این کار هستید می بینید افراد زیادی هستند که به این افکار و ایده ها ایمان دارند این کارها به عناصر مالی و انسانی متعهد نیاز دارد.
2,987 بازدیدمطالعه بیشتر ...
راز موفقیت ادیسون
شکست گریزناپذیر است!در همه حال و همه وقت و برای هر کسی رخ میدهد و بسته به نحوه واکنش ما در برابر آن میتواند تاثیر ناخوشایندی بر ما داشته باشد. شکست، مثل خیلی چیزهای دیگر، چیزیست که در طی سالها به آن خو گرفتهایم. برای برخی از مردم، شکست بخشی از فرآیند زندگی و عادتیست که در آنها ریشه دوانده و بدون طرز فکر صحیح، راه فراری برای خلاصی از آن نمییابند.بزرگترین نمونه از این دست وقتی که صحبت از شکست به میان میآید توماس ادیسون مخترع امریکاییست.
6,449 بازدیدمطالعه بیشتر ...
8 راهکار متفاوت برای جذب مشتریان جدید
بسیاری میگویند پیدا کردن مشتری جدید، من میگویم: خرید مشتری جدید!
دلیل آن چیست؟ اگر لحظهای بایستید و به هزینهای که برای جذب مشتریهای جدید پرداخت میکنید، فکر کنید، میتوانید به درستی تصمیم بگیرید که منابع مالی و زمانی خود را در کجا صرف کنید.
3,892 بازدیدمطالعه بیشتر ...
3 گام برای راه اندازی کسب و کار کوچک
راه اندازی کسب و کار کوچک چگونه ممکن است؟ برای راه اندازی کسب و کار کوچک چه مقدماتی لازم است؟ در این نوشتار به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شدهاست
4,773 بازدیدمطالعه بیشتر ...
کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یک سرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد. گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.
86 بازدیدمطالعه بیشتر ...
کسب و کار پلتفرمی
پلتفرمها مدلی برای کسبوکارند که از طریق تسهیل تبادل میان دو یا چند گروهِ وابسته به یکدیگر، ارزش ایجاد میکند؛ این گروهها معمولا مشتریها و تولیدکنندهها هستند. پلتفرمها برای محققکردن این تبادل، شبکهای بزرگ و مقیاسپذیر ایجاد میکنند که متشکل است از کاربرها، و منابعی که باید در موقع نیاز در دسترس باشند. این پلتفرمها بازارهای شبکهای و انجمنهایی ایجاد میکنند که به کاربران اجازهی تبادل و برهمکنش میدهد. حالا در این مقاله میخواهیم بیشتر با این پلتفرمها و کسب و کار پلتفرمی آشنا شویم.
368 بازدیدمطالعه بیشتر ...
با این ویژگی ها به یک کارآفرین برتر تبدیل شوید
ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیین شده و قالب های رایج را درهم می شکند و با وجودی که همان چیزی را می بیندکه دیگران می بینند، اما چیزی را می اندیشد که دیگران نمی اندیشند. یعنی کارآفرین برتر و خلاق است.
1,483 بازدیدمطالعه بیشتر ...
ایده هایی برای کسب درآمد از تلگرام
شاید خیلی از دوستان فکر کنند کسب درآمد از تلگرام فقط از طریق کانال های چند ده هزارتایی امکان پذیر است ولی واقعا اینطور نیست! در این مقاله همراه من باشید تا ایده های نابی را برای راه اندازی کانال تلگرامی و کسب درآمد از تلگرام را به شما معرفی کنم.
471 بازدیدمطالعه بیشتر ...
عوامل موفقیت در کارآفرینی
خلق کارهای خاص و تبدیل افکار ذهن به واقعیت کار آسانی نیست اگر به دنبال این کار هستید می بینید افراد زیادی هستند که به این افکار و ایده ها ایمان دارند این کارها به عناصر مالی و انسانی متعهد نیاز دارد.
2,987 بازدیدمطالعه بیشتر ...
راز موفقیت ادیسون
شکست گریزناپذیر است!در همه حال و همه وقت و برای هر کسی رخ میدهد و بسته به نحوه واکنش ما در برابر آن میتواند تاثیر ناخوشایندی بر ما داشته باشد. شکست، مثل خیلی چیزهای دیگر، چیزیست که در طی سالها به آن خو گرفتهایم. برای برخی از مردم، شکست بخشی از فرآیند زندگی و عادتیست که در آنها ریشه دوانده و بدون طرز فکر صحیح، راه فراری برای خلاصی از آن نمییابند.بزرگترین نمونه از این دست وقتی که صحبت از شکست به میان میآید توماس ادیسون مخترع امریکاییست.
6,449 بازدیدمطالعه بیشتر ...