0

دین و حجاب

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

دین و حجاب

اثر دین زدائی بر مساله پوشش بانوان

جالب است که بدانیم مساله حجاب نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان سایر ادیان و مذاهب از شرق تا غرب عالم، به عنوان مساله ای پذیرفته شده و متداول بوده است. چنانکه برخی از اندیشمندان، تاريخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاريخ و عصر حجر نسبت مي دهند.


حجاب ایران باستان، پوشش


در نوشتار پیشین گفته شد که در سده های اخیر ریشه دواندن سه اعتقاد اساسی یعنی «لیبرالیسم» (آزادی بی قید و بند)، «اومانیسم» (انسان محوری) و «سکولاریزم» (دین زدائی) تاثیر شگرفی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی گذاشته است که مساله پوشش بانوان و نوع تعاملات اجتماعی آنان یکی از مهمترین آنها به حساب می آید. 

به همین جهت در دو نوشتار پیشین به بررسی دو دیدگاه لیبرالیسم و اومانیسم و شعاع تاثیر آن در موضوع پوشش بانوان پرداختیم.
1ـ تاثیر لیبرالیسم (آزادی بی قید و بند) بر مساله پوشش بانوان
2ـ تاثیر «اومانیسم» (انسان محوری) بر مساله پوشش بانوان 
اکنون نوبت به بررسی دیدگاه سکولاریزم و تاثیر آن در موضوع بحث خواهیم پرداخت:  

جالب است که بدانیم مساله حجاب نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان سایر ادیان و مذاهب از شرق تا غرب عالم، به عنوان مساله ای پذیرفته شده و متداول بوده است. چنانکه برخی از اندیشمندان، تاريخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاريخ و عصر حجر نسبت مي دهند.


3ـ تاثیر «سکولاریزم» (دین زدائی) بر مساله پوشش بانوان
سکولاریزم به مفهوم جدایی دین از نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه می باشد و جامعه سکولار به جامعه ای اطلاق می شود که دین، تعیین کننده ارزش ها، روش ها و نظام اجتماعی آنان نبوده و بر ارگان های آن حاکم نباشد.
بنابراین سکولاریزاسیون به مفهوم سکولار کردن جامعه، صرفا به هر روندی گفته می شود که دین زدایی جامعه را در پیش گیرد.(1)
باید توجه داشت که عمده ترین دلیل پیدایش چنین بینشی نسبت به دین، وضعیت کلیسا در قرون وسطی بود. پدران روحانی کلیسا، با ترویج خرافات و محتویات آیین تحریف شده مسیحیت، دین را در برابر علم و دانش و رشد و پیشرفت و کمال انسان قرار دادند و در نتیجه جامعه بشری به سوی تعارض میان دین با دانش و پیشرفت سوق  پیدا کرد.
بسیار طبیعی بود که پس از پیروزی دانش بر کلیسا، این فکر برای عموم مردم آن سامان پیدا شود که دین، طرفدار جهالت و اوهام است و سازش میان آن دو، به هیچ وجه ممکن نیست؛ از این رو، دین مخالف دانش معرفی گردید، تا جایی که بین دین واقعی ـ یعنی اسلام ـ با دین تحریف شده ای چون مسیحیت، هیچ تفاوتی قائل نشده، همه را به عنوان مخالف و معارض با دانش، معرفی کردند.
به همین جهت دین زدائی از نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه سرعت روز افزون گرفت و فرهنگ عمومی مردم از بسیاری از آموزه های دینی ـ خواه ریشه دار و صحیح و خواه خرافی و باطل ـ فاصله گرفت.
در این میان پوشش بانوان نیز که به عنوان یکی از آموزه های مشترک میان تمامی ادیان به حساب می آمد، مورد هجمه اعتقادی و فرهنگی قرار گرفت و برهنگی و ولنگاری در پوشش جایگزین حجاب و عفاف گردید.

