وب سایت شبکه: در خودروی خود نشستهاید و به آن دستور میدهید شما را کجا ببرد. شاید تا چند سال پیش ایدهای دور از ذهن و تصورناپذیر بود. اما با توجه به رشد چشمگیر فناوری در سالهای اخیر در حال نزدیک شدن به عملی کردن این آرزو هستیم. خودروهای خودران که به آنها خودروهای بدون راننده هم گفته میشود، نویدبخش سطح تازهای از کارایی و بازدهی هستند. انقلاب عظیم صنعت حمل و نقل نزدیک است و بهزودی شاهد خواهیم بود که خودروهای بدون راننده تبدیل به یک گزینه ضروری در جابهجایی انسانها میشوند. البته، این اتفاق یک شبه رخ نمیدهد. اما خودروهای خودران و تغییرات در حال انجام در زیرساخت حمل و نقل باعث شده تا زودتر از چیزی که تصورش را میکردیم شاهد این اتفاق باشیم.
خودروهای خودران به مجموعه پیچیدهای از حسگرها نیاز دارند که توسط یک نرمافزار بسیار پیشرفته پشتیبانی میشود. وظیفه این نرمافزار تفسیر بیدرنگ جریان عظیمی از داده است. با اینکه هنور چند مانع اساسی سر راه بهکارگیری فناوری خودرانها وجود دارد، اما خودروسازان دنیا بیوقفه در تلاش هستند تا اجزای این فناوری را هرچه زودتر به خیابانها و جادهها بیاورند. شاید پرتلاشترین این مجموعهها شرکت خودروسازی تسلا با مدیر عامل و مؤسس آیندهنگر آن یعنی ایلان ماسک است.
محصولات پیشرفته وی باعث شده است تا سایر خودروسازان هم بهسرعت در حال طراحی و تولید فناوریهای خودران مخصوص به خود باشند تا در این رقابت گسترده از سایر رقبا عقب نیافتند. در حال حاضر، تستهای مختلفی روی خودروهای کاملاً خودران در چندین کشور دنیا در حال انجام است. اما هنوز هیچکدام از آنها آماده عرضه به عموم نیستند. با وجود این، چند مدل خودرو وارد بازار شدهاند که برخی از ویژگیهای خودرانها را به خریدار ارائه میکنند. خودرانها از نظر خصوصیات و مشخصاتی که دارند به 6 گروه تقسیم میشوند.
در واقع، مهندسان و طراحان جامعه خودروسازان این خودروها را بر اساس مراحلی که در آن قرار دارند دستهبندی کردهاند. همان طور که در بالا گفته شد هماکنون چند خودرو با برخی خصوصیات خودرانها در بازار وجود دارند که از آن جمله میتوان به مرسدس بنز کلاسs اشاره کرد. این خودروی مدل 2017 به سیستم رانندگی پایلوت مجهز است که از کروز کنترل پیشرفته و سیستم حفظ حرکت بین خطوط استفاده میکند.
یکی دیگر از این مدلها، خودروی بیامو سری 5 مدل 2018 است که از سیستم کنترل از راه دور برای پارک خودرو و دستیار ترافیکی برای کنترل فرمان و حفظ سرعت در شرایط توقف و حرکت استفاده میکند. ولوو XC60 مدل 2018 با سیستم جلوگیری از برخورد با سایر خودروها، عابران پیاده و حیوانات، تسلا مدل S 2017 با فناوری اتوپایلوت و استفاده از 4 دوربین و 12 حسگر التراسونیک، کادیلاک CT6 مدل 2018 با برخورداری از حسگرهای رادار و اپتیکال، تسلا مدل X 2017 با مجموعهای از پیشرفتهترین امکانات نیمهخودران و آئودی A8 مدل 2019 با سیستم پایلوت مخصوص ترافیک از جمله خودروهای فعلی بازار هستند. برخلاف تصور پیشین، خودرانها لزوماً لاکچری و گران قیمت نیستند و میتوان با هزینههای کمتر اقدام به خرید مدلهای موجود کرد. در زیر نگاهی به برترین خودرانها سال داریم.
1. تسلا مدل S
تسلا سردمدار فناوری خودران است. سیستم اتوپایلوت این شرکت که در سال 2014 معرفی شد، دائم در حال بهروزرسانی است و از حسگرهای دوربین، رادار و آکوستیک برای پوشش 360 درجهای محیط اطراف خودرو استفاده میکند. این خودرو در بین مدلهای تسلا با قیمت 68 هزار دلار ارزانترین مدل است و با یک شارژ کامل حدود 466 کیلومتر را طی میکند. سیستم اتوپایلوت تسلا نزدیکترین نسخه به فناوری خودران است. این سیستم قادر به کنترل گاز، ترمزها و فرمان در شرایط خاص و ویژه است.
