با گشت و گذار در اینترنت می رسیم به مقالاتی که خیلی کمکمون می کنه از جمله مقالات طراحی سایت دارکوب که کمک زیادی به من کرده در این مقالات می خوانیم که
مرحله بازدید به مرحله خرید هدایت شده و در نهایت پرداخت صورت پذیرد.
خیلی از کسب و کار ها بر این باور هستند که صفحه محصولات یعنی عکس هایی با کیفیت بالا و توضیحات جزئیات هر محصول. هرچند این دو نکته بسیار در جای خود با اهمیت هستند اما این نگاهی ساده و ابتدایی به صفحه محصولات است
بگذارید این قسمت را با بهینه سازی URL شروع کنم که درک درست آن بسیار اهمیت دارد اما معمولا نا دیده گرفته می شود. متاسفانه خیلی از وب سایت های فروش آنلاین URL را به عنوان بخشی از طراحی صفحه محصولات در نظر نمی گیرند، در حالی که یکی از مهم ترین نکات طراحی است. این وب سایت ها با در نظر نگرفتن این نکته اشتباه بزرگی مرتکب می شوند و باعث می شود که حجم زیادی از کلیک ها را بخصوص در صفحه نتایج موتورهای جستجو را از دست بدهند.
به یاد داشته باشید که مشتری یا بازدید کننده در زمان جستجوی محصول با فروشگاه های آنلاین و انتخاب های زیادی مواجه می شود. مشتری به سمت گزینه ایی می رود که بیشتر وی را راضی می کند. تصور کنید که کاربر در گوگل در حال جستجو است و در صفحه نتایج به دو لینک بر می خورد:
لینک اول شامل نام وب سایت یا فروشگاه، دسته اصلی محصول (لباس مردانه)، دسته فرعی محصول (پیراهن) و دیگر اطلاعات مفید محصول است که می تواند در URL قرار بگیرد. لینک دوم تشکیل شده از نام وب سایت و چند عدد و عبارت بی معنا یا نام برند که به علت طولانی بودن بخشی از لینک توسط گوگل نمایش داده نمی شود.
اما از سوی دیگر لینک دوم احتمالا این حس را به کاربر می دهد که به یک صفحه برند یا یک صفحه فروشگاه هدایت خواهد شد و که الزاما نشان دهنده محتوا یا محصول مورد نظر نیست. ممکن است لیستی از محصولات یک برند باشد و نه الزاما پیراهن مردانه که مورد جستجو قرار گرفته است.
پس لینک نوع اول نه تنها کاربر پسند است و سوالات وی را پاسخ می دهد، بلکه باعث بهتر رتبه گرفتن صفحه در نزد موتورهای جستجو می شود. چون یک URL بهتر است به طور واضح مشخص کند که به چه محتوایی اشاره می کند و اینطور ارتباط دادن آن با عبارت جستجو شده توسط موتورهای جستجو نیز راحت تر خواهد بود.
من باز هم روی لینک اول کلیک می کنم. چرا؟ چون عنوان اولی کاملا برای من مشخص است، چون خودم آنرا انتخاب و جستجو کرده ام و به احتمال بسیار زیاد همان چیزی است که من به دنبال آن هستم.
اگر صفحه محصول شما پر باشد از کلمات کلیدی که احتمالا کاربران آن ها را در جستجوها شان استفاده می کنند، در واقع شما شانس کلیک شدن را کاهش داده اید.
عنوان به همان اندازه که برای موتورهای جستجو مهم است برای کاربران هم اهمیت دارد. پس به خوبی درباره انتخاب عنوان مطالعه کنید و سعی کنید آن را در کمتر از 65 کاراکتر و کاملا مرتبط انتخاب و طراحی کنید.
یکی از مهم ترین قسمت های سایت عکس های صفحه محصولات آن است. پس باید اطمینان حاصل کرد که حتما چه از نظر کیفیت و چه ساختار نظر کاربران را جذب می کنند.
هر چه عکس ها واضح تر باشند علاقه و توجه کاربران بیشتر بر انگیخته می شود. عکس ها به مشتری این اطمینان را می دهند که کالا همان چیزی است که وی می خواهد و برای آن پرداخت انجام خواهد گرفت.