برخی از تحلیل گران در این باره می نویسند: به طور طبیعی تحولات پیش آمده در دوران مدرنیته بر زندگی فردی و اجتماعی زنان و در نتیجه بر الگوهای خانواده تأثیر فراوانی داشته است. چراکه تأکید آموزه های مدرنیته بر فردگرایی، مرجعیت زدایی، سکولاریسم در کنار ارزش های حاکم در اقتصاد جدید که عمدتاً بر مبنای انباشت سرمایه و افزایش تولید شکل می گرفت، به تدریج جامعه و زنان غربی را به بازنگری در شیوه ها و سبک های سنتی زندگی زن غربی ملزم کرد.(2)
با این حال جالب است که بدانیم مساله حجاب نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان سایر ادیان و مذاهب از شرق تا غرب عالم، به عنوان مساله ای پذیرفته شده و متداول بوده است. چنانکه برخی از اندیشمندان، تاريخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاريخ و عصر حجر نسبت مي دهند.
 

پیشینه حجاب بانوان در شرق و غرب عالم

متون تاريخي نشانگر آن است که حجاب بانوان در اکثر قريب به اتفاق ملت‌ها و آيين‌هاي جهان، معمول و مرسوم بوده است؛ هر چند این مساله در طول تاريخ، فراز و نشيب‌هاي زيادي را طي کرده و گاهي با اعمال سليقه حاکمان، تشديد يا تخفيف يافته است، ولي هيچگاه به طور کامل از بين نرفته است. به همین جهت مورخان به ندرت از اقوام بدوي که زنانشان داراي پوشش مناسب نبوده و يا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر مي شدند، ياد مي‌کنند.(3) 
بنابراین باید گفت که مساله حجاب بانوان، ریشه در تمدن های کهن دارد و تنها یک مساله دینی و مذهبی به حساب نمی آید. نویسنده کتاب «زن در آينه تاريخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاريخي حجاب، مي نويسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسي آثار و نقوش به دست آمده، باید گفت که پيدايش حجاب به دوران پيش از مذاهب مربوط مي‌شود، و به اين دليل، عقيده عده‌اي که مي‌گويند «مذهب» ایجاد کننده حجاب است، صحت ندارد، ولي بايد پذيرفت که دین و مذهب در دگرگوني و تکميل آن بسيار مؤثر بوده است.(4)  

در مورد اروپا و دنیای غرب نیز باید گفت که برهنگی و بی حجابی در هیچ یک از سرزمین های آن سابقه تاریخی نداشته و امری نوپدید به حساب می آید. برای نمونه ویل دورانت می گوید: در یونان باستان زنان فقط در صورتی می‌توانستند به دیدار خویشان و دوستان خود بروند و در تماشاخانه‌ها و جشن‌های مذهبی حضور یابند که کاملاً در حجاب باشند.


ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته ‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.(5)
به همین جهت می توان گفت که حجاب در میان زنان ایرانی از زمان آریاییان و در آیین زرتشت وجود داشته ‌است. در دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و پس از اسلام نیز این پوشش ادامه یافت.
در مورد اروپا و دنیای غرب نیز باید گفت که برهنگی و بی حجابی در هیچ یک از سرزمین های آن سابقه تاریخی نداشته و امری نوپدید به حساب می آید. برای نمونه ویل دورانت می گوید: در یونان باستان زنان فقط در صورتی می‌توانستند به دیدار خویشان و دوستان خود بروند و در تماشاخانه‌ها و جشن‌های مذهبی حضور یابند که کاملاً در حجاب باشند.(6)
بانوان در تمامی کشورهای اروپائی و حتی زنانی که به آمریکا مهاجرت کردند، دارای پوششی مناسب بودند و فرهنگ عمومی جامعه تا پیش از رنسانس، برای پوشش بانوان، ارزش قابل توجهی قائل بود و برهنگی برای زن، یک توهین به حساب می آمد. اما دنیای غرب در اثر تغییر و تحولات فکری، اجتماعی و فرهنگی خود، کار را به جائی رساند که ارزش ها به ضد ارزش ها مبدل شدند و حجاب جای خود را به برهنگی سپرد.

بنابراین باید گفت که اگرچه در اروپای قدیم نیز شاهد حجاب و پوشش هستیم و حجاب در آیین مسیحیت و نصرانیت در اروپا رواج داشته و مردم به دستورات تورات و انجیل عمل می کردند. اما خفقان و اختناق بزرگان کلیسا، با دینی خشک و بی روح، مردم را از تمامی تفکرات دینی گریزان کرد و آنها را به سوی مادیگری و آزادی بی قید و شرط سوق داد.
در واقع دنیای غرب از «چاله تحجر کلیسائی» به «چاه منفعت طلبی فردی و خود محوری» و «گرایش بی حد و مرز به مادیت» افتاد و در این مسیر همه ارزش های انسانی و معنوی را به باد فراموشی سپرد.

