0

آدابی که امام صادق(ع) در مناظرات رعایت می‌کردند

 
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

آدابی که امام صادق(ع) در مناظرات رعایت می‌کردند

حضرت امام صادق عليه‌السلام در گفت‌و‌گوهايي خود با گروه‌هاي مختلف، آنها را با استفاده از واژه ­هاي مؤدبانه و احترام‌آميز مخاطب مي‌ساخت.
 
مناظرات امام صادق

از آنجاكه سيره معصومان عليهم السلام بايد همواره الگوي ما باشد، بر آن شديم تا به بررسي محور­هاي مناظره‌هاي امام صادق عليه السلام با استفاده از متون تاريخي و روايي بپردازيم.
 

معناي لغوي مناظره

مناظره در ادب فارسي به معناي «جدال كردن»، «با هم بحث كردن»، «با هم سؤال و جواب كردن»، «با هم نظر كردن؛ يعني فكر كردن در حقيقت و ماهيت چيزي»، «مجادله و نزاع با همديگر» و نيز «بحث با يكديگر در حقيقت و ماهيت چيزي»، (دهخدا، 1377: ۱۴: ۲۱۵۶۲) به كار رفته است.
 

گفت‌و‌گو و نكته‌بيني طرفيني رو در رو

راغب اصفهاني درباره مناظره مي‌گويد: مناظره عبارت است از گفت‌و‌گو و نكته‌بيني طرفيني رو در رو، و به ميان آوردن هر آنچه به آن معتقد است. او نظر را عبارت از كاوش مي‌داند و مي‌گويد نظر اعم از قياس است؛ زيرا هر قياسي، نظر است، ولي هر نظري، قياس نيست (راغب اصفهاني، 1362: ۴۹۸).
 

هدف اصلي مناظره­، رسيدن به حقيقت مسئله است

هدف از مناظره، هميشه «بيان برتري يك طرف بر ديگري» نيست. هدف اصلي مناظره­ هاي رسمي، رسيدن به حقيقت يك مسئله است؛ بر خلاف مجادله كه هدف از آن، چيرگي بر طرف مقابل است. (شهيد ثاني، 1374: ۵۴۷ ـ ۵۵۱).
 

گفتگویی که در ذهن‌ها ماندنی است

مهم‌ترين فايده مناظره، فايده آموزشي آن است. آموزش دانش‌هاي گوناگون، دين، عقايد، اخلاق و... . در مناظره از يك‌ سو همه اطلاعات راجع به موضوعي گردآوري مي­ شود و از سوي ديگر، با بيان آن منتشر مي‌گردد. اهميت اين آموزش­ ها نيز در آن است كه اولاً، چون نتيجه بحث و استدلال است، در ذهن‌ها ماندني است و ثانياً به دليل غير مستقيم بودن، پذيرفتني­ تر و جذّاب­ تر است (همان: ۵۴۷ ـ ۵۵۱).
 

ديدگاه‌هاي خود را بر يكديگر عرضه داريد

تاريخ نشان مي ­دهد كه تكامل علوم، به ويژه معارف عقلي بشر در پرتو مباحثات علمي و هم‌ انديشي‌ها تحقق يافته است و ثمره آن، رشد و شكوفايي فرهنگ جوامع مختلف است. در آثار اسلامي نيز بر اين امر تأكيد شده است؛ تا آنجاكه امام علي عليه السلام فرمودند: «ديدگاه‌هاي خود را بر يكديگر عرضه داريد تا رأي صحيح از آن پديد آيد».
 

آداب مناظره

با توجه به اينكه مناظره در روشنگري و بيان احكام دين جايگاه خاصي دارد و شرايط، محل و زمان ويژه‌اي مي‌طلبد، هر كس به مناظره مي‌پردازد، بايد شرايط و آداب آن را رعايت كند. برخي از اين آداب بدين قرار است:

1- زندیقی که به امام ایمان آورد
حضرت امام صادق عليه السلام در گفت‌و‌گوهايي خود با گروه‌هاي مختلف، آنها را با استفاده از واژه ­هاي مؤدبانه و احترام‌آميز مخاطب مي‌ساخت. مثلاً هنگامي كه زنديقي از مصر براي مناظره با حضرت به مدينه و بعد از آن به مكه آمده بود، حضرت او را چنين خطاب فرمود: «يا اخا اهل مصر؛ اي برادر اهل مصر». نتيجه مناظره وي با امام اين بود كه زنديق ايمان آورد و امام نيز يكي از ياران خود، هشام بن حكم را مأمور آموزش آداب و احكام اسلام به او نمود. (طبرسي، 1386: ۲: ۳۳۵)

2- دين‌داري خود را به حساب خدا بگذاريد
يكي از ويژگي‌هاي ديگر مناظره‌هاي امام صادق عليه السلام اصرار نداشتن بر تغيير عقيده طرف گفت‌و‌گوست. اين روش نشان‌دهندة آزادانديشي و عدم استبداد بوده و اصل را بر روشنگري قرار مي‌دهد و نه نتيجه‌گيري. در احاديث از قول امام صادق عليه السلام آمده است: «دين‌داري خود را به حساب خدا بگذاريد و نه به حساب مردم. با مردم درباره دين ستيزه نكنيد؛ زيرا ستيزه دل را بيمار مي‌كند.» (كليني، 1365: ج1: 475)

3- منظور اهل مناظره نبايد به كرسي نشاندن گفتار و نظريه خود باشد
هدف مناظره‌كننده بايد رسيدن به حق و يافتن و نماياندن آن باشد. منظور اهل بحث و مناظره نبايد به كرسي نشاندن گفتار و نظريه خود و اظهار حق بودن خويشتن باشد. اين‌گونه هدف‌گيري را در بحث و مناظره، جدال و ستيزه مي‌نامند (فيض كاشاني، بي‌تا: ۱: ۱۰۰).

4- مناظره با افراد برجسته علمي
مناظره بايد با افرادي صورت پذيرد كه داراي استقلال علمي، صاحب‌نظر، برجسته و معروف باشند تا در صورتي كه مناظره‌كننده طالب حق باشد، بتواند از بياناتشان سودمند گردد (شهيدثاني، 1374: ۵۰۴).

5- آنچه نزد خداست، پايدار و فناناپذير است
مناظره‌كننده بايد خود را «داعي الي اللّه» بداند و پيوسته رسالت هدايتگري و روشنگري را در جهت اعتلاي كلمه حق بر دوش خود احساس كند و دانش را با اين هدف كه با نابخردان درافتد، با دانشمندان به جدال و ستيزه برخيزد يا نظر مردم را به خود معطوف سازد، فرانگيرد؛ بلكه در گفتارش همان اهدافي باشد كه در پيشگاه خداوند متعال قرار دارد؛ چرا كه آنچه نزد خداست، پايدار و فناناپذير است (همان: ۵۰۸).
منبع:
مقاله "مناظرات امام صادق عليه السلام"/ علي‌اصغر نوبخت/ شماره 159 مجله اشارات

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 18 تیر 1397  10:21 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها