معجزات حضرت عیسی (علیه السلام)- 3
معجزات حضرت عیسی بن مریم که در قرآن کریم بیان شده و با دست مبارک ایشان صورت گرفته، موارد ذیل است:
جان دادن به مجسمه یکی از معجزات حضرت عیسی
حضرت مسیح(ع) در مرتبه اول جهت اثبات ارتباط و رسالت خود، با خوارق و معجزاتی آمد که در نظر آنها بسیار جالب توجه بود.
«…أنّی أَخْلُقُ لَکمْ مِنَ الطِّینِ کهَیْئَهِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللَّهِ…»
«…من از گِل، چیزی به شکل پرنده میسازم، سپس در آن میدمم و به فرمان خدا، پرندهای میگردد…»
سرّ اعجاز در این است که تصویرسازی گل برای تمام بشر مقدور است، اما اینکه حقیقتاً پرنده ای گردد، فقط از ناحیه خدای سبحان مقدور است یا با إذن الهی که در تصویرسازی حضرت مسیح جهت تثبیت رسالت الهی روح بر آن دمیده شد و به إذن خدای سبحان حقیقتاً پرندهای گردید و در آسمان پرواز میکرد؛ چنانکه در سوره مائده به وضوح این حقیقت را بیان کرده است.
ساختن شکل و هیئت پرنده از خاک و دمیدن روح در آن، هم دقیقتر است و هم از نظر علمی و فنی بسیار مشکلتر؛ چون در این برنامه نظم و قوای ظاهری بدن و تشکیلات لازم در میان نبود؛ همچنین روح حیوانی که حاکم بر بدن باشد، وجود نداشت؛ بلکه تنها به وسیله ارادهی الهی و نفخه روحانی صورت گرفت، بدون اینکه احتیاج به مقدماتی داشته باشد؛ اما اینکه ماده ی طین انتخاب شد، چون این ماده از مواد پایینتر عالم مادی است و در عین حال نرم، بدون شکل خاص و قابل انعطاف است.
از سیاق آیه چنین برمیآید که در زمان حضرت عیسی پیکرسازان بسیار وجود داشت؛ حتّی یهودیها تصاویر گوناگون مثل صورت انبیاء و ملائکه و غیر آنها میتراشیدند و به آنها سجده میکردند. این پیکرسازی از گِل و دمیدن جان به آن مجسمه بیروح و دست ساخته به اذن الهی، از جمله معجزات حضرت عیسای مسیح بود که به عنوان حجتی برای حقانیت رسالت خویش اقامه نمود.
شفای بیماران صعب العلاج و ناعلاج یکی از معجزات حضرت عیسی
از دیگر معجزات حضرت عیسی این بود که کور مادرزاد را شفا میداد و بیماران مبتلا به پیسی را بهبود می بخشید:
«…وَ أُبْرِئُ الْأَکمَهَ وَ الْأَبْرَصَ…»
«…و به اذن خدا، کورِ مادرزاد و مبتلایان به برص (پیسی) را بهبودی میبخشم…»
“أکمه” کور مادرزاد یا مطلق کوری است؛ یعنی کسی که از نعمت بینایی و نیروی باصره محروم بوده و علاج آن جز با قدرت الهی امکان پذیر نیست و “برص” بیماری پوستی است که لکه های سفیدی در پوست انسان ظاهر میشود و از جمله بیماریهای صعب العلاج است و “إبراء” به معنای برطرف کردن نقص و ضعف بوده به طوریکه به بهبودی کامل برسد؛ چنانکه خدای تبارک و تعالی در آیه دیگر خطاب به حضرت عیسی بن مریم میفرماید: «و کور مادرزاد، و مبتلا به بیماری پیسی را به فرمان من، شفا میدادی.»
دلیل ذکر شدن این دو بیماری یا به این علت است که أطباء در معالجه این نوع بیماران عاجز مانده بودند، با اینکه پزشکان آن روز معالجات حیرتآوری انجام میدادند؛ یا مردم شفا یافتن این نوع بیماران را به عیان مشاهده میکردند و جایی برای انکار باقی نمیماند. پس عیسی بن مریم با دست مسیحایی خویش چشم نابینا و مبتلایان به برص را مسح میکرد و همان حین مبتلایان به إذن الهی به طور معجزه آسا شفای کامل مییافتند.
زنده کردن مردگان یکی از معجزات حضرت عیسی
زنده کردن مردگان نیز همچون دمیدن روح در پرنده گِلی، معجزه مسیح بود:
«… وَ أُحْیِ الْمَوْتی بِإِذْنِ اللَّه…»
«…و مردگان را با اذن خدا زنده میکنم…»
از تعبیر زنده کردن مردگان که به صورت جمع بیان شده، فهمیده میشود که حضرت مسیح بارها مرده را زنده کرده بود و زمانی که مرده ای را زنده میکرد، با او سخن میگفت، بعد دوباره او را میمیراند. در سوره مائده خدای سبحان خطاب به حضرت عیسی میفرماید:
«…وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتی بِإِذْنِی»
«…و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده میکردی»
مراد از “تُخرجُ” خارج کردن مردگان از قبور است؛ یعنی اخراج اطلاق شده، اما لازمه آن که زنده کردن باشد، اراده شده است؛ چون میت به خاطر میت بودن در قبر قرار میگیرد و از قبر خارج میشود به دلیل سببی که در قبر قرار گرفته که لازمه آن خارج کردن از آن مکان است. در آیات دیگر نیز خروج به معنای إحیاء آمده است.