پی نوشت:
1- غلامعلی حداد عادل، «سکولاریزم و دین داری»، مجله طب و تزکیه، شماره 11 و 10، ص 109، 112 .
2- ‏محمدتقی کرمی، «از فمینیسم جهانی تا فمینیسم ایرانی»، مجله حوراء، ش ۲۷، اردیبهشت ۱۳۸۷.
3- شميم ياس، شماره 32، عباس رجبي.
4- علی اکبر علویقی، زن در آیینه تاریخ؛ مقدمه .
5- ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۲، ص۷۸ و برتراند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص۱۳۵.
6- ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص ۳۴۰ .

سه شنبه 15 اسفند 1396  10:12 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:دین و حجاب

موضوعی که قرآن به طور جزئی از آن سخن می گوید/ مصاحبه

 

در بیشتر موارد قرآن به شکل کلی سخن می گوید اما عجیب است که همین قرآن نسبت عفت و رابطه زن و مرد بسیار جزئی شده و با حساسیت خاصی جزئیات را بیان کرده است.

مصاحبه از: زهرا اجلال - بخش قرآن تبیان

استاد بهرام پور

ابوالفضل بهرام پور، متولد۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دارالقرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است.
ایشان از قرآن پژوهان کوشای معاصر است که از سالهای پیش از انقلاب در تالیف کتب درسی با شهید آیت الله محمدحسین بهشتی و شهید باهنر در زمینه ی مسائل قرآنی و دینی همکاری داشته است. همچنین محمد اسماعیل صائنی و عزالدین زنجانی از اساتید برجسته ایشان بوده اند. کوشش و هدف اعلای ایشان ناظر به آسان سازی فهم قرآن برای عامه ی مردم است. دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی (فوق لیسانس ادبیات و علوم قرآنی از دانشگاه تهران) است.
فرصت را غنیمت دانسته ایم و در باب موضوع حجاب و عفاف در قرآن کریم نکاتی را از بیان استاد طی پرسش و پاسخی خدمتتان عرض می کنیم.

تبیان: قرآن کریم در باب حجاب و عفاف چگونه سخن می گوید؟

قرآن نکته ی کلیدی و مهمی را اشاره می کند و می فرماید؛ دور و بر زنا نزدیک نشوید بنابراین خلوت های پنهانی، صحبت کردن های با لذت، لطیف سخن گفتن با نامحرم، خلخال به پا کردن در مقابل نامحرم همه ی اینها مقدمات و پله های آغازینی هستند که منجر می شوند به آن آخر قضیه.

قرآن غالباً مسائل را به شکل کلی بیان می کند؛ شرک، توحید، جهنم، بهشت، کار خوب، کار بد، عمل الصالحات و ... و غالباً جزییات را خیلی بیان نمی کند لذا بیان جزئیات را به پیامبر صلی الله و علیه وآله و ائمه علیهم السلام سپرده است؛ چرا که در عصری یک سری سوالات مهم و مطرح بوده است که باید پاسخ داده شوند و در عصری دیگر شکل بحث ها عوض می شود.
دیروز شرک بر روی سنگ پرستی و بت پرستی خلاصه می شد، اما الان خیلی غریب است که یک انسان عاقل بخواهد یک تکه سنگ و چوب و آدم سنگی که خودش درست کرده را بپرستد و باید شکل امروزی شرک را پیدا کرد، چرا که آیات قرآن برای همه ی دوره ها و زمان ها می باشد و این مساله ی شرک هم بسیار تأکید شده است و باید مصداق امروزی شرک را پیدا کرد.

 

  • موضوعی که قرآن جزئیات آن را بیان کرده استموضوعی که قرآن جزئیات آن را بیان می کند

