دوره دكتراي تخصصي بيوشيمي بالينيClinical Biochemistry (Ph.D)بالاترين مقطع تحصيلي آموزشي عالي بوده كه به اعطاء مدرك دكتراي تخصصي(Ph.D)بيوشيمي باليني انجاميده و مجموعه اي هماهنگ از فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي، كاربردي و خدماتي مي باشد.
۲–تاريخچه:
آموزش و پژوهش در اين دوره براساس برنامه اي كه توسط دانشگاهها و هيات ممتحنه و ارزشيابي اين رشته پيشنهاد شده بود، انجام ميشد. تا اينكه برنامه بازنگري شده در سيصدو دومين جلسه شوراي عالي برنامه ريزي مورخ ۱۹/۶/۱۳۷۴ به تصويب رسيد كه تاكنون در دانشگاه ها اجرا مي گردد. اولين دوره دكتراي تخصصي(Ph.D)بيوشيمي باليني در سال ۱۳۶۸ در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با پذيرش ۳ دانشجو آغاز شد و پس از آن به ترتيب دانشگاه علوم پزشكي تهران (سال ۱۳۶۹)، دانشگاه علوم پزشكي شيراز (سال ۱۳۷۷)، دانشگاه علوم پزشكي تبريز (سال ۱۳۷۸)، دانشگاه علوم پزشكي ايران (سال ۱۳۷۸) و دانشگاه تربيت مدرس وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز از سال ۱۳۶۸ اقدام به پذيرش دانشجو در اين مقطع تحصيلي كردند.
۳–ارزشها و باورها(Values)(فلسفه برنامه):
متخصصين اين رشته از سوئي با همكاري با پزشك در اعتلاء سلامت انسان سروكار دارند و از سوئي ديگر در امر آموزش و پژوهش نقش دارند. بنابراين بايستي از راه پژوهشهاي بنيادي – كاربردي و تقويت مطالعات نظري و عملي، ايجاد تفكر آموزش مداوم و ارتباط با ساير شاخه هاي دانش بتوانند در تحقق نياز جامعه از جهات فوق الذكر برآيند.
۴–رسالت برنامه آموزشي(Mission):
ارتقاء علم و آشنائي با روشهاي نوين آموزش بمنظور تدريس بيوشيمي و بيوشيمي باليني در مقاطع مختلف دانشجويان گروه پزشكي، تقويت و ارتقاء آشنائي با روشهاي جديد بيوشيمي باليني بمنظور كاربرد آن جهت همكاري با پزشك در سرعت به تشخيص بيماريها، ايجاد پويائي و برانگيخته روحيه علمي اعضاء هيات علمي در توليد علم و انتقال آن در سطح ملي و بين المللي است.
۵- چشم انداز برنامه آموزشي(Vision):
باتوجه به ارتقاء كيفيت در برنامه آموزشي و پژوهشي و آشنائي با روشهاي نوين آموزش و كسب اطلاعات دانش روزآمد و مهارتهاي باليني، اميد است در ده سال آينده دانش آموختگان اين رشته بتوانند در بالاترين سطح علمي حداقل در منطقه از نظر آموزش، پژوهش و كيفيت علمي و فني قرار گيرند.
۶–اهداف كلي(Aims):
ارتقاء علم و آشنائي با روشهاي نوين آموزش بمنظور تدريس بيوشيمي و بيوشيمي باليني در مقاطع مختلف دانشجويان گروه پزشكي، تقويت و ارتقاء آشنائي با روشهاي جديد بيوشيمي باليني بمنظور كاربرد آن جهت همكاري با پزشك در سرعت به تشخيص بيماريها، ايجاد پويائي و برانگيختن روحيه علمي اعضاء هيات علمي در توليد علم و انتقال آن در سطح ملي و بين المللي است.
باتوجه به ارتقاء كيفيت در برنامه آموزشي و پژوهشي و آشنائي با روشهاي نوين آموزش و كسب اطلاعات دانش روزآمد و مهارتهاي باليني، اميد است در ده سال آينده دانش آموختگان اين رشته بتوانند در بالاترين سطح علمي حداقل در منطقه از نظر آموزش، پژوهش و كيفيت علمي و فني قرار گيرند.