پس بیرون کردن مردگان کنایه از زنده کردن آنان است و امواتی که مسیح زنده میکرده، مردگان مدفون بوده اند که آن جناب با بیرون کردن از قبور به آنان حیات میداد و اینکه لفظ “مَوتی” در خروج مردگان نیز جمع آمده، بیانگر این است که مرده زنده کردن مسیح مکرر اتفاق افتاده است.
اخبار از غیب یکی از معجزات حضرت عیسی
یکی دیگر از معجزاتی که عیسای مسیح در قرآن از آن یاد میکند، خبر دادن از غیب است:
«…وَ أُنَبِّئُکمْ بِما تَأْکلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکم…»
«…و از آنچه میخورید، و در خانههای خود ذخیره میکنید، به شما خبر میدهم…»
إخبار به غیب مختص به خداست و در مرتبهی دوم رسولانی که خدای متعال به وسیله وحی به آنان آگاهی داده که خود معجزهای دیگر است. این خبر دادن از غیب را کسی در معجزه بودنش شک نمیکند؛ برای اینکه هیچ احدی عادتا تردیدی ندارد از اینکه چه چیزی خورده و در خانه خود چه چیزی را ذخیره کرده است. اما اینکه معجزه إخبار از غیب را مقید به اذن خدا نکرده، با اینکه هیچ معجزهای بدون اذن خدا تحقق نمییابد،
برای اینکه از این معجزه تعبیر به إخبار کرده و خبر دادن غیر از خلق نمودن، زنده کردن و امثال اینهاست که حقیقتا فعل خداست و اگر به عیسای مسیح نسبت داده شده، باز با اذن خدا خواهد بود و رسول خدا در این امور استقلالیت ندارد. از سویی در موارد پیشین ممکن بود توهم الوهیت عیسی به وجود بیاید، لذا تاکید به اذن خدای سبحان در آن افعال این شبهه را برطرف میکند؛ ولی در مورد إخبار از غیب چون امری طبیعی بوده و هر کسی با اندکی ریاضت میتواند به آن برسد، دیگر از اذن خداوند چیزی نگفت.
مائده آسمانی یکی از معجزات حضرت عیسی
داستان مائده آسمانی که در قرآن به عنوان معجزه و نعمت الهی بیان شده، مربوط به حواریون عیسای مسیح است که با درخواست مسیح از ناحیه خدای متعال جهت نشان دادن قدرت الهی و تصدیق نبوت خویش به حواریون نازل شد. از ناحیه خدای سبحان به حواریون که از صحابه مخلص عیسای مسیح بودند، الهام شد: به من و رسول من ایمان بیاورید! آنها نیز امتثال امر کردند و شهادت دادند که تسلیم و مطیع امر الهی هستیم. بعد قرآن ماجرای مائدهی آسمانی حواریون را بازگو میکند:
«إِذْ قالَ الْحَوارِیُّونَ یا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّک أَنْ یُنَزِّلَ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماءِ…»
«در آن هنگام که حواریون گفتند: ای عیسی بن مریم! آیا پروردگارت میتواند مائدهای از آسمان بر ما نازل کند؟…»
مراد حواریون از استطاعت پروردگار رضایت الهی بر انجام این فعل بود؛ چون آنها اولا از اهل ایمان بودند و به قدرت الهی علم داشتند؛ ثانیا اراده آنها از این درخواست، مشاهده این مائده با چشم خود و رسیدن به اطمینان قلبی بود؛ همچنانکه حضرت ابراهیم از خداوند خواست که زنده کردن مردگان را به ایشان نشان بدهد تا با این امر به اطمینان قلبی برسد. پس علم نظری مد نظر نبود، بلکه علم معاینه و مشاهده میخواست که شبهه بردار نیست. لذا اراده حواریون با درخواست نزول طعام آسمانی این بود که اطمینان قلبی، یقین به قدرت بیکران الهی، یقین به صدق نبوت عیسای مسیح در وجودشان زیاد شود؛ چون دلالت علم حسی برای رساندن انسان به مطلوب، خیلی قویتر از علم نظری است که نیاز به براهین دارد.
حضرت عیسی در پی این خواسته، از خداوند متعال مائده آسمانی درخواست نمود؛ سفره طعامی که چند ویژگی داشته باشد:
«قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماءِ تَکونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَهً مِنْک وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِین»
«عیسی بن مریم عرض کرد: خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائدهای بر ما بفرست! تا برای اول و آخر ما، عیدی باشد، و نشانهای از تو و به ما روزی ده! تو بهترین روزی دهندگانی!»
مراد این است که روز نزول مائده برای حواریون و دیگران که در عصر عیسی بن مریم میزیستند و اقوام بعدی که از امت و پیروان حضرت باشند، به عنوان عید باشد؛ یعنی روزی که آن را با عظمت و با شرافت بشمارند و از سویی به عنوان رزق جسم و جان آنها بوده و همچنین این مائده نشانه و معجزه رسالت باشد.
خدای متعال نیز در برابر این درخواست رسول خدا مائدهی آسمانی را برای آنها نازل کرد و در مقابل به منکران این اعجاز عذاب شدید و بینظیری وعده داد.