تبیان: قرآن کریم در باب لحن و چگونه صحبت کردن با نامحرم چه تذکری دارد؟

در بیشتر موارد قرآن به شکل کلی سخن می گوید اما عجیب است که همین قرآن نسبت عفت زنان، رابطه زن و مرد بسیار جزئی شده و با حساسیت خاصی جزئیات را بیان کرده است.
چنانچه در باب سخن گفتن، لحن و نوع کلام قرآن کریم می فرماید؛ با عشوه و ناز صحبت نکنید؛ صدایتان را نلرزانید: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ .... نکته ای که در این جا در باب این آیه باید توجه شود این است که توجه داشته باشیم قرآن کریم نمی خواهد مرد را به عنوان بیمار روانی مشکل دار معرفی کند؛ در حقیقت این گونه بودن در خلقت مرد است که چنانچه با عشوه و ناز با او سخن بگویی؛ صدایت را بلرزانی تحریک می شود و اگر جوان باشد و تحریک نشود بیمار است و مهم این است که این مسائل را مدیریت کرد. 
در جایی می فرماید: زنان زینتشان را بروز ندهند؛ ... وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...
قرآنی که کلی گو است در باب عفت این همه از جزییات سخن می گوید و این همه دقت دارد چرا که بسیاری از مشکلات دنیا درصد بالایی از آنها از روابط ناسالم بین زن و مرد ایجاد شده است.

تبیان: حضرتعالی ریشه ی مشکلات امروز خانواده ها را در چه چیزی می بینید؟

به مردها هم گفته شده که خودتان را حفظ کنید: قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ اما این نباید بهانه شود که بگوییم خوب مردها نگاه نکنند و من هر جور بخواهم لباس می پوشم! اصل حرف که باید مرد در نگاهش توجه داشته باشد درست است اما دلیل نمی شود من بی بند و بار باشم.

وقتی می خواهند یک کشور را استعمار و بیمارش کنند، سراغ روابط دختر و پسر، روابط زن و مرد می روند. ازدواج ها را سخت می کنند، بازار آزاد را رواج می دهند این یعنی بی بند و باری ، بی خانوادگی. معلوم است این موضوع که این قدر حساس و مهم است قرآن بر روی آن جزئی شده است.
می فرماید: پاهایتان را محکم بر زمین نزنید؛ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ .. (نور، 31) که مبادا زینت مخفی که دارند آشکار شود. در آن زمان خلخال، النگوی پا بود. یک زنگوله داشت که روی قوزک پا گیر می کرد و صدا می داد و پا را که زمین می زد آن زنگوله ها توجه مردها را به خود جذب می کرد. قرآن فرمود این کار را نکنید.
امروز هم عده ای از خانم ها که جوراب نمی پوشند، پا را آرایش می کنند، این یعنی که آن، زینتی است که آشکار می کند و لذا آیه می فرماید: این کار را می کنند تا آن زینت مخفی بروز کند: لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ .
بسیاری از مشکلات و طلاق های خانواده ها امروز محصول همین عرضه کردن ها و بی بند و باری های زنان است؛ مردی زن می گیرد بعد از چند سال زن به سن و سالی می رسد. زن جوان دیگری جلوه گری می کند بعد مرد چشمش، به آن نگاه می کند بعد بهانه گیری و مشکلات دیگر که الان شاهدش در خانواده ها هستیم. 
این نکات را اگر با زبان درست و گویا بیان کنیم، با بی حجاب ها خوب صحبت کنیم آن ها خواهند  پذیرفت.

 

  • مراقب زینت هایتان باشیدمراقب زینت هایتان باشید

تبیان: قرآن کریم در باب توجه به مراقبت های جنسی در محیط خانواده و اجتماع چه نظری دارد؟

وقتی می خواهند یک کشور را استعمار و بیمارش کنند، سراغ روابط  دختر و پسر، روابط زن و مرد می روند. ازدواج ها را سخت می کنند، بازار آزاد را رواج می دهند این یعنی بی بند و باری ، بی خانوادگی. معلوم است این موضوع که این قدر حساس و مهم است قرآن بر روی آن جزئی شده است.

در سه زمان مردان و زنان، به خانه و اتاق خصوصی برای استراحت پناهنده می شوند: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشَاءِ ثَلاثُ عَوْرَاتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ ...(نور، 58) 
بر اساس آیه شریفه 58 سوره نور، خدمتکاران و کودکان نابالغ نمی توانند سرزده و بی اجازه به محل خلوت آن ها وارد شوند و باید در سه موقع که معمولاً زمان خلوت است، برای ورود اجازه بگیرند:
1- قبل از نماز صبح
2- هنگام ظهر که لباس های معمولی را از تن بیرون می آورند
3- بعد از نماز عشا.
در حقیقت آیه بیان می کند بچه های نابالغ وقتی در این 3 زمان به اتاق خصوصی و خلوتگاه پدر و مادر  می خواهند وارد شوند به آنها بفهمانید که دق الباب کنند که مبادا چشمشان به لباس خفیف پدر و مادر بیافتد: ... ببیند قرآن در مساله ی عفت چقدر ریز شده و جزییات را بیان می کند.
با توجه به این دقت نظری که قرآن کریم در باب عفت در خانه و خانواده بیان می کند؛ خوب در جامعه که محیط وسیع تری بوده و افراد بیشتری حضور دارند رعایت و تأکید قطعی تر خواهد بود.

تبیان: تذکر قرآن کریم در باب نوع نگاهی که باید در جامعه رعایت شود چیست؟

در مورد نگاه می فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ .... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ غالباً بکن ٓ نکن هایی که در قرآن از آن ها سخن گفته است با  کلمه ی آمنوا، مومنین که هم شامل مذکر می شود و هم مؤنث است؛ اما بحث عفت به قدری مورد حساسیت قرآن است که در این مسأله با هر دو صیغه مذکر و مونت آمده است: به آنها بگو نگاهشان را کوتاه کنید- چشم چرانی نکنید- با چشم مشتری نگاه نکن (نمی گوید چشم را ببند چون اگر ببندد در چاه می افتد)
به واقع کجای قرآن و چه موردی را در قرآن می توانیم پیدا کنیم که به اندازه عفت و مسائل مربوط به آن  این چنین ریز و جزئی سخن گفته باشد؟!

تبیان: آیا قرآن کریم در باب عفت تنها به زن ها تذکر می دهد یا برای آقایان هم تذکری وجود دارد؟

 به مردها هم گفته شده که خودتان را حفظ کنید: قُلْ لِلْمُوْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ. اما این نباید بهانه شود که بگوییم خوب مردها نگاه نکنند و من هر جور بخواهم لباس می پوشم! اصل حرف که باید مرد در نگاهش توجه داشته باشد درست است اما دلیل نمی شود من بی بند و بار باشم.

تبیان: چگونه می توانیم قاعده و مرزی برای تشخیص محرمات داشته باشیم؟

غالباً بکن ٓ نکن هایی که در قرآن از آن ها سخن گفته است با  کلمه ی آمنوا، مومنین که هم شامل مذکر می شود و هم مؤنث است؛ اما بحث عفت به قدری مورد حساسیت قرآن است که در این مسأله  با هر دو صیغه مذکر و مونت آمده است

هر چیز که کار را منجر بکند به ضوابط نامشروع جزو محرمات محسوب می شود؛ این یعنی چه؟ آیه ای در قرآن کریم داریم که می فرماید: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی: نزدیک نشوید به زنا (اسراء، 32)
توجه کنید؛ نکته ای که می خواهیم عرض کنیم بسیار ظریف در عین حال مهم و اساسی است؛ اگر می فرمود: لا تزنوا: دیگر دست دادن، خلوت کردن با نامحرم، خلخال بر پا کردن، حرف زدن با نامحرم، خوش و بش کردن و بیرون گذاشتن مو حرمتش از آیات در نمی آمد.
قرآن نکته ی کلیدی و مهمی را اشاره می کند و می فرماید؛ دور و بر زنا نزدیک نشوید. بنابراین خلوت های پنهانی، صحبت کردن های با لذت، لطیف سخن گفتن با نامحرم، خلخال به پا کردن در مقابل نامحرم همه ی اینها مقدمات و پله های آغازینی هستند که منجر می شوند به آن آخر قضیه.
اینکه می فرماید: لا تقربوا؛ باید همه ی عواملی که کار را منجر به زنا می کند ولو به نتیجه نمی رساند و به زنا نرسد، باید همه ی آنها را ترک کنی؛ از خودنمایی، نمایان کردن زینت، اختلاط زن و مرد نامحرم، بگو بخند با نامحرم؛ همه ی این ها را در قرآن قرب به زنا معرفی می کنند. 
این گونه اگر موضوع عفاف و حجاب مطرح شود، بسط داده شود، نکاتش دقیق و به زیبایی برای عزیزان گفته شود، قطعا بدحجاب ها هم قبول خواهند کرد. مثالی می زنیم:

به طور فرض من یک ماشین دارم که بهترین ماشین را هم مدل ماشین خودم می دانم- حالا اگر یک کسی بیاید عکس و فیلم یک ماشین مدل بالاتر و جدید را به من نشان دهد، من را سوار آن ماشین کند و از خصوصیات آن به من بگوید من چه می کنم؟ آنقدر می گوید که من به طمع می افتم. و تمام تلاشم این می شود که به آن برسم؛ وام می گیرم، شبانه کار می کنم تا بتوانم آن را بخرم... خوب به نظر شما چرا من این گونه شده ام؟! چون شناخت و معرفت بود که من را این گونه به سمت آن مورد کشیده است؛ هر آنچه دیده ببینید دل کند یاد ...