در صورتی که سیگنال دور زدن آن فعال شود میتواند خط حرکتی خود را تغییر دهد. تسلا مدل S در حالت Ludicrous در تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعتمیرسد. در این حالت، جعبه دنده خودرو شتاب بیشتری پیدا میکند. یکی دیگر از ویژگیهای این خودرو سوپرشارژرها (شبکهای از شارژرهای سریع) هستند. این شارژرها با شارژ مجدد در مدت یک ساعت توان حرکتی خودرو را صدها کیلومتر افزایش میدهند. سرویس پخش این خودرو بهدلیل استفاده از اینترنت امکان تهیه فهرستی از ایستگاههای رادیویی محبوب و شخصیسازی آنها را فراهم میکند.
مرورگر وب از پیش تعبیه شده، سیستم تعلیق هوا جهت تنظیم شرایط رانندگی و قابلیت بهروزرسانیهای مداوم از طریق اینترنت از دیگر ویژگیهای تسلا مدل S است. سیستم پارک خودکار توسط تسلا بهروزرسانی و اجسام شناسایی شده و فاصله آنها از خودرو را به اطلاع راننده میرساند. در مجموع، تسلا مدل S از نظر قدرت و بازدهی، بنچمارک خودروهای لاکچری است و سرعت، راحتی و آرامش را به صاحب خود ارائه میکند.
2. مرسدس کلاس S
این مدل مجهز به سیستم رانندگی هوشمند برای استفاده از کروز کنترل، کمک به حفظ حرکت در بین خطوط و رانندگی برای مدت 12 ثانیه بدون دخالت دست است. بعد از آن، از طریق یک چراغ هشدار قرمز به راننده یادآوری میشود تا مجدد فرمان را کنترل کند. این خودرو دارای موتور 3 لیتری V6 تویین توربو با قدرت 362 اسب بخار یا موتور 4 لیتری V8 تویین توربو با قدرت 463 اسب بخار است. مدلهای کوپه و کانورتیبل از موتور V8 استفاده میکنند. سرعت مرسدس کلاس S در عرض 5.3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت میرسد. سیستم کروز کنترل Distronic قادر به تنظیم خودکار سرعت در تقاطعها، پیچ و خم خیابانها، گردشها و رمپهای کنار بزرگراهها است. علاوه بر این، سیستم فوق میتواند با خواندن علائم رانندگی یا از طریق واکشی اطلاعات مربوط به حداکثر سرعت از سیستم ناوبری، سرعت خودرو را تنظیم کند.
یکی دیگر از فناوریهای این خودرو سیستم V2V است. مرسدسهای کلاس S به کمک این فناوری قادر به صحبت با یکدیگر و اشتراکگذاری اطلاعات با دیگر رانندگان هستند. قابلیت پارک از راه دور به راننده این امکان را میدهد تا از خودرو پیاده شود و با استفاده از گوشی هوشمند آن را پارک کند. فهرست فناوریها در همینجا متوقف نمیشود. سیستم خودکار ترمز در شرایط اضطراری، تعقیب خودکار سایر خودروها در ترافیک، حفظ حرکت بین خطوط و شناسایی نقطه کور از دیگر مشخصات فنی مرسدس بنز کلاس S است. مرسدس بنز یکی از پیشگامان ساخت خودروهای نیمه خودکار است. سامانه کروز تطبیقی معرفی شده از سوی مرسدس بنز بیش از 10 سال است مورد استفاده قرار میگیرد.
3. بیامو سری 7
این خودروساز آلمانی تمام ویژگیهای فناوری را در این سری بهروزرسانی کرده است. یکی از پکیجهای ارائه شده در مدلهای سری 7 پکیج Active Driving Assistant Plus نام دارد که از شبکهای از حسگرها برای رانندگی بدون نیاز به راننده استفاده میکند. در داخل خودرو، برخی از فانکشنها توسط سیستم Gesture Control کنترل میشود. از جمله آنها میتوان به انتخاب شبکه رادیویی یا سیستم کنترل آب و هوا اشاره کرد. سدان پرچمدار بیامو با استفاده از یک کلید قادر به پارک خودکار است. یعنی این خودرو میتواند در کمترین فضا بهراحتی پارک کند یا از پارک خارج شود.