از سوی دیگر عکس ها نیز نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند چون بر روی تجربه کاربری تاثیر منفی می گذارد و ممکن است باعث ترک کردن صفحه توسط کاربر شود. برای همین بهترین روش آن است که برای کاربران امکان زوم برای نگاه های دقیق تر و یا کلی فراهم شود. و شاید بهترین روش وجود دو عکس در کنار هم است که یکی عکس کامل که کاربر می تواند بر روی آن با ماوس حرکت کند و در قسمت دیگر بزرگ شده آن را ببیند.
پس در طراحی صفحه محصولات و تهیه توصیفات محصول به نکات زیر توجه کنید:
شما باید یک توصیف محصول منحصر به فرد و جذاب ایجاد کنید که کاربر را به مشتری تبدیل کند.
توضیحات محصول را از وب سایت تولید کنند گان کپی نکنید، زیرا این کار سئو و نرخ تبدیل را از بین می برد.
در تهیه توضیحات محصول چه کسی را استخدام می کنید و چه از افراد freelancer کمک می گیرید، چک کردن محتوای آن به عهده صاحب وب سایت می باشد.
به تجربه می توان گفت اگر گزینه هایی برای انتخاب رنگ یا مقادیر محصول خریداری شده غیر قابل دسترس و یا دشوار برای پیدا کردن هستند، افراد خیلی سریع وب سایت را ترک می کنند. افراد حاضرند برای طراحی بهتر سایت برای خرید محصول به شما پول بیشتری پرداخت کنند.
در صنعت تجارت الکترونیک دو فکر متفاوت در زمینه نظرات (Reviews)وجود دارد.
یک دیدگاه این است که بخش نظر دهی در صفحه محصول نباید وجود داشته باشد، زیرا اکثر مردم واقعاً نمیتوانند نظر بدهند و در صفحه بخش آن خالی می ماند و جذاب نیست.
از سوی دیگر، بعضی معتقدند که باید یک صفحه نظرات کاربر وجود داشته باشد، زیرا محتوای منحصر به فرد اضافی را به صفحه می آورد.
اما اغلب این استراتژی را که در ادامه آمده پیشنهاد می شود:
- به مشتریان خرسند خود ایمیل بزنید و از آن ها بخواهید که در مقابل درصدی تخفیف برای محصولی که خریده اند، یک نظر اصیل و کامل بنویسند.
- قسمت نظرات را به صورت یک بازی در آورید که خریداران تشویق به ارائه نظر خود شوند به طوری که آنها نیز از آن لذت ببرند.
وب سایت مد لوولا یک نمونه عالی از چگونگی استفاده از دکمه “اضافه کردن به سبد خرید” را به ما نشان می دهد که چطور به عنوان محرک در صفحه محصول عمل می کند. تم اصلی رنگ وب سایت سیاه و سفید است، اما اگر به دکمه افزودن به سبد تمرکز کنید، متوجه خواهید شد که چطور دکمه بخاطر رنگ صورتی متفاوت شده است. این نوع طراحی در تم باعث بهتر دیده شدن دکمه و همچنین به طور ناخودآگاه تشویق کردن کاربر برای کلیک کردن می شود و پروسه خرید را سرعت می بخشد.
نکته مهم دیگر آن است که اگر فروشگاه آنلاین شما خیلی بزرگ است و محصولات مختلفی در آن دارید، باید توجه کنید که کم کردن محصول، رفت و برگشت از سبد خرید به صفحه جستجو ساده و قابل فهم باشد. کاربر باید در هر لحظه بتواند محتوای سبد را مشاهده کرده و به آن اضافه کند در عین حال تا حد ممکن نیازی به تکرار جستجوی مجدد محصول نداشته باشد.
. بنابراین لازم است که آن را با روش A/B testing آزمایش کنیم که بهترین محل را بیابیم. در این روش با دو گروه آزمایشی محل های سیگنال را عوض می کنیم و بررسی می کنیم که در کدام محل بهترین نتیجه دریافت می شود.
سیگنال های اعتماد می تواند گواهینامه های کسب و کار و وب سایت باشد. مثلا کدام شرکت امنیت وب سایت را تضمین کرده و کسب و کار چه استاندارد، افتخارات یا مجوز هایی کسب کرده است.
برای طراحی یک صفحه محصول علاوه بر تجربه و دانش برای تهیه و قرار دادن المان های مختلف در کنار یکدیگر به صورت بهینه و اثر بخش، نیاز به آزمایش نیز هست. یعنی لازم است که ما طراحی های مختلف را با گروه های کاربران آزمایشی تست کنیم تا به بهترین طراحی دست بیابیم.