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 15 اسفند 1396  10:13 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:دین و حجاب

دیدن چند تار مو آنقدر مهم است؟

 

اسلام آن قدر اراده مسلمانان را ضعیف می داند که با دیدن چند تار موی زنان، تحریک شده و اراده اش را از دست بدهد؟

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

موی سر، مو، تار مو

آنچه روشن است اینکه مسلمانان به دلیل برنامه زندگی خود، طبیعتا اراده هایی قوی تر از مردم معمولی خواهند داشت. مثلا مسلمانی که در ماه رمضان علیرغم گرسنگی و تشنگی و در دست بودن آب و غذا، از خوردن و نوشیدن اجتناب می کند، اراده اش قوی می شود. یا مثلا مسلمانی که می تواند در دنیای امروزی انواع صحنه ها و فیلم های مستهجن را به راحتی تماشا کند، اما از آن اجتناب می کند، اراده و همت خود را تقویت کرده است. بنابراین روشن است که اسلام به دلیل برنامه های عملی برای تضعیف نفس اماره، نقشی انکار نشدنی در تقویت عزم و اراده دارد. خصوصا که از منظر قرآن دلیل اصلی ابتلا به اشتباه و گناه، نداشتن عزم جدی است. کما اینکه قرآن در تحلیل خطای حضرت آدم علیه الاسلام  را به ضعف عزم او ارتباط می دهد و نشان می دهد که هر گناهی ریشه در ضعف عزم دارد:

وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً (۱۱۵ طه) پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم امّا او فراموش كرد و عزم استوارى براى او نیافتیم!

لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً (۱۱۵ طه) پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم امّا او فراموش كرد و عزم استوارى براى او نیافتیم!

با این حال درباره حجاب و مساله مطرح شده باید به چند نکته دقت نمود:
۱-عدم جلب توجه مردان  و جلوگیری از تنوع طلبی در جامعه، تنها یکی از فلسفه های حجاب است. و نباید این مساله را به عنوان تنها دلیل حجاب دید. و اگر کمی دقت شود مشخص می شود که یکی از مهمترین فلسفه های حجاب به طور مستقیم به خود زنان بر میگردد، که حضورشان در جامعه، به عنوان حضور یک انسان باشد. نه آنکه حضور زن در جامعه، با نگاه جنسیتی و ابزار قرار دادن زن یکسان شود.

۲-هیچ کس نمی تواند ادعا کند که کسی با دیدن چند تار مو، عنان از کف داده و بدون اختیار به گناه کشیده می شود. بلکه سخن این است که برای کنترل غریزه، باید در جایی که غریزه قوت نگرفته، اقدام کرد و در همان ابتدای راه آن را مهار کرد. و روشن است که به هر حال موی زنان بخشی از زیبایی های آن هاست. و جلوه گری و خودآرایی در محل های عمومی، سبب دامن زدن به تمایلات غریزی می شود. حتی اگر این جلوه گری، صرفا با نمایش موها باشد.

۳-کسی که کت و شلوار سفید و تمیز به تن دارد، از کوچکترین آلودگی پرهیز می کند و مراقب تمیز باقی ماندن لباسش است. اما مکانیکی که لباس کار به تن کرده و لباسش آغشته به انواع روغن و ... است، از نشستن بر زمین و خاکی شدن ابایی ندارد. از همین رو، یک مسلمان باید نسبت به کوچکترین توجهات غلط، حساس باشد و خود را از آن دور کند. بر خلاف کسی که ذهن او همیشه درگیر لغویات است و خالی بودن ذهنش از یک لغو، به معنای خالی بودن از لغوهای دیگر نیست.

به هر حال هر کس که بخواهد حقیقت را ببیند، تجربه جامعه غربی در پیش روی ماست و ثمره حضور جنسیتی زن در جامعه، بسیار روشن است. که این حضور همراه مفاسد بسیاری می شود. از فروپاشی کانون خانواده، تا انحراف جنسی عجیب و غریب.  بنابراین اگر بخواهیم عاقلانه نگاه کنیم، باید بر این نکته تاکید کنیم که حضور زن در جامعه، صرفا به عنوان حضور یک انسان باشد. و زن جاذبه های جنسیتی خود را محدود به همسر خویش کند و از عمومی کردن آن پرهیز نماید.