اما یکی از فناوریهای جالب بیامو سیستم Traffic Jam Assistant است. این سیستم که در واقع نیمه خودران است زمانی که ترافیک سنگین است و بهناچار با پایینترین سرعت حرکت میکنید کنترل فرمان، ترمز و شتابدهنده را بهعهده میگیرد. در نتیجه وظیفه کلافهکننده کلاچ و ترمزهای زیاد در حرکت آرام از روی دوش راننده برداشته میشود. البته این سیستم همیشه نیاز دارد که راننده دست خود را روی فرمان نگه دارد حتی اگر هدایت فرمان و کار با پدالها را انجام نمیدهد. از دیگر ویژگیهای اختیاری این خودرو میتوان به سیستم گرمایشی در صندلیهای عقب و جلو و اپل کارپلی اشاره کرد. هرچند این ویژگیها معمولاً بهعنوان خصوصیات یک خودروی لاکچری محسوب میشود. بیشتر مدلهای این سری مجهز به موتور 3 لیتری Inline-6 با قدرتی معادل 320 اسب بخار یا موتور 4 لیتری توربوی V8 با قدرتی معادل 445 اسب بخار هستند.
4. آئودی A8
شعار این شرکت خودروساز «حقیقت در مهندسی» یا Truth in Engineering است. با چنین شعاری جای تعجب ندارد که این برند مشهور آلمانی سردمدار فناوری خودرانها باشد. مدل پرچمدار A8 برای سال 2018 قدرتی نزدیک به یک خودران را ارائه میکند. استفاده از ترکیب لیدار و مجموعهای از دوربینها و حسگرهای متفاوت موجب شده تا A8 نخستین خودروی خودران سطح 3 باشد. این خودرو بهطور مستقل میتواند با حداکثر سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این سدان که بهترین سدان لاکچری آئودی به حساب میآید به فناوری ویژه این شرکت یعنی Traffic Jam Pilot مجهز است و مانند بیامو سری 7 برای زمانی استفاده میشود که ترافیک سنگین است.
در این شرایط، Traffic Jam Pilot وارد عمل میشود و کنترل خودرو را به دست میگیرد. این سیستم که برای سرعتهای کمتر از 60 کیلومتر در ساعت استفاده میشود قادر به کنترل فرمان، شتاب، ترمز و حتی ایست کامل و حرکت دوباره است. موتور توربوشارژ 3 لیتری V6 با قدرتی معادل 340 اسب بخار مدل استاندارد آن است، اما موتور تویین توربوی 4 لیتری V8 با قدرتی برابر با 460 اسب بخار هم بهعنوان گزینه اختیاری معرفی شده است. یکی دیگر از امکانات اختیاری این خودرو تعلیق اکتیو هوشمندانه آئودی است و شامل یک موتور الکتریکی در هر گوشه خودرو میشود و قادر به بالا بردن یا پایین آوردن چرخ خودرو است. اما مهمترین وظیفه آن، قابلیت حرکت خودرو در برابر بینظمیها و اتفاقات داخل جاده است. سیستم AI با دوربین رو به جلوی خود جاده را اسکن میکند تا اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.
5. ولوو S90
ولوو هم با پیشرفت فناوری در دنیای خودروها بهسرعت در حال وفق دادن خود با تغییرات است. این شرکت در سال جاری برنامه Drive Me مخصوص خود را راهاندازی کرد که به شهروندان معمولی امکان استفاده از خودروهای خودران در ترافیک روزانه شهر گوتنبرگ سوئد را میدهد. برنامهای که قرار است تا چند سال آینده فراگیرتر شود و به خانوادههای ساکن در چند کشور دیگر نیز اجازه دهد خودرانهای سطح دو را بهشکل آزمایشی مورد استفاده قرار دهند. خودرانهای مدل S90 این شرکت مجهز به سیستم Intellisafe است که زیر نظر راننده فرمان، سرعت و ترمز خودرو را کنترل میکند.
این خودروی 49 هزار دلاری از دو موتور چهار سیلندر بهره میبرد: T5 توربوشارژ با قدرت 250 اسب بخار یا T6 توربوشارژ و سوپرشارژ با قدرت 316 اسب بخار. ولوو هم مانند اتوپایلوت تسلا و درایو پایلوت مرسدس بنز اقدام به ارائه سیستم مخصوص خود بهنام Pilot Assist کرده است. با اینکه این سیستم تا حدود بسیار زیادی خودران است، اما همچنان نیاز به گرفتن ورودی از راننده دارد تا مطمئن شود راننده سر جای خود نشسته است. با وجود این، ولوو اذعان میکند که این یک سیستم خودران نیست بلکه بیشتر برای کمک به راننده طراحی شده است. این فناوری فرمان خودرو را کنترل میکند و با توجه به وضعیت خودروهای روبهرو سرعت را کم یا زیاد میکند. علاوه بر مدل S90، واگن استیشن V90 و کراساور XC60 هم به این سیستم مجهز هستند. ولوو S90 در دسته سدانهای لاکچری سایز متوسط قرار دارد. حداکثر سرعت این خودرو 225 کیلومتر در ساعت است و سرعت آن در 4.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت میرسد.