هدف از ايجاد اين دوره، ترتيب افراد لايق و متعهد و متخصصي مي باشد كه توانائي انجام وظايف محوله را در حد استانداردهاي روز، در سه مورد زير داشته باشند:
الف – تدريس بيوشيمي عمومي به گروه پزشكي و باليني در مقاطع مختلف
ب – توانائي ارائه و انجام پروژه هاي پژوهشي در زمينه هاي مورد نياز مراكز دانشگاهي و پژوهشي
ج – مسئوليت علمي و فني اداره بخش بيوشيمي باليني آزمايشگاه تشخيص طبي
۷–نقشهاي دانش آموختگان در برنامه آموزشي(Role definition):
دانش آموختگان اين دوره، علاوه بر رفع كمبود كمي و كيفي نيروي انساني در اين رشته، قادر خواهند بود در امر آموزشي، پژوهشي، خدماتي و مشاوره اي ايفاي نقش نمايند.
۸–وظايف حرفه اي دانش آموختگان(Task Analysis):
دانش آموختگان اين دوره، درموارد زير انجام وظيفه خواهند كرد:
الف- آموزشي:
تدريس بيوشيمي عمومي براي دانشجويان دوره هاي كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتراي عمومي، مباحثي تخصصي براي دوره دكتراي تخصصي بيوشيمي باليني و دروس عملي رشته هاي ذكر شده
ب – پژوهشي:
هدايت و سرپرستي و انجام طرحهاي تحقيقاتي
ج – خدماتي و مشاوره اي:
مسئوليت علمي و فني بخش بيوشيمي باليني آزمايشگاه تشخيص طبي
۹–استراتژيهاي اجرايي برنامه آموزشي:
تلفيقي از دانشجو و استاد محوري است.
سوالات آزمون دکتری بیوشیمی
عناوین دروس امتحانی این رشته شامل موارد زیر است :
عناوین دروس امتحانی رشته بیوشیمی در آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد |
سوالات دروس عمومی |
سوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی |
سوالات دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد |
استعداد تحصیلی – زبان انگلیسی |
بیوشیمی – بیوفیزیك – میكروبیولوژی – ژنتیك – زیست شناسی سلولی و ملكولی |
ساختار ماكر و ملكول های زیستی – آنزیم شناسی – متابولیسم و روشهای بیوشیمی |
منابع آزمون دکتری بیوشیمی
سازمان سنجش آموزش کشور ، منابع دکتری بیوشیمی را به صورت قطعی بیان نکرده است و فقط به بیان کردن عناوین دروس امتحانی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخته است . بنابر این نمیتوان به قطعیت گفت که کتاب های زیر جزو منابع اصلی آزمون دکتری بیوشیمی هستند . ما در این مقاله تلاش کرده ایم به معرفی کتاب های موجود در بازار که می توانند به عنوان منابع مناسبی برای آمادگی آزمون دکتری ۹۷ باشند ، بپردازیم .
برای دروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانید از منابع ذکر شده در جدول زیر استفاده کنید :
منابع آزمون دکتری بیوشیمی |
دروس در سطح کارشناسی |
بیوشیمی |
بیوشیمی عمومی (جلد ۱ و ۲) تالیف دکتر پرویز شهبازی، دکتر ناصر ملک نیا |
مبانی بیوشیمی لنین جر، ترجمه دکتر رضا محمدی |
بیوفیزیک |
بیوفیزیک برای زندگی فرید سمسارها |
میکروبیولوژی |
میکروبیولوژی عمومی، دکتر فریدون ملک زاده |
بیوتکنولوژی میکروبی، دکتر فریدون ملک زاده |
میکروبیولوژی جاوتز |
میکروبیولوژی واکر |
میکروب شناسی پزشکی، دکتر پرویز ادیب فر |
ایمونولوژی ایوان رویت |
ایمونولوژی استیتنر |
ویروس شناسی فیلدز |
ویروس شناسی فنز |
تک یاخته شناسی، دکتر محمدی |
میکروبیولوژی محیطی، آب، پساب و خاك، دکتر اشرف السادات نوحی |
میکروبیولوژی، آقای دکتر آموزگار |
ژنتیک |
مبانی ژنتیک تألیف، دکتر محمد تقی آساد |
مبانی و مسائل ژنتیک ویلیام استانس فیلد، مترجم رضا محمدی |
زیست شناسی سلولی و مولکولی |
زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش، مترجم دکتر رضا یوسفی |
مبانی زیست شناسی سلولی مولکولی، دورو برتیس و دورو برتیس، ترجمه، سید علی حسینی تهرانی و محمود عرفانیان احمد پور |
دروس در سطح کارشناسی ارشد |
ساختار ماکرومولکول های زیستی |
کتاب اصول بیوشیمی (Principles of Biochemistry) انسانی هارپر با بهره گیری از کتابهای Devlin و Lehninger، تالیف حامد افتخاری، ناصر ملک نیا، انتشارات کتاب میر. |
کتاب درسنامه جامع بیوشیمی، خیرالله رفیعی و امیر ساسان توتونچی، انتشارات اندیشه رفیع. |
کتاب بیوشیمی عمومی (جلد ۱ و۲)، تالیف دکتر پرویز شهبازی و دکتر ناصر ملک نیا، انتشارات دانشگاه تهران. |
کتاب بیوشیمی، تالیف پانته آ ایزدی و پروین پاسالار، انتشارت دیباگران تهران. |
کتاب اصول بیوشیمی لنینجر، تالیف آلبرت لنینگر، مایکل کاکس و دیویدلی نلسون، مترجم رضا محمدی، انتشارات آییژ. |
کتاب بیوشیمی استرایر (Strayer)، تالیف لوبرت استرایر، جرمی مارک برگ و جان تیمشکو، مترجمان علیرضا خوشدل و سالار بختیاری، زیر نظر پروین پاسالار، انتشارات اندیشه رفیع. |
کتاب مروری بر بیوشیمی، امیره نجات شکوهی و اصغر عینی زاده، انتشارات پنجاه و نه. |
آنزیم شناسی |
کتاب آنزیم شناسی کاربردی، تالیف مهران میراولیایی، خسرو خواجه، مهران حبیبی رضایی، فرشته آذری، سامان حسینخانی، ابوالفضل گلستانی و محسن نعمت گرگانی، انتشارات دانشگاه تهران. |
کتاب آنزیمولوژی، تالیف مسعود همایونی تبریزی، انتشارات سخن گستر. |
کتاب آنزیم شناسی = Understanding Enzyme ، تالیف ترور پالمر، ترجمه سالار بختیاری و کریمه حقانی، انتشارات آدنا. |
متابولیسم و روش های بیوشیمی |
کتاب اصول بیوشیمی (Principles of Biochemistry) انسانی هارپر با بهره گیری از کتابهای Devlin و Lehninger، تالیف حامد افتخاری، ناصر ملک نیا، انتشارات کتاب میر. |
کتاب درسنامه جامع بیوشیمی، خیرالله رفیعی و امیر ساسان توتونچی، انتشارات اندیشه رفیع. |
کتاب بیوشیمی عمومی (جلد ۱ و۲)، تالیف دکتر پرویز شهبازی و دکتر ناصر ملک نیا، انتشارات دانشگاه تهران. |
کتاب بیوشیمی، تالیف پانته آ ایزدی و پروین پاسالار، انتشارت دیباگران تهران. |
کتاب اصول بیوشیمی لنینجر، تالیف آلبرت لنینگر، مایکل کاکس و دیویدلی نلسون، مترجم رضا محمدی، انتشارات آییژ. |
کتاب بیوشیمی استرایر (Strayer)، تالیف لوبرت استرایر، جرمی مارک برگ و جان تیمشکو، مترجمان علیرضا خوشدل و سالار بختیاری، زیر نظر پروین پاسالار، انتشارات اندیشه رفیع. |
کتاب مروری بر بیوشیمی، امیره نجات شکوهی و اصغر عینی زاده، انتشارات پنجاه و نه. |
برای دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی می توانید از منابع ذکر شده در جدول زیر استفاده کنید :
مجموعه دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی |
دروس استعداد تحصیلی |
دروس زبان انگلیسی |
استعداد تحصیلی ، نویسندگان : هادی مسیح خواه و محمد وکیلی انتشارات فرهنگ |
کتاب های تخصصی انتشارات سمت ، ۱۱۰۰ لغت ضروری |