به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، سبک زندگی منتظرانه خصایص و ویژگی هایی دارد که حتی در ابتلائات آخرالزمانی و در بحبوحه ای که جهان مملو از جور و ستم و فساد می شود، نیز می تواند منتظر را مصون داشته و فرصت زمینه سازی برای ظهور را برایش فراهم کند.
از این رو در گفت وگویی با یکی از کارشناسان برخی از وجوه امتیاز این سبک را به بحث و بررسی گذاشته که بخش ابتدایی آن به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» با اشاره به اینکه افزایش بهره وری، کارکرد مهمی در سبک زندگی منتظرانه است، اظهار کرد: سرمایه های محدود انسانی از قبیل عمر و جوانی زمانی تمام خواهد شد و باید راهی برای استفاده بهینه از این سرمایه ها پیدا کنیم تا به آرزوهای بیشتری برسیم و سبک زندگی منتظرانه بهره وری و سوددهی مادی و معنوی ما را در زندگی افزایش خواهد داد.
وی با بیان اینکه خیمه سبک زندگی منتظرانه ذیل امامت برپا می شود، افزود: به تعبیر روایت، زمام دین، نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزت مومنین در امامت است و اگر دین را برنامه زندگی قرار دهیم تا موجب رشد همه جانبه ما شود، امام رکن اصلی این زندگی خواهد بود.
ملایی با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه اخلاق، مادیات و امور معنوی ما را متاثر می کند، بیان کرد: امام کاظم(ع) می فرمایند: «هر فردی از پیروان و وابستگان ما، چهارپایی را (در آن زمان برای حمل و نقل از چهارپا استفاده می کردند و در زمان فعلی وسایل نقلیه دیگر است) در انتظار فرج امام زمان(عج) آماده کند و دشمنان ما را خشمگین نماید، خداوند متعال به ایشان (4 ویژگی) می دهد یعنی روزی اش را افزوده، شرح صدر به او می دهد، او را به آرزویش رسانده و در کارها به او کمک خواهد کرد.»
مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه این روایت آثار و کارکردهای سبک زندگی منتظرانه را بیان می کند، تصریح کرد: اگر از منتظران امام زمان(عج) باشیم، هر دو مولفه پویایی و معطوف به هدف بودن را دارا خواهیم بود زیرا منتظر حضرت حجت(عج) به دنبال جامعه ای است که تمام وعده های انبیاء و اولیاء، در آن به وقوع بپیوندد.
مولف «سبک زندگی منتظرانه» ادامه داد: تلاش منتظر در این سبک زندگی بر آن است تا براساس توانایی و مسئولیت های خود این جامعه را محقق کند و از سوی دیگر منتظر می داند برای چه هدفی تلاش می کند و این دانستن، انگیزه آشکاری را به وجود می آورد و تمام تلاش ها معطوف می شود به اموری برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج).
نشاط؛ رهاورد زندگی به سبک انتظار
ملائی نشاط بخشی را کارکرد دیگر سبک زندگی منتظرانه معرفی و تاکید کرد: بنابر روایات زندگی در دوران آخرالزمان و عصر غیبت، از بلا و گرفتاری پر می شود و در تفسیر آیه 155 سوره مبارکه بقره که بعد از آن «إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» مطرح می شود، امام صادق(ع) می فرمایند: «پیش از ظهور امام زمان(عج) نشانه هایی برای مومنان وجود دارد» راوی سوال می کند، چه نشانه هایی و حضرت(ع) پاسخ می دهند که همان سخن خداوند در قرآن «وَ نَبْلُوکُمْ» یعنی مومنان پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) به «بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ؛ به چیزهایی چون ترس از آینده، گرسنگی و كمبود و از دست دادن هایی در جان، مال و فرزندان» آزمایش می شوند.
مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اهل بیت(ع) پیرامون سختی های آخرالزمان پیش بینی هایی داشته اند، تاکید کرد: اما با سبک زندگی منتظرانه می توان نشاط و شادی را در عین این گرفتاری ها داشت و مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «وقتی به شما می گویند انتظار بکشید، یعنی این وضعیتی که امروز شما را رنج می دهد و دلتان را به درد می آورد، ابدی نیست و تمام خواهد شد. ببینید چه قدر انسان حیات و نشاط پیدا می کند. این، نقش اعتقاد به امام زمان صلوات الله علیه است. این، نقش اعتقاد به مهدی موعود می باشد- 17/10/74».
منتظر به دعای سلامتی امام زمان(عج) بسنده نمی کند!
وی ادامه داد: منتظر حضرت حجت(عج) وضعیت موجود را پایان کار و زندگی تلقی نمی کند زیرا آینده را روشن می داند که باید با همت و تلاش خود به آنجا برسد، لذا در سایه چنین باوری نشاط می یابد و در امور عبادی به دعای سلامتی امام زمان(عج) بسنده نمی کند، بلکه در تمام عرصه ها فعالانه وارد می شود.
ملایی با بیان اینکه نظام مند شدن فعالیت ها، از کارکردهای دیگر سبک زندگی منتظرانه است، ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فعالیت های فرهنگی وجود دارد، عدم نظام مند بودن فعالیت ها و عمل به صورت جزیره ای است که نتیجه ای جز موازی کاری و عدم بازدهی ندارد.
وی در پایان بخش نخست صحبت هایش خاطرنشان کرد: سبک زندگی منتظرانه ما را از بی برنامگی خارج می کند و تمام فعالیت های فرهنگی در رسانه های مختلف تصویری، شنیداری و ... را به یک نقطه تمرکز می رساند و دستگاه های فرهنگی نیز براساس امکانات و توانایی های خود، برای رسیدن به هدف غایی فعالیت ها نظام مند، شفاف و پر بازده خود را اجرایی می کند، زیرا همه به قله ای نگاه دارند که باید زمینه ظهور امام زمان (عج) را ایجاد کنیم.