منبع:
شهر سوال
اسلام کوئیست

سه شنبه 15 اسفند 1396  10:14 AM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:دین و حجاب

حکم استفاده از موی مصنوعی توسط زنان در فیلم و تئاتر!

 

در استفتایی از مقام معظم رهبری در بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری اینطور آمده است که «اگر زنی کلاه‌گیس گذاشته باشد و مرد به موی مصنوعی او نگاه کند، چه حکمی دارد؟» پاسخ آمده است: «اشکال دارد.»

فرآوری: تیموری / کارشناس حوزه ـ بخش احکام اسلامی تبیان

موی مصنوعی، موی غیر طبیعی

در استفتایی از مقام معظم رهبری در بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری اینطور آمده است که «اگر زنی کلاه‌گیس گذاشته باشد و مرد به موی مصنوعی او نگاه کند، چه حکمی دارد؟» پاسخ آمده است: «اشکال دارد.»  

 

مطابق نظر آیت الله سیستانی:

پرسش: استفاده از موی مصنوعی توسط زنان در هنرپیشگی چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اگر زینت بحساب آید باید آنرا بپوشاند ،سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

پرسش : اگر ناخن مصنوعی یا موی مصنوعی را نامحرم ببیند چه حکمی دارد؟

پاسخ : موی مصنوعی اشكال دارد ولی ناخن مصنوعی اشکال ندارد مگر موجب مفسده خاصی شود.

نمایندگی دفتر آیت الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاء در رابطه با استفاده از کلاه گیس به جای حجاب اعلام کرد که جایز نیست. 

 

مطابق نظر آیت الله سیستانی:

 آیا بازیگری در سینما جایز است؟

پاسخ: فی حد ذاته مانعی ندارد مگر این که مستلزم حرام باشد .

استفاده از زنان و مردان غیر مسلمان در نقشهایی که برای مسلمین جائز نیست ، چه حکمی دارد ؟ و آیا بین کشورهای اسلامی و غیره فرقی است؟

پاسخ: فی حد ذاته اشکال ندارد مگر اینکه مستلزم مفسده باشد و فرقی بین کشور مسلمان و غیر مسلمان نیست .

در استفتایی از مقام معظم رهبری در بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری اینطور آمده است که «اگر زنی کلاه‌گیس گذاشته باشد و مرد به موی مصنوعی او نگاه کند، چه حکمی دارد؟» پاسخ آمده است: «اشکال دارد.»

 

 آرایش زنان در فیلم و تئاتر چه حکمی دارد؟

پاسخ: چهره آرایش کرده زنان باید از نامحرم پوشانده شود .

 استفاده از موی مصنوعی توسط زنان در هنرپیشگی چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر زینت بحساب آید باید آن را بپوشاند .

ایا بازیگری با توجه به اینکه ممکن است با مرد نا محرم ارتباط داشت و باید گریم داشت اشکال شرعی دارد؟

پاسخ: باید حدود شرعی و ارتباط با نامحرم را رعایت کرده و بازیگری مجوز عدم رعایت آن نمی‌شود.

 آیا از نظر شرعی فرا گرفتن هنر تئاتر برای دانشجویان پسر و دختر به صورت مختلط جایز است یا خیر؟

آیا تمرین تئاتر در سالن دربسته بین ۶ یا ۱۲ نفر پسر و دختر دانشجو مجاز است یا خیر؟

آیا به نمایش گذاشتن تئاتر با بازیگر و بینندگان مختلط جایز است یا خیر؟

پاسخ: اختلاط زن و مرد نامحرم در صورتى که ایشان نتوانند به وظیفه شرعی خود از نظر حجاب و نگاه و جهات دیگر عمل کنند جایز نیست و اگر بتوانند رعایت کنند جایز است ولی کراهت دارد.: برای وضو و غسل لازم است آب به پوست و روی ناخن برسد لذا ناخن مصنوعی را باید بردارد!.


منابع:

هدانا

سایت رسمی دفتر مرجع عالی قدر آیت الله سید علی حسینی سیستانی

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 15 اسفند 1396  10:14 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها